ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ένας «Επιβάτης», παλιός γνώριμος της Ελλάδας, διάσημος σ΄ όλο τον κόσμο, με τα έργα του να κοσμούν τα μεγαλύτερα μουσεία και ιδιωτικές συλλογές είναι ο Σων Σκάλι που η έκθεσή του στο Μουσείο Μπενάκη/Πειραιώς138, μόλις εγκαινιάστηκε.
«Επιβάτης / Passenger» είναι ο τίτλος της έκθεσης αλλά και ο ίδιος ως επιβάτης έχει ταξιδέψει, έχει εμπνευστεί, και έχει δημιουργήσει έργα του σε πολλά μέρη του κόσμου, μη εξαιρουμένης και της Ελλάδας. Η πρώτη του έκθεση άλλωστε στη χώρα μας, που είχε επίσης γίνει στο Μουσείο Μπενάκη το 2012 είχε αφετηρία της τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό, ενώ τα έργα είχαν παραχθεί κατά την παραμονή του στην Ελλάδα. Χαρακτηριστικός ήταν και ο τίτλος της «Doric/Δωρικός Ρυθμός».
Ο σημαντικότερος ίσως εκπρόσωπος της αφαιρετικής ζωγραφικής σήμερα, ο Σων Σκάλι συνδυάζει στο έργο του την παράδοση της αφηρημένης εξπρεσιονιστικής ζωγραφικής στην Αμερική με την ευαισθησία των κινημάτων του ευρωπαϊκού μοντερνισμού. Δημιουργεί έτσι την προσωπική καλλιτεχνική του γλώσσα, που βρίσκεται σε διαρκή διάλογο με σπουδαίους ζωγράφους και κινήματα του παρελθόντος, αλλά πάντοτε με μια πολύ προσωπική αντίληψη, γεμάτη από συναισθήματα και ευαισθησία. «Η τέχνη, ειδικά η αφαίρεση πρέπει να είναι μια ηθική πράξη», έχει πει. «Αν όχι, είναι σαν να συζεί με την διακόσμηση».
Γεννημένος στο Δουβλίνο το 1945 είναι ζωγράφος, χαράκτης, γλύπτης και φωτογράφος, έχει προταθεί δύο φορές για το βραβείο Turner, έχει διδάξει ως καθηγητής σε πολλά πανεπιστήμια, είναι μεταξύ άλλων, μέλος της Βασιλικής Ακαδημίας Τεχνών του Λονδίνου, διδάκτωρ Γραμμάτων στο Πανεπιστήμιο του Νιούκαστλ, επίτιμος διδάκτορας Καλών Τεχνών στο Κολέγιο Τεχνών της Μασαχουσέτης, στο Εθνικό Πανεπιστήμιο της Ιρλανδίας και στο Πανεπιστήμιο Μιγκέλ Χερνάντεζ. Επίσης ήξερε από εννέα ετών ότι θα γίνει καλλιτέχνης.
Στην τωρινή, αναδρομική του έκθεση, που περιλαμβάνει συνολικά 103 έργα (λάδια, ακρυλικά, υδατογραφίες, σχέδια και ένα εμβληματικό γλυπτό) παρουσιάζονται δημιουργίες, από τις πρωιμότερες της σταδιοδρομίας του ως και σήμερα. Η αρχή γίνεται με έργα και σχέδια, που έρχονται από την δεκαετία του 1960, έχουν παραστατικά χαρακτηριστικά και αναφορές στην ανθρώπινη φιγούρα. Η παρουσίασή τους γίνεται στον πρώτο όροφο της έκθεσης, μαζί όμως με την πρόσφατη σειρά Madonna (2018) όπου, μετά την γέννηση του γιού του, o Σκάλι επιστρέφει προσωρινά στην παραστατική απεικόνιση.
Στον ίδιο όροφο ο επισκέπτης θα δει μεγάλων διαστάσεων έργα από τη σειρά «Supergrids», στα οποία ο καλλιτέχνης έχει επηρεαστεί αφενός από τα επαναλαμβανόμενα μοτίβα των χαλιών και των υφασμάτων, που είχε δει σε ένα ταξίδι του στο Μαρόκο, αφετέρου από τον νεοπλαστικισμό του Μοντριάν. Τέλος στον δεύτερο όροφο της έκθεσης παρουσιάζονται τα λάδια του Σων Σκάλι, φιλοτεχνημένα από την δεκαετία του 80 έως σήμερα, στα οποία εκτυλίσσεται ένας διαρκής διάλογος με εμβληματικά κινήματα και σπουδαίους ζωγράφους της ευρωπαϊκής ζωγραφικής. Τα έργα πλαισιώνονται και από σχέδια και σημειώσεις του καλλιτέχνη.
Να σημειωθεί, ότι πρώτος σταθμός αυτής της έκθεσης ήταν το Μουσείο Καλών Τεχνών της Βουδαπέστης ενώ θα ακολουθήσουν κι άλλοι. Ξενάγηση εξάλλου στην έκθεση θα πραγματοποιηθεί την Κυριακή 19 Δεκεμβρίου, στις 13:00, στο πλαίσιο της εκδήλωσης «Χριστούγεννα στο Μουσείο Μπενάκη» (απαιτείται ηλεκτρονική αγορά εισιτηρίου μέσω tickets.benaki.org). Την Τετάρτη 22 Δεκεμβρίου, στις 19:00 θα πραγματοποιηθεί η δωρεάν διαδικτυακή εκδήλωση «Ο Σων Σκάλι στο Μουσείο Μπενάκη» (facebook.com/TheBenakiMuseum/live/)
Info
Μουσείο Μπενάκη/Πειραιώς 138
Έκθεση: Σων Σκάλι «Επιβάτης / Passenger»
Διάρκεια: Ως 13 Φεβρουαρίου 2022
Διαβάστε επίσης:
Βρετανός καθηγητής: Τα Γλυπτά του Παρθενώνα θα επιστραφούν ως το 2030!
Πακετάρονται και έρχονται στην Ελλάδα – Στο δρόμο της επιστροφής τα κλεμμένα της συλλογής Στάινχαρντ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Τάσεις MRB: Στο 22,9% η ΝΔ και 14,2% το ΠΑΣΟΚ – Ποιες λέξεις εκφράζουν τους πολίτες
- Μπακογιάννης: Οι Τράπεζες είχαν ενημερώσει από τον Απρίλιο τον Δούκα για το χρηματοδοτικό κενό στο γήπεδο του ερασιτέχνη ΠΑΟ
- Υπουργείο Παιδείας: Ανακοινώθηκαν οι ελάχιστες βάσεις εισαγωγής για τις Πανελλήνιες
- Δίκη για το Μάτι: Ξεκίνησαν οι απολογίες των κατηγορουμένων