Μπορεί μια βιομηχανία να θεωρεί ότι ευθυγραμμίζεται με τα ESG πρότυπα επειδή συμμετέχει σε δεντροφύτευση, ή ένα ορυχείο να διαφημίζει ως τήρηση ESG προτύπου τις πρακτικές μάρκετινγκ ή το απόρρητο πελατών;

Για να έχει νόημα η στρατηγική εφαρμογής των προτύπων ESG και να μην αποτελεί απλά στρατηγική μάρκετινγκ με τη δημιουργία εντυπώσεων ή κοινώς ESG washing, οι εταιρείες δεν πρέπει να επιλέγουν στην τύχη ή μα βάση την ευκολία τους, τα κριτήρια ESG που ακολουθούν. Βασικό κριτήριο για μια επιτυχημένη στρατηγική ESG είναι η εφαρμογή της  αρχής της ουσιαστικότητας (materiality),  δηλαδή ο καθορισμός των προτύπων που σχετίζονται με τη δραστηριότητα της επιχείρησης και είναι, επομένως, ουσιαστικοί για την επιχείρηση και τους μετόχους της.

Το πρώτο βήμα είναι η επιχείρηση να προσδιορίσει ποια είναι τα πραγματικά ουσιώδη ζητήματα, με βάση τη δραστηριότητά της.

Η διαδικασία καθορισμού του περιεχομένου που θα πρέπει να συμπεριληφθεί σε έναν Απολογισμό Αειφορίας, για να έχει ουσιαστικότητα (materiality) πραγματοποιείται με ενδελεχείς και αναλυτικές επαφές με τα ενδιαφερόμενα μέρη (stakeholder engagement) και εσωτερικές αξιολογήσεις των διαδικασιών τους και των οικονομικών, περιβαλλοντικών και κοινωνικών επιπτώσεών τους, προκειμένου να προσδιορίσουν το επίπεδο σημαντικότητας του κάθε προτύπου σε σχέση με τη λειτουργία τους, πριν την επιλογή τους και τη δημοσιοποίησή τους  στον Απολογισμό Αειφορίας.  Η φύση του περιεχομένου, όσον αφορά τη Λογοδοσία Αειφορίας, αποτελεί σημαντικό θέμα τόσο για το εξωτερικό όσο και για το εσωτερικό κοινό stakeholders των εταιρειών και παράλληλα, όλο και περισσότερο, και για τους μετόχους της εταιρείας.
Πρότυπα ανά κλάδο

Οι εταιρείες πρέπει να εντοπίζουν, να ιεραρχούν και να δημοσιοποιούν τα θέματα ESG που είναι περισσότερο ουσιαστικά για τη λειτουργία τους, καθώς και να εξηγούν τον τρόπο με τον οποίο τα θέματα αυτά επηρεάζουν την εταιρική τους επίδοση και την ικανότητά τους να εφαρμόζουν τη στρατηγική τους.

Μια πρώτη ιδέα για το ποιο πρότυπο είναι ουσιαστικό για κάθε κλάδο, φαίνεται από το σχετικό Παράρτημα του Οδηγού Δημοσιοποίησης Πληροφοριών ESG του Χρηματιστηρίου Αθηνών, όπου προσδιορίζεται πιο πρότυπο είναι σημαντικό για κάθε κλάδο, ως εξής:

Καταναλωτικά αγαθά: SS-E6-Περιβαλλοντικές επιπτώσεις συσκευασιών, SS-E9- Χημικές ουσίες σε προϊόντα

Επεξεργασία Ορυκτών: SS-E1 Στρατηγική διαχείρισης εκπομπών, SS-E2 εκπομπές ατμοσφαιρικών ρύπων, SS-E3 Kατανάλωση νερού, SS-Ε5 Διαχείριση αποβλήτων, SS-S6 επίδοση σε θέματα υγείας και ασφάλειας, SS-G1 Παραβιάσεις επιχειρηματικής δεοντολογίας.

Χρηματοπιστωτικός Κλάδος: SS-G2 Πολιτική καταγγελίας δυσλειτουργιών, SS-G1 Παραβιάσεις επιχειρηματικής δεοντολογίας, SS-S10 Ενσωμάτωση ESG σε επιχειρηματική δραστηριότητα, SS-S7 Πρακτικές μάρκετινγκ.

Τρόφιμα Ποτά: SS-E3 Kατανάλωση νερού, SS-Ε4 Διαχείριση νερού, SS-S7 Πρακτικές μάρκετινγκ, SS-E6-Περιβαλλοντικές επιπτώσεις συσκευασιών, SS-S1 Ανακλήσεις προϊόντων.

Υγειονομική περίθαλψη: SS-G1 Παραβιάσεις επιχειρηματικής δεοντολογίας, SS-S5 Πρόστιμα παραβίασης ασφάλειας δεδομένων και απορρήτου, SS-S1 Ανακλήσεις προϊόντων, SS-Ε5 Διαχείριση αποβλήτων.

Υποδομές: SS-G1: Παραβιάσεις επιχειρηματικής δεοντολογίας, SS-S6 επίδοση σε θέματα υγείας και ασφάλειας, SS-Ε4 Διαχείριση νερού.

Ανανεώσιμες πηγές και εναλλακτική ενέργεια: SS-E8- Κρίσιμες πρώτες ύλες, SS-E9- Χημικές ουσίες σε προϊόνταSS-S6 επίδοση σε θέματα υγείας και ασφάλειας.

Μετασχηματισμός πόρων:SS-E1 Στρατηγική διαχείρισης εκπομπών, SS-Ε5 Διαχείριση αποβλήτων, SS-E8- Κρίσιμες πρώτες ύλες, SS-S1 Ανακλήσεις προϊόντων, SS-G1 Παραβιάσεις επιχειρηματικής δεοντολογίας,SS-S6 επίδοση σε θέματα υγείας και ασφάλειας.

Υπηρεσίες: SS-G1: SS-G1 Παραβιάσεις επιχειρηματικής δεοντολογίας, SS-S9 Μηχανισμός Διαχείρισης Παραπόνων Πελατών, SS-S7 Πρακτικές μάρκετινγκ.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση