ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Οι ετήσιες επενδύσεις με στόχο την απαλλαγή από τον άνθρακα το 2050, θα πρέπει να υπερδιπλασιαστούν – από 1,7 τρισεκατομμύρια δολάρια σήμερα σε 3,1 τρις δολάρια έως 5,8 τρις δολάρια – και η παγκόσμια μετάβαση στις καθαρές μηδενικές εκπομπές είναι δημιουργεί ευκαιρίες σε όσα κράτη αποφασίσουν να κινηθούν γρήγορα.
Για να μεταβεί ο κόσμος στο καθαρό μηδέν έως το 2050 το κόστος υπολογίζεται σε λιγότερο από 1% του παγκόσμιου ΑΕΠ ετησίως. Αυτά αναφέρει η τελευταία έκθεση του Bloomberg New Energy Finance, BNEF New Energy Outlook, εκτιμώντας ότι το κόστος για την επίτευξη του μηδενικού παγκόσμιου επιπέδου έως το 2050 θα κυμανθεί μεταξύ 92 τρισεκατομμυρίων τρισεκατομμυρίων δολαρίων και 173 τρισεκατομμυρίων δολαρίων τα επόμενα τριάντα χρόνια.
Αυτό εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από μια ποικιλία διαφορετικών σεναρίων-που χαρακτηρίζονται πράσινο, κόκκινο και γκρι από το BNEF-που όλα επιτυγχάνουν καθαρό μηδέν μέσω ενός διαφορετικού μείγματος τεχνολογιών και λύσεων.
Με πολλά μέρη του κόσμου να εξακολουθούν να βασίζονται σε ορυκτά καύσιμα για κρίσιμη πρόσβαση στην ενέργεια, η έκθεση του BNEF αναφέρει ότι η παραγωγή ενέργειας από άνθρακα πρέπει να μειωθεί κατά 72% έως το 2030, με περίπου το 70% των μονάδων-με χωρητικότητα άνω των 1.400 GW- να αποσυρθεί στο ίδιο χρονικό διάστημα.
Αντίστοιχα χρειάζονται πολλαπλάσια επιπλέον GW αιολικής και ηλιακής ενέργειας αλλά και αποθήκευσης ενέργειας. Η έκθεση αναλύοντας πόση επιπλέον χωρητικότητα χρειάζεται, σημειώνει ότι απαιτούνται, 505GW πρόσθετης αιολικής ετησίως έως το 2030 – περισσότερο από πέντε φορές τα τρέχοντα επίπεδα δυναμικότητας για το 2020 και 455GW φωτοβολταϊκών ετησίως, το οποίο είναι τριπλάσιο από το τρέχον σύνολο. Για την ευστάθεια του συστήματος απαιτούνται περίπου 245GWh αποθήκευσης μπαταρίας ετησίως, χωρητικότητα 26 φορές μεγαλύτερη από τα τρέχοντα επίπεδα.
Ενώ το 2050 απέχει λίγο λιγότερο από 30 χρόνια, ο κόσμος βρίσκεται σε ένα αγώνα δρόμου για να δημιουργήσει τους μηχανισμούς που έχουν σχεδιαστεί για να φτάσουμε στο μηδενικό αποτύπωμα. Κάθε έτος αδράνειας προσθέτει στο λογαριασμό της επίτευξης του καθαρού μηδενός.
“Οι κεφαλαιουχικές δαπάνες που απαιτούνται για την επίτευξη του μηδενικού μηδενός θα δημιουργήσουν τεράστιες ευκαιρίες για τους επενδυτές, τα χρηματοπιστωτικά ιδρύματα και τον ιδιωτικό τομέα, ενώ θα δημιουργήσουν πολλές νέες θέσεις εργασίας στην πράσινη οικονομία”, δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της BNEF (Bloomberg New Energy Finance), Jon Moore.
Η ανάλυση της BNEF βασίζεται σε τομεακούς προϋπολογισμούς εκπομπών που περιγράφουν τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να αφαιρεθούν διαφορετικά τμήματα της οικονομίας έως το 2050. Η ανάλυση υποδεικνύει ότι οι παγκόσμιες εκπομπές που σχετίζονται με την ενέργεια πρέπει να μειωθούν κατά 30% κάτω από τα επίπεδα του 2019 έως το 2030 και 75% έως το 2040, για να φτάσουν καθαρό μηδέν το 2050.
Αυτό, σύμφωνα με την έκθεση του BNEF, θα απαιτούσε μείωση 3,2% των εκπομπών ετησίως έως το 2030. Όμως, αντίθετα, οι εκπομπές αυξήθηκαν παγκοσμίως κατά σχεδόν 1% ετησίως από το 2015 έως το 2020.
Η έκθεση επισημαίνει ότι ο τομέας της ενέργειας πρέπει να απαλλαγεί από τον άνθρακα με υψηλότερο ρυθμό την επόμενη δεκαετία, μειώνοντας τις εκπομπές κατά 57% σε σύγκριση με τα επίπεδα του 2019 και στη συνέχεια κατά 89% έως το 2040. Για να γίνει αυτό χρειάζονται οι ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, το καθαρό υδρογόνο, οι τεχνολογίες δέσμευσης άνθρακα και τα πυρηνικά εργοστάσια.
Οι εκπομπές οδικών μεταφορών, για παράδειγμα, πρέπει να μειωθούν κατά 11% έως το 2030 και στη συνέχεια κατά 80% έως το 2040 σε σύγκριση με τη βασική γραμμή του 2019. Η μείωση των εκπομπών κατά 14% μπορεί να επιτευχθεί με τη χρήση ηλεκτρικής ενέργειας στις μεταφορές και με την παροχή θερμότητας χαμηλών εκπομπών άνθρακα για κτίρια και βιομηχανία.
Η κυκλική οικονομία έχει επίσης ρόλο να διαδραματίσει. Η αύξηση της αποδοτικότητας και τα επίπεδα ανακύκλωσης του χάλυβα, του αλουμινίου και των πλαστικών μπορεί να ευθύνονται για μείωση των εκπομπών κατά 2%. Αυτό, ωστόσο, θα απαιτούσε αύξηση του ανακυκλωμένου όγκου αλουμινίου κατά 67%, χάλυβα 44% και πλαστικών 149% έως το 2030 από τα επίπεδα του 2019.
Η καλύτερη οικοδόμηση της αποδοτικότητας και η αύξηση της βιοενέργειας για βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα και ναυτιλία μπορούν να επιφέρουν μείωση των εκπομπών κατά 0,5% και 2% αντίστοιχα.
Η BENF σημειώνει ότι οι «εμπορικά διαθέσιμες τεχνολογίες » θα πρέπει να αναπτυχθούν σε κάθε τομέα για να φτάσουμε στις μηδενικές εκπομπές έως το 2050. Σύμφωνα με το «γκρίζο» σενάριο ο άνθρακας και το φυσικό αέριο χρησιμοποιούνται και τα ορυκτά καύσιμα αντιπροσωπεύουν το 52% της πρωτογενούς ενέργειας το 2050. Η δέσμευση και αποθήκευση άνθρακα δεσμεύει περισσότερα από 174 γιγατόνους διοξειδίου του άνθρακα έως το 2050. Τα πράσινα και κόκκινα σενάρια βλέπουν ότι η ζήτηση για ορυκτά καύσιμα φτάνει στο μηδέν έως το 2050, και η ζήτηση θα αντικατασταθεί από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, ηλεκτρική ενέργεια και υδρογόνο.
Το κόκκινο σενάριο δίνει προτεραιότητα στα πυρηνικά και βλέπει περισσότερα από 7.000GW νέας ισχύος να προστεθούν έως το 2050 – περίπου 19 φορές αυξημένα σε τρέχοντα επίπεδα.
Για να απαλλαγούν οι μεταφορές από άνθρακα
Για να απαλλαγούν οι μεταφορές από άνθρακα χρειάζονται 35 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα (EV) να προστίθενται στους δρόμους κάθε χρόνο – 11 πλάσια από τα σημερινά επίπεδα – ενώ τα βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα θα πρέπει να αντιπροσωπεύουν το 18% των καυσίμων των αεροσκαφών έως το 2030.
Για τη θερμότητα, πρέπει να εγκατασταθούν ετησίως 18 εκατομμύρια αντλίες θερμότητας, ενώ θα πρέπει επίσης να δοθεί προτεραιότητα στην αύξηση της χρήσης ηλεκτρικής ενέργειας για απαιτήσεις θέρμανσης χαμηλής θερμοκρασίας στη βιομηχανία κατά 78%.
Η νέα ζήτηση υδρογόνου το 2050 ποικίλλει με βάση τα σενάρια. Στο γκρίζο σενάριο, υπάρχουν 190 εκατομμύρια τόνοι υδρογόνου που παράγονται, έναντι 1.318 εκατομμυρίων τόνων στο πράσινο σενάριο. Για το πράσινο σενάριο, το υδρογόνο αντιπροσωπεύει το 22% της συνολικής κατανάλωσης ενέργειας, έναντι περίπου 0,002% σήμερα.
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Κυριάκος Μητσοτάκης από Φινλανδία: Υποστηρίζουμε την Ουκρανία άνευ όρων
- Τρομοκρατική επίθεση στη Γερμανία: Το προφίλ του Σαουδάραβα γιατρού που έσπειρε τον θάνατο στη χριστουγεννιάτικη αγορά
- Τα πρωτεία στις θαλάσσιες μεταφορές επιβατών για το 2023 σε Ελλάδα και Ιταλία
- Οι δημοφιλείς προορισμοί για τις ημέρες των εορτών