ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Με το τελευταίο τρίμηνο του 2021 να έχει μόλις ξεκινήσει οι μεγάλες κατασκευαστικές ετοιμάζονται για τις μάχες που θα δοθούν για τα νέα συμβόλαια αρχής γενομένης από το 2022.
Πρόκειται για ένα σύνολο μαχών που θα δοθεί για 16 έργα, το κόστος των οποίων ξεπερνάει τα 4,6 δισεκατομμύρια ευρώ. Τα περισσότερα εξ αυτών είναι Συμπράξεις Δημοσίου και Ιδιωτικού, ενώ περιλαμβάνονται επίσης σημαντικές παραχωρήσεις και δημόσια έργα.
Τα έργα που θα διεκδικήσουν οι big 5 είναι κατά κύριο λόγο οδικά (ΒΟΑΚ, Flyover Περιφερειακής Θεσσαλονίκης, Υπόγεια Ζεύξη Σαλαμίνας-Περάματος, Καλαμάτα-Μεθώνη), κτιριακά (φοιτητικές εστίες για 3 Πανεπιστήμια, 17 Σχολεία στην Κεντρική Μακεδονία, και Δικαστικά Μέγαρα), Μονάδες Απορριμμάτων (Σχιστό, Φυλή και Δυτική Θεσσαλονίκη), αντιπλημμυρικά (Φράγμα Χαβρία και το Ρέμα Ραφήνας).
Οδικά έργα
Στα οδικά έργα τον πρωταγωνιστεί ο Βόρειος Οδικός Άξονας (ΒΟΑΚ) για τον οποίο έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι 4 από τις 5 μεγάλες κατασκευαστικές. Πρόκειται για ένα έργο συνολικής αξίας 1,5 δισεκατομμυρίου ευρώ και «σπάει» σε δύο διαγωνισμούς που πραγματοποιούνται μέσω ΣΔΙΤ από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Το πρώτο τμήμα του ΒΟΑΚ (Χανιά-Χερσόνησος) κοστολογείται στα 1,1 δισεκατομμύρια ευρώ και αφορά στην κατασκευή κλειστού αυτοκινητόδρομου από τα Χανιά έως τον Άγιο Νικόλαο.
Προς το παρόν έχει ολοκληρωθεί η Α’ Φάση του Διαγωνισμού (Εκδήλωση Ενδιαφέροντος) και τα σχήματα που προκύπτουν είναι τα εξής Άκτωρ Παραχωρήσεις, ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ, VINCI, και η Κοινοπραξία Μytilineos-ACCIONA-INTERTOLL.
Το δεύτερο τμήμα που τελεί υπό διαγωνιστική διαδικασία κοστολογείται στα 359 εκατομμύρια ευρώ και αφορά το Τμήμα Χερσόνησος-Νεάπολη, για το οποίο και έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον 5 σχήματα.
Αυτά είναι τα εξής: ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΤΕΡΝΑ, J&P ΑΒΑΞ, Κοινοπραξία Μytilineos-ACCIONA-INTERTOLL και η SHIKUN&BINUI.
Το επόμενο έργο, στο οποίο αναμένονται μεγάλες μάχες μεταξύ των Big 5 είναι το Flyover της Περιφερειακής Θεσσαλονίκης. Πρόκειται για ένα σημαντικό οδικό έργο αξίας 465 εκατομμυρίων ευρώ που δημοπρατείται με τη μορφή του ΣΔΙΤ από το Υπουργείο Μεταφορών.
Προς το παρόν έχουν ανακοινωθεί οι ενδιαφερόμενοι, και σε αυτούς συγκαταλέγονται και οι 5 μεγάλες κατασκευαστικές.
Ακόμα μία ΣΔΙΤ που δημοπρατείται από το Υπουργείο Υποδομών είναι το έργο της κατασκευής του τμήματος Καλαμάτα-Μεθώνη του οδικού άξονα ΝΔ Πελοποννήσου. Για το έργο αξίας 312 εκατομμυρίων ευρώ, έχουν εκδηλώσει και οι πέντε μεγάλες κατασκευαστικές το ενδιαφέρον τους.
Δύο από τους Big 5 (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και ΤΕΡΝΑ) έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον για την υπόγεια Ζεύξη Σαλαμίνας και Περάματος. Πρόκειται για μία παραχώρηση αξίας 400 εκατομμυρίων ευρώ και όποια κατασκευαστική καταφέρει να κλειδώσει το συμβόλαιο θα έχει το δικαίωμα χρήσης της υποθαλάσσιας οδικής σύνδεσης για 35 χρόνια.
Οι μεγάλες Business των 900 εκατομμυρίων στα απορρίμματα
Οι πέντε μεγάλοι βλέπουν μεγάλες business και στα απορρίμματα. Ήδη η ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ έχει ολοκληρώσει τη μονάδα στην Ήπειρο και ξεκίνησε την κατασκευή του τριπλού ΣΔΙΤ Απορριμμάτων στην Πελοπόννησο, η ΙΝΤΡΑΚΑΤ έχει ολοκληρώσει τη μονάδα στις Σέρρες και είναι πολύ κοντά στην ολοκλήρωση της μονάδας στη Θήβα, η ΗΛΕΚΤΩΡ τη μονάδα στην Κοζάνη και ο ΑΒΑΞ έχει ολοκληρώσει τη μονάδα στην Ηλεία.
Ταυτόχρονα, το Υπουργείο Ενέργειας και Περιβάλλοντος έχει ένα φιλόδοξο πλάνο για τη δημοπράτηση και την κατασκευή μονάδων απορριμμάτων, ώστε η Ελλάδα να αναρριχηθεί από τις τελευταίες θέσεις της σχετικής κλίμακας μεταξύ των Ευρωπαίων ετέρων της και να πάψει να πληρώνει κάθε χρόνο υψηλά πρόστιμα για την παράνομη λειτουργία ΧΑΔΑ.
Στην παρούσα φάση τα μεγαλύτερα έργα απορριμμάτων που τελούν υπό διαγωνιστική διαδικασίας είναι τα ΣΔΙΤ στην Αττική και τη Θεσσαλονίκη με το συνολικό κόστος να ξεπερνάει τα 900 εκατομμύρια ευρώ.
Για την Αττική έχουν βγει σε διαγωνιστική διαδικασία δύο μονάδες απορριμμάτων, αυτές της Φυλής και του Σχιστού, με το κόστος τους να ανέρχεται στα 478 εκατομμύρια ευρώ και τα 313 αντίστοιχα.
Για τα δύο αυτά έργα έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους και οι 5 μεγάλες κατασκευαστικές και κατεβαίνουν στη διαγωνιστική διαδικασία με τα εξής σχήματα: ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ-ΤΙΤΑΝ, ΑΒΑΞ-Motor Oil Renewable Energy, Mytilineos-ΜΕΣΟΓΕΙΟΣ, INTRAKAT-WATT και ΑΚΤΩΡ-ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις.
Όσον αφορά στο ΣΔΙΤ για τα απορρίμματα στη Δυτική Θεσσαλονίκη το κόστος του έργου εκτιμάται στα 118 εκατομμύρια ευρώ και η τελική λίστα των ενδιαφερόμενων σύμφωνα με τις πρόσφατες εξελίξεις είναι η ίδια με αυτή για τις μονάδες στην Αττική.
Κτιριακά Έργα
Οι Big 5 ετοιμάζουν τις μηχανές και για τους διαγωνισμούς που θα τρέξουν μέσω ΣΔΙΤ για κτιριακά έργα συνολικής αξίας 889 εκατομμυρίων και αφορούν στην κατασκευή εστιών σε τρία Πανεπιστήμια, σχολικές μονάδες, Περιφερειακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας, και Κέντρα Ερευνών.
Σχετικά με τις εστίες δρομολογείται κατασκευή τους στα Πανεπιστήμια Κρήτης, Θράκης και Θεσσαλίας με αναθέτουσα αρχή τα αντίστοιχα Πανεπιστήμια. Το κόστος για τις εστίες στην Κρήτη εκτιμάται στα 255 εκατομμύρια ευρώ και οι ενδιαφερόμενοι είναι η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ο ΑΒΑΞ, η Intrakat, η Mytilineos-ΑΤΕΣΕ, η Archirodon και η ΘΕΜΕΛΗ.
Για τις εστίες στη Θράκη το ύψος της επένδυσης εκτιμάται στα 107 εκατομμύρια ευρώ και διαγωνισμό θα συμμετάσχουν 6 σχήματα (ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, ο ΕΛΛΑΚΤΩΡ, ο ΑΒΑΞ, η Mytilineos-ΑΤΕΣΕ, η Archirodon και η ΘΕΜΕΛΗ), ενώ στο ΣΔΙΤ για τις εστίες στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας αξίας 116 εκατομμυρίων ευρώ θα συμμετάσχουν 7 σχήματα (ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, η ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ο ΑΒΑΞ, η Mytilineos-ΑΤΕΣΕ, η Archirodon, η Intrakat και η ΘΕΜΕΛΗ).
Στο ΣΔΙΤ για την κατασκευή 17 σχολικών μονάδων στην Κεντρική Μακεδονία αξίας 159 εκατομμυρίων ευρώ με αναθέτουσα αρχή την ΚΤΥΠ Α.Ε. έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους οι ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΑΒΑΞ, ΤΕΚΑΛ, ΜΗΧΑΝΙΚΗ, ΕΚΤΕΡ-ΕΡΕΤΒΟ, Κ/Ξ Intrakat-Redex και Mytilineos-ΑΤΕΣΕ.
Το επόμενο ΣΔΙΤ που δημοπρατείται επίσης από την ΚΤΥΠ Α.Ε. αφορά στην κατασκευή 13 Περιφερειακών Κέντρων Πολιτικής Προστασίας αξίας 163 εκατομμυρίων ευρώ έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους και οι 5 μεγάλες κατασκευαστικές εταιρίες, ενώ το ίδιο έχουν κάνει και για το έργο της κατασκευής του Κέντρου Ιατροβιολογικών Ερευνών Ακαδημίας Αθηνών αξίας 89 εκατομμυρίων ευρώ.
Ύδρευση-Αποχέτευση και αντιπλημμυρικά
Μπορεί τα πιο «διαφημισμένα» ΣΔΙΤ να έχουν να κάνουν με τις παραπάνω κατηγορίες, αλλά οι Big 5 εποφθαλμιούν συμβόλαια τόσο στην Ύδρευση-Αποχέτευση όσο και στα αντιπλημμυρικά έργα.
Μάλιστα ένα έργο αποχέτευσης, αυτό του ΚΕΛ Ψυττάλειας που δημοπρατείται εδώ και δύο χρόνια από την ΕΥΔΑΠ τραβάει πάνω του τα φώτα της δημοσιότητας καθώς ύστερα από ένα πλήθος προσφυγών στην Αρχή Έγκρισης Προδικαστικών Προσφυγών (ΑΕΠΠ) και στο ΣτΕ, θα ανοιχτεί μόνο η προσφορά της Κοινοπραξίας ΑΚΤΩΡ-ΑΒΑΞ-ΕΡΓΟΤΕΜ.
Η εξέλιξη αυτή για το δημόσιο έργο αξίας 342 εκατομμυρίων ευρώ, ωστόσο, δε φαίνεται πως θα περάσει καθώς οι υπόλοιπες εταιρίες που κατέθεσαν προσφορά για τον διαγωνισμό και ειδικά η Intrakat, όπως έχετε ήδη διαβάσει στο mononews.gr, θα ανοίξει την προσφορά της μέσω συμβολαιογράφου και δεν αποκλείει το ενδεχόμενο εκ νέου προσφυγής στο ΣτΕ.
Ως προς τα αντιπλημμυρικά έργα οι Big 5 συμμετέχουν στις διαγωνισμούς για το Φράγμα Χαβρία στη Χαλκιδική και το Μέγα Ρέμα Ραφήνας.
Για το πρώτο έργο αξίας 105,89 εκατομμυρίων ευρώ έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους τρία σχήματα στα οποία συμμετέχουν οι ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ, η Intrakat και η ΕΛΛΑΚΤΩΡ (ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις), ενώ για το δεύτερο αξίας 85 εκατομμυρίων ευρώ συμμετέχουν και οι πέντε εταιρίες.
Διαβάστε επίσης:
Πέτρος Σουρέτης – INTRAKAT: Οι προοπτικές για το 2022 – Γιατί κρούει κώδωνα κινδύνου