ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Απώλειες στις πωλήσεις τους μετρούν τα σούπερ μάρκετ τους τελευταίους μήνες του έτους, μετά την έκρηξη της κατανάλωσης που έφερε η πανδημία το 2020.
Γεγονός που αποδίδεται αφενός στο ότι η σύγκριση γίνεται με την αντίστοιχη περσινή περίοδο που βρισκόμασταν σε συνθήκες lockdown, με την υπόλοιπη αγορά κλειστή, αφετέρου στις διεθνείς ανατιμήσεις και την αύξηση του κόστους ενέργειας τα οποία οδηγούν τους καταναλωτές σε πιο συγκρατημένες αγορές και μείωση των δαπανών.
«Η αύξηση των τιμών προϊόντων βασικής διατροφής, σε συνδυασμό με τη ραγδαία αύξηση των τιμών ενέργειας και καυσίμων δημιουργεί πραγματικό πρόβλημα στα πιο αδύναμα οικονομικά στρώματα και επηρεάζει αρνητικά την καταναλωτική διάθεση στον υπόλοιπο πληθυσμό» επεσήμανε σε συνέντευξή του στο mononews o επικεφαλής της ΜETRO (My Market), Αριστοτέλης Παντελιάδης.
Ο ίδιος εξηγεί ότι «παρότι η συνολική επιβάρυνση στο καλάθι του καταναλωτή δεν είναι τόσο μεγάλη όσο θα φοβόταν κανείς (για την ώρα δεν έχει ξεπεράσει το 2%), επειδή αφορά είδη βασικής διατροφής και κατά περίπτωση μπορεί να είναι εντυπωσιακά υψηλή, «τρομάζει» τα νοικοκυριά και φρενάρει τις αγορές ή δημιουργεί αναστολή στη διάθεση για αγορές».
Για την ώρα, σημειώνει ο κ. Παντελιάδης, «το φαινόμενο αυτό είναι σχετικά περιορισμένο, κανείς δεν μπορεί όμως να προβλέψει την εξέλιξή του».
Πώς κινούνται οι πωλήσεις τους τελευταίους μήνες
Τα τελευταία διαθέσιμα επίσημα στοιχεία από τις εταιρείες μέτρησης της κατανάλωσης δείχνουν μία πτωτική πορεία από τις αρχές Νοεμβρίου που φτάνει το 6%. Σύμφωνα με εκτιμήσεις του κλάδου, ο ίδιος μήνας έκλεισε με απώλειες στις πωλήσεις σε αξία περί το 5%-6% και λίγο υψηλότερα ως προς τον όγκο των πωλήσεων. Μία τάση που φαίνεται να συνεχίζεται και τον τρέχοντα μήνα παρά το γεγονός ότι Δεκέμβριος παραδοσιακά αποτελεί έναν «καλό» μήνα για τα σούπερ μάρκετ, λόγω των Χριστουγεννιάτικων αγορών.
Όπως εκτιμούν στελέχη του κλάδου οι πιέσεις από τη διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας διεθνώς αναμένεται να συνεχιστούν και τους πρώτους μήνες του έτους κάτι που αναμένεται να επιφέρει και νέες αυξήσεις σε προϊόντα.
Για τα σούπερ μάρκετ μεγάλο «αγκάθι» αποτελεί το κόστος της ενέργειας. Όπως σημείωνε μάλιστα πρόσφατα, μιλώντας στο mononews o γενικός διευθυντής της Mασούτης, Θεόδωρος Γεροστεργιούδης, στις τιμές των προϊόντων δεν έχει έως τώρα μετακυληθεί, το αυξημένο ενεργειακό κόστος, το οποίο έχει επιβαρύνει όλο αυτό το διάστημα την ίδια την εταιρεία. Οι αυξήσεις δηλαδή που βλέπουν έως τώρα οι καταναλωτές στο ράφι οφείλονται στις διεθνείς ανατιμήσεις των πρώτων υλών με την εταιρεία να απορροφά την αύξηση στο κόστος της ενέργειας.
«Ψαλίδι» στις προωθητικές ενέργειες
Σημαντικές αλλαγές διαπιστώνονται και όσον αφορά στα προϊόντα που γεμίζουν το καλάθι των καταναλωτών βρίσκονται σε προσφορά. Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της εταιρείας Nielsen IQ τα επώνυμα ταχυκίνητα προϊόντα που ήταν σε προσφορά το πρώτο τετράμηνο του 2021 ανέρχονταν στο 62,2% του συνόλου. Το ποσοστό αυτό ωστόσο υποχώρησε ήδη στο 44,1% τον Ιούνιο και στη συνέχεια τον Οκτώβριο στο 35,2%.
Το αποτέλεσμα όπως καταγράφηκε στα ίδια στοιχεία ήταν οι καταναλωτές να στραφούν σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Έτσι το μερίδιό τους στο «καλάθι» έχει αυξηθεί από το 22,4% τον Ιούλιο, στο 23,2% τον Οκτώβριο. Παράλληλα σχεδόν οι μισοί καταναλωτές εμφανίζονται διατεθειμένοι να αλλάξουν τη μάρκα του προϊόντος που αγόραζαν εάν παρατηρήσουν αύξηση της τιμής ενώ σε ποσοστό 42% επιλέγουν προϊόντα που βρίσκονται σε προσφορά, ανεξάρτητα από το brand.
Οι εκτιμήσεις για το νέο έτος
Στελέχη του λιανεμπορίου εκτιμούν πως τα προβλήματα στην τροφοδοτική αλυσίδα θα συνεχιστούν και τους πρώτους μήνες του 2022, ώστε στη συνέχεια να ξεκινήσει η αποκλιμάκωση του φαινομένου.
Όπως άλλωστε επεσήμανε ο Βασίλης Σταύρου, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΒ Βασιλόπουλος, μιλώντας πριν από μερικές μέρες στο Συνέδριο του Ελληνοαμερικανικού Επιμελητηρίου «οι πιέσεις αρχίζουν να φαίνονται. Όχι τόσο έντονα τώρα, αλλά δυστυχώς διαφαίνεται ότι θα υπάρχουν κάποιες ελλείψεις σε κάποιες βασικές κατηγορίες».
Οι μεγάλες αλυσίδες πάντως, όπως σημειώνουν στελέχη τους στο mononews, σε μία προσπάθεια να καθυστερήσουν τις νέες ανατιμήσεις αλλά και για να προλάβουν ενδεχόμενες ελλείψεις, σε συνεννόηση με τους προμηθευτές τους «στοκάρουν» προϊόντα τα οποία αγοράζουν σε παλιές τιμές, στις αποθήκες τους.