ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Υπάρχει μια μάχη που εξελίσσεται στην αγορά ξηρού φορτίου και η έκβασή της πιθανά θα καθορίσει την κατεύθυνση που θα έχουν τα ναύλα τους επόμενους μήνες, αναφέρει σε ανάλυση του ο Γιάννης Κάρτσωνας, διευθύνων σύμβουλος της Breakwave Advisors.
Σημειώνεται ότι οι spot τιμές στα ναύλα των Capesize φορτηγών πλοίων πέφτουν, καθώς η έντονα καθοδική καμπύλη στα futures δείχνει διόρθωση.
Από τη μία πλευρά, η σημαντική αύξηση του κόστους μεταφοράς επηρεάζει αρνητικά τους εμπόρους και τους παραγωγούς προϊόντων αν και η υψηλή μεταβλητότητα στις ίδιες τις τιμές αυτών των προϊόντων καθιστά εξαιρετικά δύσκολη την εκτίμηση του μεγέθους της επιρροής των ναύλων.
Από την άλλη πλευρά, η ζήτηση για βασικά προϊόντα, ειδικά για τον άνθρακα, είναι εξαιρετικά υψηλή, κάτι που σε συνδυασμό με τη σταθερή ζήτηση για σιδηρομετάλλευμα και τις συνεχείς δυσκολίες στην εφοδιαστική αλυσίδα, κρατάει όσους εμπλέκονται στην αγορά αισιόδοξους για τα ναύλα, παρά την επερχόμενη εποχική αδυναμία κατά τη διάρκεια του χειμώνα.
Το έτος που διανύουμε σίγουρα δεν αποτελεί παράδειγμα μιας φυσιολογικής χρονιάς για τα εμπορεύματα. Τα ναύλα επηρεάζονται πολύ από τις αγορές των εμπορευμάτων και η δραστηριότητα κατά τη διάρκεια του χειμώνα θα είναι αρκετά διαφορετική φέτος.
Οι προβλέψεις
Παραμένουμε στην άποψη ότι θα δούμε περαιτέρω μείωση στις spot τιμές των ναύλων και πιστεύουμε ότι τα futures είναι σωστά τιμολογημένα για ένα τέτοιο γεγονός. Ωστόσο, η έκταση μιας τέτοιας πτώσης είναι πολύ συζητήσιμη, υποστηρίζει ο κ. Κάρτωνας.
Νιώθουμε μια βιασύνη όσων συμμετέχουν στην αγορά να αντισταθμίσουν τον κίνδυνο των χειμερινών φορτίων και αυτό είναι κατανοητό. Την ίδια στιγμή, τα δεδομένα για τις τιμές spot το ερχόμενο διάστημα, ειδικά για τα Capesize, δεν φαίνονται ιδιαίτερα ελπιδοφόρα και η ιστορία μας δείχνει ότι όταν μειώνονται οι τιμές spot, ακολουθούν και τα futures.
Ωστόσο, θα είναι το μέγεθος της πτώσης που θα διαμορφώσει την καμπύλη των futures, και μέχρι στιγμής, έχουμε δει μόνο οριακές πτώσεις στο spot. Με τα futures του πρώτου τριμήνου να είναι περίπου 65% χαμηλότερα από το spot, οι γενναίοι που πιστεύουν ότι αυτή η φορά μπορεί τα πράγματα να είναι διαφορετικά, θα ανταμειφθούν γενναιόδωρα αν αποδειχθούν σωστοί.
Η τελευταία φορά που το πρώτο τρίμηνο στα Capesize ήταν κατά μέσο όρο πάνω από τα 30.000 δολάρια ήταν το 2010 όταν το κινεζικό πρόγραμμα τόνωσης της οικονομίας ήταν σε πλήρη εξέλιξη.
Το 2021 θα είναι η χρονιά του άνθρακα
Μια χαμένη δεκαετία για τον άνθρακα τελείωσε απότομα, καθώς ο κόσμος ξαφνικά έρχεται αντιμέτωπος με μια πιθανή ενεργειακή κρίση και περιορισμένες επιλογές ενόψει του χειμώνα στο βόρειο ημισφαίριο, ο οποίος πιθανόν να είναι πιο ψυχρός από ότι συνήθως.
Ο άνθρακας έρχεται τώρα στο προσκήνιο, αλλά δεδομένων των επενδύσεων που δεν έγιναν τα τελευταία χρόνια στις υποδομές για την εξόρυξη και την παραγωγή ενέργειας, ειδικά στον δυτικό κόσμο, μπορεί να είναι πολύ αργά για να αλλάξει η ανοδική πορεία των τιμών που έχουν διαμορφωθεί στην ενέργεια. Ταυτόχρονα, η ναυτιλία απολαμβάνει επίσης σημαντική ώθηση.
Η στάσιμη ζήτηση άνθρακα την περασμένη δεκαετία είχε σημαντικά αρνητικό αντίκτυπο στη ναυτιλία, καθώς ο άνθρακας ήταν ιστορικά ένα πολύ σημαντικό μέρος στη ζήτηση ξηρού φορτίου.
Έτσι, η πρόσφατη άνοδος της ζήτησης άνθρακα σημαίνει επίσης ώθηση στη μεταφορά άνθρακα, και δεδομένου ότι η εφοδιαστική αλυσίδα άνθρακα χτίζεται γύρω από τη ναυτιλία ξηρού φορτίου, οι καλοί καιροί ενδέχεται να είναι ακόμα μπροστά για τους πλοιοκτήτες.
Η μεταβλητότητα στα ναύλα του ξηρού φορτίου θα παραμείνει αυξημένη
Για το υπόλοιπο του 2021, αναμένουμε η αύξηση της ζήτησης για μεταφορές ξηρού φορτίου να υπερβεί την αύξηση της προσφοράς, της διαθεσιμότητας δηλαδή των πλοίων, κι αυτό πιθανά θα ωθήσει τα ναύλα σε ακόμη υψηλότερα επίπεδα, σύμφωνα με τον κ. Κάρτσωνα.
Αναμένουμε η μεταβλητότητα στις τιμές των ναύλων να παραμείνει έντονη και αντιλαμβανόμαστε ότι πολιτικές αποφάσεις, ειδικά αυτές της κινεζικής κυβέρνησης που αποσκοπούν στη μείωση των εκπομπών άνθρακα που προκαλούνται κατά ένα μεγάλο μέρος από τη χαλυβουργεία, αποτελούν τον βασικό κίνδυνο που μπορεί να έχει η μελλοντική ζήτηση για το dry bulk shipping.
Η εταιρεία Breakwave Advisors, με έδρα τη Νέα Υόρκη, προσφέρει υπηρεσίες Διαχείρισης Επενδύσεων (Asset Management) στους τομείς της ναυτιλίας και των εμπορευμάτων και έχει δημιουργήσει το Breakwave Dry Bulk Shipping ETF (NYSE: BDRY) και το Breakwave Sea Decarbonization Tech ETF (NYSE: BSEA).
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ανδρουλάκης: Δε νομίζω ότι ο Έλληνας φορολογούμενος θέλει να κάνει δώρο μισό εκατομμύριο ευρώ στη ΝΔ
- Ριαμπκόφ: Η Μόσχα μπορεί σίγουρα να συνεργαστεί με την κυβέρνηση Τραμπ
- Aegean: Αγορά 29 χιλιάδων μετοχών από την Autohellas
- Φάμελλος: Η ακρίβεια και τα υπερκέρδη, το βασικό πολιτικό επίδικο της εποχής