ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το μικρό φαρμακείο στην Κατεχάκη αποτέλεσε τη δεκαετία του ’70 το εφαλτήριο για τον Νίκο Κουτσιανά και τη γυναίκα του Νίκη, που μερικά χρόνια αργότερα ίδρυσαν την πρώτη ελληνική εταιρεία με φυσικά καλλυντικά, την Αpivita.
Οι τίτλοι τέλους της πορείας τους στην Αpivita «έπεσαν» στις αρχές του 2021 μετά την εξαγορά και του εναπομείναντος ποσοστού που κατείχαν, από την ισπανική Exea, εταιρεία της οικογένειας Puig. Η νέα πλέον αρχή του Νίκου Κουτσιανά και της συζύγου του μετά την Apivita, φέρει το όνομα Symbeeosis.
Γεννημένος στη Φθιώτιδα, στο χωριό Γαβράκια Δομοκού ο Νίκος Κουτσιανάς παρά τα δύσκολα παιδικά χρόνια στη μεταπολεμική Ελλάδα, κατάφερε να έρθει στην Αθήνα όπου τέλειωσε το Γυμνάσιο και στη συνέχεια να αποφοιτήσει από τη Φαρμακευτική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1970 άνοιξε φαρμακείο στην οδό Κατεχάκη όπου γνώρισε, ως ασκούμενη φοιτήτρια της Φαρμακευτικής, τη μετέπειτα γυναίκα του, Νίκη. Παράλληλα ο ίδιος έκανε μεταπτυχιακές σπουδές στην Ανωτάτη Εμπορική, στον τομέα της Διοίκησης Επιχειρήσεων.
Στο φαρμακείο εκείνο άρχισε να πειραματίζεται με τα φυσικά καλλυντικά. Από μικρός άλλωστε αγαπούσε τη φύση, τις καλλιέργειες και τα μελίσσια και σε συνδυασμό με την επιστημονική του γνώση άρχισε την ανάπτυξη φυτικών σκευασμάτων βασισμένων στα βότανα, την πρόπολη και το μέλι. Το πρώτο σαπούνι που δημιούργησε το ζευγάρι, ήταν μαύρο, κατασκευασμένο από μέλι και μύριζε θυμάρι.
Η γέννηση της Αpivita
Η Αpivita γεννιέται το 1979 και παίρνει το όνομα της από τα συνθετικά Apis (μέλισσα) και Vita (ζωή), δηλαδή «η ζωή της μέλισσας» και γρήγορα τα φυτικά προϊόντα της ξεχωρίζουν. Πηγές έμπνευσης του ιδρυτή της, η μέλισσα και τα παράγωγά της, η πλούσια βιοποικιλότητα της ελληνικής φύσης αλλά και οι αρχαίοι Έλληνες φιλόσοφοι, και ιδιαίτερα οι «πατέρες» της Ιατρικής, της Φαρμακευτικής, της Βοτανικής, ο Ιπποκράτης, ο Διοσκουρίδης, ο Θεόφραστος, ο Γαληνός. Φιλοσοφία της επιχειρηματικής του δραστηριότητας αποτελούσε το τρίπτυχο ευ και αεί επιχειρείν, καινοτομείν και δημιουργείν.
«Πιστέψαμε στην πολιτιστική και επιστημονική κληρονομιά 3.000 χρόνων και, με οδηγό τον ελληνικό τρόπο ζωής, το ευ επιχειρείν, την ηθική και τη γνώση, δημιουργήσαμε προϊόντα που προβάλλουν την ελληνικότητά μας. Βέβαια, αν η Νίκη, η ψυχή όλης της επιχειρηματικής δραστηριότητας, δεν έβγαινε με το ξύλινο κασελάκι των σαπουνιών να πουλήσει στα φαρμακεία, δεν θα υπήρχαμε σήμερα. Εγώ ντρεπόμουν. Είχα και ιδεολογικό θέμα: ως αριστερός, πώς να πω ότι είμαι επιχειρηματίας; Σήμερα, με την εμπειρία τόσων δεκαετιών, λέω ότι η πιο υγιής κοινωνική “οντότητα” είναι η επιχείρηση…» έλεγε σε συνέντευξή του στην Καθημερινή το 2019 ο Νίκος Κουτσιανάς, ο οποίος υπήρξε ως νέος και μέλος της ΚΝΕ.
Το 1990 οι εγκαταστάσεις της εταιρείας από το νέο Ψυχικό μεταφέρονται σε νέο ιδιόκτητο εργοστάσιο στη Μεταμόρφωση Αττικής. Η ανάπτυξη συνεχίζεται με τη δημιουργία νέων προϊόντων, η Apivita κάνει είσοδο σε αγορές του εξωτερικού ενώ έφτασε να εξάγει πάνω από το 30% της παραγωγής της. Oι δραστηριότητές της επεκτάθηκαν στη συνέχεια μεταξύ άλλων σε Κύπρο, Ισπανία, Βέλγιο, Ολλανδία, Βρετανία, Λουξεμβούργο, Ρουμανία, Ιαπωνία, Χονγκ Κονγκ, Αυστραλία, ΗΠΑ κ.α.
Παράλληλα το 2009 ιδρύεται η APIGAIA με σκοπό την καλλιέργεια αρωματικών φυτών σε συνεργασία με βιοκαλλιεργητές και το 2010 η APIFARM αναπτύσσοντας την πρώτη μελισσοκομική μονάδα στην Καρδίτσα.
Την περίοδο της οικονομικής κρίσης τα πράγματα δυσκολεύουν ωστόσο ο Νίκος Κουτσιανάς συνεχίζει την επιχειρηματική του δραστηριότητα κανονικά ολοκληρώνοντας μάλιστα το 2013, το εργοστάσιο στο Μαρκόπουλο. Το 2017 και εν μέσω διεθνών δημοσιευμάτων για μεγάλες πολυεθνικές που ενδιαφέρονταν για την απόκτηση της Apivita, (ακόμη και η L’ Oreal σύμφωνα με το Bloomberg), το πλειοψηφικό πακέτο της εταιρείας περνάει στην ισπανική Exea, εταιρεία χαρτοφυλακίου της Οικογένειας Puig και ο Νίκος Κουτσιανάς μένει ως μειοψηφικός μέτοχος και πρόεδρος του διοικητικού συμβουλίου. Στις αρχές του 2021 ανακοινώνεται πώς η Exea προχώρησε και στην εξαγορά του υπόλοιπου πακέτου μετοχών με τον κ. Κουτσιανά να αποχωρεί από τη θέση του προέδρου του Δ.Σ. της εταιρείας. Οι τίτλοι τέλους πέφτουν…
Η νέα αρχή
Λίγες μέρες πάντως πριν από την ανακοίνωση της αποχώρησής του από την Apivita, τον Δεκέμβριο του 2020, μιλώντας στο Plant Based Conference ο Νίκος Κουτσιανάς είχε προαναγγείλει ήδη τα νέα του σχέδια: «Με βάση τη ρήση του Ιπποκράτη ‘η τροφή είναι το φάρμακό μας’ ξεκινήσαμε πριν δύο χρόνια το νέο μας εγχείρημα, την εταιρεία Symbeeosis. Είμαστε αφοσιωμένοι να προσφέρουμε ‘το καλό’ μέσα από τη διατροφή με τα βιολογικά, βιολειτουργικά μας βότανα και μελισσοκομικά προϊόντα, και να μοιραζόμαστε τη γνώση μας με όλους, πάντα με καινοτομία και βιωσιμότητα, που ωφελούν εξίσου τον άνθρωπο και τον πλανήτη».
H Symbeeosis, το νέο εγχείρημα του ζεύγους Κουτσιανά, πήρε το όνομα της γιατί όπως εξηγούν οι ιδρυτές της «η συμβίωση βρίσκεται παντού στη φύση. Μια αρμονική συνύπαρξη διαφορετικών οργανισμών που χτίζουν αμοιβαία επωφελείς σχέσεις. Η Symbeeosis καλλιεργεί, συλλέγει και προσφέρει τσάι του βουνού, βότανα και βιολογικό μέλι. Τα προϊόντα μας προέρχονται από ζωτικά παραδείγματα συμβίωσης που υπάρχουν στη φύση.
Πιστεύουμε στη ρήση του ολιστικού ιατρού Ιπποκράτη, «το φάρμακό σου να είναι η τροφή σου», ότι η καλύτερη υγεία επιτυγχάνεται με καλύτερη διατροφή. Τα λειτουργικά προϊόντα μας, γέννημα της δημιουργικής μας συμβίωσης με τη φύση, βελτιώνουν τη διατροφή, υποστηρίζουν την καλή υγεία, και προσθέτουν αυθεντικές ελληνικές γεύσεις στη μέρα σας. Πιστεύουμε στο ευ ζην, και γι’ αυτό ασπαζόμαστε τη βιωσιμότητα, τη δημιουργικότητα και την καινοτομία. Η συνεργασία και η αλληλεξάρτηση είναι το μέλλον. Love yourself, love your planet».
Και κάπως έτσι ξεκινά μία νέα επαγγελματική αρχή για το ζευγάρι Κουτσιανά.
Διαβάστε επίσης:
Symbeeosis: Το νέο εγχείρημα του Νίκου Κουτσιανά – Το όραμα και οι στόχοι
Ν. Κουτσιανάς: Το «τέλος εποχής» από την Apivita και η νέα αρχή…
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike