ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Πιο ασφαλής από ποτέ είναι σήμερα η παγκόσμια ναυτιλία, παρά το γεγονός ότι αντιμετωπίζει τεράστιες προκλήσεις.
Σύμφωνα με τον ετήσιο απολογισμό της Allianz Global Corporate & Specialty SE (AGCS) ο αριθμός των πλοίων που δηλώθηκαν ως απώλειες μέσα στο 2020 παρέμενε σε ιστορικά χαμηλά, μόλις 49, ενώ ένα χρόνο πριν ήταν στα 48. Η διαφορά με τα δεδομένα της προηγούμενης δεκαετίας είναι εντυπωσιακή, αφού μόνο το 2011 είχαν καταγραφεί 98. Αριθμός που αντιπροσωπεύει μείωση 50% σε διάστημα 10 ετών. Παράλληλα ο αριθμός των ναυτικών ατυχημάτων μειώθηκε από 2.818 σε 2.703 το 2020.
Οι θάλασσες της Ασίας στη Νότια Κίνα, της Ινδοκίνα, τη Ινδονησία και στις Φιλιππίνες παραμένουν σταθερά οι περιοχές με τις μεγαλύτερες απώλειες, αφού εκεί σημειώνεται το 33% των περιστατικών που καταγράφονται σε παγκόσμιο επίπεδο.
Τα φορτηγά πλοία (18 περιστατικά) αντιπροσωπεύουν περισσότερο από το ένα τρίτο των πλοίων που χάθηκαν το προηγούμενο έτος και το 40% των συνολικών απωλειών κατά την τελευταία δεκαετία.
Covid-19
Παρά τον καταστροφικό οικονομικό αντίκτυπο του Covid-19, η αρνητική επίδραση στο θαλάσσιο εμπόριο ήταν πολύ λιγότερη από ότι αρχικά είχε εκτιμηθεί, σημειώνει η Allianz. Ο όγκος των φορτίων που πρόκειται να μετακινηθούν φέτος θα ξεπεράσει τα επίπεδα του 2019 φέτος, μετά από μια ελαφρά κάμψη το 2020. Ωστόσο, η ανάκαμψη παραμένει ασταθής. Οι καθυστερήσεις που σχετίζονται με τον Covid-19 στα λιμάνια και τα προβλήματα που αντιμετωπίζει στην καθημερινότητά της η ναυτιλία έχουν οδηγήσει σε συμφόρηση στα μεγάλα λιμάνια και σε έλλειψη κενών εμπορευματοκιβωτίων. Τον Ιούνιο του 2021, εκτιμήθηκε ότι υπήρχαν 300 containerships που περίμεναν να πιάσουν λιμάνι για να ξεφορτώσουν. Ο χρόνος που περνούν τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων περιμένοντας τα λιμάνια έχει υπερδιπλασιαστεί από το 2019.
Όσον αφορά τα μεγάλα ζητήματα που αντιμετωπίζει η ναυτιλία με τις αλλαγές πληρωμάτων, η Allianz τα χαρακτηρίζει ανθρωπιστική κρίση που επηρεάζει την υγεία και την ευημερία των ναυτικών. Τον Μάρτιο του 2021, υπολογίστηκε ότι περίπου 200.000 ναυτικοί παρέμειναν σε πλοία καθώς δεν είχαν τη δυνατότητα να επαναπατριστούν λόγω των περιορισμών στις μετακινήσεις που έχουν επιβληθεί για την αντιμετώπιση του Covid-19.
Οι παρατεταμένες περίοδοι παραμονής των ναυτικών στα πλοία μπορούν να επιφέρουν ψυχική κόπωση κάτι που μπορεί μα επηρεάσει αρνητικά την ικανότητα λήψης αποφάσεων. Υπάρχουν καταγεγραμμένα ναυτικά ατυχήματα στα οποία συμμετείχαν πληρώματα που επέβαιναν στο πλοίο για περισσότερο διάστημα από όσο προβλέπει το μπάργκο τους.
Απαιτήσεις
Για την περίπτωση του Ever Given η Allianz σημειώνει ότι ο αποκλεισμός της διώρυγας του Σουέζ από το πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Ever Given τον Μάρτιο του 2021 είναι ο τελευταίος σε μια αυξανόμενη λίστα περιστατικών που αφορούν μεγάλα πλοία. Τα πλοία έγιναν όλο και μεγαλύτερα καθώς οι ναυτιλιακές εταιρείες επιδιώκουν οικονομίες κλίμακας και αποδοτικότητα στην κατανάλωση καυσίμων. Τα μεγαλύτερα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων έσπασαν το όριο των 20.000 teu, αφού τώρα υπάρχουν στο παγκόσμιο στόλο πλοία που μπορούν να μεταφέρουν άνω των 24.000 teu. Η χωρητικότητα των πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μόνο αυξήθηκε κατά 1.500% σε 50 χρόνια και έχει υπερδιπλασιαστεί τα τελευταία 15 χρόνια.
«Τα μεγαλύτερα πλοία παρουσιάζουν μεγαλύτερους κινδύνους. Η ανταπόκριση σε περιστατικά είναι πιο περίπλοκη και δαπανηρή. Τα κανάλια προσέγγισης των υπαρχόντων λιμένων μπορεί να έχουν σκαφτεί βαθύτερα και οι θέσεις ελλιμενισμού και οι προβλήτες να έχουν επεκταθεί για να φιλοξενήσουν μεγάλα πλοία, αλλά το συνολικό μέγεθος των λιμένων παρέμεινε το ίδιο.
Ως αποτέλεσμα, ένα «miss», σημειώνει η Allianz, μπορεί να μετατραπεί σε «χτύπημα» συχνότερα για τα πολύ μεγάλα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων », λέει ο καπετάνιος Nitin Chopra, Senior Marine Risk Consultant στο AGCS. Εάν το Ever Given δεν είχε απελευθερωθεί, η διάσωση θα απαιτούσε τη μακρά διαδικασία εκφόρτωσης περίπου 18.000 εμπορευματοκιβωτίων, απαιτώντας εξειδικευμένους γερανούς. Η απομάκρυνση του ναυαγίου του car carrier Golden Ray, στα ύδατα των ΗΠΑ το 2019 με περισσότερα από 4.000 οχήματα πάνω του, έχει διαρκέσει ενάμιση χρόνο και κόστισε αρκετές εκατοντάδες εκατομμύρια δολάρια.
Ο αριθμός των πυρκαγιών σε μεγάλα πλοία έχει αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια. Υπήρξε ρεκόρ 40 πυρκαγιών που σχετίζονται με το φορτίο κατά τη διάρκεια του 2019. Σε όλους τους τύπους πλοίων, ο αριθμός των πυρκαγιών/εκρήξεων που οδήγησαν σε συνολικές απώλειες αυξήθηκε ξανά το 2020, αγγίζοντας το υψηλότερο επίπεδο των τεσσάρων ετών, των 10. Οι πυρκαγιές ξεκινούν συχνά σε εμπορευματοκιβώτια, τα οποία μπορούν να είναι το αποτέλεσμα μη-λανθασμένης δήλωσης επικίνδυνου φορτίου, όπως χημικά και μπαταρίες. Όταν δηλώνονται εσφαλμένα, μπορεί να συσκευάζονται ακατάλληλα και να αποθηκεύονται επί του σκάφους, γεγονός που μπορεί να οδηγήσει σε ανάφλεξη ή/και να περιπλέξει την ανίχνευση και την κατάσβεση. Μεγάλα περιστατικά έδειξαν ότι οι πυρκαγιές σε κοντέινερ μπορούν εύκολα να ξεφύγουν από τον έλεγχο και να έχουν ως αποτέλεσμα το πλήρωμα να εγκαταλείψει το πλοίο για λόγους ασφαλείας, αυξάνοντας έτσι το μέγεθος της απώλειας.
Διαβάστε επίσης
Υπερκέρδη για τη Danaos του Γιάννη Κούστα στο εξάμηνο του 2021
Πωλήσεις με υψηλά κέρδη για την Archangel Pacific της οικογένειας του Nicky Παππαδάκη
Κατακόρυφη αύξηση μεγεθών για τη Seanergy στο Α’ εξάμηνο του 2021
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μελόνι: Τα σημεία εκκίνησής μας είναι διαφορετικά, πρέπει να συναντηθούμε στα μισά του δρόμου
- ΔΕΗ: Γιατί οι αναλυτές την τοποθετούν στις κορυφαίες επιλογές τους το 2025
- FT: Γιατί το Κατάρ απειλεί να σταματήσει τις πωλήσεις φυσικού αερίου στην Ευρώπη
- FT-Σύμβουλοι Τραμπ: Αποχώρηση από τον ΠΟΥ «από την πρώτη μέρα»