Ολοκληρώνοντας μια παραγωγική χρονιά όπως το 2021 θα ήθελα να αναφερθώ στα σημαντικά θέματα που αφορούν τις εισηγμένες εταιρίες, την κεφαλαιαγορά γενικότερα, αλλά και να απαριθμήσουμε στόχους και προτεραιότητες της επόμενης χρονιάς.
Το 2021 ήταν μία χρονιά ορόσημο για την κεφαλαιαγορά. Σημαντική αφενός για την οικονομική ανάπτυξη της χώρας, εξέλιξη που συνδυάστηκε με κατακόρυφη αύξηση στην άντληση κεφαλαίων μέσω του Χρηματιστηρίου, ιδίως αν αναλογιστούμε την πανδημία του COVID και τις οικονομικές της επιπτώσεις. Αλλά και σημαντική αφετέρου επειδή ξεκίνησε η εφαρμογή του νέου εκσυγχρονιστικού πλαισίου της εταιρικής διακυβέρνησης για τις εισηγμένες εταιρίες.
Ξεκινώντας από το πρώτο θέμα, η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς, εντός του 2021, ενέκρινε 21 Ενημερωτικά Δελτία για αυξήσεις κεφαλαίου εισηγμένων εταιριών ή για εκδόσεις εταιρικών ομολόγων που εισάγονται στο Χ.Α., επιτρέποντας έτσι την άντληση σχεδόν 6 δις κεφαλαίων μέσω του Χρηματιστηρίου. Πρόκειται για επίδοση ποσοτικά πενταπλάσια σε σχέση με το 2020. Επισημαίνω ιδιαίτερα ότι το 2021 είχαμε την πρώτη έκδοση ναυτιλιακού ομολόγου αλλά και εκδόσεις πράσινων ομολόγων όπως και ομολόγου με ρήτρα αειφορίας. Η ελληνική οικονομία αναπτύσσεται και μετασχηματίζεται και η πρόοδος που συντελείται καθημερινά καταγράφεται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή η οποία στην έκθεση που δημοσίευσε για την Ελλάδα (11/11/2021) ανέφερε ότι η ανάκαμψη της ελληνικής οικονομίας κέρδισε δυναμική το 2021. Αυτή η δυναμική αποτυπώθηκε και στον χώρο της κεφαλαιαγοράς τόσο μέσω ΧΑ όσο και μέσω επενδύσεων σε ελληνικά επενδυτικά κεφάλαια.
Το 2021 ήταν η χρονιά της εταιρικής διακυβέρνησης. Το νέο πλαίσιο, που υιοθετήθηκε κατόπιν εισήγησης της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, ενσωματώνει τις βέλτιστες ευρωπαϊκές πρακτικές και αποτελεί πρόκριμα για τις εισηγμένες εταιρίες ως προς τα θέματα της ενσωμάτωσης των κριτηρίων ESG (Περιβάλλον-Κοινωνία- Διακυβέρνηση). Δεδομένου ότι δεν υπάρχουν ομοιόμορφοι κανόνες σε Ευρωπαϊκό ή διεθνές επίπεδο για θέματα διακυβέρνησης, η κάθε εθνική προσπάθεια, όπως ο συγκεκριμένος νόμος της εταιρικής διακυβέρνησης, είναι σημαντικός παράγοντας για την πλήρωση του τρίτου κριτηρίου του ESG.
Τα συγκεκριμένα κριτήρια ενσωματώνονται με ταχύτατο ρυθμό στο θεσμικό πλαίσιο των κεφαλαιαγορών. Οι εξελίξεις αναδεικνύουν την ανάγκη προσαρμογής όλων των συμμετεχόντων στο ζήτημα των κινδύνων που ενέχει η κλιματική αλλαγή και των ενεργειών που απαιτούνται για θέματα αειφορίας με απώτερο στόχο μία βιώσιμη επενδυτική κουλτούρα. Το νομοθετικό πλαίσιο για το ESG δεν είναι απλώς μία απάντηση στις περιβαλλοντικές και κοινωνικές προκλήσεις. Είναι μία συντονισμένη και στιβαρή απάντηση στις απαιτήσεις των καταναλωτών για περιβαλλοντικά και κοινωνικά υπεύθυνες εταιρείες και των επενδυτών αντίστοιχα, για μεγαλύτερη διαφάνεια και αξιοπιστία των υποκείμενων επενδύσεων.
Μετά την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία του 2019, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή έχει θέσει αναπτυξιακή στρατηγική ολόκληρης της Ευρώπης την μετάβαση σε μια καθαρή, κυκλική οικονομία. Για την επίτευξη των στόχων της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας απαιτούνται μεγάλες επενδύσεις από τον δημόσιο και ιδιωτικό τομέα. Είναι ενδεικτικό ότι το επενδυτικό σχέδιο της Ευρωπαϊκής Πράσινης Συμφωνίας προβλέπει την κινητοποίηση επενδύσεων τουλάχιστον 1 τρις ευρώ σε διάστημα 10 ετών.
Αποτελεί ευκαιρία για τις ελληνικές εταιρίες να ενσωματώσουν τα κριτήρια ESG στις στρατηγικές τους, να επενδύσουν στην καινοτομία και να καταστούν σε βάθος χρόνου ανταγωνιστικές. Για αυτό, στόχος της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς το 2022, είναι η συμβολή στη διαμόρφωση της σχετικής νομοθεσίας σε ευρωπαϊκό επίπεδο για τα θέματα του ESG και η ενημέρωση και υποστήριξη των συμμετεχόντων ως προς τα επιμέρους ζητήματα.
Είμαστε σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι για την Ελληνική οικονομία η οποία μετασχηματίζεται και είναι επιβεβλημένη η συντονισμένη προσπάθεια όλων των συμμετεχόντων ώστε να προετοιμαστούμε για τις προκλήσεις της επόμενης ημέρας.
Στην ίδια κατεύθυνση κινούμαστε και στην Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς και έχουμε δρομολογήσει τον δικό μας ψηφιακό μετασχηματισμό. Το αίτημά μας για χρηματοδότηση μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης έγινε αποδεκτό και θα προχωρήσουμε στην ψηφιακή μας μεταρρύθμιση. Θέλω να τονίσω ότι όλοι οι Ευρωπαίοι επόπτες έχουμε θέσει ως στόχο τον ψηφιακό μετασχηματισμό των εποπτικών οργανισμών και την καλύτερη αξιοποίηση δεδομένων. Με την χρήση ολοένα και περισσότερης τεχνολογίας στις αγορές είναι επιβεβλημένη η αξιοποίηση των νέων δυνατοτήτων από τις εποπτικές αρχές. Αντίστοιχος κοινός στόχος όλων μας είναι και η εποπτική σύγκλιση, την οποία και επεξεργαζόμαστε.
Η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς επιδιώκει να συμμετέχει σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο στην χάραξη στρατηγικής για την ανάπτυξη νέων προϊόντων. Είναι μια αναγκαία και απαραίτητη στρατηγική για την ελληνική κεφαλαιαγορά ιδιαίτερα τώρα που καλείται να υποστηρίξει και να συνδράμει στην ανάπτυξη της οικονομίας και της χώρας.
Διαβάστε επίσης:
Βασιλική Λαζαράκου: Πώς η Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς οδηγήθηκε στην απόφαση για την Ελλάκτωρ – Όλο το παρασκήνιο
Τα ψιλά γράμματα της απόφασης Λαγκάρντ και γιατί Κόκκαλης, Μυλωνάς και Στασινόπουλος κινούν τα νερά στη Λεωφόρο Αθηνών
Η Goldman Sachs στήνει σκηνικό για short στην Ελλάδα το 2022 – Τι έγινε και άλλαξε στάση;
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΚΕΠΕΑ/ΓΣΕΕ: Διευκρινίσεις για τον τρόπο αμοιβής των εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα στις αργίες της εορταστικής περιόδου
- Τσουκαλάς σε Μαρινάκη για εποχικούς πυροσβέστες: Γιατί η κυβέρνηση αρνείται κάθε πρωτοβουλία που στηρίζει την κοινωνία;
- Πλήγμα κατά της τηλεοπτικής πειρατείας στην Ελλάδα
- Ζελένσκι: Δεν αρκούν οι ευρωπαϊκές εγγυήσεις ασφάλειας – Αληθινή εγγύηση είναι το ΝΑΤΟ