Σε νέα εποχή μπαίνει προσεχώς και επίσημα η ιστορική οινοποιία Μαλαματίνα που περνά στον έλεγχο του ομίλου Mantis.

Το σχέδιο εξυγίανσης που κατατέθηκε πριν από έναν χρόνο στο Πολυμελές Πρωτοδικείο Θεσσαλονίκης, η συζήτηση του οποίου αναβλήθηκε αρκετές φορές μέσα στο 2021 λόγω των συνθηκών της πανδημίας εγκρίθηκε, όπως αναφέρουν οι πληροφορίες, λίγες μέρες  πριν την εκπνοή του έτους, με τις επίσημες ανακοινώσεις να αναμένονται ωστόσο το αμέσως επόμενο διάστημα.

Σημειώνεται πως ο Όμιλος εταιρειών Mantis με πρόεδρο τον Χαράλαμπο Κρομμύδα και Διευθύνοντα Σύμβουλο τον Αλέξανδρο Κρομμύδα, έχει παρουσία στην ελληνική αγορά από το 1974 στον κλάδο των Fast Moving Consumer Goods (FMCGs) και διανέμει στη χώρα μας σημαντικά brands αναψυκτικών, αλκοολούχων ποτών και καταναλωτικών προϊόντων όπως τα Red Bull, AQUA Carpatica, Energizer, Wilkinson, Hawaiian Tropic, M&Ms, Twix, Snickers, Mars, Bounty, Uncle Ben΄s κ.α.

Η Mantis μέχρι την επικύρωση της συμφωνίας εξυγίανσης, σύμφωνα με όσα είχαν επισημάνει πηγές της εταιρείας στο mononews τους προηγούμενους μήνες, αν και δεν είχε αναλάβει εξ ολοκλήρου την διανομή των προϊόντων Μαλαματίνα, με τη διαχείριση να συνεχίζεται από την υφιστάμενη διοίκηση, εντούτοις στήριζε την εταιρεία χρηματοδοτώντας τις πωλήσεις, τις αγορές πρώτων υλών (τόσο κατά τον τρύγο του 2020 όσο και του 2021), τις μισθοδοσίες και εν γένει την λειτουργία της εταιρίας στο πλαίσιο των όσων έχουν συμφωνηθεί στην συμφωνία εξυγίανσης.

Τι προβλέπει το σχέδιο εξυγίανσης

Η Μαλαματίνα που μετρά πλέον 126 χρόνια λειτουργίας, υπό το νέο καθεστώς, βάσει του σχεδίου εξυγίανσης προβλέπεται να εμφανίσει καθαρά κέρδη από τον δεύτερο χρόνο. Ο τζίρος της δε, να αυξάνεται σταδιακά με μέσο ετήσιο ρυθμό 3%, για να ανέλθει σε 14,7 εκατ. ευρώ από το ενδέκατο έτος.

Παράλληλα προβλέπεται να παράγει 5,6 εκατ. λίτρα τελικού προϊόντος το πρώτο έτος λειτουργίας της. Από το έβδομο έτος ο όγκος της θα αυξηθεί στα 7,5 εκατ. λίτρα.

Όσον αφορά στα χρέη της Μαλαματίνα, στη νέα εταιρεία μεταφέρεται το 23,7% της συνολικής οφειλής, ύψους 35,916 εκατ. ευρώ που είχε η οινοποιία, δηλαδή 8,5 εκατ. ευρώ.

Σχετικά με τα χρέη προς το Ελληνικό Δημόσιο στη νέα εταιρεία μεταβιβάζεται ποσό ύψους 1,121 εκατ. ευρώ δηλαδή του 43,3% , το οποίο θα αποπληρωθεί σε 240 ισόποσες μηνιαίες δόσεις.

Αντίστοιχα, οι οφειλές προς τους Ασφαλιστικούς Οργανισμούς διαγράφονται σε ποσοστό 51,02% και το υπόλοιπο 48,8% της συνολικής οφειλής, δηλαδή οι 539 χιλ. ευρώ, θα αποπληρωθούν σε 240 ισόποσες μηνιαίες δόσεις, χωρίς σε αυτές να επιβάλλονται τόκοι, προσαυξήσεις ή λοιπές άλλες επιβαρύνσεις.

Μία ιστορία 126 ετών

Η ιστορία της Μαλαματίνα αρχίζει στο δεύτερο μισό του 19ου αιώνα στην Τένεδο από τον Ευστράτιο Μαλαματίνα που καλλιεργεί σταφύλια της ποικιλίας «τσαούσια» στα οικογενειακά αμπέλια παράγοντας ένα λευκό κρασί που γίνεται αγαπημένο στην τοπική κοινωνία.

Το 1895 ο γιος του, Κωνσταντίνος Μαλαματίνας ενισχύει την παραγωγή του οικογενειακού λευκού κρασιού καθώς με το καράβι του στέλνει φορτία στα κυριότερα λιμάνια της Βόρειας Ελλάδας. Την ίδια χρονιά ιδρύεται στην Αλεξανδρούπολη το πρώτο οινοποιείο της οικογένειας με το όνομα «Η Τένεδος».

Με τη Μικρασιατική Καταστροφή, η οικογένεια χάνει όλη της την περιουσία στην Τένεδο. Ο Κωνσταντίνος Μαλαματίνας αναγκάζεται πλέον να αναζητήσει σταφύλια τοπικής παραγωγής. «Ήταν την περίοδο που ο Κωνσταντίνος παίρνει την απόφαση να παράγει το «κρασί της Ελλάδος», ήτοι κρασί ρετσινάτο. Και όσους δεν ξέρουν το όνομα του στην περιοχή, είναι “αυτός που μας έφερε τη ρετσίνα”» αναφέρεται στην ιστοσελίδα της εταιρείας.

Δώδεκα χρόνια μετά, ο Κωνσταντίνος Μαλαματίνας ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα ενώ στην Αυλίδα ιδρύει νέα οινοποιητική μονάδα και αξιοποιεί την τοπική παραγωγή σταφυλιών ποικιλίας «Σαββατιανό».

Η τρίτη γενιά της εταιρείας

Η επιχείρηση στη συνέχεια περνά στα χέρια της τρίτης γενιάς και τον Βαγγέλη Μαλαματίνα ο οποίος θέλει να βελτιώσει την ποιότητα και το άρωμα της ρετσίνας βάζοντας στόχο η Μαλαματίνα «να ταξιδέψει αλώβητη μέχρι το πιο απόμακρο καφενείο».

Το 1957 εμφιαλώνεται για πρώτη φορά η ρετσίνα στο μπουκάλι τύπου «φούσκα» ενώ εκείνη την περίοδο καθιερώνεται και τo σήμα κατατεθέν της εταιρείας, με το ανθρωπάκι και το κλειδί. Η παράδοση λέει ότι ο ηθοποιός Νίκος Σταυρίδης, φίλος του Ευάγγελου Μαλαματίνα, πρότεινε αυτό το λογότυπο γιατί η «Η Μαλαματίνα είναι το κλειδί στο στομάχι μου!».

Το 1980, η Μαλαματίνα έχει ήδη επεκταθεί με οινοποιεία στον Φάρο και στη Ριτσώνα Αυλίδας. Δημιουργείται αυτοματοποιημένο οινοποιείο στην Ασωπία Βοιωτίας με 4 πνευματικά πιεστήρια, ικανά να δεχθούν 700 τόνους σταφύλια την ημέρα. Παράλληλα εκσυγχρονίζεται και αυξάνεται η δυναμικότητα του εμφιαλωτηρίου στο Καλοχώρι Θεσσαλονίκης και ενδυναμώνεται το δίκτυο πωλήσεων και εξαγωγών.

Πώς η Μαλαματίνα έφτασε στο «πωλητήριο»

Η εταιρεία την τελευταία δεκαετία αντιμετώπιζε σοβαρά οικονομικά προβλήματα και υπέρογκα χρέη εξαιτίας μιας σειράς συγκυριών, όπως η οικονομική κρίση και η επιβολή του ΕΦΚ στο κρασί αλλά και της ενδοοικογειακής διένεξης του Κωνσταντίνου Μαλαματίνα και της πρώην συζύγου του, Κατερίνας. Μια διαμάχη που έφθασε μέχρι και τις αίθουσες των δικαστηρίων.

Σημειώνεται πως ο Κωνσταντίνος Μαλαματίνας είχε τον έλεγχο του 41,6% της “Ε. Μαλαματίνας & Υιός ΑΕΒΕ” και του 36,6% της Κ. Μαλαματίνας ΑΕΒΕ και η Αικατερίνη Μαλαματίνα του 19,5% της Ε. Μαλαματίνας & Υιός ΑΕΒΕ και του 40,7% της Κ. Μαλαματίνας ΑΕΒΕ. Η Κ. Μαλαματίνας ΑΕΒΕ με τη σειρά της ελέγχει το 38,9% της Ε. Μαλαματίνας & Υιός ΑΕΒΕ η οποία κατέχει το 22,7% της Κ. Μαλαματίνας.

Στις αρχές του 2020 σε μία προσπάθεια για δανειακή ελάφρυνση της οινοποιίας, η Μαλαματίνα είχε προχωρήσει στην πώληση της «Δουμπιά», η οποία δραστηριοποιείται στο ανθρακούχο φυσικό μεταλλικό νερό, με τον έλεγχό της να περνάει στην εταιρεία Ελληνικά Γαλακτοκομεία Α.Ε της οικογένειας Σαράντη. Η Δουμπιά είχε θεωρηθεί ως «βαρίδι» με πηγές της προηγούμενης διοίκησης της Μαλαματίνα να κάνουν λόγο για μία ατυχή επένδυση για την οποία δαπανήθηκε ένα τεράστιο ποσό με κολοσσιαία δάνεια.

Η χαριστική βολή για τη Μαλαματίνα ήρθε με την πανδημία του κορονοϊού ενώ την περίοδο του πρώτου lockdown προχώρησε σε αναστολή της λειτουργίας της καθώς η πτώση των πωλήσεων της άγγιξε το 80% στη χονδρική, το 18% στα σούπερ μάρκετ και το 15% στις εξαγωγές.

Σημειώνεται δε πως το πωλητήριο στη Μαλαματίνα ήρθε σχεδόν τρία χρόνια μετά την υπογραφή συμφωνία ρύθμισης των δανείων της εταιρείας με τις τράπεζες οι οποίες είχαν πάρει ως ενέχυρο τις μετοχές για άνοιγμα άνω των 35 εκατ. ευρώ.

Πάντως ακόμη και εν μέσω προβλημάτων η οινοποιία συνέχιζε να διατηρεί μερίδιο της τάξεως του 41% στην κατηγορία της ρετσίνας και σημαντικό ποσοστό εξαγωγών.

Διαβάστε επίσης:

Μαλαματίνα: Νέα αναβολή για το σχέδιο εξυγίανσης στο Πρωτοδικείο