Τις έντονες ανησυχίες που εξέφρασε για ακόμη μία φορά o Απόστολος Βακάκης επικεφαλής της Jumbo για τα παρατεταμένα προβλήματα στην τροφοδοτική αλυσίδα και με το βλέμμα στραμμένο στην εορταστική περίοδο των Χριστουγέννων συμμερίζεται συνολικά και η αγορά παιχνιδιών.

Γιατί εάν ένας Όμιλος του μεγέθους της Jumbo – με καθαρά κέρδη 138,7 εκατ. ευρώ το 2020- στα καταστήματα της οποίας μάλιστα ο κλάδος των παιχνιδιών αποτελεί ένα μόνο μέρος της δραστηριότητάς της, κάνει λόγο για «καταστάσεις χαοτικές» γίνεται εύκολα αντιληπτό τι συμβαίνει σε επιχειρήσεις μικρότερου μεγέθους. Όταν μάλιστα συνολικά για τον κλάδο παιχνιδιών ο χριστουγεννιάτικος τζίρος αποτελεί το 50- 60% του ετήσιου κύκλου εργασιών τους και με δεδομένο ότι η περσινή εορταστική περίοδος  ήταν επίσης δύσκολη λόγω των περιοριστικών μέτρων για τον κορονοϊό.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα στην τρέχουσα κατάσταση είναι τα μεταφορικά, με στελέχη του κλάδου να επισημαίνουν πως από τη μία πλευρά το μεταφορικό κόστος μπορεί να ανεβάσει την αξία του εμπορεύματος ακόμη και κατά 100% και από την άλλη δεν υπάρχουν διαθέσιμα κοντεϊνερ. Έτσι ακόμη και κάποιος να είναι διατεθειμένος να πληρώσει τελικά το υψηλό μεταφορικό κόστος δεν είναι βέβαιο ότι θα εξυπηρετηθεί στις παραγγελίες του.

Η αλλαγή προϊοντικού μείγματος της Jumbo

H Jumbo, με τον Απόστολο Βακάκη να έχει κάνει λόγο από το καλοκαίρι για «βίαιη διατάραξη της τροφοδοτικής αλυσίδας», «τέλεια καταιγίδα» και άτυπο καρτέλ στις μεταφορές, έχει προχωρήσει σε αλλαγή του προϊοντικού της μείγματος και προϊοντικό ανασχεδιασμό. Επιδιώκοντας, όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς, ουσιαστικά να διατηρήσει αυτό που θεωρείται για τους καταναλωτές ότι είναι τα καταστήματα Jumbo, δηλαδή υπεραγορές που μπορεί να βρει κανείς σχεδόν τα πάντα, διατηρώντας τις τιμές προσιτές. Αξίζει άλλωστε να σημειωθεί ότι έχει ταμειακά διαθέσιμα που έφτασαν στα επίπεδα των 755,45 εκατ. ευρώ.

Εκτιμάται ότι ο κ. Απόστολος Βακάκης, όπως σημειώνουν οι ίδιες πηγές, έχει στραφεί ήδη από καλοκαίρι σε εναλλακτικές λύσεις και χώρες όπως η Τουρκία και και το Ισραήλ καθώς όπως έχει ανακοινώσει έχει σταματήσει να προμηθεύεται από την Ασία μετά την κατακόρυφη αύξηση του μεταφορικού κόστους, κάτι βεβαίως που χρειάζεται χρόνο για επιτευχθεί. Σημειώνεται δε ότι κατά το τελευταίο τρίμηνο κάθε χρόνου ο Όμιλος πραγματοποιεί το 35% του ετήσιου κύκλου εργασιών.

«Θα υπάρξουν ελλείψεις στις γιορτές στον κλάδο των παιχνιδιών»

Πέραν του Απόστολου Βακάκη πάντως, παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι υπάρχει τεράστιο πρόβλημα στον κλάδο των παιχνιδιών όπου το 90% των προϊόντων προέρχεται από την Κίνα. «Είναι σχεδόν  βέβαιο ότι θα υπάρξουν ελλείψεις σε προϊόντα κατά την περίοδο των γιορτών, καθώς ο Οκτώβριος θεωρείται καθοριστικό μήνας για τις παραγγελίες» σημειώνουν χαρακτηριστικά.

Οι επιχειρηματίες του κλάδου, στρέφονται πλέον σε εργοστάσια στην Ευρώπη και σε γειτονικές σε χώρες όπως η Ιταλία, η Ρουμανία, η Βουλγαρία και η Τουρκία ενώ παράλληλα περιορίζουν τις παραγγελίες σε ογκώδη αντικείμενα χαμηλής αξίας. Υπάρχουν κάποια προϊόντα μάλιστα ήδη από το καλοκαίρι, που εξαιτίας της κατάστασης έχουν  σταματήσει να τα παραγγέλνουν καθώς θεωρούνται ασύμφορα λόγω του κόστους τους και της χαμηλής τιμής πώλησης στον καταναλωτή. Με το φαινόμενο μάλιστα να είναι παγκόσμιο και όλες τις επιχειρήσεις  να αναζητούν τη λύση στο ίδιο πρόβλημα, η ανησυχία τους ενόψει των γιορτών εντείνεται.

Διαβάστε επίσης:

Απόστολος Βακάκης (Jumbo): Ο… μέγας γκρινιάρης του επιχειρείν και τα κέρδη των 205,9 εκατ. μέσα στη πανδημία