ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τρία ήταν τα «κλειδιά» που επέδρασαν καταλυτικά ώστε η Σκλαβενίτης το 2020 να περάσει από ζημιές σε κέρδη, για πρώτη φορά μετά το σύνθετο και υψηλών απαιτήσεων deal της εξαγοράς και διάσωσης της Μαρινόπουλος, το 2017.
Τέσσερις ετήσιες χρήσεις μετά την ενσωμάτωση της Μαρινόπουλος, ο Όμιλος «Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης» εμφάνισε καθαρά, μετά από φόρους κέρδη 63,6 εκατ. ευρώ, που σημαίνει ότι «έτρεξε» με ρυθμό 5,3 εκατ. ευρώ ανά μήνα.
Υπενθυμίζεται ότι στις τρεις προηγούμενες χρήσεις (2017, 2018, 2019), είχε καταγράψει ζημιές που αθροιστικά έφτασαν στα 151,4 εκατ. ευρώ. Ειδικά όσον αφορά στις επιδόσεις του 2019, οι ζημιές για την εταιρεία ήταν κατά μέσο όρο, περίπου στα 1,6 εκατ. ανά μήνα.
Για την οικογένεια Σκλαβενίτη που ανέλαβε το βαρύ φορτίο της διαχείρισης και ανάπτυξης του νέου μεγάλου μεγάλου Ομίλου, τα αποτελέσματα της χρήσης του 2020 αποτελούν μια σημαντική «ανάσα» και έτσι τέσσερα χρόνια μετά, φαίνεται ότι μπορεί να αισθάνεται δικαιωμένη για την κίνησή της αυτή, που τότε αποτελούσε ένα ρίσκο.
Άλλωστε πηγές κοντά στην Σκλαβενίτης σημειώνουν ότι η κίνηση που έγινε το 2017 για τη διάσωση της Μαρινόπουλος, θεωρήθηκε απαραίτητη για την πορεία ολόκληρης της αγορά, καθώς σε αντίθετη περίπτωση, οι επιπτώσεις λόγω των μεγάλων απωλειών που θα είχαν οι προμηθευτές, θα ήταν ιδιαίτερα δυσμενείς.
Πώς συντελέστηκε το πέρασμα από τις ζημιές στα κέρδη
Το πρώτο «κλειδί» ώστε η Σκλαβενίτης να περάσει το 2020, από τις ζημιές σε κέρδη, αποτέλεσε η μεγάλη ενίσχυση του κύκλου εργασιών κατά 15,6%. Το προηγούμενο έτος οι συνολικές πωλήσεις στα περίπου 500 καταστήματα του Ομίλου έφτασαν τα 3,791 δισ. ευρώ, δηλαδή σχεδόν στα 316 εκατ. ευρώ τζίρο ανά μήνα, κατά μέσο όρο.
Το σημαντικό σε αυτά τα δεδομένα, είναι το …πρακτικό αντίκρισμα στην ποσοστιαία αύξηση των πωλήσεων καθώς μεταφράζεται σε 512 εκατ. ευρώ περισσότερες πωλήσεις, συγκριτικά με εκείνες του 2019 (3,279 δισ. συνολικά).
Οι συνθήκες της πανδημίας και η άνοδος συνολικά του κλάδου των σούπερ μάρκετ κατά την περίοδο αυτή ευνόησαν οπωσδήποτε την εταιρεία ώστε τα θετικά αποτελέσματα να έρθουν νωρίτερα.
Εκτιμάται δε ότι η Σκλαβενίτης «κέρδισε» περίπου δύο χρόνια, στην προσπάθεια της να καλύψει το έδαφος. Ωστόσο εκείνο που μέτρησε περισσότερο απ΄ όλα είναι το γεγονός ότι η οικογένεια Σκλαβενίτη «ξέρει καλά τη δουλειά».
Άλλωστε ο Γεράσιμος Σκλαβενίτης μαζί με τη Μαρία Σκλαβενίτη όλα αυτά τα χρόνια έχουν καταφέρει, εφαρμόζοντας το δικό τους μοντέλο λειτουργίας, αφενός να έχουν «χτίσει» μία σχέση με τους καταναλωτές που εμπιστεύονται το brand «Σκλαβενίτης» για τις αγορές τους, αφετέρου να αποτελούν τον μεγαλύτερο εργοδότη στην Ελλάδα με 30.351 εργαζομένους στον Όμιλο.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι η εταιρεία από το 2017 έως το 2020 έχει προβεί στη δημιουργία 6.000 νέων θέσεων εργασίας ενώ ταυτόχρονα οι επενδύσεις της ξεπέρασαν τα 200 εκατ. ευρώ, για την ανακαίνιση άνω των 300 καταστημάτων, τη δημιουργία νέων καθώς και για την ανάπτυξη νέων τμημάτων για την εξυπηρέτηση των πελατών της.
Επιπλέον το 2020, η Σκλαβενίτης πραγματοποίησε την είσοδο της και στο ηλεκτρονικό κανάλι αρχικά με τη συνεργασία της με την πλατφόρμα efood και στη συνέχεια με το λανσάρισμα του sklavenitis.gr στο τέλος τους έτους.
To δεύτερο «κλειδί»
Το δεύτερο «κλειδί» είναι ότι η αύξηση του κύκλου εργασιών συνδυάστηκε με την αύξηση των μικτών περιθωρίων κέρδους τα οποία από το 25,5% ανέβηκαν στο 26,3% το 2020.
Αφαιρουμένου του κόστους πωλήσεων, η μικτή κερδοφορία έφτασε στα 996,36 εκατ. ευρώ, έναντι των 835,2 εκατ. ευρώ το 2019. Τα υπόλοιπα έξοδα που ακολούθησαν, «έκαψαν» το 94% του λίπους της μικτής κερδοφορίας του 2019, ενώ για την περσινή χρονιά περιορίστηκαν στο 83%.
Έτσι η στάθμη των κερδών πριν από τα χρηματοοικονομικά κόστη είχε πέσει στα 58,2 εκατ. ευρώ για τη χρήση του 2019, ενώ για το 2020 ανήλθε στα 129,6 εκατ. ευρώ. Από αυτά, τα 69,25 ήταν η καθαρή επιβάρυνση για τις χρηματοοικονομικές ανάγκες (τόκοι δανείων και συναφείς υποχρεώσεις μισθώσεων) με αποτέλεσμα να μένουν 60,36 εκατ. ευρώ, στο προ φόρων καθαρό αποτέλεσμα.
Κάτι που δεν συνέβη στη χρήση του 2019, καθώς τα χρηματοοικονομικά κόστη των 65 εκατ. ευρώ, είχαν ροκανίσει το υπόλοιπο της κερδοφορίας, οδηγώντας σε ζημιές 6,8 εκατ. ευρώ τον όμιλο Σκλαβενίτη.
Αναβαλλόμενος φόρος
Το τρίτο, τέλος, «κλειδί» της επιτυχίας της Σκλαβενίτης, ανάγεται στη φορολογία και ειδικότερα στις διατάξεις που διέπουν τα του αναβαλλόμενου φόρου.
Ενώ στη χρήση του 2019, στο ζημιογόνο αποτέλεσμα προστέθηκαν κι άλλα 11,95 εκατ. φόροι (αναβαλλόμενος και τρέχων) με αποτέλεσμα η τελική γραμμή του ισολογισμού να δείξει ζημιές στα επίπεδα των 18,8 εκατ. ευρώ, στην περσινή χρήση η εικόνα αντιστράφηκε.
Το 2020, στα περίπου 6,3 εκατ. ευρώ του φόρου εισοδήματος, ήρθε το «εξτρά» έσοδο των 9,5 εκατ. ευρώ της αναβαλλόμενης φορολογίας.
Με αυτόν τον τρόπο προστέθηκαν άλλα 3,2 εκατ. ευρώ στα καθαρά κέρδη, με αποτέλεσμα να ανέβουν στα επίπεδα των 63,6 εκατ. ευρώ, ή 58,6 εκατ. αν αφαιρεθούν τα δικαιώματα μειοψηφίας.
Αν και η συμμετοχή του «μπόνους» από τον συνολικό αναβαλλόμενο φόρο αντιστοιχεί στο 14,9% της καθαρής κερδοφορίας, εν τούτοις δεν έκρινε το τελικό αποτέλεσμα, το οποίο ούτως ή άλλως θα έδειχνε κέρδη. Λίγο μικρότερα μεν, αλλά κέρδη.
Παράλληλα, ο Όμιλος ενίσχυσε τα ταμειακά του διαθέσιμα κατά 146,9 εκατ. ευρώ, φτάνοντας στα 274,9 εκατ. ενώ κατά 52,5 εκατ. ευρώ αυξήθηκε και η καθαρή θέση για τους μετόχους της μητρικής, η οποία διαμορφώθηκε στα 81,5 εκατ. ευρώ. Σημαντική ήταν επίσης και η ενίσχυση των ελεύθερων ταμειακών ροών, που απεικονίζουν τη δύναμη της επιχείρησης να παράγει μετρητά.
Ο δείκτης υπερχρέωσης
Ωστόσο από την άλλη πλευρά, ο δείκτης υπερχρέωσης της εταιρείας παραμένει σε υψηλά επίπεδα, με τις συνολικές υποχρεώσεις να ανέρχονται στα 3,1 δισ. εκ των οποίων τα 746,8 εκατ. ευρώ αφορούν τον δανεισμό και 1,1 δισ. τις υποχρεώσεις προς τους προμηθευτές.
Απαιτήσεις που σαφώς είναι δύσκολες στην πορεία του χρόνου, αλλά η επιχείρηση πλέον έχει αρωγό τη στιβαρή λειτουργική κερδοφορία (263,1 εκατ. ευρώ) και τη εν γένει διαχείριση των προηγούμενων ετών.
Μάλιστα, όπως προκύπτει από τον ισολογισμό οι περσινές αμοιβές των μελών του Δ.Σ, έμειναν στα ίδια επίπεδα για την εταιρεία στο επίπεδο των 214.000 ευρώ, αλλά στον όμιλο, που διαθέτει εργαζόμενους περισσότερους και από το υπαλληλικό προσωπικό που έχουν και οι 5 μεγαλύτερες τράπεζες της χώρας, μειώθηκαν κατά 44,4%, δηλαδή από τα 1,8, στο 1 δισ. ευρώ.
Η εταιρεία μάλιστα, συνεχίζει σε υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης και το 2021 παρά το γεγονός ότι το τρέχον έτος θεωρείται μία χρονιά προκλήσεων για το λιανεμπόριο τροφίμων, καθώς η πανδημία συνεχίζεται ενώ η αγορά βρίσκεται σε συνεχή πίεση διεθνώς, λόγω των ανατιμήσεων βασικά καταναλωτικά αγαθά και ενέργεια.
Μέχρι στιγμής η Σκλαβενίτης, όπως επισημαίνουν πηγές κοντά στην εταιρεία, συνεχίζει να διατηρεί τις τιμές του στα ίδια επίπεδα ενώ οι δυσκολίες στον κλάδο λόγω των διεθνών ανατιμήσεων εκτιμάται ότι διαρκέσουν μέχρι το πρώτο εξάμηνο του 2022.
Διαβάστε επίσης:
Σκλαβενίτης: Προχωρά σε αυξήσεις μισθών και μπόνους στους εργαζόμενους – Τι προβλέπει η νέα σύμβαση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Ανδρουλάκης: Δε νομίζω ότι ο Έλληνας φορολογούμενος θέλει να κάνει δώρο μισό εκατομμύριο ευρώ στη ΝΔ
- Ριαμπκόφ: Η Μόσχα μπορεί σίγουρα να συνεργαστεί με την κυβέρνηση Τραμπ
- Aegean: Αγορά 29 χιλιάδων μετοχών από την Autohellas
- Φάμελλος: Η ακρίβεια και τα υπερκέρδη, το βασικό πολιτικό επίδικο της εποχής