ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο γάλλος κριτικός τέχνης Αλέν Ζουφρουά είχε χαρακτηρίσει τον Τάκη (κατά κόσμον Παναγιώτης Βασιλάκης, 1925 -2019) ως έναν από τους «πιο σπάνιους εφευρέτες και ανανεωτές της σύγχρονης γλυπτικής μετά τον Μπρανκούζι και τον Τζακομέτι».
Συνδύασε με ιδιοφυή τρόπο την τέχνη με την τεχνολογία: Μνημειακό και συνάμα πολύ προσωπικό.
Δεν παύει να συναρπάζει: Λίγο πριν από το θάνατό του το πιο επιδραστικό μουσείο του κόσμου η Tate Modern στο Λονδίνο διοργάνωσε αναδρομική έκθεση του διεθνώς αναγνωρισμένου γλύπτη.
Όταν γνωστοποιήθηκε ο θάνατός του, ο διευθυντής εκθέσεων της Tate (Αχίμ Μπόρχαρντ-Χιούμ, Achim Borchardt-Hume) δήλωσε ότι τα τολμηρά γλυπτά του σήμαναν ραγδαία τομή με τις συμβάσεις του παρελθόντος. Ότι θα αποτελεί έμπνευση για τις μελλοντικές γενιές.
Πέρυσι, εν μέσω πανδημίας, ανακοινώθηκε η συνεργασία του Ιδρύματος Takis – Κέντρο Ερευνών για την Τέχνη και τις Επιστήμες (ΚΕΤΕ) με μία από τις επιδραστικές λονδρέζικες γκαλερί ονόματι White Cube.
Βάρκα του Βόλου
Στη Δημοπρασία Νεοελληνικής Ζωγραφικής και Γλυπτικής, Ιστορικών, Φιλελληνικών και Λαϊκών Aντικειμένων θα συμπεριλαμβάνονται αριστουργήματα ζωγραφικής αλλά και της γλυπτικής τέχνης.
Θα προηγηθεί ως είθισται ανοιχτή έκθεση προς το κοινό ώστε οι φιλότεχνοι να αποκτήσουν πραγματική «σχέση» με τα έργα τέχνης.
Το πρώτο μέρος της δημοπρασίας περιλαμβάνει εξαιρετικά έργα των Α. Ακριθάκης, Σ. Βασιλείου, Γ. Γαΐτης, Α. Γεραλής, Ν. Χ. Γκίκας, Δ. Διαμαντόπουλος, Ν. Εγγονόπουλος, Γ. Ιακωβίδης, Ν. Κεσσανλής, Κ. Μαλέας, Δ. Μυταράς, Σ. Παπαλουκάς, Κ. Παρθένης, Γ. Σπυρόπουλος, Σ. Σορόγκας, Π. Τέτσης, Γ. Τσαρούχης, Θ. Τσίγκος, Κ. Τσόκλης, Α. Φασιανός, Γ. Ψυχοπαίδης μεταξύ άλλων.
Από τα προς δημοπράτηση έργα ξεχωρίζει το έργο Βάρκα στη θάλασσα του Βόλου (λάδι σε μουσαμά, 49 x 66 cmτιμή εκτίμησης: € 40.000 – 60.000 ευρώ) του γνωστού θαλασσογράφου Κωνσταντίνου Βολανάκη (1890-95).
Πρόκειται για τον πιο αγαπημένο ζωγράφο των Ελλήνων του Λονδίνου, της μεγάλης ναυτιλιακής οικογένειας…
Το μνημειώδες έργο Femmes et oiseau με ελληνοκεντρικό και ελληνομορφικό θέμα, αποτελεί σπουδαία στιγμή της καλλιτεχνικής πορείας του Αλέκου Κοντόπουλου.
Το έργο εκτέθηκε στην πολύ σημαντική Μπιενάλε του Σάο Πάολο (1957), ενώ πρωτοεμφανίστηκε στη γκαλερί Ζυγός της Αθήνας, όπου έτυχε πολύ θερμής υποδοχής του κοινού και των κριτικών της εποχής.
Ειδική μνεία αξίζει επίσης το έργο Λουόμενες του Νίκου Χατζηκυριάκου Γκίκα. Το έργο εκτέθηκε στο Μουσείο Μπενάκη το 2005, ίδρυμα με το οποίο ο καλλιτέχνης διατηρούσε ισχυρούς δεσμούς.
Οι δεσμοί αυτοί επισφραγίστηκαν το 1991, όταν ο καλλιτέχνης δώρισε στο Μουσείο ολόκληρη την προσωπική του συλλογή, μαζί με το σπίτι του στην οδό Κριεζώτου στο Κολωνάκι.
Ακάματος δουλευτής ηλεκτρομαγνητικών πεδίων
Λίγοι γνωρίζουν ότι και ο Τάκης (διεθνώς τον γνωρίζουν ως Takis -έτσι προκύπτει και το ελληνικό Τάκις), όπως ο Βολανάκης, ξεκίνησε την πολυδιάστατη δραστηριότητά του και αυτός αντλώντας έμπνευση από τις Κυκλάδες. Το 1946 δημιούργησε γλυπτά σφαιρικής φόρμας παρόμοια με βότσαλα δουλεμένα με την τεχνική του λαξέματος, όπως στην κυκλαδική τέχνη.
Στη δημοπρασία συμπεριλαμβάνεται το έργο Signal (με τιμή εκκίνησης 100.000 ευρώ), το οποίο ανήκει στη σειρά Σινιάλα: Τα γλυπτά με τα οποία εδραιώθηκε στη Δύση ως ένας από τους πιο διορατικούς δημιουργούς του εικοστού αιώνα. Προέρχεται από την Galerie Xippas του Ρένου Ξίππα, που γνώριζε προσωπικά τον κορυφαίο γλύπτη. Τους συνέδεε το Παρίσι…
Ξεχωρίζει ανάμεσα στα υπόλοιπα, ιδιαίτερης αισθητικής αξίας και μοναδικά γλυπτά της δημοπρασίας από σπουδαίους δημιουργούς όπως οι Β. Γερμενής, Μ. Τόμπρος, Γ. Ζογγολόπουλος, Γ. Νικολαΐδης, Θεόδωρος (Παπαδημητρίου), Γ. Χουλιαράς.
Αυτοδίδακτος, ο Τάκις δεν ακολούθησε καμία σχολή τέχνης. Η βαθιά παιδεία του στηρίχτηκε στην εμπειρική γνώση, στην έρευνα και στην παρατήρηση, όπως οι μεγάλοι φυσικοί…
Στο Παρίσι το 1955 θα εφεύρει τα πρώτα του Σινιάλα. Το 1959, σκέφτηκε να χρησιμοποιήσει τη μαγνητική δύναμη για να διατηρήσει μεταλλικά στοιχεία μετέωρ στο χώρο. Έτσι προέκυψαν τα πρώτα Τηλεμαγνητικά γλυπτά.
Εκείνο που τον ενδιαφέρει έκτοτε σχετίζεται όχι με την ύλη αλλά με την ενέργεια και τη συμπεριφορά της. Το 1961 χρησιμοποιεί μεγάλους ανορθωτές υδραργύρου για να μετατρέψει τις δονήσεις ενέργειας σε ρυθμούς μπλε σπινθήρων με τα Τηλεφώτα του.
Το 1962 παρουσιάζει Μαγνητικούς πίνακες και ύστερα τα Μουσικά Τηλεγλυπτά (1965-66) μετατρέποντας ηχητικές μαγνητικές δονήσεις σε μυστηριακή υπερκόσμια μελωδία…
Ο Μαρσέλ Ντυσάν τον είχε χαρακτηρίσει «ακάματο δουλευτή των ηλεκτρομαγνητικών πεδίων».
Το 1988, στη συνοικία του Παρισιού Défense (από το Λούβρο ως την Αψίδα του Θριάμβου), το γαλλικό κράτος παραχώρησε στον Τάκη τον μεγαλύτερο χώρο που έχει δοθεί μέχρι σήμερα σε καλλιτέχνη για δημόσιο έργο…
Για το συγκεκριμένο, τιμήθηκε με το Μεγάλο Εθνικό Βραβείο της Γαλλίας για τη γλυπτική.
Πέθανε σε ηλικία 93 ετών, ύστερα από εβομήντα χρόνια δημιουργίας.
Όπως σημειώνει και το δελτίο τύπου του ΚΠΣΙΝ, η πνευματικότητά του αποτελεί συγκερασμό πλούσιων ιδεών και εμπειριών από την επιστήμη έως την αρχαία φιλοσοφία και την πνευματικότητα.
Έτσι σφυρηλατεί ένα μοναδικό όραμα που δεν παύει να εξελίσσεται ακόμη και σήμερα μέσα από τη διαρκή συναναστροφή με τα επίμονα και γοητευτικά ερωτήματα του έργου του.
Πολυχώρος Αθηναΐς
Δευτέρα 14 Ιουνίου, 6:00 μ.μ. έως 10:00 μ.μ.
Τρίτη 15 Ιουνίου, 10:00 π.μ. έως 9:00 μ.μ.
Τετάρτη 16 Ιουνίου, 10:00 π.μ. έως 9:00 μ.μ.
Κατά τη διάρκεια της τριήμερης έκθεσης πριν από τη Δημοπρασία, οι ενδιαφερόμενοι θα έχουν τη δυνατότητα να εξετάσουν αυτοπροσώπως έργα και κατόπιν ραντεβού να ζητήσουν περαιτέρω πληροφορίες από το προσωπικό του οίκου.
Δημοπρασία
Δημοπρασία Νεοελληνικής Ζωγραφικής και Γλυπτικής, Ιστορικών, Φιλελληνικών και Λαϊκών Aντικειμένων
Πέμπτη 17 Ιουνίου 2021
Ώρα: 6.30 μ.μ
Πολυχώρος Πολιτισμού ΑΘΗΝΑΪΣ
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Φαβορί από Αγγλία, Γερμανία και Ισπανία
- Βουλή: Κατατέθηκε η ευρωπαϊκή οδηγία για «επαρκείς κατώτατους μισθούς στην ΕΕ»
- Βηρυτός: Ισραηλινή επίθεση ισοπέδωσε οκταώροφo κτήριο – 4 νεκροί, δεκάδες τραυματίες (βίντεο)
- «Πάγος» από τη Fitch ελέω διεθνούς αβεβαιότητας – Επενδύσεις & μεταρρυθμίσεις τα δύο κλειδιά για αναβάθμιση το 2025