ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Μπορεί να δέχθηκε ισχυρό πλήγμα από την πανδημία, -όπως η συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων του κλάδου της-, ωστόσο δεν σταμάτησε στιγμή να επενδύει στην ανάπτυξη της. Εξάλλου, στη διάρκεια των 160 χρόνων λειτουργίας της έχει αντιμετωπίσει πολύ μεγαλύτερες δυσκολίες από την σημερινή.
O λόγος για την Achaia Claus, την παλαιότερη οινοποιεία της χώρας, η οποία δρομολογεί μια σειρά από νέες επενδύσεις για την αναβάθμιση των παραγωγικών της υποδομών και της ποιότητας των κρασιών της. «Οι επενδύσεις δεν σταμάτησαν ποτέ…», σημειώνει στο mononews o βασικός μέτοχος και επικεφαλής της ιστορικής εταιρείας, Νίκος Καραπάνος και απαριθμεί τους τομείς προς τους οποίους κατευθύνονται σημαντικά κεφάλαια.
«Επενδύσεις», όπως λέει, «πραγματοποιούνται συνεχώς στους αμπελώνες που είναι η ψυχή και η καρδιά του Οινοποιείου» και μετά σε σύγχρονο μηχανολογικό εξοπλισμό, σε νέα δρύινα βαρέλια, σε επεκτάσεις χώρων συντήρησης και παλαίωσης των κρασιών, αλλά και για την προστασία του περιβάλλοντος.
Σημαντικά κεφάλαια απορροφά επίσης η έρευνα και ποιοτική ανάπτυξη των ποικιλιών ειδικά των γηγενών καθώς και η μελέτη της συμπεριφοράς υπεραιωνόβιων σοδειών που διαθέτει το Οινοποιείο (παλαιωμένης Μαυροδάφνης του 19ου αιώνα / 1873) ενώ ειδικά κεφάλαια χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία καλύτερων συνθηκών συντήρησης, φύλαξης και ανάδειξης του ιστορικού αρχείου του οινοποιείου (το σημαντικότερο του κλάδου της Οινοποιίας).
Παράλληλα με την αναβάθμιση των υποδομών της, η εταιρεία προχωρά σε συνεργασία με Πανεπιστημιακούς Φορείς στο Πρόγραμμα «Ελληνική Ποικιλία και Πλεονεκτήματα», το οποίο σκοπεύει «να παρουσιάσει με αδιαμφισβήτητο τρόπο τις υπεροχές των επιλεγμένων ποικιλιών στα ιδιαίτερα κλιματοεδαφικά στοιχεία της περιοχής για την παραγωγή πολύ ιδιαίτερων κρασιών».
Επιπλέον, με αφορμή τη συμπλήρωση 160 χρόνων συνεχούς οινοποίησης ξεκίνησε τις προσπάθειες ψηφιοποίησης του αρχειακού πλούτου της, με στόχο την οργάνωση και ψηφιοποίηση του υλικού έτσι ώστε να ταξινομηθεί και να αρχειοθετηθεί για τις επόμενες γενιές ενώ προχωρά και στην αναστήλωση, ανάδειξη και πειραματική λειτουργία του παλαιού Οινοποιείου της στην περιοχή των Δεμεστίχων.
Όλα αυτά έρχονται να «δέσουν» με την πολυεπίπεδη στρατηγική ανάπτυξης που υιοθετεί η εταιρεία, η οποία στοχεύει στην κάλυψη των αρνητικών επιπτώσεων της πανδημίας και στην εύρεση νέων πηγών εσόδων. Στον «πυρήνα» της βρίσκεται η κυκλοφορία νέων και η βελτιστοποίηση της ποιότητας των παραγομένων προϊόντων, μέσα από τη διαφοροποίηση στην επεξεργασία και την ανάδειξη κάθε μιας ποικιλίας, ειδικά όσων έχουν συνδεθεί με την ιστορία της, όπως η Μαυροδάφνη, Μοσχοφίλερο-Φιλερι, Λαγόρθι κλπ.
Παράλληλα, δρομολογείται η δημιουργία νέων ιδιόκτητων αμπελώνων στα ορεινά τμήματα του Ερυμάνθου κάτι που όπως αναφέρει ο κ. Καραπάνος ξεκίνησε το 2018 και θα ολοκληρωθεί το 2026 ενώ έμφαση δίδεται στην περαιτέρω ενίσχυση του wineclub και του e-shop και την ενδυνάμωση της συνεργασίας με το υφιστάμενο δίκτυο πωλήσεων εσωτερικού και εξωτερικού.
Το μυστικό της μακροβιότητας
Η Achaia Claus βέβαια δεν έμεινε αλώβητη από την πανδημία. Τουναντίον, κατέγραψε σημαντικές απώλειες εσόδων που διαμορφώθηκαν στο 60% καθώς χρειάστηκε να κρατήσει κλειστούς τους επισκέψιμους χώρους του οινοποιείου της. Παρ’ όλα αυτά, ξέρει να επιβιώνει αφού είναι μαθημένη στα πολύ δύσκολα. Έχει επιβιώσει ανάμεσα στα άλλα από πολέμους, οικονομικές κρίσεις και φυσικές καταστροφές.
Το μυστικό της μακροβιότητάς της κρύβεται στον ιδρυτή της, τον Γερμανό Gustav Clauss και στην παράδοση που κληροδότησε. Έναν άνθρωπο, σύμφωνα με τον κ. Καραπάνο, οραματιστή, ανθρωπιστή, πατέρα της οινικής οικογένειας της ΑΧΑΙΑ, η σκέψη και φιλοσοφία του οποίου, συνεχίστηκε με την οικογένεια των Αντωνόπουλων και συνεχίζεται μέχρι σήμερα και συμπυκνώνεται στην εξής φράση: «σήμερον εμού, αύριο ετέρου, ουδέποτε τινός».
«Πρώτος στόχος μας είναι η συνέχιση αυτού του ωραίου ξεκινήματος του 1861 να προχωρήσει. Και αυτό για να γίνει πρέπει να έχουμε ψηλά τους ανθρώπους μας (5η γενιά) για να πετυχαίνουν καλύτερη ποιότητα προϊόντων και να είμαστε η οικογένεια της AchaiaClauss και στα δύσκολα, όπως τώρα με την πανδημία αλλά και στα ωραία που έχουμε απολαύσει και θα απολαύσουμε στο μέλλον», αναφέρει ο κ. Καραπάνος.
Σημαντικό ρόλο στην επιβίωση του οινοποιείου, επισημαίνει ο ίδιος, έχουν παίξει οι συνεργαζόμενοι προμηθευτές αλλά και οι πελάτες – αναφέρονταν και στα πρώτα σήματα του Οινοποιείου (FortitudoNostrumclientiumfides) – καθώς και η αποθεματοποίηση «οινικού πλούτου» στα καλά χρόνια, που λειτουργεί ως «μαξιλάρι ασφάλειας» σε συνδυασμό με έξυπνες και ευέλικτες κινήσεις στα δύσκολα χρόνια.
Η ίδρυση και η πορεία
Η Achaia Claus ιδρύθηκε το 1861 από τον Βαυαρό Gustav Clauss, που ήρθε στην Πάτρα το 1854 για να εργαστεί σε μία γερμανική εταιρεία εξαγωγής σταφίδας. Σε μία από τις εξορμήσεις του γνώρισε την περιοχή και εντυπωσιάστηκε από το μαγευτικό τοπίο και τον αμπελώνα της. Αρχικά αγόρασε ένα αμπέλι 60 μόλις στρεμμάτων και τελικά δημιούργησε το Κάστρο-Οινοποιείο που διατηρείται έως σήμερα.
Το γλυκό κόκκινο κρασί που πρωτοπαρήγαγε ο Gustav Clauss το 1873, στον αμπελώνα του, ονομάστηκε «Μαυροδάφνη», προς τιμήν της Ελληνίδας αγαπημένης του με τα όμορφα μαύρα μάτια, της Δάφνης, που πέθανε σε νεαρή ηλικία. Ο Gustav Clauss θεωρείται ο ιδρυτής και καθιερωτής του θεσμού του Οινοτουρισμού στην Ελλάδα, κατόπιν της επισκέψεως της Πριγκίπισσας Σίσσυ της Αυστροουγγαρίας το 1885, για χάρη της οποίας μάλιστα ονόμασε το Κελλάρι «Αυτοκρατορικό» (Imperial Cellar).
Μετά τον θάνατο του Gustav Clauss, τη διεύθυνση των εργασιών του Οινοποιείου συνέχισαν οι μέτοχοι της εταιρείας και πρώτοι συνεργάτες του Ιδρυτή, μέχρι την κήρυξη του Α΄ παγκοσμίου πολέμου, οπότε οι Γερμανοί υπήκοοι επέστρεψαν στην πατρίδα τους, και η ΑΧΑΪΑ ετέθη στην μεσσεγγύηση του Ελληνικού Δημοσίου, μέχρι το 1918 που οι μετοχές της πέρασαν στα χέρια, του σταφιδέμπορου Βλάση Αντωνόπουλου.
Το 1960 αρχίζει η δεκαετία της μεγάλης αποδοχής που συνεχίστηκε και τις επόμενες δεκαετίες. Τα εμφιαλωμένα κρασιά Demestica, StaHelena, CastelDanielis καθίστανται περιζήτητα και αναγνωρισμένα κρασιά με πάρα πολλές βραβεύσεις.
Χρονιά – σταθμός είναι το 2017, οπότε ξεκίνησε η λειτουργία του πρότυπου μικροοινοποείου όπου χωρίς χρήση ηλεκτρικής ενέργειας καθόλη την διαδικασία καλλιέργειας, τρύγου, οινοποίησης και εμφιάλωσης, παράγεται η σειρά CastroClauss. Οίνοι που γεννήθηκαν με γνώμονα την αποτύπωση του μικροκλίματος και της δυναμικής των ποικιλιών που πειραματικά οινοποιούνται. Την ίδια χρονιά ιδρύεται το WineClub Μόνο για Μέλη και Οινό-φιλους της ΑΧΑΙΑ CLAUSS.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- ΥΠΑ: Προκήρυξη 43 νέων θέσεων ΠΕ Ηλεκτρονικών ATSEP για προσλήψεις μέσω ΑΣΕΠ
- Ρωσία: Επέβαλε πρόστιμο στο TikTok για παράβαση νομικών περιορισμών
- UnitedHealth: Συμφώνησε με την Αmedisys για παράταση της προθεσμίας στην συμφωνία ύψους 3,3 δισ. δολαρίων
- ΤΑΙΠΕΔ: Εκκίνηση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την αξιοποίηση του ακινήτου «Ακτή και Camping Ποσειδίου Καλάνδρας»