Ακούγεται ότι ο Ντίντης Ευπαλίδης διαθέτει έργα του. Η τελευταία έκθεση του ευπώλητου Στέρλινγκ Ρούμπι με τον πολυεκατομμυριούχο γκαλερίστα Λάρι Γκαγκόζιαν πραγματοποιήθηκε το 2019 στο παράρτημα της Γκαγκόζιαν στο Λονδίνο.

Έχεται τώρα και στη μεγαλόπρεπη αθηναϊκή γκαλερί, που εγκαινιάστηκε πριν από ένα χρόνο στους πρόποδες του Λυκαβηττού. Εν τω μεταξύ, συμμετέχει στον ερχομό του και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Διόλου παράξενο, αφού η Σάντρα (Κασσάνδρα) Μαρινοπούλου όπως (λίγοι) γνωρίζουν, παραμένει λάτρης σύγχρονης τέχνης: Πρόκειται για τη μοναδική ίσως στην Ελλάδα συλλέκτρια φωτογραφικών έργων από θρυλικούς διεθνείς φωτογράφους.

Παρότι ο σούπερ σταρ Ρούμπι δεν ασχολείται με τη φωτογραφία, ο καλλιτέχνης δεν θα μπορούσε να έχει διαφύγει από το έμπειρο μάτι της.

Μόλις τρία χρόνια είχαν περάσει από την αποφοίτηση του (49χρονου σήμερα) Στέρλινγκ από τη Σχολή Καλών Τεχνών και το περίοπτο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης του Λος Άντζελες παρουσίασε την πρώτη του ατομική έκθεση με τίτλο SUPERMAX 2008.

Από τότε και μέσα σε είκοσι χρόνια έχει δημιουργήσει σειρά από εντυπωσιακά, αιχμηρά έργα με απαρασάλευτη ορμή και έμπνευση. Σταλαγμίτες από κόκκινη σιλικόνη, γλυπτά γεμισμένα με ύφασμα, άμορφα κεραμικά (που θα δείξει και στο Κυκλαδικό), αφηρημένοι πίνακες με αδρά σχήματα από σπρέι μπογιάς, περίτεχνα κολάζ.

Το 2015 η έκθεσή του στην Γκαγκόζιαν στο Παρίσι έμοιασε με έκρηξη φαντασμαγορίας και αλληγορίας για τον σημερινό κατακερματισμένο κόσμο: Γλυπτά από ύφασμα φλις σε εκτυφλωτικό χρώμα (ονόματι Candles) αναπαριστώντας αναμμένα κεριά, συμβίωναν με σκληροτράχηλες κατασκευές από πολεμικά υποβρύχια: Τμήματά τους που βρέθηκαν ατάκτως ερριμένα μετουσίωσε ο Ρούμπι σε μελαγχολικά υβρίδια σκηνοθετώντας αφηρημένες μάχες.

Το 2018 στο παράρτημα της διάσημης γκαλερί Sprüth Magers (Σπρουθ – Μάγκερς) στο Βερολίνο με την έκθεση Jungle (Ζούγκλα) ενσωμάτωσε στα επικρεμάμενα a la Αλεξάντερ Κάλντερ ταμπλώ του  απορρίματα από τους δρόμους του Λος Άντζελες -μπέιζμπολ καπέλο, κουβάδες, ντραμς.

Στην Πόλη των Αγγέλων συμβιώνει με τη φωτογράφο σύζυγό του Μέλανι Σιφ και τα δύο παιδιά τους ενώ ο ίδιος έχει και μεγαλύτερη κόρη από προηγούμενη σχέση.

Στο φερώνημο Στούντιο Sterling Ruby (απλώνεται σε δέκα χιλιάδες τετραγωνικά μέτρα, κοντά στο σπίτι του στο Λος Άντζελες), εργάζονται καμια εικοσαριά βοηθοί.

Σχεδιάζει ο ίδιος ειδικό ρουχισμό για τις ώρες που αφιερώνει στο ατελιέ του. Τον Ιούνιο του 2019, ο Ruby κυκλοφόρησε τη δική του σειρά ρούχων με την ετικέτα S.R. STUDIO. LA. CA. μετά το ντεμπούτο του στο Pitti Uomo Immagine στη Φλωρεντία.

Εξάλλου, η πολυσυζητημένη συνεργασία και επιστήθια φιλία του με τον διάσημο σχεδιαστή μόδας από το Βέλγιο Ραφ Σίμονς παραμένει γερή.

Το 2014 συνεργάστηκε μαζί του για την ανδρική σειρά του δικού του επώνυμου οίκου. Το 2012 ο Κριστιάν Ντιόρ (Christian Dior) έχρισε τον Σίμονς βασικό σχεδιαστή (εκεί έμεινε ως το 2015 και σήμερα εργάζεται με την Prada την οποία βοήθησε να αναγεννηθεί).

Εκείνος, στην πρώτη επίδειξη μόδας για τη γυναικεία κολεξιόν του οίκου, έστησε πίνακες του Στέρλινγκ Ρούμπι επί σκηνής πίσω από τα μοντέλα. Δημιούργησε υφάσματα εμπνευσμένα από πίνακες του φίλου του.

Οι σχέσεις μεταξύ μόδας και σύγχρονης τέχνης έχουν πλέον εδραιωθεί στον δυτικό κόσμο.

Με πρόσκληση από την Ένωση Υψηλής Ραπτικής και Μόδας της Γαλλίας (Fédération de la Haute Couture et de la Mode), παρουσίασε την κολεξιόν του στην Εβδομάδα Μόδας του Παρισιού τον Ιανουάριο του 2021.

Έργα του φιλοξενούνται πλέον στα μεγαλύτερα μουσεία της Αμερικής και της Ευρώπης όπως η Tate Modern και το Ποπιντού.

Το 2013 ο πίνακας SP213 από ακρυλικό και μπογιά πουλήθηκε στον διεθνή οίκο δημοπρασιών Christie’s στην τιμή ρεκόρ 1.7 εκατομμύρια δολάρια.

Από το σκότος στο φως

Την ίδια χρονιά (και αφού είχε συνεργαστεί με πολλές και διάφορες γκαλερί) ξεκίνησε η συνεργασία του με τον μεγιστάνα Λάρι Γκαγκόζιαν. Με αυτόν καταστάλλαξε.

Η αθηναϊκή έκθεση της Γκαγκόζιαν, που μάλιστα παρουσιάζει νέους πίνακες ζωγραφικής και κεραμικά έργα, τιτλοφορείται THAT MY NAILS CAN REACH UNTO THINE EYES.

Θα παρουσιαστούν έργα γλυπτικής, κεραμικής, ζωγραφικής, σχεδίου, κολάζ, βίντεο και υφασμάτων σε μια εκρηκτική συνύπαρξη που εν συνόλω παράγει νέο αισθητικό και συγκινησιακό νόημα.

Η ιστορία της τέχνης καθώς και τα προσωπικά του βιώματα συνυφαίνονται μαζί με σχόλια κοινωνικής ανησυχίας.

Στα έργα του καθαρές γραμμές και συγκεκριμένα αντικείμενα συγκρούονται με αδρά και αφηρημένα σχήματα. Οι κανόνες της τέχνης ανατρέπονται με τη συμβίωση διαφορετικών και αντικρουόμενων στοιχείων που δημιουργουν διασπαστικές τάσεις στο ταμπλώ.

Ο τίτλος της σειράς ζωγραφικών έργων WIDW (2016–) αποτελεί σύντμηση ή παραφθορά της αγγλικής λέξης window. Πάνω σε πλουσιοπάροχες επιστρώσεις σε ακρυλικό και λάδι επικόλλησε τετραγωνίδια από χαρτόνι και υφάσματα.

Έτσι δημιουργεί διάφορα μοτίβα πάνω στον μουσαμά εν είδει κολάζ. Οριοθετούν τον καμβά διαιρώντας τον στα δύο ή σε μικρότερα ορθογώνια

Η συνολική σύνθεση έτσι τμηματοποιείται σε παράθυρα που προσφέρουν μια ματιά στα υλικά και στη νοητική διαδικασία πίσω από τη δημιουργία του Ρούμπι.

Σε αυτά τα νέα έργα, εμπνέεται από το Όνειρο θερινής νυκτός του Ουίλιαμ Σαίξπηρ και προβαίνει σε θεατρικούς υπαινιγμούς. Ο καμβάς μεταμορφώνεται σε παράθυρο με θέα τη θεατρική σκηνή.

Σειρά έργων WIDW (2016–) στην έκθεση του Sterling Ruby στην Gagosian (φωτό Robert Wedemeyer)

Το διπλό σκηνικό του έργου εκτυλίσσεται στην αρχαία Αθήνα και σε παραμυθένιο δάσος. Η διχοτόμηση αυτή πραγματοποιείται στον καμβά με κατακόρυφη λωρίδα από βαμμένο χαρτόνι. Πρόκειται για «στυλοειδή φραγμό έναντι του οποίου αναπηδούν τα έντονα χρώματα ή κρύβονται δειλά υπό τη σκέπη του», σημειώνουν οι επιμελητές.

And are you grown so high in his esteem
Because I am so dwarfish and so low?
How low am I, thou painted maypole? Speak,
How low am I? I am not yet so low
But that my nails can reach unto thine eyes.
Ουίλιαμ Σαίξπηρ, Όνειρο θερινής νυκτός (Γ’ Πράξη, Σκηνή 2)

Δυναμικές πινελιές ροζ και βεραμάν με λευκούς και χρυσούς τόνους παραπέμπουν στη γόνιμη αλλά πρόσκαιρη αύρα της άνοιξης.

Τάξη και χάος, αγάπη και βία, πολιτισμός και ερημιά αποτελούν κλασικές διχοτομίες και δίπολα, χαρακτηριστικές στα έργα του. Αισθάνεται κανείς πως θα οδηγήσουν το θεατή σε έναν απρόσμενο μετασχηματισμό.

Εξερευνώντας τον μεταβατικό, μεταιχμιακό χώρο ανάμεσα στις διχοτομίες, ο Ρούμπι αναστοχάζεται τη στιγμή της απώλειας του εαυτού. Όταν η ταυτότητα και οι ενδόμυχες επιθυμίες των πρωταγωνιστών του έργου εμπλέκονται στο συλλογικό υποσυνείδητο.

Όπως και στην πρώτη έκθεση της αθηναϊκής Γκαγκόζιαν, έτσι και η συγκεκριμένη χωρίζεται θεματικά στους δύο ορόφους της. Στο ισόγειο δεσπόζουν πέντε «νυχτερινά» έργα όπου κυριαρχεί το μαύρο. Από την εσωτερική σκάλα ο θεατής οδηγείται στον πρώτο όροφο όπου αποκαλύπτονται πέντε αιθέριοι πίνακες που αναδεικνύουν το «φως της ημέρας».

«Ο θεατής διέρχεται από το φυσικό χώρο και τον μεταφορικό χρόνο». Ακολουθεί έργα που αντανακλούν ψυχολογική διαύγεια και ζωηρή αίσθηση όπως οι σαιξπηρικοί ήρωες όταν διασχίζουν φωτεινά αιθέρια ονειροτοπία.

Στην έκθεση συμπεριλαμβάνεται το γλυπτό ACHERON (2021) από τη σειρά Basin Theology (2009–).

Ο τίτλος του παραπέμπει σε στίχο από το Όνειρο θερινής νυκτός: «Τον έναστρο ουρανό κάλυψε αμέσως με πούσι βαρύ / μαύρο σαν τον Αχέροντα».

Πρόκειται για επίκληση στον ποταμό που διέσχιζαν οι ψυχές για να καταλήξουν στο βασίλειο του Άδη.

Το ACHERON συναρμόζεται από σπασμένα θραύσματα προηγούμενων κεραμικών έργων του τα οποία συγκεντρώνονται σε αγγείο με επίπεδο πυθμένα. Συνενώνονται με όπτηση.

Κατόπιν με υάλωμα σε ηφαιστειακό μαύρο και γυαλιστερό τιρκουάζ, τα θραύσματα αναγεννιούνται. Αφού περάσουν από τον φούρνο κεραμικής, αναδύονται σε μετενσαρκωμένη μορφή. Προσιδιάζουν ενταφιασμένα λείψανα.

Εφαρμόζοντας τεχνική παρόμοια με εκείνη που εφάρμοσε στο MORTAR. KISSING WALL’S HOLE (2021), ο καλλιτέχνης αναφέρεται στο θεατρικό έργο όπου μια «τρύπα στον τοίχο» δημιουργεί  σημείο πρόσβασης για τους απαγορευμένους εραστές.

Το κεραμικό έργο μετατρέπεται σε αλληγορικό γεφύρωμα μεταξύ χώρων και ανθρώπων.

Πληροφορίες

Sterling Ruby

THAT MY NAILS CAN REACH UNTO THINE EYES

Gagosian, Athens

Αναπήρων Πολέμου 22, Αθήνα.

13 Μαΐου–31 Ιουλίου 2021.

Στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, θα δημιουργήσει εικαστική παρέμβαση εντός της μόνιμης συλλογής ενώ θα παρουσιάσει και τα διάσημα κεραμικά έργα του.

Πτέρυγα Ντόλλη Γουλανδρή.

Από τις 12 Μαΐου έως τις 21 Ιουνίου 2021.

Οι ημερομηνίες εξαρτώνται από τις οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ).