ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με γρήγορο ρυθμό και με στενή παρακολούθηση προχωρά η ωρίμανση των έργων που έχει αναλάβει το ΤΑΙΠΕΔ, σημείωσε σε ενημέρωση δημοσιογράφων ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ Δημήτρης Πολίτης, στοχεύοντας να αξιοποιήσει “τη θετική σημερινή συγκυρία που παρουσιάζεται μεγάλο επενδυτικό ενδιαφέρον για τη χώρα”.
Τα λιμάνια θα προχωρήσουν άμεσα είπε, όπως και η Αττική Οδός, ενώ μεγάλες είναι οι δυσκολίες για τη ΔΕΠΑ Εμπορίας, για την οποία εξετάζονται άλλες λύσεις και για τη ΛΑΡΚΟ για την οποία πρέπει να επιλυθούν ακόμη θέματα αλλά ωστόσο ο διαγωνισμός βρίσκεται στην τελική ευθεία. Η πρόσκληση για δεσμευτικές προσφορές για τις Αποθήκες Καβάλας θα δημοσιευτεί από μέρα σε μέρα, ενώ στις 9 Φεβρουαρίου θα είναι η ημερομηνία για τις δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνι Καβάλας.
Έμφαση έχει δοθεί και στη Μονάδα Ωρίμανσης Έργων του ΤΑΙΠΕΔ που έχει αναλάβει να επιταχύνει τις διαδικασίες και να προχωρήσει την ωρίμανση έργων ώστε να προλάβει η Δημόσια Διοίκηση τις χρηματοδοτήσεις του Ταμείου Ανάκαμψης για σημαντικά έργα όπως το ΟΑΚΑ, η Αθηναϊκή Ριβιέρα, 80 νοσοκομεία και 35 Εθνικοί Δρυμοί.
Τα έσοδα αποκρατικοποιήσεων για το 2021 θα είναι στα 2 δισ. ευρώ, δηλαδή πάνω από τον ετήσιο στόχο που είχε τεθεί. Στα έσοδα του 2021 περιλαμβάνονται 600 εκατ. ευρώ από το Ελληνικό και 733 εκατ. ευρώ τη ΔΕΠΑ Υποδομών, οι Γούρνες, το Β. Αφάντου κ.λ.π.
Επόμενοι στόχοι για το 2022- “Η ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν είναι παρκαρισμένη”
“Η ΔΕΠΑ Εμπορίας δεν είναι παρκαρισμένη”, σημείωσε ο κ.Πολίτης, τονίζοντας ότι είναι προτεραιότητα για το ΤΑΙΠΕΔ. “Δεν την αφήνουμε και περιμένουμε το δικαστήριο σημείωσε, αλλά μας ενδιαφέρει γιατί όλα τα assets έχουν σχετική αξία σε μια ανταγωνιστική αγορά και οι επενδυτές δεν περιμένουν”. Γι αυτό, όπως είπε, εξετάζονται πλέον άλλα σενάρια, και μέσα στο 2022 θα αποφασιστεί πώς θα εξελιχθεί ο διαγωνισμός. Ένα από τα σενάρια που εξετάζονται είναι να πουληθεί χωριστά η ΕΠΑ Αττικής, είπε.
Για τις Αποθήκες Καβάλας, σημείωσε ότι ήδη έχει περάσει από το ΔΣ του ΤΑΙΠΕΔ και μεταφράζεται η πρόσκληση για τις δεσμευτικές προσφορές και άμεσα θα δημοσιευθεί. Αν και κανείς δε θα κάνει προσφορά, σημείωσε, αν δε βγει ο Κανονισμός Τιμολόγησης της ΡΑΕ, το ΤΑΙΠΕΔ σχεδιάζει να προχωρήσει στο RFP και να εκκινήσει τη διαδικασία.
Για τη ΛΑΡΚΟ, σημείωσε ότι η διαδικασία είναι στην τελική ευθεία αν και έκρινε ότι δε θα ολοκληρωθεί μέσα στο Δεκέμβριο. Τόνισε, ότι γίνεται τώρα ο τρίτος γύρος σχολίων των 3 επενδυτών, στη σύμβαση ενοικίασης. Το εργοστάσιο πρέπει να δοθεί εν λειτουργία, σημείωσε, και διευκρίνισε ότι το ΤΑΙΠΕΔ λειτουργεί για λογαριασμό των υπουργείων αυτό το project.
Σχετικά με τη ΛΑΡΚΟ, εξήγησε ότι είναι μια πολύ δύσκολη περίπτωση για την οποία γίνεται εντατική δουλειά με όλη την υποστήριξη των υπουργείων και του υπουργείο Οικονομικών και του υπουργείου Ενέργειας. Εκτός από το περιβαλλοντικό, γρίφο αποτελεί το θέμα των εργαζομένων, αλλά και η διευθέτηση που πρέπει να γίνει ώστε αν προκύψει άλλος επενδυτής στον ένα διαγωνισμός και άλλος τον άλλο, το αποτέλεσμα να είναι λειτουργικό. Επίσης, τόνισε ότι η Κομισιόν έχει ισχυρό λόγο στο διαγωνισμό, λόγω των κρατικών ενισχύσεων.
Για την Αττική Οδό, σημείωσε ότι αν όλα πάνε σύμφωνα με τον υπάρχον σχεδιασμό, η προκήρυξη του διαγωνισμού στόχος είναι να βγει τον Ιανουάριο. Ωστόσο, δεν έχει αποφασιστεί ακόμη αν ο διαγωνισμός θα περιλαμβάνει μόνο την υπάρχουσα υποδομή ή και την πρόβλεψη για επενδύσεις για τις επεκτάσεις.
Για την Εγνατία σημείωσε ότι στόχος είναι το οικονομικό κλείσιμο, να προλάβει να γίνει προς το τέλος του 2022, με την ολοκλήρωση της μεγάλης λίστας των προαπαιτούμενων.
Τι κλείνει φέτος
Αυτή την εβδομάδα, μετά τις Γούρνες, τονίστηκε από τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, προχωράει την Πέμπτη η υπογραφή και το κλείσιμο της Βόρειας Αφάντου μετά από 7 χρόνια και την Παρασκευή θα ολοκληρωθεί η συναλλαγή για τη μεταβίβαση της ΔΕΠΑ Υποδομών στην Italagas. “Η επιτυχία εκτός από το τίμημα που δόθηκε, είναι ότι από τη στιγμή της προσφοράς μέχρι τις υπογραφές έγιναν όλα γρήγορα”, τόνισε ο κ. Δημήτρης Πολίτης.
Στις 9 Φεβρουαρίου ορίζεται η ημερομηνία για τις δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνι Καβάλας και θα ακολουθήσει εντός του Μαρτίου και η ημερομηνία για τις δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνι Αλεξανδρούπολης. Ωστόσο, τονίστηκε ότι ο ακριβής χρόνος θα εξαρτηθεί από το είδος των σχολίων που θα αναρτηθούν στο VDR από τους επενδυτές και το χρόνο που θα απαιτήσει η επεξεργασία τους.
Όπως εξήγησε ο κ. Πολίτης, το λιμάνι της Καβάλας είναι πιο απλή διαδικασία γιατί είναι υποπαραχώρηση, ενώ το λιμάνι Αλεξανδρούπολης διαφορετική διαδικασία γιατί είναι πώληση και είναι πιο σύνθετο. Ωστόσο, “μετά το λιμάνι Αλεξανδρούπολης που τράβηξε ένα χρόνο, θα προχωρήσουν πιο σύντομα σε λίγου μήνες, οι άλλες ιδιωτικοποιήσεις λιμανιών, όπως αυτό της Ηγουμενίτσας και του Ηρακλείου”, σημείωσε. Για το λιμάνι του Βόλου, σημείωσε ότι πρέπει να ξεκαθαριστεί τι θα κάνει το ναυτικό καθώς ένα μέρος του λιμανιού αφορά το Υπουργείο Εθνικής Αμύνης. Προτεραιότητα του ΤΑΙΠΕΔ είναι να προχωρήσουν πρώτα τα άλλα λιμάνια και ακολούθως να κριθεί τι θα γίνει με το λιμάνι του Βόλου.
“Ανοίξαμε καινούργιους διαγωνισμούς είναι πολύ καλή περίοδος για το επενδυτικό ενδιαφέρον στην Ελλάδα, και θέλουμε να το αξιοποιήσουμε. Για μας μετράνε το ίδιο τα μεγάλα και τα μικρότερα έργα. Οι μαρίνες και τα μικρότερα έργα έχουν μεγάλο πολλαπλασιαστικό όφελος στις τοπικές κοινωνίες” σημείωσε και τόνισε τη σημασία που έχει το ΤΑΙΠΕΔ να είναι πάνω από τα έργα και να έχει την ετοιμότητα και τα αντανακλαστικά να ξεπερνάει κάθε πρόβλημα.
“Είμαστε κοντά στους επενδυτές” σημείωσε, και ακούμε τις προτεραιότητές τους για να αυξάνουμε την αποτελεσματικότητα των διαγωνισμών.
“Το δυναμικό αξιοποίησης των μαρινών είναι τεράστιο”, σημείωσε ο κ. Πολίτης, εξηγώντας ότι είναι πολύ σημαντικό το συντομότερο να αξιοποιηθούν γιατί όταν δε γίνονται οι ενέργειες που πρέπει να γίνουν χάνεται αξία. “Συνολικά έχουν χωροθετηθεί 168 μαρίνες σε όλη την Ελλάδα, όμως οι πραγματικές θέσεις ελλιμενισμού είναι πολύ λιγότερες γιατί οι μαρίνες αυτές δεν είναι λειτουργικές. Στο χαρτοφυλάκιο του ΤΑΙΠΕΔ είναι περίπου 20 μαρίνες και η πιο προχωρημένη είναι η μαρίνα Καλαμαριάς που είναι πριν τις δεσμευτικές προσφορές, ενώ ανοίξαμε και τη διαδικασία της μαρίνας Πύλου“, σημείωσε.
Οι ιαματικές πηγές είναι επίσης ένας από τους τομείς με μεγάλες δυνατότητες, για τη διοίκηση του ΤΑΙΠΕΔ, με πιο έτοιμα τα Καμμένα Βούρλα.
Η Μονάδα Ωρίμανσης Έργων
“Η Μονάδα Ωρίμανσης Έργων αποτελεί εργαλείο για τη Δημόσια Διοίκηση, προκειμένου τα έργα να προχωρούν και να μη χάνονται ευκαιρίες χρηματοδότησης”, σημείωσε ο Εντεταλμένος Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ κ. Παναγιώτης Σταμπουλίδης, ειδικά τώρα που τα χρονοδιαγράμματα του Ταμείου Ανάκαμψης είναι στενά. “Η χώρα έχει εξασφαλίσει ένα ποσό για την αναβάθμιση των υποδομών της, όπως τα νοσοκομεία, οι αθλητικές εγκαταστάσεις και τα δάση. Έχουμε στελεχώσει ήδη την ομάδα μας και προχωράμε με γρήγορο ρυθμό την ωρίμανση σημαντικών έργων”.
Έχουν ήδη ανατεθεί στη Μονάδα Ωρίμανσης τα πρώτα 7 projects προϋπολογισμού 2,2 δισ. ευρώ και στις 15 Δεκεμβρίου πρόκειται να ανατεθούν και άλλα τα οποία θα πρέπει να ωριμάσουν για να απορροφήσουν κονδύλια. Άμεσα προετοιμάζονται τα εξής έργα:
- Ο καθαρισμός διάνοιξη και δασοπροστασία 35 Εθνικών Δρυμών, έργο προϋπολογισμού 50 εκατ. ευρώ που θα προκηρυχθεί από το Υπουργείο Ενέργειας
- Η συντήρηση του ΟΑΚΑ, το εμβληματικό έργο που δεν έχει συντηρηθεί εδώ και πολλά χρόνια. Η προκήρυξη θα γίνει πριν το τέλος του έτους
- Η ωρίμανση της Αθηναϊκής Ριβιέρας, ειδικά το μεγάλο κομμάτι που αφορά τον ποδηλατόδρομο και τον πεζόδρομο, ώστε στις αρχές του δεύτερου τριμήνου να βγει η πρόσκληση στους επενδυτές.
- Η ωρίμανση των 8 νοσοκομείων που θα γίνουν παρεμβάσεις στις υποδομές του, ενώ ακολουθούν ακόμη 72 που προτεραιοποιεί το υπουργείο Υγείας
- Η αναβάθμιση 150 κέντρων υγείας σε όλη τη χώρα
- Εμβληματικά έργα της Δημόσιας Διοίκησης όπως το Πρωτοδικείο Αθηνών που θα μεταφερθεί από την Ευελπίδων στον Άρειο Πάγο
Ήδη έχουν ωριμάσει τα τεχνικά δελτία και θα υποβληθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης, και με μια fast track διαδικασία θα γίνει η έγκρισή τους για να ακολουθήσει η χρηματοδότηση. “Επιλέξαμε να πάμε γρήγορα με τις τεχνικές διαδικασίες ώστε να κερδίζεται χρόνος και να επιταχύνεται ο χρόνος ωρίμανσης ενός έργου”, τόνισε ο κ. Σταμπουλίδης. Τέλος, σημείωσε, μένει η αγορά να ανταποκριθεί και να καταφέρει ο κατασκευαστικός και ο μελετητικός τομέας να ανταποκριθεί στην πρόκληση, ώστε να υλοποιηθούν το γρηγορότερο δυνατό.