Σε πλήρη συνεννόηση με την ICGB βρίσκεται ο όμιλος ΑΒΑΞ, όπως αναφέρουν πληροφορίες του mononews, σχετικά με τη διευθέτηση των καθυστερήσεων στην κατασκευή του αγωγού IGB,  που θα διασυνδέει τη Βουλγαρία με την Ελλάδα.

Με δεδομένο ότι οι καθυστερήσεις οφείλονται στην πανδημία, οι δύο πλευρές είναι σε συνεννόηση και η παράδοση του έργου αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέχρι τις αρχές Απριλίου. Το θέμα αποτέλεσε αντικείμενο συζήτησης στο Βουλγαρικό Κοινοβούλιο με τον  υπουργό Ενέργειας Αλεξάντερ Νικολόφ να διαμαρτύρεται για απώλειες ύψους 750.000 ευρώ την ημέρα για το Βουλγαρικό κράτος, και να προτείνει μάλιστα αναζήτηση νέου κατασκευαστή για την ολοκλήρωση του αγωγού.

Στην πανδημία αποδίδονται οι καθυστερήσεις

Η κατασκευή του έργου ξεκίνησε τον Μάιο του 2019, και η σύμβαση προέβλεπε την παράδοση του αγωγού IGB την 1η Ιανουαρίου του 2022. Ωστόσο, η πανδημία ήταν ένα απρόβλεπτο γεγονός και οι δυσκολίες που επέφερε δεν μπορούσαν να αξιολογηθούν στο αρχικό χρονοδιάγραμμά, με αποτέλεσμα η παράδοση του έργου να έχει καθυστερήσει. Συγκεκριμένα το έργο έχει προχωρήσει σήμερα στο 75%, κάτι που αποτελεί ικανοποιητική εξέλιξη σε σχέση με τα εμπόδια που επέβαλε στην κατασκευή η πανδημία.

Και αυτό γιατί ο Covid επιβάρυνε σημαντικά την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα, με τα lockdown ανά τον κόσμο. Τα περιοριστικά μέτρα στις μετακινήσεις εκτόξευσαν τους χρόνους παράδοσης και τα έξοδα μεταφοράς σε πρώτες ύλες και εξαρτήματα και έβαλαν εμπόδια στις μετακινήσεις στελεχών και προσωπικού.

Δεδομένης επομένως αυτής της συγκυρίας, οι αποκλίσεις στις αρχικές εκτιμήσεις για τη διάρκεια των εργασιών καθώς και τους χρόνους προμήθειας των παραγωγικών μέσων είναι απόλυτα λογικές. Η νέα ημερομηνία παράδοσης του αγωγού θα είναι στις αρχές Απριλίου σύμφωνα με μία ανεπίσημη εκτίμηση, ενώ η νέα ημερομηνία για την έναρξη λειτουργίας του αγωγού, είναι η 1η Ιουλίου 2022.

Η αντίδρασεις της Βουλγαρίας και οι συζητήσεις για τα πρόστιμα

Υπενθυμίζεται ότι η βουλγαρική πλευρά επιμένει από τις αρχές Δεκεμβρίου ότι, ο ελληνικός όμιλος που κατασκευάζει τον IGB θα πρέπει να υπόκειται καθημερινά σε κυρώσεις από την 1η Ιανουαρίου 2022, όπως προβλέπει η σύμβαση, σύμφωνα με δήλωση του υπηρεσιακού υπουργού Ενέργειας της Βουλγαρίας Αντρέι Ζίφκοφ.

Ο αγωγός IGB πρόκειται να μεταφέρει αέριο από το Αζερμπαϊτζάν, το οποίο είναι πολύ φθηνότερο από το αέριο που εισάγει η Βουλγαρία από τη Ρωσία, και ιδιαίτερα εν μέσω της κρίσης των τιμών αερίου που βιώνει αυτή τη στιγμή η Ευρώπη, η ταχεία κατασκευή του αγωγού είναι όντως πολύτιμη για τη Σόφια σε όρους αποφυγής κόστους.

Σύμφωνα με τη σύμβαση κατασκευής, η εταιρεία υπολογίζεται ότι οφείλει 90.000 ευρώ ημερησίως σε πρόστιμα από την 1η Ιανουαρίου όπου ήταν η προκαθορισμένη προθεσμία παράδοσης. Τα πρόστιμα δεν έχουν υποβληθεί ακόμα από την εταιρία ενώ ο υπουργός Ενέργειας Νικολόφ δήλωσε την Τετάρτη στο κοινοβούλιο ότι λόγω των καθυστερήσεων τα χαμένα οφέλη για τη Σόφια το τελευταίο έτος ανέρχονται σε πάνω από 250 εκατομμύρια ευρώ.

Σε κάθε περίπτωση το έργο περιλαμβάνεται στις βασικές προτεραιότητες στον ενεργειακό τομέα των κυβερνήσεων της Ελλάδας και της Βουλγαρίας ενώ η κατασκευάστρια εταιρία του έργου, ΑΒΑΞ  δεσμεύεται για την επίτευξη του βέλτιστου δυνατού χρονοδιαγράμματος για την επιτυχή ολοκλήρωση του έργου στρατηγικής σημασίας για τις δύο χώρες.