ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Είναι αυτό ο Παρθενώνας των μουσείων; Ας μας συγχωρήσει ο Τομ Χάνκς, που τον συμπαθούμε και μας συμπαθεί, αλλά η παρομοίωση με Παρθενώνα του Μουσείου Κινηματογράφου που εγκαινιάζεται σε λίγες μέρες στο Λος Άντζελες είναι αρκούντως εξωπραγματική.
Ακόμη κι αν υπογράφεται από έναν Ρέντσο Πιάνο, εξωτερικά τουλάχιστον μοιάζει με εργοστάσιο, που η μία άκρη του «φούσκωσε» παράταιρα μ’ έναν γυάλινο θόλο.
Άλλωστε και ο ίδιος ο αρχιτέκτονας συμφωνεί, όπως έχει πει, να το ονομάζουν «Σαπουνόφουσκα», κάνοντας μια εύστοχη και χιουμοριστική ασφαλώς αναφορά στον μύθο του κινηματογράφου…
Ο Τομ Χανκς έχει όμως, τους λόγους του να αποθεώνει το μουσείο, που δεν έχουν να κάνουν μόνον με την αγάπη του για την Ελλάδα και τον πολιτισμό της αλλά και με το γεγονός, ότι έχει καταβάλει τεράστιες προσπάθειες εδώ και μία δεκαετία για την δημιουργία του. (Δεν καθυστερούμε μόνον στην Ελλάδα, όταν πρόκειται για έργα…)
Ο ίδιος μαζί με την Ανέτ Μπένινγκ, ήταν αυτοί που πρωτοστάτησαν για την συγκέντρωση 338 εκατομμυρίων δολαρίων, προκειμένου να κατασκευαστεί. (Τελικώς βέβαια, κόστισε 482 εκατομμύρια).
Και σίγουρα θέλει να αντιστρέψει την εντύπωση που είχε δημιουργηθεί στο αμερικανικό κοινό, ότι αυτό το μουσείο δεν θα γίνει ποτέ. Τόσο που το είχαν ονομάσει «Νεκρό αστέρι»!
Αλλά αν πάμε και ακόμη πιο πίσω, από το 1929, λίγο μετά την ίδρυση της Ακαδημίας Κινηματογράφου είχαν σκεφτεί να φτιάξουν ένα μουσείο…
Τα εγκαίνια του μουσείου
Εν τέλει στις 30 Σεπτεμβρίου γίνονται τα εγκαίνια αυτού του Μουσείου της Ακαδημίας Κινηματογράφου, που έχει έκταση, σχεδόν 28.000 τ.μ. και στην ουσία πρόκειται για την ανακατασκευή ενός προϋπάρχοντος πολυκαταστήματος του 1939 σε στιλ άρτ-ντεκό, ιδιοκτησίας της Motion Picture Academy, του οργανισμού που βρίσκεται πίσω από την ετήσια τελετή απονομής βραβείων Όσκαρ.
Ο βραβευμένος με Pritzker, Ρέντσο Πιάνο ανέλαβε να κάνει την μετασκευή και η δική του προσθήκη ήταν κυρίως η γυάλινη σφαίρα ενώ δύο επίσης γυάλινες, κλειστές γέφυρες την συνδέουν με το κεντρικό κτίριο, το οποίο περιλαμβάνει πέντε ορόφους με εγκαταστάσεις που φέρουν ονόματα που σχετίζονται φυσικά με τον κινηματογράφο. Όπως Spielberg Family Gallery για παράδειγμα ή το Netflix Lounge και το Dolby Family Terrace.
Δύο θέατρα
Το μουσείο διαθέτει δύο θέατρα. Το ένα, που είναι από κατακόκκινο βελούδο βρίσκεται στο εσωτερικό του θόλου και έχει 1.000 θέσεις ενώ έχει ονομασθεί David Geffen Theatre από τον ιδρυτή της Asylum Records και του στούντιο ταινιών DreamWorks. Μία δεύτερη αίθουσα 288 θέσεων, σε έντονο πράσινο χρώμα αυτή, 288 θέσεων ονομάσθηκε Ted Mann, προς τιμήν του επικεφαλής των Mann Theatres.
Αρχίζοντας από την Γαλλία του τέλους του 19ου αιώνα και ρίχνοντας φως στις πρώτες γυναίκες που σκηνοθέτησαν ποτέ, στον βωβό κινηματογράφο, στην ιστορία των μεγάλων στούντιο του Χόλιγουντ, η αφήγηση αφού περάσει από όλες τις μεγάλες και επικές στιγμές του σινεμά, και όχι μόνον του αμερικάνικου φθάνει ως σήμερα, το 2021, όταν η Κλοέ Ζάο έγινε η πρώτη γυναίκα από την Ασία και η δεύτερη γυναίκα που κέρδισε ποτέ το Όσκαρ καλύτερης σκηνοθεσίας.
Στόχος άλλωστε του μουσείου είναι να προσφέρει μια μοναδική εμπειρία για τους λάτρεις του σινεμά με έναν συνδυασμό από εκθέσεις, προβολές, εκπαιδευτικά προγράμματα και διαδραστική συμμετοχή. Όπως για παράδειγμα να κρατούν οι επισκέπτες το πολυπόθητο αγαλματάκι των Όσκαρ.
Επιστημονική ιστορία
Πέρα από την επιφάνεια όμως, φαίνεται ότι τους ενδιαφέρει και η ουσία, αφού στις επιδιώξεις των υπευθύνων είναι να παρουσιαστεί όχι μόνον η καλλιτεχνική αλλά και η επιστημονική ιστορία του κινηματογράφου, καθώς και η αντανάκλαση σ΄αυτόν, της πολιτικής, των τεχνολογιών και των πολιτιστικών αξιών κάθε εποχής.
Εννοείται βέβαια ότι αφιερώματα σε αγαπημένους του Χόλιγουντ, όπως ο Τζορτζ Λούκας, ο Τιμ Μπάρτον, ο Γουόλτ Ντίσνεϋ είναι δεδομένα. Αν και η έναρξη θα γίνει με τον Ιάπωνα Χαγιάο Μιγιαζάκι και τον Ισπανό Πέδρο Αλμοδόβαρ σε μία έκφραση κινηματογραφικού διεθνισμού.