ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Χρειάστηκαν οι μεγιστάνες. Την περίφημη συλλογή του Σαμουέλ Κουρτό αναβίωσαν ο δισεκατομμυριούχος Λέοναρντ Μπλαβάτνικ και το Ίδρυμα LVMH. Ειδικότερα, η λονδρέζικη φερώνυμη Courtauld Gallery (Πινακοθήκη Κουρτό) εγκαινιάζεται με ανεπανάληπτη έκθεση πορτρέτων του Βαν Γκογκ. Η ανακατασκευή της ολοκληρώθηκε ύστερα από τρία χρόνια εργασιών και επένδυση 57 εκατομμυρίων στερλίνων. Στεγάζεται στο Sommerset House, το μεγαλειώδες συγκρότημα 225 ετών για τον βασιλιά Γεώργιο τον Γ’.
Ένα από τα πιο σημαντικά τμήματα του κτηρίου ονομάζεται The Great Room (Μεγάλη Αίθουσα), που ανακαινίστηκε πλήρως. Πρόκειται για τον παλαιότερο εκθεσιακό χώρο του Λονδίνου. Εκεί όπου η Βασιλική Ακαδημία Τεχνών (Royal Academy of Arts) πραγματοποιούσε τις θερινές εκθέσεις της από το 1780 ως το 1836.
Ο Ιμπρεσιονισμός στην Αίθουσα LVMH
Το ακριβές κόστος της ανακαίνισης της Μεγάλης Αίθουσας στην Πινακοθήκη Κουρτό δεν έχει γνωστοποιηθεί. Το ανέλαβε πάντως εξ ολοκλήρου το γνωστό Ίδρυμα LVMH του μεγαλου συλλέκτη Μπερνάρ Αρνό.
Εξού και η αίθουσα μετονομάστηκε LVMH Great Room. Εκεί πάντως θα φιλοξενείται η παγκοσμίου φήμης συλλογή του Σαμουέλ Κουρτό με Ιμπρεσιονιστές και Μετά Ιμπρεσιονιστές δημιουργούς.
Σεζάν (Cezanne), Μανέ (Manet), Βαν Γκογκ (Van Gogh), Μοντιλιάνι (Modigliani), Σερά (Seurat), Ντεγκά (Degas), Γκογκέν (Gauguin), Ρενουάρ (Renoir) και Μονέ (Monet).
Στο εσωτερικό της δεσπόζει ένα από τα πιο γνωστά έργα στην ιστορία της τέχνης. Η Αυτοπροσωπογραφία με μπανταρισμένο αυτί του Βαν Γκογκ. Αναμένεται να προσελκύσει ορδές φιλότεχνων αλλά και τουριστών στην μεγάλη αίθουσα LVMH. Αν και ορισμένοι θα υποστήριζαν ότι την ξεπερνάει σε φήμη το Μπαρ του Φολί Μπερζέρ του Εντουάρ Μανέ.
Η συμβολή Μπλαβάτνικ
Στην ανακατασκευή συνέβαλαν και διάφορα κρατικά ιδρύματα. Ως επί το πλείστον, ωστόσο, πρόκειται για ιδιωτικής πρωτοβουλίας έργο. Συμμετείχαν διάφοροι βαθύπλουτοι, όπως το Ίδρυμα Γκάρφιλντ Γουέστον (Garfield Weston Foundation) του ομώνυμου καναδού ευεργέτη.
Παρομοίως, η διακεκριμένη αμερικανίδα ζωγράφος δώρισε είκοσι πέντε σημαντικούς πίνακες από τη γνωστή συλλογή μοντέρνας τέχνης του συζύγου της Χάουαρντ Κάρσαν (Karshan Collection), άλλοτε συνήγορος των κινηματογραφικών στούντιο στο Χόλιγουντ. Τζιακομέτι, Ντε Κούνινγκ, Τουόμπλι, μερικά από τα νέα έργα με τα οποία εμπλουτίστηκε η Συλλογή του Σαμουέλ Κουρτό.
Βασικό κονδύλι συγκεντρώθηκε από τον Λέοναρντ και την Έμιλι Μπλαβάτνικ. Πρόκειται για τον γνωστό μεγιστάνα του πετρελαίου και των μέσων μαζικής ενημέρωσης με καταγωγή από την Ουκρανία. Αναδείχθηκε από τους Sunday Times ως ο πλουσιότερος άνδρας της Μεγάλης Βρετανίας. Με προσωπική περιουσία που ανέρχεται στις 23 δισεκατομμύρια στερλίνες.
Τώρα οι έξι αίθουσες στο δεύτερο όροφο που ανακαίνισε το ζεύγος Μπλαβάτνικ ονομάζονται Blavatnik Fine Rooms. Οι Αίθουσες καλών τεχνών Μπλαβάτνικ, πλούσιες σε διακριτικό διάκοσμο, περιλαμβάνουν μερικά από τα αριστουργήματα της αναγεννησιακής τέχνης έως και τον 18ο αιώνα -έργα του Ρούμπενς ή την Αγία Τριάδα του Σάντρο Μποτιτσέλι (σύνθεση σταθμό της Αναγέννησης), μεταξύ πολλών άλλων. Η Αγία Τριάδα πέρασε από τριετείς εργασίες συντήρησης με δική τους χρηματοδότηση.
Σαμουέλ Κουρτό
Όσο πιο βαθιά στην ιστορία γυρίζει κανείς, τόσο πιο «ουδέτεροι» φαντάζουν οι ήρωες της φιλανθρωπίας. Ο Σαμουέλ Κουρτό (Samuel Courtauld, 1876 – 1947) υπήρξε αδιαμφισβήτητα ένας από τους οραματιστές μίας δικαιότερης κοινωνίας, έχοντας αφήσει πίσω του διάφορα ευεργετήματα τη δεκαετία του 1920.
Ο Σαμουέλ Κουρτό ίδρυσε την Πινακοθήκη (Courtauld Institute of Art, όπως επισήμως ονομάστηκε) το 1932. Υπήρξε εγγονός του ιδρυτή διεθνούς βιομηχανίας υφασμάτων την οποία κληρονόμησε. Ο ίδιος εδραίωσε και δικές του πατέντες και ευρεσιτεχνίες που του απέδωσαν τεράστια κέρδη. Έδρασε και ως πάτρωνας των κυρίαρχων μουσείων Tate και National Gallery του Λονδίνου.
Σύμφωνα με τους ειδικούς, η Πινακοθήκη Κουρτό φιλοξενεί τη σημαντικότερη συλλογή έργων ζωγραφικής της χώρας. Αν το Παρίσι φημίζεται για το Μουσείο Ορσέ, η Μεγάλη Βρετανία περηφανεύεται για τη Συλλογή του Σαμουέλ Κουρτό. Στις αίθουσές της μπορεί να αποθαυμάσει κανείς τους Χαρτοπαίκτες του Σεζάν. Παραμένει επίσης ένα από τα σημαντικότερα κέντρα έρευνας για την ιστορία της τέχνης στη χώρα.
Ο ιδιοφυής Βαν Γκογκ
Η Πινακοθήκη Κουρτό ανέβαλλε το άνοιγμά της εξαιτίας του κορονοϊού. Όχι μόνο επειδή οι γκαλερί και τα μουσεία αναγκάστηκαν δια του νόμoυ να κλείσουν αλλά και επειδή το εργατικό προσωπικό απείχε από τον εργασιακό χώρο.
Και ενώ ακόμη δεν γνωρίζει κανείς πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα στον τομέα της υγείας, η νέα εικαστική σαιζόν στο Λονδίνο ανοίγει με την Πινακοθήκη Κουρτό στο επίκεντρό της.
Εγκαινιάζεται επισήμως στις 3 Φεβρουαρίου με την έκθεση του Βαν Γκογκ. Πρόκειται για την πρώτη αναδρομική με θέμα τις αυτοπροσωπογραφίες του. Ακολουθεί παρουσίαση έργων του Έντβαρντ Μουνκ. Αμφότερες οι εκθέσεις περιλαμβάνουν έργα που παρουσιάζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο για πρώτη φορά.
Στην περίπτωση του Βαν Γκογκ συμπεριλαμβάνεται μία από τις πρώιμες συνθέσεις του από την περίοδο στο Παρίσι, η Αυτοπροσωπογραφία χωρίς γενειάδα (Self-Portrait with a Palette). Ο πίνακας δημιουργήθηκε τον Σεπτέμβριο του 1889, την περίοδο που ο ζωγράφος παρέμενε έγκλειστος στην ψυχιατρική κλινική του Σαν Ρεμί.
Ο άπορος Βαν Γκογκ ζωγράφιζε τον εαυτό του διότι δεν είχε λεφτά να πληρώσει μοντέλα. Δημιούργησε συνολικά σαράντα αυτοπροσωπογραφίες.
Διαβάστε επίσης Μαρίνα Λαμπράκη Πλάκα: «Δεν με φαντάζομαι ως πρόσωπο της Ιστορίας»