Τα προβλήματα ρευστότητας που αντιμετωπίζει τα τελευταία χρόνια η Eletson των οικογενειών Χατζηελευθεριάδη, Καρασταμάτη, Κέρτσικωφ, έχουν φέρει την άλλοτε κραταιά ναυτιλιακή αντιμέτωπη με πλήθος προβλημάτων.

Οι συνεργαζόμενες με την εταιρεία τράπεζες έχουν προχωρήσει σε κατασχέσεις πλοίων του στόλου της, ενώ η ίδια έχει πραγματοποιήσει συμφωνίες με τους ομολογιούχους της λόγω αθέτησης πληρωμής των κουπονιών. Παράλληλα, η ναυτιλιακή κατά την τελευταία διετία έχει οδηγηθεί στην πώληση αρκετών πλοίων της με στόχο την αποπληρωμή οφειλών.

Η ναυτιλιακή εταιρεία Eletson Corporation δημιουργήθηκε από τον Βασίλη Χατζηελευθεριάδη το 1966 και συνεχίστηκε από τους τέσσερις καπετάνιους Απόστολο Χατζηελευθεριάδη και Γρηγόρη Χατζηελευθεριάδη, Γιάννη Καρασταμάτη και Ερρίκο Κέρτσικωφ. Οι δύο πρώτοι ήταν παιδιά του και οι άλλοι δύο γαμπροί του.

Η διαχείριση της έχει περάσει πλέον στα χέρια της επόμενης γενιάς: Κωστής Χατζηελευθεριάδης, Βασίλης Χατζηελευθεριάδης, Βασίλης Κέρτσικωφ, Κωστής Κέρτσικωφ και Λασκαρίνα Καρασταμάτη. H έδρα της είναι στον Πειραιά, διατηρεί στα πλοία της την ελληνική σημαία και απασχολεί ελληνικά πληρώματα.

Η Λασκαρίνα Καρασταμάτη φέρεται ως πρόεδρος της Eletson Gas και αντιπρόεδρος της Eletson Corporation.

Από τη δεκαετία του 1980 και έπειτα η εταιρεία στράφηκε στα δεξαμενόπλοια μεταφοράς προϊόντων πετρελαίου, διατηρώντας παράλληλα και τη δραστηριότητα της στην αγορά ξηρού φορτίου. Εστιάζοντας στην spot αγορά κατάφερε να αποκομίσει σημαντικά κέρδη ενώ παράλληλα άνοιξε γραφείο στο Λονδίνο και στη Νέα Υόρκη κάνοντας γνωστή την παρουσία της στο εξωτερικό.

Το 1990 προχώρησε σε ναυπηγικό πρόγραμμα 140 εκατ. δολαρίων μέσω της έκδοσης ομολόγων με τη Citibank.

Τα big deals με Blackstone και Evergas

Το 2009 εισήλθε στον χώρο του φυσικού αερίου ενώ το 2013 ισχυροποίησε περαιτέρω τη θέση της στο συγκεκριμένο κλάδο όταν προχώρησε σε κοινοπραξία με με το fund Blackstone Tactical Opportunities, της αμερικανικής επενδυτικής τράπεζες Blackstone. Ίδρυσαν την Eletson Gas, η οποία δημιούργησε στόλο με πλοία μεταφοράς υγραερίου, LPG.

Το fund κατείχε το 40% της Eletson Gas, ενώ το μάνατζμεντ, την τεχνική διαχείριση και το υπόλοιπο 60% ανέλαβε η μητρική εταιρεία Eletson Holdings.

Παράλληλα από το 2015 ξεκίνησε ένα μεγάλο ναυπηγικό πρόγραμμα για την κατασκευή τάνκερ LP2, καθώς και οκτώ πλοίων LPG και LEG, σε ναυπηγείο της Νοτίου Κορέας.

Το 2017 η Eletson Gas προχώρησε σε μία ακόμη μεγάλη συμφωνία με την δανέζικη Evergas για την δημιουργία ενός pool με στόχο την από κοινού διαχείριση 15 πλοίων μεταφοράς υγραερίου και συγκεκριμένα μεταφοράς αιθυλενίου.

Η νέα επιχείρηση ξεκίνησε τις δραστηριότητές της στις 30 Ιανουαρίου 2017 από τα γραφεία της Eletson στον Πειραιά, ενώ διέθετε ακόμη γραφεία στο Λονδίνο, την Κοπεγχάγη και τη Σιγκαπούρη.

Τα πρώτα σύννεφα

Ωστόσο, τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν όπως τα περίμενε η εταιρεία και τα πρώτα σύννεφα έκαναν την εμφάνιση τους στο τέλος του 2017.

Η Moody’s υποβάθμισε την αξιολόγηση της για την Eletson Ηoldings σε Caa1 από B3, καθώς και την αξιολόγηση της για το ομόλογο των 300 εκατ. δολαρίων λήξης 2022 που διατηρούσε, επικαλούμενη την αδύναμη εικόνα της ρευστότητάς της, καθώς οι συνθήκες της αγοράς στα τάνκερ και τα LPG/ LEG παρέμεναν δύσκολες και η δημιουργία ελεύθερων ταμειακών ροών παρέμενε αρνητική, αυξάνοντας τον κίνδυνο αθέτησης πληρωμών των υποχρεώσεων της.

Το δεύτερο χτύπημα ήρθε λίγους μήνες αργότερα. Τον Φεβρουάριο του 2018, ο οίκος αξιολόγησης Standard & Poors υποβάθμισε το αξιόχρεο της Eletson Holding σε καθεστώς επιλεκτικής χρεοκοπίας (selective default), μία εβδομάδα αφότου η εταιρεία σύναψε συμφωνία ανοχής με την πλειοψηφία των ομολογιούχων της.

Η εταιρεία με ανακοίνωσή της εξέφρασε τη λύπη της για την απόφαση αυτή, ενώ υποβάθμισε τη σημασία του γεγονότος, σχολιάζοντας πως “κατανοούμε ότι αντανακλά το σύνηθες πρωτόκολλο των οίκων αξιολόγησης σε τέτοιες περιστάσεις και η αξιολόγηση θα επανέλθει άπαξ και η διαδικασία ολοκληρωθεί”.

Σύμφωνα με τη διοίκηση της, η συμφωνία με τους ομολογιούχους αποτελούσε ένα “μεγάλο θετικό βήμα” προς τη βελτίωση της ρευστότητας της εταιρείας και την εξασφάλιση της μεσοπρόθεσμης βιωσιμότητας της, προσδοκώντας στην ανάκαμψη της αγοράς των τάνκερ προϊόντων.

Ωστόσο, οι προσδοκίες της διαψεύστηκαν με αποτέλεσμα τον Μάρτιο του 2019 η Moody’s να προχωρήσει και σε δεύτερη υποβάθμιση, αυτή τη φορά σε καθεστώς επιλεκτικής χρεοκοπίας, καθώς η ναυτιλιακή δεν πλήρωσε τους τόκους των ομολόγων στις 15 Ιανουαρίου 2019 και προχώρησε σε νέα συμφωνία με τους ομολογιούχους.

Σύμφωνα με τον διεθνή οίκο αξιολόγησης, η εταιρεία κατά τους τελευταίους 18 μήνες είχε αδύναμη απόδοση τόσο στα τάνκερ όσο και στα LPG, με αποτέλεσμα να ενταθεί ακόμη περισσότερο το πρόβλημα ρευστότητας που αντιμετώπιζε.

Από τον Μάρτιο του 2020 η Moody’s απέσυρε τις αξιολογήσεις της καθώς, όπως επισήμανε δεν είχε στοιχεία για να διαμορφώσει τις εκτιμήσεις της.

Σε ανάλογη κίνηση προχώρησε και η S&P τον περασμένο Δεκέμβριο, επισημαίνοντας, μεταξύ άλλων, ότι η Eletson από τον Ιανουάριο του 2019 δεν έχει πληρώσει τα κουπόνια για τα ενυπόθηκα ομόλογα ύψους 300 εκατομμυρίων δολαρίων που λήγουν το 2022. Η εταιρεία συνεχίζει τις συζητήσεις της με τους ομολογιούχους για την αναδιάρθρωση του χρέους.

Κατασχέσεις πλοίων

Εκτός από τους ομολογιούχους, η εταιρεία αντιμετωπίζει προβλήματα και με τις τράπεζες.

Tον Οκτώβριο ομάδα τραπεζών με επικεφαλής την Skandinaviska Enskilda Banken (SEB), προχώρησε σε συντηρητική κατάσχεση του χωρητικότητας 11.916 cbm gas carrier Dilos (κατασκευής 2016), καθώς και του αδελφού πλοίου Kithnos (επίσης 2016) στη Σιγκαπούρη.

Τα δύο πλοία χρηματοδοτήθηκαν από δάνειο 245 εκατ. δολαρίων που παραχώρησαν οι τράπεζες το 2014 σε πλοιοκτήτριες εταιρείες πέντε πλοίων, με εγγυητή την Eletson Gas.

Μεταξύ αυτών των πλοιοκτητριών εταιρειών είναι οι Kithnos Special Maritime Enterprise και Dilos II Special Maritime Enterprise.

Οι τράπεζες υποστηρίζουν ότι εκκρεμούν 117 εκατομμύρια δολάρια για τα δάνεια και αναφέρουν ότι η Eletson Gas σταμάτησε να καταβάλλει πληρωμές για καθένα από τα πέντε υποθηκευμένα πλοία, από τον Οκτώβριο του 2019.

Κατηγορούν επίσης την εταιρεία ότι δεν διατήρησε επαρκές πιστωτικό υπόλοιπο και ορισμένους χρηματοοικονομικούς δείκτες όπως αυτοί ορίζονταν από τη συμφωνία, ενώ παράλληλα δεν έχει καταβάλλει τα κέρδη από τα πλοία στους προκαθορισμένους λογαριασμούς.

Σύμφωνα με τις τράπεζες, οι πλοιοκτήτριες εταιρείες συνήψαν νέα συμφωνία μαζί τους τον Αύγουστο του 2020, όπου αναγνώρισαν ότι το οφειλόμενο ποσό, αλλά στη συνέχεια δεν δεσμεύτηκαν να το αποπληρώσουν.

Σε διαμάχη βρίσκεται η εταιρεία και με την κινεζική CSIC Leasing, με την οποία είχε συνάψει μεγάλη συμφωνία sale and leasback το 2017, ύψους 65,5 εκατ. δολαρίων.

Η συμφωνία αφορούσε στα πλοία τύπου panamax Antikeros (κατασκευής 2004 και χωρητικότητας 69.714 dwt), Dhonoussa (κατασκευής 2005 και χωρητικότητας 69.523 dwt), Polyaigos (κατασκευής 2005 και χωρητικότητας 69.714 dwt) και Strofades (κατασκευής 2006 και χωρητικότητας 69.431 dwt).

Μετά από αθέτηση της πληρωμής των υποχρεώσεων από την Eletson, η κινεζική εταιρεία προχώρησε σε κατάσχεση των τριών πλοίων (εκτός του Polyaigos).

Πηγές αναφέρουν ότι η ελληνική ναυτιλιακή ζήτησε τροποποίηση της συμφωνίας, κάτι που δεν έκανε δεκτό η άλλη πλευρά.

Σημειώνεται ότι οι ναυτικοί του Strofades είναι εγκλωβισμένοι στη Σιγκαπούρη βιώνοντας τραγικές συνθήκες. Το Mononews δημοσίευσε προ ημερών την επιστολή διαμαρτυρίας που απέστειλε στην Πανελλήνια Ένωση Μηχανικών Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΜΕΝ) ο ανθυποπλοίαρχος του πλοίου, ζητώντας τον άμεσο επαναπατρισμό των ναυτικών.

Πωλήσεις

Σύμφωνα με τα στοιχεία της VesselsValue η Eletson προχώρησε το 2020 στην πώληση τριών πλοίων LR1 συνολικής αξίας 32,85 εκατ. δολαρίων. Ωστόσο, σύμφωνα με ναυλομεσίτες η πώληση ορισμένων από αυτά δρομολογήθηκε από τους πιστωτές της ναυτιλιακής.

Ακολούθησε φέτος η πώληση έξι ακόμη πλοίων, συνολικής αξίας σχεδόν 60 εκατ. δολαρίων. Συγκεκριμένα πούλησε τέσσερα LR2 τάνκερ αξίας 42,25 εκατ. δολαρίων και δύο τάνκερ MR1 στην τιμή των 17,5 εκατ. δολαρίων.

Με βάση τα στοιχεία της VesselsValue, τέσσερα από τα πλοία που πούλησε φέτος εξαγοράστηκαν από την Castor Maritime έναντι 49,25 εκατ. δολαρίων.

Σύμφωνα με πληροφορίες του Mononews.gr, αυτή την περίοδο η εταιρεία διατηρεί μόνο 4 πλοία LPG με ελληνική σημαία, από τα 31 περίπου που κατείχε και διαχειριζόταν, ενώ αντικαθίστανται τα ελληνικά πληρώματα σταδιακά με Ουκρανούς ναυτικούς.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση