ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Ο εισηγητής της πλειοψηφίας Γιάννης Αδριανός τάχθηκε υπέρ του σχεδίου καθώς όπως είπε «όχι μόνο ολοκληρώνεται σχεδόν μια σχετική δέσμευση της χώρας μας έναντι των Θεσμών» αλλά κυρίως γιατί «η απλούστευση των διαδικασιών αδειοδότησης, με απόλυτη βεβαίως διασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος, είναι προϋπόθεση για την ενίσχυση της παραγωγικότητας και ανταγωνιστικότητας της οικονομίας μας».
Υπογράμμισε, ότι «η απλούστευση αυτή των διαδικασιών αφορά κυρίως μικρές και μικρομεσαίες επιχειρήσεις» σημειώνοντας πως και «με αυτές τις ρυθμίσεις του νομοσχεδίου αφαιρείται ένα σημαντικό γραφειοκρατικό και οικονομικό βάρος αλλά και η αβεβαιότητα ενώ αυξάνεται σημαντικά η ανάπτυξη και η δημιουργία θέσεων εργασίας». Τόνισε πως το βήμα αυτό εκσυγχρονισμού είναι μια αυτονόητη υποχρέωση του Κράτους, να αξιοποιεί τις δυνατότητες της ψηφιακής τεχνολογίας, την ανάδραση των κοινωνικών εταίρων, αλλά και τις βέλτιστες διεθνείς πρακτικές ώστε να μειώνει σταθερά και αποτελεσματικά την ταλαιπωρία και την επιβάρυνση από αχρείαστες γραφειοκρατικές διαδικασίες. Η σημερινή κυβέρνηση, είπε ο βουλευτής της ΝΔ, «ορθά έχει ορίσει αυτόν τον στόχο, της δυναμικής προώθησης του ψηφιακού μετασχηματισμού της χώρας μας ως πρώτη προτεραιότητα της δημόσιας πολιτικής καθώς από την ταχύτητα και την αποτελεσματικότητα αυτής της μετάβασης θα κριθεί σε μεγάλο βαθμό το μέλλον της οικονομίας, αλλά και οι προοπτικές της πολύπλευρης ανάπτυξης της πατρίδας μας».
Ειδικότερα, για τις οικονομικές δραστηριότητες που απλοποιούνται οι διαδικασίες με το σχέδιο νόμου ανέφερε πως είναι: Η οδική βοήθεια (επιχειρήσεις οδικής βοήθειας και συνεργάτες οδικής βοήθειας). Σχολές οδηγών αυτοκινήτων και μοτοσικλετών. Κέντρα θεωρητικής εκπαίδευσης υποψηφίων οδηγών (ΚΕ.Θ.Ε.Υ.Ο.) Σχολές/Κέντρα Επαγγελματικής Κατάρτισης για τη χορήγηση πιστοποιητικού επαγγελματικής ικανότητας σε οδηγούς οχημάτων μεταφοράς επιβατών και εμπορευμάτων. Αυτοτελή διαιτολογικά γραφεία και πολυδύναμες διαιτολογικές μονάδες (δηλ. μονάδες που προσφέρουν διαιτολογικές υπηρεσίες σε συνδυασμό με άσκηση ή αισθητική ή και με τα δύο). Εργαστήρια αισθητικής. Τουριστικά γραφεία. Τουριστικές επιχειρήσεις οδικών μεταφορών (ΤΕΟΜ). Μονάδες ιαματικής θεραπείας, κέντρα ιαματικού τουρισμού-θερμαλισμού, κέντρα θαλασσοθεραπείας. Πλέον, σημείωσε ο Γ. Ανδριανός, απομένουν μόνο ελάχιστες δραστηριότητες, όπως οι τουριστικοί λιμένες των οποίων το θεσμικό πλαίσιο εξετάζεται από το Υπουργείο Τουρισμού, και κάποιες υπηρεσίες αρμοδιότητας του Υπουργείου Υγείας που σήμερα δεν έχουν αδειοδοτικό πλαίσιο και ζήτησε την στήριξη του νομοσχεδίου από όλα τα κόμματα .
Ο εισηγητής της μειοψηφίας Γιάννης Σαρακιώτης επιφυλάχθηκε να τοποθετηθεί επί της Αρχής, αύριο, μετά την ακρόαση φορέων καθώς όπως παρατήρησε πολλά άρθρα του νομοσχεδίου προστέθηκαν μετά την διαβούλευση και αφού είχε ολοκληρωθεί η δυνατότητα υποβολής σχολίων από τους ενδιαφερόμενους. Ο ΣΥΡΙΖΑ τόνισε «δεν μπορεί να είναι αντίθετος με την επιτάχυνση της απλούστευσης των διαδικασιών αδειοδότησης» καθώς αυτή είναι μια πολιτική που ως κυβέρνηση τις είχε θέσει ως προτεραιότητα για τη διαμόρφωση ενός σαφούς πλαισίου με καθαρούς στόχους και με ενεργή εμπλοκή της δημόσιας διοίκησης και την οργάνωση της αδειοδοτικής διαδικασίας με επιστημονικούς όρους και συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα και αναφέρθηκε στην στρατηγική «βήμα προς βήμα» του 2018, στις σημαντικές ρυθμίσεις που έγιναν στους κλάδους της Βιομηχανίας Τροφίμων και Ποτών, των καταστημάτων Υγειονομικού Ενδιαφέροντος και του κλάδου του Τουρισμού (τουριστικά καταλύματα), στους κλάδους των εξορυκτικών δραστηριοτήτων, περιβαλλοντικών υποδομών, μεταποιητικών δραστηριοτήτων, της εφοδιαστικής αλυσίδας, τις διαδικασίες χωροθέτησης και εγκατάστασης των δραστηριοτήτων αλλά και την προετοιμασία που έγινε με το νόμο 4711/2020 για τους τομείς του πρωτογενούς τομέα. Με το Α’ Μέρος του νομοσχεδίου, ανέφερε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ «μπορούμε να πούμε ότι πρόκειται για κανονιστικές πράξεις και ρυθμίσεις, οι οποίες σε γενικές γραμμές κινούνται προς την ορθή κατεύθυνση». Αναφορικά όμως με το Β Μέρος του νομοσχεδίου που αφορά τις «Ειδικότερες ρυθμίσεις για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων» εστίασε στις αλλαγές που γίνονται στην διάρθρωση του ΔΣ του Οργανισμού Βιομηχανικής Ιδιοκτησίας ρωτώντας για ποιο λόγο και ποια αδήριτη ανάγκη σας ώθησαν να προβλέψετε την παρουσία οικονομολόγου σε αυτό, αντί των δύο νομικών, όπως ισχύει σήμερα, ενώ για το Επιχειρηματικό Πάρκο στα Οινόφυτα, ανέφερε πως συνεχίζετε στην ίδια γραμμή, να προχωράτε χωρίς τη συναίνεση των ιδιοκτητών γης και της τοπικής κοινωνίας, επιλογή που εκτίμησε ότι θα στοιχίσει στην Ελληνική Πολιτεία με αλλεπάλληλες προσφυγές των θιγόμενων στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Και ανέφερε πως στις επόμενες συνεδριάσεις θα αναπτύξουμε κάποιες επιμέρους ενστάσεις μας και προτάσεις για διατάξεις του νομοσχεδίου. Ο εισηγητής του ΣΥΡΙΖΑ, παρενθετικά, ζήτησε από τον υπουργό να εξετάσει το ζήτημα της επανέναρξης λειτουργίας των παιδότοπων, σημειώνοντας ότι οι παιδικές χαρές των Δήμων είναι κανονικά ανοιχτοί προς το κοινό και αυτό όπως είπε είναι μια άνιση μεταχείριση, η οποία οδηγεί σε αδιέξοδο δεκάδες – μέχρι πρότινος υγιείς – επιχειρήσεις ανά την επικράτεια.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Μιχάλης Κατρίνης ανέφερε πως επικροτούμε τη διευκόλυνση οικονομικών δραστηριοτήτων, κάτι στο οποίο κανείς δε θα μπορούσε να είναι αρνητικός αλλά ο στόχος θα έπρεπε να είναι πέρα από τη διευκόλυνση και την ενθάρρυνση η ενίσχυση της υπάρχουσας επιχειρηματικότητας, η οποία βρίσκεται σε μια μεταβατική κατάσταση και αντιμετωπίζει πολλές δυσκολίες. Παρατήρησε πως σύμφωνα με τους δείκτες κατάταξης της Παγκόσμιας Τράπεζας για το επιχειρείν («doing business»), η Ελλάδα κατατάσσεται, λόγω των διοικητικών πρακτικών της, σε εξαιρετικά χαμηλό επίπεδο ως προς τη φιλικότητα έναντι των επενδύσεων και την επιχειρηματικότητα. Σημείωσε ότι η ευκολία του επιχειρείν δεν εξαρτάται μόνο από τη διευκόλυνση της “Σύσταση επιχείρησης” καθώς σε αυτό τον υποδείκτη η Ελλάδα έχει και την καλύτερη επίδοση -σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019 που καταγράφονται στην έκθεση του 2020- αλλά η συνολική της κατάταξη της που βρίσκει την χώρα μας, στον πάτο, στη 79η θέση ανάμεσα σε 190 ανεπτυγμένες και αναπτυσσόμενες χώρες καθώς υστερεί σε μια σειρά άλλων κρίσιμων συναρτώμενων δεικτών. Ο Μιχάλης Κατρίνης αναφέρθηκε σε σοβαρές καθυστερήσεις στην υλοποίηση των επενδυτικών σχεδίων του Αναπτυξιακού Νόμου, αφού μεσολαβούν 2 χρόνια από την ανακοίνωση της πρόσκλησης μέχρι την απόφαση υπαγωγής, ενώ στις περιφέρειες τα επενδυτικά σχέδια έχουν βαλτώσει για χρονικό διάστημα μεγαλύτερο των δύο ετών. Αναφερόμενος στο σχέδιο για την αξιοποίηση των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης επισήμανε ότι πρόκειται για ένα σχέδιο που δεν ενισχύει τις παραγωγικές επενδύσεις στην Ελλάδα, αντίθετα ενθαρρύνει την εισαγωγή πρώτων υλών και προϊόντων από εταιρείες του εξωτερικού, στοχεύοντας στην απορρόφηση και όχι την αξιοποίηση των πόρων. Σημείωσε πως το επενδυτικό κενό για το 2019 στην Ελλάδα ξεπέρασε τα 20 δισ., ενώ σύμφωνα με την Κομισιόν, το 2022 θα έχουμε μεν ανάπτυξη 6% αλλά το 2023 και το 2024 ο ρυθμός θα πέσει στο 2,4% και το 1,7% αντίστοιχα. Ζήτησε η κυβέρνηση να είχε θέσει δύο προτεραιότητες: Την διαμόρφωση ενός ολιστικού σχεδίου ανάπτυξης που δε θα περιθωριοποιεί τις μικρές επιχειρήσεις και μιας συνεκτικής πρότασης για αλλαγές στο Σύμφωνο Σταθερότητας, με ρεαλιστικούς στόχους για χαμηλά πλεονάσματα . Για τη διευκόλυνση του επιχειρηματικού περιβάλλοντος και την πολυπόθητη ανάπτυξη, είπε ο βουλευτής του ΚΙΝΑΛ, απαιτούνται: Πολιτική σταθερότητα και συναίνεση. Απλοποίηση και κωδικοποίηση της νομοθεσίας. Ηλεκτρική διασύνδεση συστημάτων δημοσίων υπηρεσιών. Ενσωμάτωση καινοτομίας και ψηφιακής τεχνολογίας. Επιτάχυνση απονομής δικαιοσύνης και φορολογική σταθερότητα.
Ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης Νίκος Παπαθανάσης, απάντησε στο σχόλιο του βουλευτή του ΚΙΝΑΛ για τις καθυστερήσεις στις υλοποιήσεις των επενδυτικών σχεδίου του Αναπτυξιακού νόμου λέγοντας πως πράγματι όταν ανέλαβε η κυβέρνηση το 2019 υπήρχαν τέτοιες καθυστερήσεις ακόμα όχι μόνο 2 αλλά και 3 ετών. Με Υπουργικές Αποφάσεις και άλλες διατάξεις που εκδώσαμε σήμερα έχουμε κατά πολύ μικρύνει τον χρόνο αυτό. Για τον κύκλο του Μαρτίου θα υπάρξει προσωρινός πίνακας έως τις 10 Ιουλίου, δηλαδή σε χρόνο τριών μηνών και κάτι. Και προανήγγελλε ότι «σύντομα θα έρθει νομοσχέδιο που πλέον και η διαδικασία της υπαγωγής θα ολοκληρώνεται σε 60 με 70 ημέρες (από τις 670 ημέρες που ήταν ) και ταυτόχρονα η ολοκλήρωση των επενδυτικών σχεδίων κατά την έναρξη της παραγωγικής διαδικασίας, θα ολοκληρώνεται σε 60 ημέρα (από τους άνω των 18 μηνών που διαρκεί σήμερα)». Επομένως, ανέφερε ο αναπληρωτής Υπουργός «με το νομοσχέδιο αυτό που θα τεθεί σε διαβούλευση επιλύονται παθογένειες πολλών ετών».
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ Γιάννης Δελής ανέφερε δήλωσε πως επί της Αρχής θα καταψηφίσει το κόμμα του το νομοσχέδιο. Η όλη του ουσία ανέφερε βρίσκεται στη πρόταση της αιτιολογικής του έκθεσης που αναφέρει ότι «συνεχίζεται η μεταρρυθμιστική προσπάθεια ενοποίησης των διαδικασιών αδειοδότησης και σε άλλους κλάδους της οικονομικής δραστηριότητας υπό το πλαίσιο του Ν. 4442/2016» δηλαδή εξήγησε «η βάση του είναι ο μνημονιακός Νόμος του ΣΥΡΙΖΑ που ήταν και προαπαιτούμενο της δεύτερης αξιολόγησης του τρίτου μνημονίου και ο οποίος γράφτηκε με την συνδρομή τόσο του ΟΟΣΑ όσο και της Παγκόσμιας Τράπεζας». Η κάθε κυβέρνηση συνεπώς πιάνει το νήμα από εκεί που το άφησε η προηγούμενη και συνεχίζει την αντιλαϊκή πολιτική. ‘Αλλωστε όπως είπε και στο παρόν νομοσχέδιο ομολογείται ότι έχουν ακολουθηθεί οι φαρμακερές κατευθύνσεις του ΟΟΣΑ. Ειδικότερα για το Α Μέρος του νομοσχεδίου ανέφερε ότι πρόκειται «για ρυθμίσεις όπως και οι αντίστοιχες παλαιότερες οδηγούν σταδιακά και γρήγορα στην πλήρη απελευθέρωση μια επί της ουσίας ανεξέλεγκτης δράσεις των μεγάλων επιχειρηματικών ομίλων γιατί περί αυτού πρόκειται» αφού στην πραγματικά αίρει ακόμα και του ελάχιστους ελέγχους και την τήρηση όρων ασφαλείας Ως Κ.Κ.Ε, ανέφερε ο βουλευτής, « δεν συμφωνούμε καθόλου με αυτή τη λογική της απλούστευσης έως εξαφάνισης των διαδικασιών της άδειας έναρξης λειτουργίας τέτοιων επιχειρηματικών εγκαταστάσεων, γιατί σε αρκετούς κλάδους -όπως και σε κάποιους από τους 8- που εντάσσονται σε αυτό στο τωρινό νομοσχέδιο υπάρχουν ζητήματα σοβαρά ασφάλειας, δημόσιας υγείας είτε για τις εγκαταστάσεις, είτε για την επαρκή ακόμα και για την ασφάλεια του ίδιου του προσωπικού». Για το Β’ Μέρος είπε πως και εδώ πρόκειται για ένα πλέγμα ρυθμίσεων που στόχο έχουν να απλοποιήσουν τους όρους διείσδυσης του κεφαλαίου στην οικονομία, εν προκειμένω, βάζοντας στο περιθώριο παλαιότερες διατάξεις νόμων, οι οποίες προστάτευαν, έστω και στοιχειωδώς τη δημόσια υγεία και το περιβάλλον.
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης Βασίλης εξέφρασε αμφιβολίες στο κατά πόσο οι ρυθμίσεις αυτές απλοποίηση θα βοηθήσουν την οικονομία καθώς πρόκειται για τομείς και κλάδους όπου ήδη υπάρχει υπερπροσφορά. Εμείς, είπε ο βουλευτής, επιμένουμε ότι χρειάζεται μια αλλαγή του οικονομικού μας μοντέλου. Εκτίμησε πως η απελευθέρωση και η απορρύθμιση θα έχουν ως αποτέλεσμα απώλειες για τις μεσαίες εισοδηματικές τάξεις και για τους μικρούς επιχειρηματίες. Η άποψή μας είναι πως οι προτάσεις του νομοσχεδίου προέρχονται από την τρόικα η οποία φαίνεται να είναι δυσαρεστημένη γιατί δεν έχει συμπεριληφθεί η ιδιωτική εκπαίδευση. Υποστήριξε ότι για τους σκοπούς του παρόντος πλαισίου αδειοδότησης, θα πρέπει να λειτουργήσει το Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα ‘Ασκησης Δραστηριοτήτων και Ελέγχων αλλά υπάρχει καθυστέρηση της προμήθειας του. Για το Β μέρος του νομοσχεδίου, ανέφερε υπάρχουν πολλές άλλες ρυθμίσεις αλλά και σε αυτές δεν διαπιστώνουμε να υπάρχει κάποια αναπτυξιακή λογική.
Ο ειδικός αγορητής του ΜέΡΑ 25 Γιώργος Λογιάδης αναρωτήθηκε εάν οι Περιφέρειες που θα αναλάβουν όλες αυτές τις ενέργειες αδειοδότησης εάν έχουν τους απαιτούμενους πόρους για να τις διεκπεραιώσουν, το απαραίτητο προσωπικό και τις υλικοτεχνικές υποδομές; Εξέφρασε τον προβληματισμό του σε μια σειρά από άρθρα και τομείς, σημειώντας ότι ως « ΜέΡΑ25,αυτό που τονίζουμε είναι ότι πέραν των διαδικασιών απλοποίηση , θα πρέπει να γίνει αναδιάρθρωση ιδιωτικού και δημόσιου χρέους, διότι, με τα μνημόνια, τα απαιτούμενα πρωτογενή πλεονάσματα, οι πολύ υψηλοί φορολογικοί συντελεστές, η άμεσης και έμμεσης φορολογίας, αυτά είναι ο ουσιαστικός βραχνάς για επενδύσεις και καθιστούν κάθε επένδυση μη ανταγωνιστική και ασύμφορη. Αλλιώς, για να επιζήσουμε θα ζητάμε συνεχώς επιχορηγήσεις και βοήθεια. Σχετικά με τις διατάξεις που αφορούν το Πάρκο Οινοφύτων, ανέφερε πως η αυτοκαταστροφική απομάκρυνση των αγροτικών δραστηριοτήτων από την κάποτε ισόρροπη περαστική Αττική θα επιτείνει την εμφάνιση ψυχικών ασθενειών στους σύγχρονους homo Atticus, της πυκνοκατοικημένης Αθήνας και των πέριξ αυτής Δήμων.
Πηγή: ΑΠΕ-ΜΠΕ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Fitch: Επιβεβαίωσε το BBB- της Ελλάδας, διατήρησε σταθερές τις προοπτικές – Βλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2025
- Γιατί ο Καραμανλής έκλεισε την συζήτηση για την προεδρία της Δημοκρατίας – Στήριξε τον Σαμαρά
- Πραγματική φοβέρα ή προετοιμασία για ανακωχή;
- Χρηματιστήριο: Repricing των τραπεζών, αγορές σε μετοχές με μερισματική απόδοση φέρνει η πτώση των επιτοκίων κατά 0,50% από την ΕΚΤ