Το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών (European Transport Safety Council) βράβευσε σήμερα, τη χώρα μας για τη μεγαλύτερη μείωση του αριθμού των θανάτων από τροχαία δυστυχήματα κατά το διάστημα 2010 – 2020, μεταξύ των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Κατά την προηγούμενη δεκαετία, ο αριθμός των θανάτων από τροχαία μειώθηκε κατά 54%. Η χώρα μας ήταν η μόνη στην ΕΕ που πέτυχε τον στόχο της μείωσης σε ποσοστό μεγαλύτερο του 50%.
Σε επίπεδο ΕΕ, η αντίστοιχη μείωση κατά μέσο όρο ήταν 37%. Συγκεκριμένα, το 2010 η Ελλάδα θρήνησε 1.258 νεκρούς στην άσφαλτο, ενώ το 2020, 579 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους. Το 2010 η Ελλάδα μετρούσε 113 θανάτους ανά εκατομμύριο κατοίκων, έναντι 67 που ήταν τότε ο αντίστοιχος μέσος όρος στην ΕΕ. Το 2020, παρά τη θεαματική βελτίωση σε επίπεδο ποσοστών, η Ελλάδα μέτρησε 54 θανάτους ανά εκατομμύριο έναντι 42 θανάτων ανά εκατομμύριο, που είναι ο μέσος όρος στην ΕΕ. Προφανώς η βελτίωση είναι σημαντική ακόμη πιο σημαντική είναι όμως η υστέρηση της χώρας μας σε σχέση με τον Ευρωπαϊκό μέσο όρο. Έχουμε ακόμη δρόμο μπροστά μας για να φτάσουμε σε αξιοπρεπές επίπεδο.
Το βραβείο απονεμήθηκε από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας Μεταφορών «European Transport Safety Council» και παρέλαβε εκ μέρους του Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστα Καραμανλή, ο Υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Γιάννης Κεφαλογιάννης, σε τηλεδιάσκεψη: «Δεν στεκόμαστε στη βελτίωση των δεικτών μέχρι σήμερα, αλλά επικεντρώνουμε τις προσπάθειές μας στην υλοποίηση μιας συνεκτικής πολιτικής με πολυετές πλάνο, που θα βελτιώνει κάθε χρόνο το επίπεδο της οδικής ασφάλειας στην πατρίδα μας. Δημιουργούμε καλής ποιότητας δεδομένα, αποτελεσματικό σύστημα διοίκησης και εφαρμογής των κανόνων κυκλοφορίας, ασφαλές οδικό δίκτυο και δίνουμε έμφαση στην εκπαίδευση και την ενημέρωση. Επόμενος στόχος είναι η περαιτέρω μείωση των θανατηφόρων τροχαίων κατά 50% την επόμενη δεκαετία, έως το 2030. Απώτερος στόχος είναι το ευρωπαϊκό όραμα «visιon zero», για μηδενικούς θανάτους από τροχαία το 2050. Μπορεί να μοιάζει ουτοπικός, αλλά όσο εργαζόμαστε με προσήλωση για να τον πετύχουμε είναι δεδομένο ότι θα μειώνονται τα ατυχήματα».
Στους δρόμους της ΕΕ το 2020, 18.844 άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους σε τροχαία συμβάντα, 10.847 λιγότεροι σε σύγκριση με το 2010, αντιστοιχώντας σε μία μείωση κατά 37%. Η εξοικονόμηση κόστους χάρη στη μείωση του αριθμού των θανάτων εκτιμάται σε περίπου 156 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με έρευνα της ΕΕ.
Mόνο ένα Κράτος-Μέλος της ΕΕ ξεπέρασε τον ευρωπαϊκό στόχο για μείωση των θανάτων από τροχαία συμβάντα στο 50% κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 2020: η Ελλάδα με μείωση κατά 54%. Η Πορτογαλία, Κροατία, η Ισπανία, το Βέλγιο, η Σλοβενία, η Ιταλία, η Λιθουανία, η Βουλγαρία, η Δανία, η Αυστρία και η Ουγγαρία κατόρθωσαν μία μείωση άνω του 37%, μέσου όρου της ΕΕ, ενώ άλλες χώρες δεν παρουσίασαν την ίδια πρόοδο. Η Ολλανδία είχε τη χαμηλότερη μείωση στους θανάτους κατά 5% και το Ηνωμένο Βασίλειο κατά 14% τα τελευταία 10 χρόνια.
Ο Αντόνιο Αβενόζο, Εκτελεστικός Διευθυντής του ETSC, τόνισε: «Τελικά, η οδική ασφάλεια είναι ζήτημα δημόσια υγείας. Ο COVID-19 σκότωσε 3,5 εκατομμύρια ανθρώπους σε όλο τον κόσμο. Την τελευταία δεκαετία, τουλάχιστον 13 εκατομμύρια άνθρωποι έχασαν τη ζωή τους στους δρόμους του πλανήτη. Η ιδιαίτερη και αναγκαία παγκόσμια αντίδραση στην πανδημία έδειξε στην πράξη πώς μπορούν να δράσουν αυτοί που χαράσσουν πολιτικές και η κοινωνία στο σύνολό της. Μπορούμε να εστιάσουμε με τον ίδιο τρόπο και στις προκλήσεις της οδικής ασφάλειας;
Κάθε χρήστης της οδού έχει το δικαίωμα και την ευθύνη να μετακινείται χωρίς να ρισκάρει τη ζωή του ή τις ζωές των άλλων γύρω του. Όσοι χαράσσουν πολιτικές έχουν και την ευθύνη να δημιουργήσουν το Ασφαλές Σύστημα (Safe System Approach) που βοηθάει στην προστασία όλων των ανθρώπινων ζωών. Θα το προσεγγίσουν άραγε με την ίδια ενέργεια και την ίδια αφοσίωση όπως πολλοί από αυτούς προσέγγισαν τις προκλήσεις του Covid;»