ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μία παύση αρκεί για να αποφύγουμε την ηλεκτρονική απάτη.
Με αυτό το μήνυμα σε τηλεοπτικό σποτ η Ελληνική Ένωση Τραπεζών, η Τράπεζα της Ελλάδος, το υπουργείο Προστασίας του Πολίτη και η ΕΛΑΣ, συνεχίζουν την εκστρατεία ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης των καταναλωτών για τις ηλεκτρονικές απάτες.
Οι ηλεκτρονικές απάτες αυτές τις μέρες εμφανίζουν κατακόρυφη άνοδο, με τους e- απατεώνες να εφευρίσκουν διαρκώς νέους τρόπους για να εξαπατήσουν τα θύματα τους προκειμένου να αδειάσουν τους τραπεζικούς τους λογαριασμούς.
Το τηλεοπτικό σπότ ενημερώνει τους πολίτες πως σε περίπτωση που λαβουν e-mail από την τράπεζα τους που τους ζητά τους κωδικούς τους και το ΡΙΝ, θα πρέπει να κάνουν μία «παύση», να διαβάσουν προσεκτικά το μήνυμα, να επικοινωνήσουν αμέσως με την τράπεζα τους. Και κυρίως να γνωρίζουν πως ποτέ και για κανέναν λόγο η τράπεζα δεν θα ζητήσει τους κωδικούς τους.
Να σημειωθεί ότι το 2021 τα περιστατικά απάτης με κάρτες καταγράφουν αύξηση 50%, καθώς για κάθε 3.600 συναλλαγές η 1 είναι προϊόν απάτης και για κάθε 6.000 αξία συναλλαγών το 1 ευρώ να είναι «κέρδος» απατεώνων.
Σύμφωνα με την ΤτΕ «έκρηξη» στα περιστατικά απάτης παρατηρείται στις συναλλαγές μέσω του διαδικτύου καθώς το πρώτο εξάμηνο του 2021 σημειώθηκαν:
-197.000 περιστατικά απάτης στις εξ αποστάσεως συναλλαγές (διαδίκτυο) αξίας 5,4 εκατ. ευρώ. Ακολουθούν 11.600 απάτες που σχετίζονται με πληρωμές σε POS αξίας 323.000 ευρώ και άλλα 995 απάτες που αφορούσαν συναλλαγές ΑΤΜ, συνολικής αξίας 324.000 ευρώ.
Σύμφωνα με την ΕΕΤ ο τρόπος άμυνας των καταναλωτών απέναντι στους e- απατεώνες είναι ο εξής:
-Δεν ανοίγουμε ποτέ e-mails που παραπέμπουν σε ηλεκτρονικούς συνδέσμους (links) και συνημμένα αρχεία.
-Αν λάβουμε μία ύποπτη κλήση από την τράπεζα με την οποία συνεργαζόμαστε κλείνουμε το τηλέφωνο και επαληθεύουμε την κλήση καλώντας το τμήμα εξυπηρέτησης πελατών της τράπεζας.
-Δεν κοινοποιούμε ποτέ τους κωδικούς μας για την εκτέλεση συναλλαγών.
-Εάν θεωρήσουμε ότι έχουμε πέσει θύμα απάτης επικοινωνούμε αμέσως με την τράπεζα και αναφέρουμε το περιστατικό στην αστυνομία.
Οι συνηθέστερες e-απάτες
Ένα βήμα μπροστά από τους διώκτες τους βρίσκονται οι απατεώνες του διαδικτύου που εφευρίσκουν διαρκώς νέους τρόπους για να εξαπατούν τα θύματα τους. Ανάμεσα στις μεθόδους που χρησιμοποιούν είναι:
– Η κλοπή δεδομένων προσωπικού χαρακτήρα (personal data theft),
-Απάτες σχετιζόμενες με επενδύσεις (investment scams),
-Απάτες σε αγορές μέσω διαδικτύου (online shopping scams),
-Ηλεκτρονικές απάτες μέσω τηλεφωνικής επικοινωνίας,
-Απάτες υποτιθέμενης τεχνικής υποστήριξης,
-Κλοπές στοιχείων ταυτότητας, και απάτες μέσω αλλαγής κάρτας SIM (SIM Swapping),
-Απάτες μέσω e- ραντεβού. Οι απατεώνες στοχεύουν σε υποψήφια θύματα μέσω ιστοσελίδων διοργάνωσης διαδικτυακών ραντεβού, αλλά και μέσω του facebook. Ερχονται σε επαφή με τα θύματα τους, και αφού αποκτήσουν την εμπιστοσύνη τους τους ζητούν φωτογραφίες και βίντεο και στο τέλος ζητούν χρήματα…
Να σημειωθεί ότι το Phishing, είναι από τις πιο συνηθισμένες περιπτώσεις απάτης. Με email οι επιτήδειοι εξαπατούν τους παραλήπτες του μηνύματος, παρουσιάζονται ως η τράπεζα με την οποία έχει σχέση το υποψήφιο θύμα και ζητούν τους κωδικούς ασφαλείας για να ξεμπλοκάρουν την κάρτα τους. Το Smishing, είναι ανάλογη μέθοδος απάτης με μηνύματα SMS. Οι συγκεκριμένες μέθοδοι χρησιμοποιούνται για να υποκλαπούν και άλλα προσωπικά, φορολογικά και οικονομικά στοιχεία, αλλά και για να προχωρήσουν στην ανάληψη μετρητών από ΑΤΜ χωρίς κάρτα.