«Κόκκινες γραμμές» έθεσε ο γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) κ. Εμμανουήλ Τσικαλάκης, ο οποίος συνοδευόταν απο τους προέδρους όλων των ναυτικών σωματείων, στον υπουργό Ναυτιλίας κ. Γιάννη Πλακιωτάκη.

Ειδικότερα, οι συνδικαλιστές τόνισαν από την αρχή της συζήτησης ότι «δεν πρόκειται να ανεχθούν στο ελάχιστο την συνέχιση αυτής της απαράδεκτης κατάστασης, δηλαδή να ρυθμίζονται θέματα τα οποία αφορούν, τους Ναυτικούς χωρίς την ενεργή και ουσιαστική συμμετοχή μας πριν τη λήψη των οποιοδήποτε αποφάσεων».

Στην ανακοίνωση της η ΠΝΟ επισημαίνει επίσης ότι υπογραμμίστηκε στον κ. Υπουργό ότι το Υπουργείο στο οποίο προΐσταται πρέπει να μεριμνά για την επίλυση των δίκαιων αιτημάτων των Ελλήνων Ναυτικών και την ικανοποίηση των αναγκών τους και προσθέτει: Δυστυχώς, όμως, επίσης σημειώθηκε ότι η μέχρι σήμερα πολιτική του Υπουργείου και των Υπηρεσιών του καταδεικνύει ότι οι Έλληνες Ναυτικοί αντιμετωπίζονται πολλές φορές ως «πολίτες δεύτερης κατηγορίας» και ως οι «φτωχοί συγγενείς» της Ναυτιλίας, ενώ όλοι εμπλεκόμενοι φορείς γνωρίζουν και πρέπει να γνωρίζουν ότι οι Ναυτικοί είμαστε καίριος και κύριος πυλώνας της Ναυτιλίας.

Αποτέλεσμα της ακολουθούμενης παραπάνω αντιμετώπισης του Υπουργείου, τονίζει η ΠΝΟ, είναι να παρέχεται στην εργοδοτική πλευρά, αλλά, δυστυχώς, και στις αρμόδιες υπηρεσίες, η δυνατότητα να ερμηνεύονται και να εφαρμόζονται κατά το δοκούν οι διατάξεις που αφορούν την προστασία των εργασιακών δικαιωμάτων των Ελλήνων Ναυτικών, τα ζητήματα που αφορούν την εκπαίδευση τους και κυρίως τα ζητήματα που αφορούν τις συνθέσεις των πλοίων.

Από τον Ιούλιο του 2021, όταν και ανέλαβε καθήκοντα ο νέος Γενικός Γραμματέας της Ομοσπονδίας, τονίζει η ΠΝΟ, προβήκαμε σε δεκάδες ελέγχους για την τήρηση της ναυτεργατικής νομοθεσίας και μάλιστα οι περισσότεροι από αυτούς ήταν έλεγχοι με μικτά κλιμάκια εκπροσώπων μας και λιμενικών οργάνων. Δυστυχώς, όμως, τα αποτελέσματά τους, ήταν στην πλειονότητα των περιπτώσεων απογοητευτικά για τα δικαιώματα των Ελλήνων Ναυτικών.

Ενδεικτικά παραδείγματα, υπογραμμίζει η ΠΝΟ, είναι η καταστρατήγηση των συνθέσεων, στην κατηγορία των ταχυπλόων πλοίων, όπου η εφαρμογή των διπλών πληρωμάτων έχει καταντήσει όνειρο απατηλό, αλλά και η γενική «α λα καρτ» εφαρμογή τους σε συγκεκριμένα πλοία της Ακτοπλοΐας στα οποία με την πλήρη ανοχή του Υπουργείου, «κλειδώνονται και σφραγίζονται» οι καμπίνες, ώστε να μειώνεται κατά περίπτωση το προσωπικό των γενικών υπηρεσιών και τονίζει:

Οι επανειλημμένες παραβιάσεις των ΣΣΕ και των ορίων και ωρών εργασίας και ανάπαυσης των Ναυτικών τείνουν να γίνουν ο κανόνας σε πολλές γραμμές με «προεξάρχουσα» αυτή τη Κυλλήνης όπου η όλη η κατάσταση έχει καταντήσει μονοπώλιο.

Μάλιστα, πλέον, στην κατεύθυνση αυτή της καταστρατήγησης των συνθέσεων ήρθε να προστεθεί και το ΓΕΝΕ με τις βεβαιώσεις μη προσφερομένου «μακράς διαρκείας» που εκδίδει, οι οποίες δίνουν ουσιαστικά βήμα στην εργοδοσία για περαιτέρω παραβίαση των συνθέσεων.

Τονίστηκε, λοιπόν, από την Ομοσπονδία μας ότι η κατάσταση αυτή δεν μπορεί να συνεχιστεί άλλο. Πρέπει επιτέλους οι αρμόδιες υπηρεσίες του Υπουργείου να αναλάβουν πιο ενεργό ρόλο και να δρουν όχι μόνο κατασταλτικά, αλλά και προληπτικά, στις παραβιάσεις και απόπειρες παραβίασης της ναυτεργατικής νομοθεσίας. Μάλιστα όταν εντοπίζουν τις όποιες παραβιάσεις να μεριμνούν άμεσα για την αποκατάσταση τους και να επιβάλλουν και να εισπράττουν τα νόμιμα διοικητικά πρόστιμα, τα οποία πρέπει να σταματήσουν να είναι «συμβολικά», καθώς και να ενημερώνουν για όλες τις ενέργειες τους την Ομοσπονδία μας.

Υπογραμμίστηκε για άλλη μια φορά ότι πάγια, σταθερή και αμετακίνητη θέση της Ομοσπονδίας μας είναι η κατάργηση του Ν. 4150/2013. Και για τον σκοπό αυτό άμεσα απαιτείται η συγκρότηση Ειδικής Επιτροπής, με ισομερή εκπροσώπηση της εργοδοσίας, της ναυτεργασίας και των υπηρεσιακών παραγόντων, με πραγματικό αντικείμενο και στόχο την εξέταση και επίλυση των ειδικότερων καθημερινών προβλημάτων, συνεπεία των μειωμένων συνθέσεων, εξαιτίας της γενικής εφαρμογής του Ν. 4150/2013.

Η κατάσταση που επικρατεί στις γραμμές της Πάτρας είναι τραγική, ιδιαίτερα στον κλάδο του προσωπικού ενδιαίτησης και μαγειρείων, όπου οι ειδικότητες αυτές εξαναγκάζονται εκ των πραγμάτων σε εξοντωτικά ωράρια εργασίας, ενάντια σε κάθε διάταξη εσωτερικής και διεθνούς νομοθεσίας.

Και δυστυχώς από εργοδοτικής πλευράς γίνονται συνεχώς επεξεργασίες και διεργασίες ώστε να εξευρεθούν «νομιμοφανείς» λόγοι για την πρόσληψη «φθηνών» πληρωμάτων. Προειδοποιήσαμε όμως, ότι όχι μόνο δεν θα επιτρέψουμε τέτοιου είδους προσλήψεις, όταν η ανεργία στη ναυτεργασία χτυπάει κόκκινο, αλλά τυχόν συνέχιση της απαράδεκτης αυτής κατάστασης που επικρατεί στην Πάτρα και στην Ακτοπλοΐα, θα αποτελέσει αιτία πολέμου για την Ομοσπονδία μας.

Επιπρόσθετα δηλώθηκε με έμφαση στον κύριο Υπουργό ότι η όλη κατάσταση που έχει δημιουργηθεί ως άμεση συνέπεια της επιδημίας του κορονοϊού έχει γίνει και αυτή αντικείμενο εκμετάλλευσης από την εργοδοσία με κύριο συμπρωταγωνιστή, δυστυχώς στην πράξη, την όλη πολιτική ηγεσία και το Υπουργείο. Δεκάδες εκατομμύρια χορηγούνται με πολλαπλές μορφές και «αιτιολογίες και δικαιολογίες» στην εργοδοσία και για εμάς τους Ναυτικούς απλά «ψίχουλα», με την μορφή των ευτελών επιδομάτων ανεργίας, των οποίων, όμως, η είσπραξη , λόγω της υπάρχουσας νομοθεσίας και της πάγιας γραφειοκρατίας του ΓΕΝΕ, αποβαίνει δύσκολη, αν όχι αδύνατη.

Για όλα τα παραπάνω προβλήματα ζητήθηκε η άμεση επίλυση τους αφού πρόκειται απλά περί εφαρμογής υφισταμένων διατάξεων και σωστού ελέγχου. Αρκεί η παρέμβαση των αρμοδίων με πνεύμα και προθέσεις καλής θελήσεως χωρίς, όμως, φιλοεργοδοτικές παρωπίδες.

Ακόμα αναπτύχθηκαν από την πλευρά μας και τα χρόνια προβλήματα του ΚΕΣΕΝ, του ΓΕΝΕ, του ΝΑΤ, των Σωστικών, της Υπηρεσίας Μητρώων κλπ., όπως αυτά πλήρως και αναλυτικά τα έχουμε γνωρίσει και καταγγείλει με σειρά εγγράφων μας στο Υπουργείο, όπου και εκθέτουμε και τις πάγιες θέσεις της Ομοσπονδίας μας.

Φτάνει πια η ταλαιπωρία των Ναυτικών μας.

Αναφερθήκαμε ακόμη στον Οίκο Ναύτου, για τον οποίο η πρόσφατη καταγγελία μας, εξαιτίας της καθόλα απαράδεκτης συμπεριφοράς του Προέδρου του στην αντιμετώπιση των Ναυτικών μας και εναντίον του προσώπου του Γενικού Γραμματέα της Ομοσπονδίας μας. Ευθέως ζητήθηκε και πάλι η αντικατάστασή του. Εμείς οι Ναυτικοί, οι οποίοι λόγω και του επαγγέλματος μας έχουμε μάθει να τα βγάζουμε πέρα σε δύσκολες συνθήκες, απαιτούμε σε θέσεις που μας αφορούν, την τοποθέτηση στελεχών, που μπορούν και είναι διατεθειμένοι να προσφέρουν πραγματικό έργο και να λύσουν προβλήματα.

Τέλος οφείλουμε να σημειώσουμε ότι ή Ομοσπονδία μας δεν θα παραμείνει απλός ακροατής των δεσμεύσεων που έδωσε ο Υπουργός κατά τη συνάντηση μας, αλλά θα επαγρυπνεί διαρκώς και θα συνεχίζει να πιέζει για την υλοποίηση και εφαρμογή τους.

Ανεξαρτήτως, λοιπόν, των θέσεων του κ. Υπουργού, καταλήγει στην ανακοίνωση της η ΠΝΟ, η Ομοσπονδία μας θα συνεχίζει να δίνει το δυναμικό παρόν σε κάθε γραμμή και σε κάθε πλοίο για την επίλυση των δίκαιων αιτημάτων των Ελλήνων Ναυτικών και των οξυμένων προβλημάτων που αυτοί αντιμετωπίζουν.

Διαβάστε επίσης:

Νέος πρόεδρος στην Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων

Συρρικνώθηκε η ελληνική σημαία και σε πλοία και σε χωρητικότητα

Παναγιώτης Τσάκος: Δεν υπάρχει ναυτιλία χωρίς Έλληνες ναυτικούς