ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων, Άδωνις Γεωργιάδης, κατά την ολοκλήρωση της πρώτης συνεδρίασης, τόνισε πως με το νομοσχέδιο αυτό «γίνεται και το τελευταίο βήμα ώστε η φαρμακευτική κάνναβη να είναι μαζί με τα υπόλοιπα ναρκωτικά φάρμακα που αγοράζει κάποιος νόμιμα από ένα ιδιωτικό φαρμακείο με ευθύγραμμη ιατρική συνταγή» και να μην μπορεί να πάει στα χέρια κανενός που δεν την διαθέτει. Με αυτό τον τρόπο εξήγησε, θα επιτρέπεται σε όσους παράγουν προϊόντα φαρμακευτικής κάνναβης, να τα διαθέσουν, όχι μόνο μέσω του κρατικού μονοπωλίου, αλλά και μέσω των φαρμακοαποθηκών. ‘Αρα, δίνεις πλέον ένα σήμα στην εγχώρια αγορά ότι φτιάχνεις επιτέλους πραγματική εγχώρια αγορά κάνναβης».
Απαντώντας στις επικρίσεις, κυρίως του ΣΥΡΙΖΑ, για τη στάση που είχε κρατήσει το 2018 η ΝΔ ως κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης, καταψηφίζοντας τον ν. 4523, αναγνώρισε πως «η νομοθεσία του 2018, ήταν πρωτοποριακή» και πως δεν έχει ο ίδιος «κανένα πρόβλημα με το παρελθόν». Μάλιστα ανέφερε, πως θα πρέπει να αναγνωρίσουμε τη θετική συμβολή που είχε ο Νίκος Καρανίκας, σύμβουλος του πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα, για την προσπάθεια να νομοθετηθεί η φαρμακευτική κάνναβη και να ανοίξουν οι δρόμοι στην ελληνική αγορά. Χαρακτήρισε όμως το νόμο της κυβέρνησης του ΣΥΡΙΖΑ «ατελή», γι’ αυτό και από τις 170 αιτήσεις επενδύσεων που έχουν συνολικά γίνει για μονάδες παραγωγής φαρμακευτικής κάνναβης, μόνο μία στην Κόρινθο είναι που λειτουργεί.
Ο υπουργός έδειξε θετικός σε προσθήκες και αλλαγές που προτείνονται από την αντιπολίτευση σε επιμέρους διατάξεις του νομοσχεδίου. Χαρακτηριστικά, αναφερόμενος στο όριο των 30 γραμμαρίων ανθού ανά σκευασία, που έχει τεθεί στο σχέδιο νόμου, εξήγησε πως αυτό το όριο το έθεσε ο ΕΟΦ.
Σχετικά με τις εξαγωγές προϊόντων κάνναβης όπως το σπρέι ή το λάδι κάνναβης, που στην χώρα μας ο ΕΟΦ δεν εγκρίνει την κυκλοφορία τους, αλλά τα εγκρίνει η Γερμανία, η Ολλανδία ή το Ηνωμένο Βασίλειο, ο υπουργός ανέφερε ότι θα επιτρέπεται η παραγωγή και εξαγωγή τους, γιατί αντιθέτως αυτό θα ήταν καταστροφικό για τον επενδυτή που θέλουμε να προσκαλέσουμε εδώ για τέτοιες επενδύσεις. Απέρριψε τις αιτιάσεις ότι η νομοθετική αυτή πρωτοβουλία καθυστέρησε, καθώς όπως ανέφερε, χρειάστηκε εξαντλητική συζήτηση, κυρίως με το υπουργείο Υγείας και τον Ε.Ο.Φ., όπως και με τους υπόλοιπους φορείς.
Στο πλαίσιο της συνεδρίασης, ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων Άδωνις Γεωργιάδης απάντησε και σε επικρίσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με την ρευστότητα στην αγορά και τα πρόγραμμα δανειοδοτήσεως των επιχειρήσεων.
Ειδικότερα ανέφερε πως από την 1.3.2020 έως τις 30.4.2021 εκταμιεύθηκαν 7,6 δισεκατομμύρια ευρώ μέσω των προγραμμάτων της Ελληνικής Αναπτυξιακής Τράπεζας και των ελληνικών τραπεζικών ιδρυμάτων. Αυτό είναι το 98% του συνολικού ποσού, το οποίο θα διατεθεί. ‘Αρα, τόνισε ο υπουργός, μπορούμε να πούμε ότι τα προγράμματα είχαν απόλυτη επιτυχία και οι ανησυχίες σας ότι δεν θα απορροφηθούν, δεν έχουν επιβεβαιωθεί. Ως προς την κριτική περί αυστηρών τραπεζικών κριτηρίων για την δανειοδότηση επιχειρήσεων, ο κ. Γεωργιάδης ανέφερε πως το σύνολο των επιχειρήσεων που έχουν δανειοδοτηθεί είναι 33.000, σημειώνοντας πως είναι σημαντική η χρηματοδότηση της οικονομίας, αλλά αυτό δεν μπορεί να γίνει με όρους του παρελθόντος, που θα οδηγούσαν σε ένα νέο κύκλο κόκκινων δανείων. Οι δε επιχειρήσεις που δεν είχαν πρόσβαση στον τραπεζικό δανεισμό, έλαβαν ρευστότητα μέσω των προγραμμάτων της επιστρεπτέας προκαταβολής, όπου εκεί δεν υπήρχε κανένα τραπεζικό κριτήριο.
Ο Άδωνις Γεωργιάδης ανέφερε πως αυτή την εβδομάδα ξεκινούν δύο καινούργια προγράμματα: Το πρώτο αφορά δανειοδοτήσεις για επενδυτικούς σκοπούς σε πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις, έτσι ώστε να μπορέσουν και αυτές οι επιχειρήσεις να έχουν μια προτεραιότητα, έστω σε μία πρόσβαση της τάξης των 50 έως 70.000 ευρώ, ενώ από αύριο ξεκινάει ταυτόχρονα και το δεύτερο πρόγραμμα, που είναι η καθαυτό χρηματοδότηση των μικρών επιχειρήσεων με κεφάλαιο κίνησης από 20 έως 50.000 ευρώ, για τις επιχειρήσεις εκείνες που θέλουν να πάρουν ένα μικρό κεφάλαιο κίνησης. Ανέφερε πως το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν ανακοινώσεις και για την στήριξη του τουρισμού, καθώς αναμένεται και η σχετική ευρωπαϊκή έγκριση της πρότασης που έχει γίνει.
Η στάση της αντιπολίτευσης
Ο εισηγητής της αξιωματικης αντιπολίτευσης Αλέξης Χαρίτσης ανέφερε πως «η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ ήταν η πρώτη που δημιούργησε ένα σαφές νομοθετικό πλαίσιο για την φαρμακευτική κάνναβη». Ο κ. Χαρίτσης υποστήριξε πως η κυβέρνηση καθυστέρησε να φέρει το νέο νόμο και πως το 2018 είχε ασκήσει μια «ισοπεδωτική, συκοφαντική και σκοταδιστική αντιπολίτευση» από την οποία «σήμερα κάνει στροφή 180 μοιρών».
«Μέχρι τα μέσα Ιουνίου 2019 είχαν κατατεθεί 71 αιτήσεις επενδυτικών σχεδίων, συνολικού προϋπολογισμού 852 εκατ. ευρώ και με τις προσδοκώμενες νέες θέσεις εργασίας να υπολογίζονται σε περίπου 5.000», ανέφερε, με τον Άδωνη Γεωργιάδη να του απαντά πως από αυτές μόλις 1 εταιρεία κατάφερε, εξαιτίας του ατελή νόμου του ΣΥΡΙΖΑ, να προχωρήσει την επένδυση.
Ο κ. Χαρίτσης υποστήριξε πως, παρά το γεγονός ότι η νομοθετική ρύθμιση του ΣΥΡΙΖΑ είχε φέρει την χώρα μας σε πλεονεκτική θέση στην Ευρώπη, απέναντι σε συγκρίσιμες χώρες, όπως η Πορτογαλία, η κυβέρνηση της ΝΔ καθυστέρησε χαρακτηριστικά στην έκδοση των απαιτούμενων υπουργικών αποφάσεων. Σχετικά με τις διατάξεις του σχεδίου νόμου, ο βουλευτής ανέφερε πως «παρότι βασίζεται και αξιοποιεί τον δικό μας νόμο», «εισάγει νέες διοικητικές πράξεις που αυξάνουν τη γραφειοκρατία και θα δημιουργήσουν επιπλέον καθυστερήσεις» και «προσκόμματα στις εγχώριες επενδύσεις» Δημιουργείτε, είπε, «πολύ αυστηρούς όρους για τις εξαγωγές, βάζοντας τις δικές μας εταιρείες σε χειρότερη θέση στον διεθνή ανταγωνισμό». Δήλωσε δε, πως «σε αντίθεση με τη αντιπολιτευτική μικροκομματική τακτική που είχε υιοθετήσει η ΝΔ, εμείς θα καταθέσουμε συγκεκριμένες προτάσεις επί του νομοσχεδίου, αποδεικνύοντας έμπρακτα τη σημασία που δίνουμε στη συγκεκριμένη οικονομική δραστηριότητα και στην εναρμόνιση της χώρας μας με σύγχρονες διεθνείς πρακτικές».
Ο ειδικός αγορητής του ΚΙΝΑΛ Μιχάλης Κατρίνης, σχολιάζοντας τις αναφορές του υπουργού Ανάπτυξης για το άνοιγμα της πλατφόρμας για τις ενισχύσεις επαναλειτουργίας της εστίασης, τόνισε πως «τώρα και όχι κατόπιν εορτής, χρειάζονται τη ρευστότητα οι επιχειρήσεις της εστίασης του τουρισμού και του λιανεμπορίου». Παράλληλα, για μία ακόμα φορά, άσκησε κριτική στην απροθυμία του τραπεζικού συστήματος να χρηματοδοτήσει την πραγματική οικονομία. Όπως ανέφερε, ενώ οι τράπεζες εμφάνισαν το 2020 πλεονάζουσα ρευστότητα πάνω από 47 δισ. ευρώ, η καθαρή ροή τραπεζικής χρηματοδότησης έφτασε το 2020 μόλις τα 6,7 δισ. ευρώ, από τα οποία το 95% δόθηκαν με την εγγύηση του ελληνικού Δημοσίου και αυτά σε λιγότερες από 30.000 επιχειρήσεις σε σύνολο 830.000 ενεργών επιχειρηματικών ΑΦΜ. Ουσιαστικά, είπε, πρόσβαση σε τραπεζική χρηματοδότηση είχε λιγότερο από το 4% των επιχειρήσεων.
Σχετικά με το σχέδιο νόμου, ο Μιχάλης Κατρίνης ανέφερε ότι το κόμμα του, όπως το 2018 που είχε ταχθεί θετικά στο ν. 4523 έτσι θα ταχθεί θετικά και σε αυτή τη νομοθετική πρωτοβουλία της κυβέρνησης, παρά τις επιμέρους διαφωνίες σε κάποια άρθρα, καθώς όπως τόνισε, η φαρμακευτική κάνναβη βοηθάει θεραπευτικά συνανθρώπους μας. Ζήτησε δε, από την κυβέρνηση, «να ξεπεράσει τα φοβικά της σύνδρομα» και «να μην προχώρα με πολύ δειλά βήματα».
Την απόσυρση του νομοσχεδίου ζήτησε ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Γιώργος Λαμπρούλης, δηλώνοντας πως το κόμμα του θα το καταψηφίσει, διότι έχει ως βασικό κριτήριο το κέρδος και τον ανταγωνισμό των μονοπωλίων που εμπορεύονται και τον ανθρώπινο πόνο. Η αλλαγή στάση της ΝΔ στο θέμα της φαρμακευτικής κάνναβης, κατά τον ειδικό αγορητή του ΚΚΕ «αποτελεί άλλη μια απόδειξη της κοινής στρατηγικής που υπηρετούν όλες οι κυβερνήσεις υπέρ του κεφαλαίου». Το νομοσχέδιο «εντάσσεται στις συνολικότερες προσπάθειες των κυβερνήσεων για διευκόλυνση της αγοράς κάνναβης, αφού η κάνναβη αποδεικνύεται τομέας της καπιταλιστικής οικονομίας που μπορεί να παίξει σημαντικό ρόλο στη διοχέτευση, αντίστοιχα επένδυση, υπερσυσσωρευμένων κεφαλαίων». Μόνο στην Ευρώπη, τόνισε ο βουλευτής του ΚΚΕ, υπολογίζεται πως τα κέρδη έως το 2028 από την κάνναβη θα φτάσουν περίπου τα 115 δισεκατομμύρια ευρώ. Χαρακτήρισε το επιχείρημα της εξωστρέφειας «κάλπικο» και αναρωτήθηκε «τι είδους θέσεις εργασίας δημιουργεί ένα τέτοιο όραμα και ποια κοινωνική ανάγκη υπηρετεί η καλλιέργεια της κάνναβης, εκτός από τις ανάγκες των επιχειρηματικών ομίλων». Πλέον, είπε, με το νομοσχέδιο αυτό «το κοινό χασίς βαφτίζεται φάρμακο και το επόμενο βήμα είναι να επιτραπεί και στην Ελλάδα η κυκλοφορία του χασίς ως φαρμάκου, με διάφορες δικαιολογίες».
Κατά του νομοσχεδίου τάχθηκε και ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Μπούμπας, υποστηρίζοντας ότι «ανοίγουμε τον ασκό του Αιόλου» για την εμπορευματοποίηση μιας ουσίας, αντί να δώσουμε βαρύτητα στον πλούτο των 6.000 αρωματικών φυτών και τα 1.700 αυτοφυή φυτά που διαθέτει η χώρα μας. Υποστήριξε πως η Αμερικανική Ακαδημία Παιδιατρικής, από το 2015 αντιτίθεται στη νομιμοποίηση της ιατρικής κάνναβης. Εμείς, είπε, ως Ελληνική Λύση θέλουμε να υπάρχουν περισσότεροι επαΐοντες, επιστημονικό προσωπικό εξειδικευμένο για να κάνουν μια τέτοια γνωμοδότηση υπέρ της φαρμακευτικής κάνναβης. Μεταξύ άλλων, αναρωτήθηκε γιατί να υπάρχει αυτή «η πρεμούρα να πάμε σε βιομηχανοποίηση και σε καθετοποιημένες μονάδες από αγρότες» – και υποστήριξε πως γενικά η Νέα Δημοκρατία θα πρέπει να εξηγήσει γιατί θέλει να συνεχίσει την πολιτική αυτή του ΣΥΡΙΖΑ.
Επιφύλαξη για την συνέχιση της συζήτησης και τοποθέτηση συνολικά στην ολομέλεια της Βουλής, κράτησε ο ειδικός αγορητής του Μέρα 25, Κρίτων Αρσένης, λέγοντας πως αυτό το νομοσχέδιο «βλέπουμε να στοχεύει στην εξυπηρέτηση συγκεκριμένων, μεγάλης κλίμακας, επενδύσεων και όχι στην ουσία, στην προώθηση νέων δραστηριοτήτων, καινοτόμων συνεταιριστικών και επιχειρήσεων άλλου τύπου σε αυτόν τον τομέα». Σημείωσε ότι ενώ η παραγωγή της φαρμακευτικής κάνναβης μπήκε για πρώτη φορά στην Ελλάδα το 2018, μέχρι σήμερα δεν έχει δοθεί η έγκριση σε καμία νομίμως αιτιολογημένη αίτηση ασθενούς για χορήγηση κάποιου σχετικού σκευάσματος.
Ο κ. Αρσένης επισήμανε εξάλλου ότι έχει αποκλειστεί η τοπική αγορά και κατανάλωση και ότι ο προσανατολισμός είναι να γίνουν εξαγωγές – κάτι όμως που δεν μπορεί να συμβεί. Εμείς, τόνισε ο βουλευτής, «ως ΜέΡΑ 25, αν και θα θέλαμε να στηρίξουμε ένα νομοσχέδιο, επιφυλασσόμαστε αν θα το καταψηφίσουμε στην ολομέλεια».
Αύριο το πρωί η επιτροπή της Βουλής θα ακροαστεί τους προσκεκλημένους φορείς, ενώ το μεσημέρι θα ακολουθήσει η επί των άρθρων συζήτηση του σχεδίου νόμου
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Fitch: Επιβεβαίωσε το BBB- της Ελλάδας, διατήρησε σταθερές τις προοπτικές – Βλέπει ανάπτυξη 2,4% το 2025
- Γιατί ο Καραμανλής έκλεισε την συζήτηση για την προεδρία της Δημοκρατίας – Στήριξε τον Σαμαρά
- Πραγματική φοβέρα ή προετοιμασία για ανακωχή;
- Χρηματιστήριο: Repricing των τραπεζών, αγορές σε μετοχές με μερισματική απόδοση φέρνει η πτώση των επιτοκίων κατά 0,50% από την ΕΚΤ