ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Έπειτα από μία μακρά περίοδο ζημιογόνων αποτελεσμάτων, ο κατασκευαστικός Όμιλος παρουσίασε για το 2020 κέρδος προ φόρων 3,3 εκατ. ευρώ έναντι ζημιάς 11,2 εκατ. το 2019 και κέρδη μετά φόρων 6,5 εκατ. έναντι ζημιάς 17,6 εκατ. ευρώ. Ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του Ομίλου Άβαξ διαμορφώθηκε σε 576,6 εκατ. ευρώ έναντι 575,9 εκατ. ευρώ.
Ο εγχώριος κλάδος της ενέργειας και των ΑΠΕ, μέσω της θυγατρικής Volterra, επίσης εισέφερε σημαντικά έσοδα και θετική λειτουργική κερδοφορία.
Κοντά στα 2 δισ. το ανεκτέλεστο
Στο τέλος του 2020, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της Άβαξ ήταν περίπου 1 δισ., υποχωρώντας έναντι του προηγούμενου έτους λόγω μειωμένου ρυθμού ανάληψης συμβάσεων εντός του 2020. Λαμβάνοντας όμως υπόψη τα νέα έργα που έχουν ήδη αναληφθεί στους πρώτους μήνες του 2021 και τις εξασφαλισμένες προς υπογραφή συμβάσεις, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του Ομίλου προσεγγίζει τα 2 δισ. περίπου.
Υπενθυμίζεται ότι η Άβαξ είναι επικεφαλής της κοινοπραξίας που θα εκτελέσει το έργο της πρώτης φάσης της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας.
Σύμφωνα επίσης με τη διοίκηση, τα μέτρα περιορισμού της πανδημίας Covid-19 κατά τη διάρκεια του 2020 επηρέασαν αρνητικά τον κλάδο των κατασκευών του Ομίλου, ο οποίος τελικά παρουσίασε μια, έστω οριακή, μείωση του κύκλου εργασιών σε σχέση με το 2019, αντίθετα με τις αρχικές προβλέψεις για ενίσχυση της δραστηριότητας.
Η μείωση των εργασιών που πραγματοποιήθηκαν σε σχέση με το επιχειρηματικό πλάνο για το 2020 ανήλθε σε 40 εκατ. για τον κατασκευαστικό κλάδο της Άβαξ, ενώ σημειώθηκε μείωση εύλογης αξίας κατά 62 εκατ. και στα μερίσματα από τις θυγατρικές κατά 10,9 εκατ. σε σχέση με το 2019.
Το καλύτερο μείγμα έργων όμως, ιδίως στην μητρική εταιρεία, απέδωσε βελτιωμένη κερδοφορία του κλάδου.
Ο κατασκευαστικός κλάδος συνεχίζει να προσφέρει περίπου το 75% των συνολικών εσόδων του Ομίλου, με την αναλογία εσόδων από διεθνή και εγχώρια έργα να παραμένει σχετικά σταθερός, περίπου στο 2 προς 1. Με άλλα λόγια η Άβαξ έχει ελαχιστοποιήσει τα ζημιογόνα έργα και αυτά που εκτελεί στο εξωτερικό (τα οποία είναι και τα περισσότερα στην παρούσα συγκυρία) της αφήνουν ικανοποιητικότερο περιθώριο κέρδους.
Η διοίκηση του Ομίλου προσβλέπει σε σημαντική άνοδο του όγκου κατασκευαστικής δραστηριότητας σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα στη χώρα μας, χάρη και στο Εθνικό Σχέδιο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας της περιόδου 2021-2026 για την Ελλάδα, το οποίο περιλαμβάνει πλήθος έργων που άπτονται του κατασκευαστικού κλάδου και στηρίζεται σε ένα θεμελιωδώς διαφορετικό οικονομικό μοντέλο σε σχέση με προηγούμενα πακέτα οικονομικής στήριξης της Ελλάδος.
Τα οικονομικά αποτελέσματα του 2020 έχουν επιβαρυνθεί με έκτακτες και μη οργανικές χρεώσεις λόγω διαγραφής επισφαλών απαιτήσεων και άλλων προβλέψεων ύψους 17,6 εκατ., ενώ το 2019 η αντίστοιχη επιβάρυνση είχε ανέλθει σε 26,2 εκατ. ευρών
Ο συνολικός δανεισμός του Ομίλου, συμπεριλαμβανομένου του leasing, την 31.12.2020 ανερχόταν σε 614,8 εκατ. έναντι 591,1 εκατ. με το μακροπρόθεσμο σκέλος του να αποτελεί το 83,1% του συνόλου το 2020 έναντι 87,2% το 2019.
Ενέργεια
Στον τομέα της ενέργειας (εμπορία ηλεκτρικής ενέργειας), ο κύκλος εργασιών το 2020 αυξήθηκε κατά 5% σε σχέση με το 2019 αν και μειώθηκε ο τομέας της Χονδρικής λόγω αστάθειας στις αγορές και τις σημαντικές επιπτώσεις του Covid-19 στην Ιταλία όπου πραγματοποιείται ο μεγαλύτερος όγκος συναλλαγών. Επίσης υπήρξε αύξηση των καθυστερήσεων/χρόνου πληρωμής από πελάτες λόγω των μειωμένων εισοδημάτων που επέφεραν τα μέτρα για την καταπολέμηση της Πανδημίας. Η χονδρική αποτελεί λιγότερο από 10% του ετήσιου συνολικού κύκλου εργασιών.
Τα κυριότερα ενεργειακά έργα του Ομίλου σε εξέλιξη είναι η μελέτη και κατασκευή σταθμού ενέργειας ισχύος 1.650MW στο Ιράκ, η μελέτη και κατασκευή συστήματος αποθείωσης καυσαερίων στη λιγνιτική μονάδα V ισχύος 375ΜWe του σταθμού παραγωγής ενέργειας του Αγίου Δημητρίου στην Κοζάνη και ο αγωγός φυσικού αερίου IGΒ για τη διασύνδεση των δικτύων φυσικού αερίου Ελλάδας και Βουλγαρίας.
Η προσδοκία της διοίκησης είναι ότι η εμπειρία από τα εκτελούμενα έργα, αλλά και όσα ολοκληρώθηκαν πρόσφατα όπως ο αγωγός φυσικού αερίου ΤΑΡ στη Βόρεια Ελλάδα, ο τερματικός σταθμός LNG στη Μάλτα, η προηγούμενη μονάδα παραγωγής ενέργειας ισχύος 1.500MW στο Ιράκ και η 3η δεξαμενή LNG στη Ρεβυθούσα, θα βοηθήσει στην διεκδίκηση και άλλων ανάλογων έργων, κυρίως στο εξωτερικό όπου η ζήτηση για μελέτη και κατασκευή από εξειδικευμένους κατασκευαστές είναι πολύ υψηλή.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- FinTech: Σε φάση έντονης ανάπτυξης στην Ελλάδα – Οι κύριοι παράγοντες
- Κωνσταντίνος Φουντάς: Το νέο «αφεντικό» του Cern μιλά για το σωματίδιο του Θεού, τον πυρηνικό πόλεμο, τα πανεπιστήμια
- Πώς τα ελληνικά πανεπιστήμια μπαίνουν στο ραντάρ των διεθνών φοιτητών
- Κυριάκος Μητσοτάκης στο TikTok για Gigabit Voucher: 379.000 νοικοκυριά και ΜμΕ θα αποκτήσουν συνδέσεις υπερυψηλών ταχυτήτων