Η Slide2Open Communications, πιστή στο ετήσιο ραντεβού της με τον κόσμο της Ναυτιλίας, πραγματοποίησε το 4ο Συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2021.

Φέτος ετοίμασε ένα συνεδριακό show, σε ένα εντυπωσιακό τρισδιάστατο ψηφιακό χώρο, με συνδυασμό βιντεοσκοπημένων συνεντεύξεων, ομιλιών και ζωντανών συζητήσεων πάνελ μεταξύ απομακρυσμένων ομιλητών και φυσικά παρόντων σε τηλεοπτικό πλατώ συντονιστών – ένα συνέδριο που πραγματοποιήθηκε στην Αθήνα και σε όλο τον κόσμο από την Τρίτη 16 έως και την Πέμπτη 18 Μαρτίου 2021, ώρες 16:30 – 20:30 (ΕΕΤ) και σημείωσε ρεκόρ παρακολούθησης. 

Η τρίτη ημέρα του συνεδρίου ξεκίνησε με τη διαδικτυακή συνάντηση του κου Γιώργου Φουστάνου με φοιτητές Ναυτιλιακών σχολών. Η εξαιρετικά ενδιαφέρουσα συζήτηση στράφηκε γύρω από την τεκμηρίωση και τις πηγές των ιστορικών γεγονότων καθώς, «από το να γράψεις ψευδή ιστορία, καλύτερα να μην γράψεις καθόλου ιστορία», τη στροφή από τα ιστιοφόρα στα ατμόπλοια γύρω στο 1870, την έλλειψη στήριξης από το Κράτος, τις περιόδους «καταστροφής» που ακολουθήθηκαν από περιόδους ανανέωσης και ανάπτυξης. Προκλήσεις θα υπάρχουν πάντα και η ναυτιλία απαιτεί «γερά νεύρα» και λελογισμένο ρίσκο. Η ναυτιλία είναι κομμάτι της ζωής των Ελλήνων, οι Έλληνες εφοπλιστές έχουν προσφέρει πολλά στη χώρα, αλλά σήμερα οι νέοι δείχνουν απρόθυμοι να εργαστούν στα πλοία. Σε κάθε περίπτωση, οι νέοι θα πρέπει να είναι υπερήφανοι για την ελληνική ναυτιλία και την ιστορία της, η οποία αποτυπώνεται και στο εξειδικευμένο διαδικτυακό μουσείο greekshippingmiracle.org

 Στη συνέντευξή του στην κα Τζίνα Παναγιώτου, ο Πρόεδρος του Διεθνούς Ναυτιλιακού Επιμελητηρίου (ICSκος Esben Poulsson τόνισε ότι η ναυτιλία αποτελεί βασικό οικονομικό κλάδο, αφού αναλαμβάνει τη μεταφορά του 90% του όγκου του παγκόσμιου εμπορίου και επεσήμανε το μεγάλο πρόβλημα που δημιουργήθηκε με τις αλλαγές των πληρωμάτων και τις θεσμικές ενέργειες που έγιναν διεθνώς για την επίλυσή του. Ως προς το μέλλον της ναυτιλίας, εκτός από τις αμιγώς ναυτιλιακές δραστηριότητες, η τεχνολογική και περιβαλλοντική επίδοση των ναυτιλιακών επιχειρήσεων αποτελούν πλέον σημαντικές παραμέτρους.

Στο πρώτο πάνελ της ημέρας, η κα Κατερίνα Σταθοπούλου συνομίλησε με τον κο Christopher Conway, της Citi τον κο Ανδρέα Χρυσοστόμου, τον κο Σταύρο Γυφτάκη, της Seanergy, τον κο Marc Hari, της Mcquarie Bank την κα Αλεξάνδρα Μιχαλοπούλου, της WatsonFarley & Williams, την κα Κορίννα Ταπακτσόγλου της Pioneer Marine και τον κο Χρήστο Τσάκωνα της DNB Bank για τις αλλαγές που φέρνει το νέο κανονιστικό πλαίσιο στη ναυτιλία. Σε αρκετές περιπτώσεις, οι ναυτιλιακές εταιρείες προσαρμόστηκαν γρήγορα (π.χ. στους νέους κανονισμούς για το περιβάλλον), αλλά φαίνεται ότι το ρυθμιστικό πλαίσιο μεταβάλλεται διαρκώς.

Η συμμόρφωση προς τους νέους κανονισμούς σταδιακά αποκτά σπουδαιότερο ρόλο και στο θέμα της χρηματοδότησης, καθώς οι δανειστές θέλουν να γνωρίζουν την περιβαλλοντική επίδοση του πλοίου, από τη στιγμή που αυτή επηρεάζει την αξία του στην αγορά. Άλλωστε και οι ναυλωτές θέλουν να ναυλώνουν πλοία που πληρούν τις προϋποθέσεις. Οι συμμετέχοντες στο πάνελ έδωσαν ιδιαίτερη έμφαση στην επικοινωνία, στη σημασία του ανθρώπινου παράγοντα, στη διαφάνεια και τη συνεργασία μεταξύ όλων των εμπλεκομένων, ενώ συμφώνησαν ότι τα συστήματα ΑΙS θα πρέπει να ρυθμίζονται από τη σημαία, που αποτελεί την αρμόζουσα ρυθμιστική αρχή. 

Στη συνέντευξή της στην κα Angie Hartmann, της Star Bulk, η πλοίαρχος Γεωργία Δαρσακλή μίλησε για τον έρωτά της για τα πλοία και την ενέργεια και σημείωσε πως η οικογένειά της προσπάθησε να την πείσει να αλλάξει καριέρα. Πολλοί δεν πιστεύουν ότι είναι πλοίαρχος. Η πανδημία έφερε βαρύ πλήγμα στα πληρώματα. Προέτρεψε τους νέους να είναι αυθεντικοί, να μην αποκαρδιώνονται, να αποκτούν νέες δεξιότητες, αξίες και δύναμη.

Η συζήτηση στο δεύτερο πάνελ της ημέρας ξεκίνησε με το ερώτημα που έθεσε ο Πρόεδρος του Συνεδρίου, κος Άγγελος Ρούπας Πανταλέων στον κο Στέφανο Φράγκο, της Yieldstreet, στον κο Martin Hugger, της Meerbaum και στον κο Βασίλη Θεοφανόπουλο της Mount Street Group εάν η υπερρύθμιση στις τράπεζες αποτελεί «δώρο» για τις εναλλακτικές μορφές ναυτιλιακής χρηματοδότησης. Οι συμμετέχοντες συμφώνησαν, καθώς η υπερρύθμιση έχει δημιουργήσει ένα κενό στο οποίο μπορούν να εισέλθουν νέοι «παίκτες». Οι εναλλακτικές μορφές χρηματοδότησης είναι πιο ευέλικτες και δεν απορρίπτουν τους μικρούς πελάτες. Για άλλη μια φορά δεν υπήρξε συμφωνία για το αν μια εταιρεία χορηγεί πιστώσεις βάσει του ονόματος του δανειζομένου, αλλά όλοι συμφώνησαν ότι ο χαρακτήρας του πελάτη και η ποιότητα του πλοίου παίζουν σημαντικό ρόλο. Ο αντικυκλικός δανεισμός είναι ζήτημα, αλλά αυτή είναι η πλειονότητα των περιπτώσεων. Η κατανομή του κινδύνου είναι σημαντική, όπως και το να βρίσκουν οι επαγγελματίες την καλύτερη χρηματοδοτική λύση για κάθε περίπτωση. 

Οι καθηγητές David Hillier (Executive DeanStrathclyde Business School) και Δρ Ηρακλής Λαζάκης παρουσίασαν το πανεπιστήμιο του Strathclyde, που ιδρύθηκε το 1796 και διαθέτει πλούσια ιστορία έρευνας και καινοτομίας. 

Χρησιμοποιώντας ποικίλες εκπαιδευτικές μεθόδους, τον Σεπτέμβριο 2021 θα ξεκινήσει ΜΒΑ με ειδίκευση στη ναυτιλία στην Αθήνα, με στόχο να ανταποκριθεί στις ανάγκες των ναυτιλιακών επιχειρήσεων. 

Ο κος Matt Raos, ανώτερος αντιπρόεδρος της Qatar Airways μίλησε για την αντιμετώπιση του προβλήματος αλλαγής των πληρωμάτων και τα μέτρα που έλαβε η Qatar τη χρονιά που πέρασε – μια καθόλου φυσιολογική χρονιά. Με συνέχιση των πτήσεων στη διάρκεια της πανδημίας, κατάφερε να μετακινήσει 250.000 περίπου ναυτικούς. 

Στο τρίτο πάνελ, η νευροψυχολόγος κα Ελισάβετ Κάλμπαρη συνομίλησε με τον κο Τηλέμαχο Πουλή, της Prime Tanker & Gas Management, τον κο Matt Raos της Qatar Airways και την κα Μαρία Ράπτη της Euronav Ship Management για τις δεξιότητες που απαιτούνται στον χώρο της ναυτιλίας και πώς μπορούν οι εταιρείες να συνεργαστούν και να αναπτύξουν τις δεξιότητες που θα συνεισφέρουν στο έργο των εργαζομένων στη ναυτιλία. Σημαντικό χαρακτηριστικό γνώρισμα της ναυτιλίας είναι η διαφορετικότητα: διαφορετικές εθνικότητες, θρησκείες, αρχές. Η ηγεσία είναι μια από τις σημαντικότερες ήπιες δεξιότητες, όπως και το ομαδικό πνεύμα, ενώ η σωστή επικοινωνία αποτελεί τον κοινό παρανομαστή σε κάθε επιτυχημένη προσπάθεια.  

Η κα Ειρήνη Νοτιά μίλησε για την ανάπτυξη ταλέντων στη ναυτιλία και παρουσίασε το πρόγραμμα «Υιοθετήστε ένα πλοίο», που εφαρμόζεται σε δημοτικά σχολεία. Μέσω του προγράμματος οι μαθητές έχουν τη δυνατότητα να «υιοθετήσουν» ένα πλοίο και να θέσουν ερωτήματα στους εργαζόμενους σε αυτό. Μέσα από τη διαδικασία, που έχει εγκριθεί από το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, οι νέοι έρχονται πιο κοντά στους ανθρώπους και τα επαγγέλματα της θάλασσας. 

Ο κος Φιλήμων Αντωνόπουλος, της Tallon Commodities στην ομιλία του για τις λύσεις διαχείρισης κινδύνου τιμών στη ναυτιλία, αναφέρθηκε στις διακυμάνσεις των ναύλων (που δεν είναι συγχρονισμένοι σε όλα τα τμήματα της ναυτιλιακής αγοράς) και στη μεγάλη πρόκληση για τις επιχειρήσεις να αντιμετωπίσουν τεράστιες αυξομειώσεις εισοδημάτων και κόστους. Ως προς τον αντίκτυπο των περιβαλλοντικών κανονισμών είπε ότι προβλέπεται περαιτέρω αύξηση, κάτι που απαιτεί περισσότερο έργο διαχείρισης από την πλευρά της ναυτιλιακής εταιρείας. 

Στο τρίτο και τελευταίο πάνελ της ημέρας, η κα Ειρήνη Νοτιά της Primes Bunkersplus και ο κος Llewellyn BankesHuges της Petrospot Group συνομίλησαν με τον κο Kieran Michael Brown, της Island Oil τον κο Μάκη Τζέη, της Atradius τον κο Σήφη Βαρδινογιάννη της Sekavin και τον κο Σταμάτη Ξωχάκη της Tsakos Columbia Shipmanagement για τα καύσιμα της ναυτιλίας – το bunkering. Το bunkering μπορεί να φαίνεται απλή διαδικασία, αλλά στην ουσία είναι πολύ περίπλοκη και απαιτεί πολλές πληροφορίες και σωστό συγχρονισμό. 

Για τους ασφαλιστές πιστώσεων, το ότι είναι δύσκολος κλάδος είναι γνωστό και αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να «δαιμονοποιείται». Σημαντικό στοιχείο είναι και ότι οι τιμές διαφέρουν, από τη στιγμή που αλλάζουν από λεπτό σε λεπτό. Μεγάλο ρόλο παίζει η αξιοπιστία, η διαφάνεια και η εμπιστοσύνη. Τέλος, μέσω της επικοινωνίας γίνεται πιο κατανοητή η θέση του καθενός εκ των παικτών και αυτό επιτρέπει τη λήψη καλύτερων αποφάσεων. 

Στη συνέντευξή του στην κα Κατερίνα Σταθοπούλου, ο κος Πέτρος Παππάς αναφέρθηκε στα βασικά οικονομικά μεγέθη της ναυτιλίας, την προσφορά και τη ζήτηση, μίλησε για τους νέους κανονισμούς του ΙΜΟ και εξήγησε ότι, από τη στιγμή που δεν γνωρίζουμε ποιο θα είναι το καύσιμο του μέλλοντος, δεν είναι σώφρον να προχωρήσουμε σε νέες παραγγελίες. Όσον αφορά τη χρηματοδότηση, σημείωσε ότι οι τράπεζες προτιμούν να χρηματοδοτούν μεγάλες επιχειρήσεις με εταιρική δομή, ενώ το leasing είναι πιο ανοικτό για μικρές επιχειρήσεις και τα funds προσφέρουν εναλλακτικές λύσεις, είναι ανοικτά στις μικρές εταιρείες και πιο πρόθυμα να αναλάβουν μεγαλύτερο κίνδυνο, αλλά με υψηλότερο κόστος. 

Όπως κάθε χρόνο, ο κος Γιώργος Τσαβλίρης τήρησε την παράδοση και έκλεισε το Συνέδριο. Ο κος Τσαβλίρης επανέλαβε τα λόγια του Δημήτρη Φαφαλιού «Η ναυτιλία είναι η διαχείριση της αλλαγής», αναφέρθηκε στη Διακήρυξη Ποσειδών και στην ανάγκη άσκησης πίεσης προς τις κυβερνήσεις, εξήρε το έργο των ναυτικών και τόνισε ότι αποτελούν προτεραιότητα για τις ναυτιλιακές επιχειρήσεις, σε μια διαδρομή, όχι προορισμό, όπου η ναυτιλία κινεί τον κόσμο όλο.

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση