Η F1 ακολουθώντας το δρόμο του χρήματος και του φυσικού αερίου έχει κάνει 4 GP (2016 – 2019) στο Μπακού, πρωτεύουσα του Αζερμπαϊτζάν. Πρόκειται για το σημαντικότερο λιμάνι της χώρας, βρίσκεται στο δυτικό άκρο της Κασπίας Θάλασσας και έχει δυο εκατομμύρια κατοίκους. Οι Αζέροι έχουν αποφασίσει να βάλουν την πρωτεύουσά τους στον παγκόσμιο χάρτη διαμέσου και του αθλητισμού.
Έχουν χρήματα (σ.σ: φυσικό αέριο, πετρέλαιο, ορυκτός πλούτος) αλλά και βούληση. Η πόλη που βρίσκεται 28 μέτρα κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας αποτελεί μια πετυχημένη μίξη ανάμεσα στο παλιό και το καινούργιο. Υπάρχουν κτίρια ιδιαίτερης αρχιτεκτονικής όπως το Flame Towers, οι 3 πύργοι που θυμίζουν φλόγες και παραπέμπουν στην τοπική ιστορία.
Επίσης ο πύργος τηλεπικοινωνιών που χτίστηκε το 1996. Η διαδρομή περνάει από το ιστορικό κέντρο της πόλης και δημιουργεί μια μοναδική, αξιοθαύμαστη ατμόσφαιρα για θεατές και τηλεθεατές. Έχει μήκος 6003m και είναι η δεύτερη μεγαλύτερη του πρωταθλήματος μετά το Σπα. Επίσης φιλοξενεί τη μεγαλύτερη ευθεία του πρωταθλήματος μήκους 2.2km, εκεί αναμένεται και φέτος να δούμε πάρα πολλά προσπεράσματα.
O οδηγός της Αlpine Εστεμπάν Οκόν περπατάει στην πίστα με τους μηχανικούς του.
H συγκεκριμένη ευθεία έχει πυροδοτήσει και την αντιπαράθεση γύρω από τα εύκαμπτα φτερά. Αρκετές ομάδες όπως η Red Bull, η Ferrari, η Alpine παραδέχονται πως πρέπει να τροποποιήσουν τη στήριξη της πίσω πτέρυγας για να εναρμονιστούν με τα νέα υψηλότερα στατικά φορτία που θα επιβάλλει η FIA από τον επόμενο αγώνα στη Γαλλία. Από την πλευρά του σε Mercedes, McLaren γκρινιάζουν γιατί το μεγαλύτερο πλεονέκτημα από μια πίσω πτέρυγα που υποχωρεί όταν το αεροδυναμικό φορτίο υπερβεί ένα μέγεθος μειώνοντας έτσι τις αεροδυναμικές αντιστάσεις, το αποκομίζει κανείς στην μεγαλύτερη ευθεία του πρωταθλήματος που βρίσκεται στο Μπακού.
H πίστα εκτός την ευθεία όπου το 2019 είδαμε περίπου 40 προσπεράσματα, έχει 12 αριστερές και 8 δεξιές στροφές. Διέρχεται από πολύ στενά σημεία όπως η στροφή 8 εκεί χωρά μόνο ένα μονοθέσιο. Οι μηχανικοί καλούνται να αποφασίσουν αν θέλουν να έχουν ταχύτητα στην ευθεία άρα μικρότερη κλίση στα φτερά ή κράτημα στις στροφές άρα μεγαλύτερη κλίση στα φτερά καθότι οι δρόμοι γλιστρούν.
Μετά τη νίκη του στο Μονακό πριν δυο βδομάδες, ο Φερστάπεν πέρασε για πρώτη φορά στην καριέρα του επικεφαλής της βαθμολογίας. Έχει 105 βαθμούς, τέσσερις περισσότερους από το Χάμιλτον που έχει κερδίσει στο Μπακού το 2018. Το βασικό ερώτημα είναι αν ο Φερστάπεν θα μπορέσει να διευρύνει το προβάδισμά του στη βαθμολογία. Σημαντικό ρόλο θα παίξει η απόδοση των Πέρεζ και Μπότας. Ο Μεξικάνος οδηγός της Red Bull έχει ανεβεί δυο φορές στο βάθρο στο Μπακού, ο Φινλανδός έχει κερδίσει το 2019 εκεί. Η ψυχολογία του όμως είναι στο ναδίρ καθότι όλα δείχνουν πως δε θα συνεχίσει άλλη χρονιά στους πρωταθλητές. Υπάρχουν μάλιστα φήμες ότι μπορεί να αντικατασταθεί και εντός της σεζόν.
Πιο πίσω η McLaren φαίνεται να έχει ένα μονοθέσιο που βολεύεται σ’ αυτή τη διαδρομή:
Ένα Μονακό με ταχύτητες Μόντσα. Μένει να δούμε λοιπόν αν οι Νόρις, Ρικιάρντο (νικητής το 2017) θα πλασαριστούν στις τρεις πρώτες σειρές της εκκίνησης και πως μπορεί να επηρεάσουν τη μάχη Χάμιλτον, Φερστάπεν.
Οι κατατακτήριες δοκιμές θα διεξαχθούν αύριο στις 15:00 ώρα Ελλάδος και θα μεταδοθούν απευθείας από ΕΡΤ, Cosmote.
Υπό το πρίσμα των ελαστικών:
– Τα πιο μαλακά ελαστικά επιλέχθηκαν για πρώτη φορά για το Grand Prix του Αζερμπαϊτζάν: C3 ως P Zero λευκή/σκληρή, C4 ως P Zero κίτρινη/μέση και C5 ως P Zero κόκκινη/μαλακή. Αξίζει να τονιστεί πως αυτή η επιλογή είναι ένα βήμα πιο μαλακή από του 2019 (η τελευταία φορά που έγινε ο αγώνας) και ίδια με αυτή που είχαμε στο Μονακό.
– Αυτή η επιλογή έγινε για να προσθέσουμε μια ακόμη παράμετρο στη στρατηγική: Την προηγούμενη φορά η σκληρή γόμα δε χρησιμοποιήθηκε καθόλου κατά τη διάρκεια του αγώνα. Επιλέγοντας πιο μαλακές γόμες, η σκληρή μπαίνει στο παιχνίδι και αυτό θα δώσει μεγαλύτερη ποικιλία στις στρατηγικές.
– Η επιφάνεια του οδοστρώματος στους δρόμους του Μπακού είναι λεία και έχει ελάχιστη τραχύτητα. Έτσι δεν μεταφέρονται μεγάλα ποσά ενέργειας διαμέσου των ελαστικών. Αυτό καθιστά τις πιο μαλακές γόμες της γκάμας, βέλτιστη επιλογή.
ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΠΙΣΤΑΣ
– Οι οδηγοί περιγράφουν το Μπακού ως έναν αγώνα με την πολυπλοκότητα του Μονακό και την ταχύτητα της Μόντσα. Παρότι δεν συμβαίνει ακριβώς αυτό, η οπτική των οδηγών σε προϊδεάζει για τη φύση του ταχύτερου και μεγαλύτερου αγώνα σε δημόσιους δρόμους που υπάρχει στο πρόγραμμα.
– Πέρα απ’ αυτό, το Μπακού έχει όλα τα χαρακτηριστικά που περιμένει να βρει κανείς σ’ μια διαδρομή πόλης: Μια γλιστερή επιφάνεια, χωρίς γόμα, που δεν έχει χρησιμοποιηθεί εδώ και δυο χρόνια, όμως λογικά, γρήγορα θα βελτιωθεί το κράτημά της. Οι μπαριέρες δε συγχωρούν και ένα σημείο στη στροφή 9 είναι ιδιαίτερα στενό: Όλα αυτά αυξάνουν την πιθανότητα εμφάνισης αυτοκινήτου ασφαλείας και αυτό με τη σειρά του επηρεάζει τη στρατηγική αγώνα.
– Η στρατηγική του νικητή Βάλτερι Μπότας στον τελευταίο αγώνα ήταν αυτή μιας αλλαγής από μαλακή σε μέση γόμα. Την ίδια ακολούθησαν οι τέσσερις πρώτοι. Ο Λεκλέρκ που τερμάτισε 5ος με τη Ferrari, έκανε το αντίθετο: Μέση σε μαλακή γόμα (στο τέλος για να πετύχει ταχύτερο γύρο έβαλε ένα ακόμη σετ μαλακής γόμας). Το παράθυρο για να μπεις στα πιτ είναι αρκετά ευρύ, είδαμε μάλιστα κάποια μεγάλη μέρη αγώνα, ειδικά με τη μέση γόμα C3 (στο φετινό αγώνα θα είναι η σκληρή).
– To Μπακού έχει το παρατσούκλι «η πόλη των ανέμων» λόγω της συχνότητας και της έντασης των ανέμων. Αυτό προφανώς επηρεάζει την αεροδυναμική ισορροπία σε μια διαδρομή που είναι δύσκολη, όσον αφορά στο σετάρισμα.
– Λόγω της μεγάλης ευθείας στο Μπακού, οι ομάδες επιλέγουν χαμηλό αεροδυναμικό φορτίο. Αυτό ξεκάθαρα μεταφέρει το επίκεντρο, στην μηχανικά παραγόμενη πρόσφυση που προσφέρουν τα ελαστικά, η οποία παίζει κυρίαρχο ρόλο στις 20 απαιτητικές στροφές.
Ο επικεφαλής F1 και αγώνων αυτοκίνητου, της Pirelli, Μάριο Ίσολα, τόνισε: “Από τη μια μοναδική διαδρομή στην άλλη: Το Μπακού είναι ένα τελείως διαφορετικό τεστ σε σχέση με το Μονακό, όμως η ακρίβεια που απαιτείται για να αποφύγεις τα μπλεξίματα, παραμένει ίδια. Για πρώτη φορά επιλέξαμε τις πιο μαλακές γόμες της γκάμας μας για το Αζερμπαϊτζάν, ίδιες με το Μόντε Κάρλο. Ο λόγος που κάναμε αυτή την επιλογή είναι ότι η σκληρή γόμα δεν χρησιμοποιήθηκε καθόλου στον αγώνα του Μπακού το 2019, ενώ η μέση χρησιμοποιήθηκε εκτεταμένα. Αλλάζοντας τη σκληρότητα ελπίζουμε να δούμε και τις τρεις γόμες να παίζουν σημαντικό ρόλο και να έχουμε διαφορετικές στρατηγικές. Η διαφορά ανάμεσα στα ελαστικά οδηγεί σε διασκεδαστικό αγώνα και ποικίλες τακτικές σε μια απαιτητική διαδρομή που φημίζεται ως ένα μέρος, όπου όλα μπορεί να συμβούν.”
Διαβάστε επίσης:
F1 Μονακό: Προσπέρασμα στα πιτ!