Την ανοδική πορεία της συνεχίζει η ΜETRO το 2021, όπως επισημαίνει στο mononews o επικεφαλής της εταιρείας, Αριστοτέλης Παντελιάδης, περιγράφοντας παράλληλα τα πλάνα του για το επόμενο έτος.

Ο κ. Παντελιάδης εκτιμά θα ακολουθήσει ένα δύσκολο εξάμηνο όσον αφορά στις επιπτώσεις από τις  διαταραχές στην τροφοδοτική αλυσίδα διεθνώς και τις ανατιμήσεις. «Για την ώρα το φαινόμενο αυτό είναι σχετικά περιορισμένο, κανείς δεν μπορεί όμως να προβλέψει την εξέλιξή του» σημειώνει σχετικά με τις επιπτώσεις στην κατανάλωση στον κλάδο των σούπερ μάρκετ.

Στο μέτωπο των εξαγορών, ο επικεφαλής της METRO, Αριστοτέλης Παντελιάδης, δηλώνει πρόθυμος  «να εκμεταλλευτεί  οποιαδήποτε ευκαιρία παρουσιαστεί». Σημειώνει ωστόσο πως «οι εξαγορές είναι σαν τον έρωτα: Δεν προγραμματίζονται, δεν μπαίνουν σε χρονικά πλάνα. Χρειάζονται πολλή προσπάθεια και αρκετή τύχη για να πετύχουν». Όπως εξηγεί, «ενώ επιθυμούμε και χρειαζόμαστε εξαγορές για να μεγαλώσουμε γρήγορα, δεν μπορούμε να βασίσουμε τον προγραμματισμό μας σ’ αυτές».

Ο κ. Παντελιάδης άλλωστε εκτιμά ότι ο κλάδος αυτή τη στιγμή, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον τις μεγαλύτερες αλυσίδες, είναι οικονομικά υγιής. «Δεν θα απέκλεια όμως κινητικότητα στο επίπεδο των μικρότερων αλυσίδων, ιδιαίτερα όταν το ζητούμενο τίμημα επανέρθει σε πιο λογικά επίπεδα. Κάτι που θα συμβεί όταν ο πρόσθετος τζίρος που έφεραν τα lockdown θα αποτελεί μακρινό παρελθόν» όπως επισημαίνει.

Αναλυτικά η συνέντευξη του Αριστοτέλη Παντελιάδη:

Σε ποια επίπεδα υπολογίζετε ότι θα κλείσει η φετινή χρονιά για την εταιρεία;

Η METRO εμφανίζει μια αρκετά σταθερή ανάπτυξη διαχρονικά. Αυτή την πορεία συνεχίζουμε και φέτος. Παρότι η χρονιά συγκρίνεται με το 2020 των μεγάλων lockdown, όταν ο κόσμος έμενε σπίτι και ξόδευε τα χρήματά του μόνο στο διαδίκτυο και στο σούπερ μάρκετ, εμείς θα καταφέρουμε και φέτος να είμαστε ανοδικοί, έστω και κατά μικρό ποσοστό.

Αυτό το οφείλουμε σε μεγάλο βαθμό στα καταστήματα χονδρικής μας τα METRO Cash and Carry, τα οποία έχουν φέτος μια εξαιρετική πορεία και συνεχίζουν να μεγαλώνουν το μερίδιό τους και ταυτόχρονα να διευρύνουν και την αγορά. Πρόκειται για μια επιτυχία που σπάνια συναντούμε σε ηγετικές μάρκες και ώριμες αγορές.

Έχει επηρεαστεί η κατανάλωση μετά το καλοκαίρι λόγω των διεθνών ανατιμήσεων σε προϊόντα; Πόση εκτιμάτε ότι είναι η ποσοστιαία επιβάρυνση στους καταναλωτές από τις ανατιμήσεις;

Η αύξηση των τιμών προϊόντων βασικής διατροφής, σε συνδυασμό με τη ραγδαία αύξηση των τιμών ενέργειας και καυσίμων δημιουργεί πραγματικό πρόβλημα στα πιο αδύναμα οικονομικά στρώματα και επηρεάζει αρνητικά την καταναλωτική διάθεση στον υπόλοιπο πληθυσμό.

Παρότι η συνολική επιβάρυνση στο καλάθι του καταναλωτή δεν είναι τόσο μεγάλη όσο θα φοβόταν κανείς (για την ώρα δεν έχει ξεπεράσει το 2%), επειδή αφορά είδη βασικής διατροφής και κατά περίπτωση μπορεί να είναι εντυπωσιακά υψηλή, «τρομάζει» τα νοικοκυριά και φρενάρει τις αγορές ή δημιουργεί αναστολή στη διάθεση για αγορές. Για την ώρα το φαινόμενο αυτό είναι σχετικά περιορισμένο, κανείς δεν μπορεί όμως να προβλέψει την εξέλιξή του. Γενικά θα μπορούσαμε να πούμε ότι η ανατροπή της σταθερότητας στην αγορά δεν ωφελεί κανένα.

Οι ανατιμήσεις και τα προβλήματα στην τροφοδοτική αλυσίδα

Με τη νέα χρονιά εκτιμάτε ότι θα έρθουν νέες ανατιμήσεις και πότε θεωρείτε ότι θα υπάρξει αποκλιμάκωση του φαινομένου;

Τόσο οι προμηθευτές μας, όσο και εμείς οι λιανέμποροι, έχουμε καταβάλει κάθε προσπάθεια να καθυστερήσουμε την εμφάνιση των αυξημένων τιμών στα ράφια. Αμφότεροι το πετυχαίνουμε αυτό αγοράζοντας υψηλά αποθέματα σε παλιές τιμές και απορροφώντας για ένα διάστημα ολόκληρη ή έστω μέρος της αύξησης κόστους. Όλα αυτά εξομαλύνουν την ένταση, αλλά επιμηκύνουν τον κύκλο των ανατιμήσεων. Είμαστε ακόμα σε ανοδική φάση.

Ευελπιστώ ότι στην αρχή της νέας χρονιάς η κατάσταση θα αρχίσει να ισορροπεί και μερικούς μήνες μετά θα αρχίσει η διόρθωση, μια μείωση δηλαδή των τιμών. Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα υπάρξουν και πιο σύντομα περιστασιακές μειώσεις, φοβάμαι όμως ότι έχουμε τουλάχιστον ένα δύσκολο εξάμηνο μπροστά μας. Θέλω πάντως να τονίσω ότι, χάρη σε όσες κινήσεις προανέφερα, ο πληθωρισμός στην Ελλάδα είναι από τους χαμηλότερους στην ΕΕ.

Υπάρχουν ελλείψεις σε προϊόντα; Εσείς ως εταιρεία πώς διαχειρίζεστε τα προβλήματα στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα;

Ευτυχώς το φαινόμενο των ελλείψεων στη χώρα μας είναι περιορισμένο. Τα καταφέραμε καλά στην απότομη έξαρση του κορονοϊού πέρυσι την άνοιξη, τα καταφέρνουμε και τώρα με τις διαταραχές στη διεθνή εφοδιαστική αλυσίδα. Υπάρχουν λίγες ελλείψεις στα ράφια, αφορούν μεμονωμένα προϊόντα και δεν διαρκούν πολύ.

Αυτό που κάναμε για να μειώσουμε τις επιπτώσεις πιθανών ελλείψεων είναι να προγραμματίσουμε καλύτερα τις αγορές μας, ιδιαίτερα για την εορταστική περίοδο και να ενημερώσουμε τους προμηθευτές μας ώστε να κάνουν και αυτοί καλύτερα τα πλάνα τους. Σε ορισμένες περιπτώσεις αυξήσαμε επίσης τα αποθέματά μας.

To επενδυτικό πρόγραμμα για το 2022

Ποιο είναι το επενδυτικό σας πρόγραμμα για το 2022 και πού δίνετε προτεραιότητα;

Όλα τα σούπερ μάρκετ σε όλο τον πλανήτη είναι κατά βάση δίκτυα φυσικών καταστημάτων. Εκεί δίνουμε και θα συνεχίσουμε να δίνουμε, προτεραιότητα στις επενδύσεις μας.

Ολοκληρώνουμε επίσης στους πρώτους μήνες του 2022 την επέκταση του κέντρου διανομής μας στη Βόρεια Ελλάδα κατά 20.000 τμ, ενώ τη χρονιά αυτή θα δώσουμε αυξημένη βαρύτητα στις υποδομές πληροφορικής μας. Και φυσικά θα συνεχίσουμε το πρόγραμμα ανακαινίσεων των υφιστάμενων καταστημάτων μας, εφαρμόζοντας τα νέα λειτουργικά και αισθητικά πρότυπα και ανανεώνοντας πλήρως τον εξοπλισμό τους.

Λανσάρουμε επίσης πολύ σύντομα το ηλεκτρονικό κατάστημα της αλυσίδας χονδρικής μας METRO Cash and Carry, το οποίο θα παρέχει πρωτοποριακές υπηρεσίες στους επαγγελματίες πελάτες μας, ενώ φυσικά συνεχίζουμε να αναπτύσσουμε το e-shop του My market.

Το ύψος των επενδύσεών μας κινείται σταθερά γύρω από τα 35 εκατ. ευρώ κάθε χρόνο, ενώ σε περίπτωση που παρουσιαστούν επενδυτικές ευκαιρίες, αυτό μπορεί να αυξηθεί.

Mετά τη ραγδαία άνοδο των Οnline πωλήσεων μέσα στην πανδημία πώς βλέπετε την επόμενη μέρα του ηλεκτρονικού καναλιού στα σούπερ μάρκετ;

Βρισκόμαστε ήδη σε φάση σταθεροποίησης. Θεωρώ πως όταν η ανησυχία για την πανδημία παρέλθει, θα δούμε μια μικρή μείωση των πωλήσεων των grocery e-shop. Μετά το στάδιο αυτό θα αρχίσει και πάλι μια ανάκαμψη, πολύ πιο ήπια φυσικά από τις απότομες εξάρσεις που αντιμετωπίσαμε κατά τη διάρκεια του κορονοϊου.

Καθώς όλοι έχουμε αναπτύξει τις υποδομές μας σε επίπεδο που να ανταποκρίνεται πολύ ικανοποιητικά στη ζήτηση, μπορούμε πλέον να ασχοληθούμε με την περαιτέρω βελτίωση των υπηρεσιών που παρέχουν τα ηλεκτρονικά καταστήματα στους πελάτες μας, προσαρμόζοντας πχ το site στις αγοραστικές συνήθειες κάθε πελάτη ή παρέχοντας περισσότερες επιλογές στους χρόνους παράδοσης.

Το ενδεχόμενο εξαγορών και η επόμενη μέρα στον κλάδο των σούπερ μάρκετ

Σχεδιάζετε το επόμενο διάστημα να προχωρήσετε σε κάποια εξαγορά;

Οι εξαγορές είναι σαν τον έρωτα: Δεν προγραμματίζονται, δεν μπαίνουν σε χρονικά πλάνα. Χρειάζονται πολλή προσπάθεια και αρκετή τύχη για να πετύχουν. Με όλα αυτά θέλω να πω ότι, ενώ επιθυμούμε και χρειαζόμαστε εξαγορές για να μεγαλώσουμε γρήγορα, δεν μπορούμε να βασίσουμε τον προγραμματισμό μας σ’ αυτές. Δουλεύουμε χωρίς αυτές και είμαστε έτοιμοι και πρόθυμοι να εκμεταλλευτούμε οποιαδήποτε ευκαιρία παρουσιαστεί.

Πώς βλέπετε τη γενικότερη εικόνα του κλάδου μετά την πανδημία; Εκτιμάτε ότι θα υπάρξει περαιτέρω συγκέντρωση;

Ο κλάδος αυτή τη στιγμή, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον τις μεγαλύτερες αλυσίδες, είναι οικονομικά υγιής. Κίνδυνοι τύπου Μαρινόπουλου και Βερόπουλου δεν υφίστανται στο σημερινό τοπίο. Αυτό σημαίνει ότι δεν επίκειται κάποια πώληση λόγω ανάγκης. Όποια άλλη κίνηση εναπόκειται στις επιθυμίες των πιθανών πωλητών και τη στρατηγική των πιθανών αγοραστών, που φυσικά δεν είμαι σε θέση να προβλέψω.

Δεν θα απέκλεια όμως κινητικότητα στο επίπεδο των μικρότερων αλυσίδων, ιδιαίτερα όταν το ζητούμενο τίμημα επανέρθει σε πιο λογικά επίπεδα. Κάτι που θα συμβεί όταν ο πρόσθετος τζίρος που έφεραν τα lockdown θα αποτελεί μακρινό παρελθόν.

Διαβάστε επίσης:

Αριστοτέλης Παντελιάδης: Το φωτεινό μέλλον δεν θα έρθει από μόνο του, είναι στο χέρι μας να το φέρουμε

Σούπερ μάρκετ: Τι ετοιμάζουν Σκλαβενίτης, Μy Market, Lidl

Αρ. Παντελιάδης (METRO) στο mononews: «Έτσι διπλασιάσαμε τα κέρδη μας»