Αυτή η ερώτηση είναι προβοκατόρικη και ουσιαστικά αποσκοπεί σε μια μονοσήμαντη απάντηση συνενοχής που οδηγεί σε λάθος.

Λίγοι είναι οι οδηγοί στη χώρα μας, οι οποίοι είναι συνειδητοποιημένοι όσον αφορά στην οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ. Οι περισσότεροι είναι συγκαταβατικοί στις συζητήσεις, αλλά δεν πράττουν όσα λένε. Μέσα τους θεωρούν ότι δεν τους αφορά το θέμα, πιστεύουν πως οι ίδιοι μπορούν να ελέγξουν, λόγω εμπειρίας, την κατανάλωση αλκοόλ και να την συνδυάσουν με οδήγηση. Πρόκειται για πλάνη οικτρά, καθώς η επίδραση του αλκοόλ είναι μια δυναμική κατάσταση που εξαρτάται από πολλούς παράγοντες: Κόπωση, φαρμακευτική αγωγή, ανοσοποιητικό σύστημα, διατροφή και άλλα πολλά. Η μόνη απάντηση στο ερώτημα «πόσο αλκοόλ να καταναλώσω προτού οδηγήσω» είναι: Καθόλου! Τα πρόσφατα αποτελέσματα της Ευρωπαϊκή Νύχτας χωρίς Ατυχήματα θορύβησαν το ETSC. Ήταν άσχημα σε πανευρωπαϊκό επίπεδο, ενώ στη χώρα μας ήταν τραγικά.

Tο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών (European Transport Safety Council – ETSC) καλεί την Ευρωπαϊκή Ένωση να βελτιώσει την ασφάλεια των νέων σε ηλικία οδηγών μέσω αλλαγών στο σύστημα έκδοσης αδειών οδήγησης, μεταξύ άλλων μέτρων, καθώς τα νέα δεδομένα δείχνουν ότι οι νέοι χρήστες του δρόμου, ηλικίας 15 έως 30 ετών, αντιπροσωπεύουν το ένα τέταρτο όλων των θανάτων από τροχαίες συγκρούσεις. Σε έκθεση που μόλις δημοσιεύτηκε, το ETSC αναφέρει ότι το 2019, 5.182 νέοι άνθρωποι σκοτώθηκαν σε τροχαίες συγκρούσεις στις 25 χώρες της ΕΕ για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία. Οι θάνατοι στο δρόμο νέων ηλικίας 15 έως 30 ετών στην ΕΕ αντιπροσωπεύουν περίπου το ένα πέμπτο των θανάτων από όλες τις αιτίες σε αυτήν την ηλικιακή ομάδα.

Περίπου το 40% των θανάτων στους δρόμους της ΕΕ οφείλονται σε συγκρούσεις που εμπλέκονται ένας ή περισσότεροι νέοι οδηγοί ή αναβάτες μηχανοκίνητων δικύκλων. Οι συνολικοί αριθμοί αποκαλύπτουν μια τεράστια ανισότητα μεταξύ των φύλων. Η έκθεση αναφέρει ότι οι άνδρες αντιπροσωπεύουν το 81% του συνόλου των θανάτων νέων ηλικίας 15-30 ετών από τροχαίες συγκρούσεις. Η μεγάλη διαφορά στη θνησιμότητα μεταξύ των ανδρών και των γυναικών στους δρόμους παραμένει ακόμη και εάν ληφθεί υπόψη το γεγονός ότι οι άνδρες οδηγούν περισσότερο από ότι οι γυναίκες. Οι συγγραφείς της έκθεσης αναφέρουν ότι ενώ οι νέοι αποτελούν από μόνοι τους ομάδα υψηλού κινδύνου, οι περισσότεροι νέοι δεν οδηγούν επικίνδυνα εσκεμμένα. Οι κίνδυνοι για τους νέους οδηγούς και αναβάτες προέρχονται από την παιδεία, την απειρία, την ανωριμότητα και τον τρόπο ζωής που συνδέονται με την ηλικία και το φύλο τους. Τα δεδομένα δείχνουν ότι όσο πιο νωρίς ξεκινάει ένα άτομο να οδηγεί μόνο του χωρίς περιορισμούς, τόσο πιο πιθανό είναι να έχει μια θανατηφόρα σύγκρουση, ιδιαίτερα αν είναι κάτω των 18 ετών.

αλκοόλ

Οι θάνατοι νέων, ιδιαίτερα οι ανδρών, είναι υπερβολικά πολλοί όταν πρόκειται για τροχαίες συγκρούσεις που συνδέονται με την οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή/και ναρκωτικών. Η εφαρμογή και αυστηροποίηση των νόμιμων ορίων συγκέντρωσης αλκοόλ στο αίμα (BAC) και η βελτίωση της παρεχόμενης βοήθειας σε όσους εντοπίζονται με προβλήματα αλκοόλ και ναρκωτικών μπορούν να βοηθήσουν στην πρόληψη αυτών των θανάτων. Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή επανεξετάζει επί του παρόντος τους κανόνες για τις άδειες οδήγησης, με μια επικαιροποιημένη νομική πρόταση να αναμένεται τους επόμενους 18 μήνες. Το ETSC καλεί επίσης την Ευρωπαϊκή Επιτροπή να προτείνει να τεθεί ουσιαστικά μηδενικό όριο στο αλκοόλ για την οδήγηση (το ισχύον είναι 0,2 γρ./λίτρο αίματος) – ένα μέτρο που είναι ιδιαίτερα σημαντικό για τους νεότερους οδηγούς. Όσον αφορά στην οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών, το ETSC θα ήθελε, επίσης, να δει ένα πανευρωπαϊκό όριο μηδενικής ανοχής για τα παράνομα ψυχοτρόπα ναρκωτικά.

Διαβάστε επίσης:

Τροχαία: 445 παραβάσεις για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ σε τρεις μέρες

F1: Πάμε σε ελαστικά 18 ιντσών!

Ιταλική F4, Μόντσα: Αγωνίζεται στον τελικό ο Τζώρτζης Μαρκογιάννης