ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Αίσθηση ωστόσο προκάλεσε η αυτοκριτική που έκαναν για λογαριασμό του κατασκευαστικού κλάδου δύο καταξιωμένα στελέχη με εμπειρία πολλών δεκαετιών, πρωταγωνιστές στα μεγαλύτερα έργα που έχουν εκτελεστεί στη χώρα και επικεφαλής των μεγαλύτερων Ομίλων της χώρας, αλλά και η καταγραφή των προκλήσεων από την πλευρά του Αλέξανδρου Μιχαηλίδη, Εντεταλμένου Συμβούλου του Ομίλου Τέρνα. .
Ο Δημήτρης Κούτρας πρόεδρος της Intrakat μιλώντας στο προαναφερόμενο συνέδριο σημείωσε ότι ο κλάδος έχει να αντιμετωπίζει και πάλι «μια μεγάλη πρόκληση ένα πακέτο έργων 25 – 30 δις.» και υπογράμμισε:
«Μπροστά σε αυτό πακέτο έχουμε ευθύνη και εμείς οι κατασκευαστές… Πρέπει να επισημάνουμε μια πικρή αλήθεια. Και εμείς πολλές φορές όχι μόνον δεν βοηθάμε μια στρατηγική ανάπτυξης αλλά κάνουμε ότι μπορούμε να κόψουμε την πορεία της. Απλώς, για να μην πάρει ένας ανταγωνιστής μας κάποιο έργο ακόμα και αν δεν το δικαιούμαστε εμείς. Και πρέπει να παραδεχθούμε ότι αυτή η πληγή έχει δημιουργήσει πολλά δεινά στον τόπο και στον κλάδο που είναι ο πιο παραγωγικός και ανταγωνιστικός της οικονομίας μας. Αντί αυτό να αναγνωρίζεται απλώς μας δυσφημίζει. Επομένως, αφού ζητάμε από το υπουργείο Υποδομών την επίσπευση της ωρίμανσης των έργων θα πρέπει και από την πλευρά μας να προετοιμαζόμαστε για την έγκαιρη υλοποίηση των έργων ενεργοποιώντας το σύνολο του κατασκευαστικού δυναμικού της χώρας. Γιατί κανένας δεν πρέπει να λείψει από αυτή την προσπάθεια από τους μεγαλύτερους μέχρι τους μικρότερους.»
Ο Κωνσταντίνος Μιτζάλης, διευθύνων σύμβουλος της Άβαξ, η οποία πρόσφατα υπέγραψε τη σύμβαση υλοποίησης του μεγαλύτερου δημόσιου έργου που θα εκτελεστεί τα επόμενα χρόνια στη χώρα, την πρώτη φάση της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, ξεκίνησε την ομιλία του στο συνέδριο των Υποδομών λέγοντας πως «είμαστε ικανοποιημένοι που παρατηρείται κινητικότητα που μας επιτρέπει να αισιοδοξούμε» και πρόσθεσε:
«Όλα τα εμπλεκόμενα μέρη πρέπει να δουλέψουμε συντεταγμένα. Από την πλευρά μας, αυτή των κατασκευαστών, θα πρέπει να σταματήσουμε τις ατέρμονες προσφυγές και επιτέλους να σεβαστούμε τις διαδικασίες που ορίζουν οι διαγωνισμοί και το fαιr play. Δεν είναι προς όφελος κανενός να καθυστερεί η ανάθεση των έργων. Έχουμε μπροστά μας μια πρόκληση, έχουμε ευκαιρίες και χρηματοδότηση από την Ευρώπη. Θα επικαλεστώ και πάλι τα χρόνια που είμαι στον κλάδο για να επισημάνω ότι αν χάσουμε και αυτή την ευκαιρία ο κλάδος θα αφανιστεί.»
Σύμφωνα επίσης με τον κ. Μιτζάλη, στέλεχος που όλα τα τελευταία χρόνια αποτυπώνει με γλαφυρότητα και ακρίβεια την κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο κλάδος, «το υπουργείο Υποδομών από την πλευρά του θα πρέπει να καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια για τον απρόσκοπτο σχεδιασμό, τον προσδιορισμό των επενδύσεων στις δημόσιες υποδομές, την εξασφάλιση των χρηματοδοτικών πόρων, την επίσπευση της διαδικασίας ωρίμανσης των έργων και τέλος τη δημοπράτηση και εκτέλεση των έργων».
Ο ίδιος σημείωσε: «Αυτά που έγιναν τον τελευταίο ένα χρόνο από πλευράς υπουργείου είχα πάρα πολλά χρόνια είχα να το δω. Ως κατασκευαστής θέλω να πω ευχαριστώ» και στη συνέχεια συμπλήρωσε:
«Μελετητές και κατασκευαστές χρειάζεται να ανασυνταχτούν. Τα κονδύλια τα οποία όλοι λέμε και γεμίζει το στόμα μας με πολλά δις, για να γίνουν έργα, μέσα σε στο περιορισμένο χρονικό διάστημα που έχουμε στη διάθεσή μας, θέλει τεράστιο αγώνα. Μετά από μια αδράνεια ή εν πάση περιπτώσει περίοδο με πολύ μικρό αριθμό έργων την τελευταία δεκαετία πολλά στελέχη έχουν φύγει στο εξωτερικό. Τώρα εμείς καλούμαστε σε μικρό χρονικό διάστημα να κάνουμε κάτι ακατόρθωτο. Θυμίζω τους Ολυμπιακούς Αγώνες, που κάναμε τα ακατόρθωτα ως κλάδος, υπήρχε όμως μια δυναμική πολύ διαφορετική…»
Ο κ. Μιχαηλίδης, στην ίδια συζήτηση μίλησε για «μια πενταετία μπροστά μας γεμάτη ευκαιρίες και προκλήσεις. Όχι μόνον λόγω των επενδύσεων που προγραμματίζονται. Κυρίως λόγω της παρακαταθήκης που θα αφήσουν αυτές στην χώρα και τις εταιρείες που εκπροσωπούμε. Οι πρωτοφανείς χρηματοοικονομικοί πόροι – δύσκολα εκστομίζονται τα νούμερα – τα σφιχτά χρονοδιαγράμματα, η απαίτηση για υψηλή ποιότητα, θα παλέψουν με την ελληνική και ευρωπαϊκή γραφειοκρατία, τις παθογένειες του κλάδου και θα έχουν σύμμαχο την ικανότητα του τεχνικού κόσμου».
Ο επικεφαλής του Ομίλου Τέρνα κατέγραψε τρεις βασικές προκλήσεις που έχει να αντιμετωπίσει ο κλάδος:
1. Οι κατασκευαστικές εταιρείες πρέπει να γίνουν πιο «ελκυστικές»
για τους ανθρώπους που θα χρειαστούν. Ο επαναπατρισμός των ανθρώπων που έφυγαν στα χρόνια της κρίσης και η αξιοποίηση αυτών που προσωρινά βρέθηκαν εκτός εργασίας είναι μονόδρομος. Θα απαιτηθεί σχέδιο και μεθοδικότητα για την ένταξή τους στα οργανωτικά σχήματα των εταιρειών μας.
2. Η υιοθέτηση νέων τεχνολογιών και πρακτικών θα γίνει επιτακτική λόγω της φύσης και της έντασης των έργων που έρχονται. Οι συνέργειες θα γίνουν απαραίτητες και η προσέγγισή μας στην κατασκευή θα αλλάξει. Η τεχνογνωσία που θα έρθει στην χώρα μας θα είναι σημαντική και δεν θα αφορά μόνο τους κατασκευαστές. Οι ευκαιρίες που θα δημιουργηθούν θα αφορούν την ελληνική βιομηχανία και βιοτεχνία όπως επίσης και τις εξειδικευμένες εταιρείες που εργάζονται στα έργα.
3. Οι επενδύσεις σε εξοπλισμό που θα αποκτηθεί για την εκτέλεση σύνθετων έργων θα είναι μεγάλες και θα δώσει σημαντικές εμπειρίες στο προσωπικό μας και προστιθέμενη αξία στις εταιρείες. Τα παραπάνω θα μας οδηγήσουν αδιαμφισβήτητα σε ένα άλλο επίπεδο που μακροχρόνια θα μας βάλει στο χάρτη των κατασκευαστικών εταιρειών που θα μπορούν να αντιμετωπίσουν διεθνώς κάθε πρόκληση.»
Διαβάστε επίσης
Επιτροπή Ανταγωνισμού: Μη αποτελεσματικός ο ανταγωνισμός στις κατασκευές – Tι λέει για τη συμμετοχή της Reggeborgh σε ΓΕΚ Τέρνα και Ελλάκτωρ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Fitch: Επιβεβαίωσε το BBB- της Ελλάδας, διατήρησε σταθερές τις προοπτικές – Βλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2025
- Γιατί ο Καραμανλής έκλεισε την συζήτηση για την προεδρία της Δημοκρατίας – Στήριξε τον Σαμαρά
- Πραγματική φοβέρα ή προετοιμασία για ανακωχή;
- Χρηματιστήριο: Repricing των τραπεζών, αγορές σε μετοχές με μερισματική απόδοση φέρνει η πτώση των επιτοκίων κατά 0,50% από την ΕΚΤ