Αφιερωμένο στα 100 χρόνια που συμπληρώνονται του χρόνου από την Μικρασιατική καταστροφή θα είναι το πρόγραμμα «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» που οργανώνεται από το υπουργείο Πολιτισμού για το 2022. «Το ’22 είχαμε την καταστροφή της Σμύρνης. Το ’23 ήταν η Συνθήκη της Λωζάνης. Και το ’24, το μεγάλο κύμα της προσφυγιάς. Η προσφυγική μνήμη θα τιμηθεί για όλη αυτήν την τριετία», όπως είπε η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη σε σημερινή συνέντευξη τύπου.

Προσθέτοντας πως και σ΄ αυτή την περίπτωση «θα αναπτυχθούν συνέργειες ανάμεσα στα μνημεία και τους αρχαιολογικούς χώρους, στη σύγχρονη δημιουργία και στην άυλη πολιτιστική δημιουργία», μια πρόκληση στην οποία θα κληθούν να ανταποκριθούν όσοι θα συμμετάσχουν.

Γενικότερα εξάλλου, και από την αρχή της χρονιάς το υπουργείο Πολιτισμού θα οργανώσει συντονισμένα εκδηλώσεις αφιερωμένες σ΄ αυτή την τραγική ιστορική περίοδο για την Ελλάδα. Όσο για τον προϋπολογισμό του προγράμματος «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός 2022» θα κινηθεί στα 2 εκατομμύρια ευρώ περίπου, δηλαδή όσο και φέτος, με την δυνατότητα αύξησης, εφ΄ όσον χρειαστεί.

Ιδιαίτερα ενθαρρυντικός εξάλλου ήταν ο απολογισμός της φετινής χρονιάς, που διεξήχθη από τις 15 Ιουλίου ως τις 27 Σεπτεμβρίου. Συνολικά πραγματοποιήθηκαν 133 εκδηλώσεις θεάτρου, μουσικής, χορού, εικαστικών, παιδικού και μουσικού θεάτρου, 79 καινούριες παραγωγές σε 68 αρχαιολογικούς χώρους, σε 12 διοικητικές περιφέρειες της χώρας. Εξαιρουμένης της Αττικής, η οποία εξ αρχής δεν συμπεριλήφθηκε στο πρόγραμμα, καθώς υπάρχουν όλες τις άλλες εκδηλώσεις του καλοκαιριού, τα διάφορα φεστιβάλ και οι διοργανώσεις των δήμων και της Περιφέρειας.

Σημαντικό είναι, ότι στις παραγωγές αυτές εργάστηκαν 1.400 άτομα, όλων των ειδικοτήτων, συγκεκριμένα μάλιστα, όπως ανέφερε ο καλλιτεχνικός διευθυντής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Κουμεντάκης – η Λυρική είχε αναλάβει τη διοργάνωση- και ανάμεσά τους ήταν 750 καλλιτέχνες (μουσικοί, σκηνοθέτες, ηθοποιοί, συνθέτες, χορογράφοι, χορευτές, εικαστικοί, ενδυματολόγοι, σχεδιαστές φωτισμών, sounddesigners), επίσης 300 άτομα περίπου τεχνικό προσωπικό και 350 άτομα από τις τοπικές κοινωνίες.

Δόθηκε έτσι η δυνατότητα απασχόλησης σε περίοδο με περιοριστικά μέτρα σε έναν μεγάλο αριθμό ανθρώπων που έχουν πληγεί τον τελευταίο ενάμιση χρόνο.
Σύμφωνα πάντως με τα στοιχεία, που δόθηκαν στη δημοσιότητα τις εκδηλώσεις αυτές παρακολούθησαν 11.100 θεατές.

«Ένας αριθμός, που μπορεί να πει κανείς ότι είναι μικρός, αλλά αυτό δεν αληθεύει, αν σκεφτεί κανείς, ότι υπήρχαν χώροι που με βάση τις συνθήκες της πανδημίας μπορούσαν να φιλοξενήσουν 20 ή 25 θεατές», όπως είπε η κυρία Μενδώνη.

«Υπ’ αυτή την έννοια ο αριθμός είναι πολύ μεγάλος, και δείχνει πόσο οι τοπικές κοινωνίες αγκάλιασαν αυτό το πρόγραμμα, θέλησαν να συμμετέχουν και στο επίπεδο των πολιτών τους αλλά και στο επίπεδο των θεσμών, εάν λάβουμε υπόψη μας, ότι στις περισσότερες περιπτώσεις, θα έλεγα σχεδόν σε όλες τις περιπτώσεις, οι δήμοι και οι τοπικοί πολιτιστικοί σύλλογοι υποστήριξαν απολύτως την διοργάνωση», πρόσθεσε.

Για το φετινό πρόγραμμα εξάλλου, άνοιξαν για πρώτη φορά έντεκα αρχαιολογικοί χώροι για παραστάσεις ή και για εικαστικές εγκαταστάσεις. Αριθμός, που αναμένεται να αυξηθεί την επόμενη χρονιά.

Όσον αφορά το κόστος του προγράμματος ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν 1.800.000 ευρώ, εκταμιεύθηκε συμπληρωματική επιχορήγηση, ύψους 450.000 ευρώ. Από αυτά για τις παραγωγές θεάτρου δόθηκαν 855.600 ευρώ, για τις παραγωγές μουσικής 483.600 ευρώ, για τις παραγωγές χορού 279.000 ευρώ, για τις παραγωγές μουσικού θεάτρου τα ίδια, 279.000 ευρώ, για το παιδικό θέατρο 167.400 ευρώ και για τα εικαστικά, 167.400 ευρώ.

Να σημειωθεί τέλος, ότι από τις 70 δράσεις του προγράμματος, οι 27 ήταν θεατρικές, οι 15 παραγωγές μουσικής, οι 8 ήταν παραγωγές χορού, οι 8 επίσης ήταν παραγωγές μουσικού θεάτρου, οι 6 ήταν παιδικού θεάτρου και οι 6 επίσης, ήταν εικαστικές εκθέσεις σε εγκαταστάσεις.

Δείτε το βίντεο του απολογισμού του προγράμματος «Όλη η Ελλάδα ένας πολιτισμός»

Διαβάστε επίσης:

Λίνα Μενδώνη: Έτοιμο στο τέλος του έτους το Αρχαιολογικό Μουσείο στα Χανιά

Συλλογή Τίνας και Μιχάλη Κρασάκη: Καλλιτεχνικοί θησαυροί μετά την Επανάσταση