Μπορεί να μην έχουν εξάτμιση έχουν όμως ενεργειακό αποτύπωμα και μάλιστα αρκετά μεγάλο, απλά δε ρυπαίνουν εκεί που κινούνται.
Ακούω πολλές φορές αναφορές ότι ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο εκπέμπει 0 gr CO2/km. Αυτό είναι σημαντικό λάθος. Το σωστό είναι ότι δεν εκπέμπει ρύπους εκεί που κινείται.
Όμως κάθε αυτοκίνητο, έχει ενεργειακό αποτύπωμα τόσο για την κίνηση όσο και για την παραγωγή του. Για την παραγωγή πρέπει να γίνει εξόρυξη μετάλλων, μορφοποίηση εξαρτημάτων, ελαστικά, μπαταρίες, υλικά των μπαταριών, τελική συναρμογή και μεταφορά του οχήματος στο σημείο πώλησης.
Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο πριν πάει την πρώτη του βόλτα έχει ήδη επιβαρύνει το περιβάλλον περίπου με 9 τόνους CO2. Όσους και ένα συμβατικό αυτοκίνητο! Ειδικά για την κατασκευή μιας μπαταρίας ιόντων λιθίου υπολογίστε 103 kg C02 / kWh, άρα για να παραχθεί μια μπαταρία χωρητικότητας 50 kWh, εκπέμπονται, 5 τόνοι CO2!
Πάμε τώρα στην κίνηση του ηλεκτρικού οχήματος. Μια μέση τιμή κατανάλωσης που βρίσκεται πολύ κοντά στην πραγματικότητα είναι 20kwh/100km. Το 2019 η παραγωγή του ηλεκτρικού ρεύματος στην Ελλάδα από μείγμα λιγνίτη, φυσικού αερίου και ΑΠΕ είχε ως αποτέλεσμα 1 kwh να παράγεται εκπέμποντας 600g CO2. Οπότε για 20 kwh ή 100km παράγεις 12kg CO2 ήτοι 120gr CO2/km. Ένα υβριδικό Yaris παράγει 108gr CO2/km κατά WLTP ας κρατήσουμε λίγο αυτό το δεδομένο.
Στην Ελλάδα στις 9/5/2021 οι 66 από τις 104GWh της κατανάλωσης (24ωρο) παρήχθησαν από ΑΠΕ (63%, ρεκόρ) καθώς φυσούσε πολύ εκείνη την ημέρα ( 43% ανεμογεννήτριες). Προφανώς εκείνη την ημέρα η παραγωγή της kwh δεν ήταν στα 600g CO2. Όσο μειώνεται η καύση λιγνίτη τόσο θα μειώνονται και τα CO2/kwh οπότε θα γίνεται λιγότερο ρυπογόνο το ηλεκτρικό αυτοκίνητο. Βέβαια η παραγωγή των ανεμογεννητριών και των φωτοβολταϊκών επίσης έχει μια σημαντική επιβάρυνση σε CO2. Επιπλέον κατά τη μεταφορά του ρεύματος από κει που παράγεται, εκεί που καταναλώνεται αλλά και στη φάση της φόρτισης υπάρχει μια απώλεια ενέργειας, ας την υπολογίσουμε σε 15%.
Είναι ξεκάθαρο λοιπόν ότι το ηλεκτρικό αυτοκίνητο εκπέμπει CO2 και αυτό εξαρτάται από την πηγή παραγωγής ρεύματος. Προφανώς αν παράγεις ρεύμα μόνο από ΑΠΕ τότε το CO2 βαίνει μειούμενο. Μπορεί να κατέβει και κάτω από 10gr CO2/km αν η διείσδυση των ΑΠΕ ξεπεράσει το 90%. Αξίζει να θυμόμαστε πως Κίνα (28%), ΗΠΑ (14%) και Ινδία (8%) παράγουν τους μισούς ρύπους στον πλανήτη!
Το βασικό πλεονέκτημα των ηλεκτρικών οχημάτων είναι ότι δεν εκπέμπουν ρύπους εκεί που κινούνται. Το πρόβλημα των ρύπων γιγαντώνεται εντός πόλης. Εκεί που ζουν καθημερινά πολλοί άνθρωποι υπάρχουν ατελείωτα μποτιλιαρίσματα και οι κλιματικές συνθήκες δεν ευνοούν την ανανέωση του αέρα. Τα ηλεκτρικά οχήματα που δεν ρυπαίνουν και δεν ηχορυπαίνουν εκεί που κινούνται είναι μια λύση για τα κέντρα των πόλεων όπου σε πολλές περιπτώσεις όπως της Αθήνας η ζωή είναι αφόρητη.
Οι αναλύσεις δείχνουν ότι ως το 2050 τα μισά αυτοκίνητα που θα κυκλοφορούν στον πλανήτη θα είναι ηλεκτρικά. Επίσης το 70% των κατοίκων θα ζουν στις πόλεις. Δική μου εκτίμηση είναι πως η ηλεκτροκίνηση δεν θα κυριαρχήσει αλλά θα συνυπάρξει με τους θερμικούς κινητήρες, επιλύοντας το πρόβλημα των ρύπων στην πόλη. Τα υβριδικά οχήματα, αλλά και τα οχήματα που καταναλώνουν φυσικό αέριο έχουν πολύ χαμηλές εκπομπές CO2 και εξαιρετικά καλές επιδόσεις, οπότε θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούνται για τις εκτός πόλεις μετακινήσεις.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Marc Benioff (CEO Salesforce): «Όχι» στην πώληση του Τime στον όμιλο Ant1
- International Chamber of Shipping: Νέος Γενικός Γραμματέας ο Θωμάς Α. Καζάκος
- Αυτοδιαχείριση: Πάνω από 13 εκατ. ευρώ μοιράζει για τα πνευματικά δικαιώματα
- Ψηφιακά Εργαλεία ΜμΕ: Περισσότερες από 65.000 αιτήσεις υποβλήθηκαν στον πρώτο κύκλο