Ο μάρτυρας Αθανάσιος Διάκος, ο Κολοκοτρώνης κι ο Καραϊσκάκης, όλοι οι ήρωες που έχουν χαραχτεί βαθιά στη συλλογική μνήμη από τις σχολικές αίθουσες και τις επετειακές εκδηλώσεις, «επιστρέφουν» στο σήμερα μέσα από τους πίνακες του Κωνσταντίνου Παπαμιχαλόπουλου, που θα παρουσιαστούν από τις 25 Οκτωβρίου στο Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία.

Και δεν πρόκειται για ιστορικές προσωπογραφίες, όπως θα περίμενε κανείς αλλά για μια ιδιαίτερη προσέγγιση στους ήρωες της Επανάστασης, βγαλμένη μέσα από τις προσωπική ματιά του καλλιτέχνη, που δίνει μια νέα εκδοχή τους.

Έργο του Κωνσταντίνου Παπαμιχαλόπουλου

«Παλιγγενεσία» είναι ο τίτλος της έκθεσης, όπως ακριβώς και η ανάσταση και ανόρθωση του ελληνικού έθνους από τον αγώνα του 1821 και μ΄ αυτήν το μουσείο τιμά την επέτειο. Το ίδιο και ο ζωγράφος, που στο πνεύμα των διακοσίων χρόνων από την εθνεγερσία, αναφέρεται στα πρόσωπα εκείνων που αγωνίστηκαν στο πεδίο της μάχης και της πολιτικής.

Χωρίς να καταφεύγει στα γνωστά μας πρότυπα, στα σχέδια του Κρατσάιζεν δηλαδή  _γνωστά και από τα σχολικά βιβλία_ ή άλλα έργα από την εθνική ζωγραφική δημιουργεί με τόλμη νέα πορτρέτα, που δεν χάνουν όμως σε τίποτε τον ηρωισμό που τους αποδίδεται.

Ο Ήρωας στον Παπαμιχαλόπουλο, άλλοτε ως φτερωτή Νίκη, άλλοτε ως αποστεωμένη φιγούρα που μοιάζει να αναγεννάται από τις στάχτες της, ορθώνεται λες και ξεπηδά από την οθόνη του ψηφιακού κόσμου για να βρει θέση μέσα στην αίθουσα του Μουσείου», όπως σημειώνει ο ιστορικός τέχνης και επιμελητής της έκθεσης Γιώργος Μυλωνάς.

Ζωγράφος, χαράκτης και εικονογράφος «Είμαι εικαστικός καλλιτέχνης με ειδικότητα σε ζωγραφική, σχέδιο, χαρακτική, video, comics, φωτογραφία και 2D animation», όπως σημειώνει κι ο ίδιος, ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος δημιουργεί πορτρέτα, που μπορεί να πει κανείς είναι μία μείξη όλων των στοιχείων, που προέρχονται από τις προσλαμβάνουσες του.

«Η καλλιτεχνική μου εργασία ερευνά την σχέση μεταξύ Δυτικής Τέχνης και των τεχνών της Ανατολής, την διάκριση μεταξύ υψηλής και λαϊκής τέχνης καθώς και της οικειοποίησης εκδοχών της λεγόμενης “μη-τέχνης” από τα εικαστικά», λέει ο ίδιος.

«Ζητήματα που επανέρχονται διαρκώς στην δουλειά μου είναι ιαπωνικά μοτίβα, η έννοια του ορίου, αναφορές στην pop κουλτούρα και ο αντίκτυπος των μέσων στην καλλιτεχνική πρακτική και στην αισθητική και αισθητηριακή αντίληψη».

Στην ενότητα της «Παλιγγενεσίας» έτσι, όπως σημειώνει ο Γιώργος Μυλωνάς «Μέσα σε χρυσό κάμπο – ανάμνηση των στρατιωτών αγίων – επιλέγει να ζωγραφίσει μυθικά όντα όπως τα εννοεί ένας άνθρωπος του 21ου αιώνα, ένας ζωγράφος που μεγάλωσε με ιαπωνικά παιδικά, με έργα επιστημονικής φαντασίας, με σχέδια του Moebius, του Jodorowsky και του Enki Bilal».

Ο Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος με διδακτορικό από το Τμήμα Επικοινωνίας, Μέσων και Πολιτισμού του Παντείου Πανεπιστημίου και σπουδές στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών διδάσκει ζωγραφική και χαρακτική στο Τμήμα Εικαστικών Τεχνών και Επιστημών της Τέχνης του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Το 1997 απέσπασε το 2ο Βραβείο του Ιδρύματος Γιάννη και Ζωής Σπυροπούλου ενώ το 2003 φιλοτέχνησε κατόπιν παραγγελίας του Μουσείου Μπενάκη πορτρέτο του Αντώνη Μπενάκη. Το 2015 εξάλλου,  ήταν artist-in-residence στο Amsterdams Grafisch Atelier της Ολλανδίας.

Έχει συνεργαστεί όμως  επίσης με τα περιοδικά «Βαβέλ» και «MovMag», τις εκδόσεις «9» και τη «Βιβλιοθήκη» της εφημερίδας «Ελευθεροτυπία», έχει εκδώσει βιβλία ζωγραφικής και κόμικς και παράλληλα σχεδιάζει εξώφυλλα.

Πληροφορίες:

Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία: Παπαρρηγοπούλου 5-7, τηλ. 210 3231 387
Έκθεση: Κωνσταντίνος Παπαμιχαλόπουλος «Παλιγγενεσία»
Εγκαίνια: 25 Οκτωβρίου
Διάρκεια: 25 Οκτωβρίου – 6 Δεκεμβρίου