ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Πρόσφατα η ιταλική δυναστεία Ανιέλι που είναι συνυφασμένη με την αυτοκινητοβιομηχανία Fiat, συμφώνησε να εξαγοράσει μερίδιο της γαλλικής εταιρείας κατασκευής υποδημάτων Christian Louboutin, έναντι 541 εκατ. ευρώ, σηματοδοτώντας την επέκταση της στον κλάδο ειδών πολυτελείας.
Υπό την ηγεσία του Τζον Έλκαν – που αποτελεί την τέταρτη γενιά της ισχυρής οικογένειας- η εταιρεία επενδύσεων της οικογένειας Ανιέλι διαφοροποιεί τις επενδύσεις της τα τελευταία χρόνια. Οι ιδρυτές της Fiat Chrysler επεκτείνονται πέρα από την βιομηχανία αυτοκινήτων, ενώ πριν από τη συμφωνία με την Louboutin, γνωστή για τα γυναικεία παπούτσια με σήμα κατατεθέν την κόκκινη σόλα τους, προηγήθηκε η επένδυση της Exor ύψους 80 εκατομμυρίων ευρώ στην κινεζική μάρκα πολυτελείας Shang Xia.
Ο ιδρυτής της αυτοκρατορίας Ανιέλι
Όλα ξεκίνησαν το 1899, όταν ο Τζιοβάνι Ανιέλι ίδρυσε την Fiat. Προερχόμενος από πλούσια οικογένεια γαιοκτημόνων της περιοχής Piedmontese, 80 χλμ από το Τορίνο, εκπαιδεύτηκε στη Στρατιωτική Ακαδημία της Μόντενα προκειμένου να σταδιοδρομήσει στο στρατό. Ωστόσο, τα σχέδια του άλλαξαν όταν εντυπωσιάστηκε από την μεγάλη καινοτομία της εποχής: το αυτοκίνητο.
Με αρκετούς συνεργάτες ίδρυσε την Fabbrica Italiana di Automobili Torino, η οποία μετονομάστηκε σε Fiat. Η επιχείρηση άνθησε κατά τη διάρκεια του πολέμου στη Λιβύη το 1911 και του Πρώτου Παγκοσμίου Πολέμου 1914-1918, κατασκευάζοντας εξοπλισμό, όπως φορτηγά, πολυβόλα, κινητήρες αεροσκαφών και ασθενοφόρα. Αν και κατά την ίδρυση της ξεκίνησε με μόλις 50 εργαζόμενους, το προσωπικό της ξεπέρασε τα 10.000 άτομα το 1915.
Ο Τζιοβάνι Ανιέλι σταδιακά εξαγόρασε τις μετοχές των συνεταίρων του και το 1920 έγινε ο πρώτος επίσημος πρόεδρος της Fiat. Tην ίδια χρονιά σκέφτηκε να επεκτείνει τις δραστηριότητες του και απέκτησε σημαντικό ποσοστό σε μία από τις μεγαλύτερες εφημερίδες της Ιταλίας, την La Stampa, που εκδίδονταν στο Τορίνο. Έξι χρόνια αργότερα έγινε ο μοναδικός της μέτοχος.
Επένδυσε ακόμη σε σιδηροδρόμους, πλοία και αεροπλάνα και απέκτησε την ποδοσφαιρική ομάδα της Γιουβέντους το 1923. Δημιούργησε τη δική του τράπεζα, επιτρέποντας στους ανθρώπους να αγοράζουν τα αυτοκίνητά του με πίστωση. Μάλιστα προκειμένου να διαχειριστεί την αυτοκρατορία του, ίδρυσε το 1927 μία εταιρεία χαρτοφυλακίου, η οποία είναι σήμερα γνωστή με την ονομασία Exor.
Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος των κερδών του παρέμεινε ο στρατιωτικός εξοπλισμός. Το 1932 εντάχθηκε στο φασιστικό κόμμα του Μουσολίνι, με αποτέλεσμα να εξασφαλίσει για τον όμιλο του την πλειοψηφία των κυβερνητικών και στρατιωτικών συμβάσεων, ενώ η συνεργασία του συνεχίστηκε και με τους Γερμανούς, γεγονός που πλήρωσε αργότερα.
Μετά το θάνατο του το 1945, η αυτοκρατορία του πέρασε στα χέρια των εγγονών του, του Τζιάνι (που είχε το παρατσούκλι “Avvocato” λόγω του πτυχίου νομικής που απέκτησε) και του Ουμπέρτο.
Καθώς και οι δύο ήταν πολύ νέοι για να διαχειριστούν μία τόσο μεγάλη επιχείρηση, ο Βιτόριο Βαλέτα, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ανέλαβε τα ηνία της και βρέθηκε στη θέση του προέδρου.
Η εποχή Βαλέτα ήταν ιδιαίτερα δύσκολη για τους υπαλλήλους της εταιρείας. Ο νέος πρόεδρος της αυτοκινητοβιομηχανίας δεν είχε κανέναν ενδοιασμό να απολύει εργαζόμενους που κατηγορούνταν ότι τάσσονταν υπέρ του κομμουνισμού. Παράλληλα, ο νέος ισχυρός άνδρας της Fiat υπήρξε από τα ιδρυτικά μέλη της Λέσχης Bilderberg το 1954, της ομάδας με τους ισχυρούς ευρωπαίους και Αμερικανούς ηγέτες.
Σταδιακά ο εγγονός του ιδρυτή της εταιρείας Τζιάνι Ανιέλι, άρχισε να παίρνει θέσεις εξουσίας μέσα στη Fiat. Το 1963 έγινε διευθυντής και τρία χρόνια αργότερα ο νέος πρόεδρος της εταιρείας.
Τζιάνι Ανιέλι, ο Avvocato
Θεωρείται ως ο πιο δημοφιλής πρόεδρος της ιταλικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Με καλή καταγωγή, αφού η μητέρα του Virginia Bourbon del Montewas, ήταν μέλος ιταλικής οικογένειας ευγενών, είχε τον αέρα του κλασικού δισεκατομμυριούχου. Ακριβό ντύσιμο, ωραίες γυναίκες στο πλευρό του, ένα γιοτ ελλιμενισμένο στο Μονακό.
Γεννήθηκε το 1921 και πήρε το όνομα του παππού του, με τον οποίο ήταν πολύ δεμένοι. Ο θάνατος του πατέρα του Εντουάρντο σε αεροπορικό δυστύχημα όταν ο ίδιος ήταν μόλις 14 ετών είχε ως αποτέλεσμα να καλύψει το κενό της πατρικής φιγούρας με τον παππού του.
Σπούδασε νομικά στο Πανεπιστήμιο του Τορίνο αλλά δεν άσκησε ποτέ το επάγγελμα του δικηγόρου. Όταν ανέλαβε τα ηνία της Fiat, ακολούθησε αμέσως επεκτατική πολιτική. Το πρώτο του μεγάλο deal ήταν η συμφωνία που υπέγραψε το 1966 με τη Σοβιετική Ένωση για την κατασκευή του μεγαλύτερου εργοστασίου αυτοκινήτων στην Ευρώπη. Την ίδια χρονιά το μοντέλο Fiat 124 αναδείχθηκε στο Ευρωπαϊκό Αυτοκίνητο της Χρονιάς.
Το 1969 και το 1970, οι μάρκες Ferrari και Lancia, εντάχθηκαν στον όμιλο της Fiat. Στόχος του Ανιέλι ήταν να καταστήσει την αυτοκινητοβιομηχανία του παγκόσμιο πρωταγωνιστή. Και τα κατάφερε. Υπό τη διαχείρισή του, άνοιξε εργοστάσια στην Πολωνία, την Ισπανία, τη Γιουγκοσλαβία, τη Βραζιλία, την Αργεντινή και την Τουρκία, και τα αυτοκίνητα της Fiat βρισκόταν πλέον στους δρόμους όλων σχεδόν των χωρών του κόσμου.
Το 1979, ήρθαν δύσκολες στιγμές για την ιταλική οικονομία. Ο Ανιέλι σκεφτόταν να απολύσει περίπου 15.000 υπαλλήλους με αποτέλεσμα να βρεθεί αντιμέτωπος με τα συνδικάτα και το Ιταλικό Κομμουνιστικό Κόμμα, που έκλεισαν το εργοστάσιο της Mirafiori για 35 ημέρες.
O επιχειρηματίας πέρασε στην αντεπίθεση οργανώνοντας πορεία 40.000 εργαζομένων που διέσχισαν τα οδοφράγματα και άρχισαν να παράγουν αυτοκίνητα Fiat ξανά μετά από ένα μήνα απραξίας. Αυτή ήταν η τελική νίκη του Ανιέλι εναντίον των συνδικάτων. Μετά από αυτή την περιπέτεια προχώρησε στην αναδιοργάνωση της Fiat, μετατρέποντάς την από έναν γίγαντα της αυτοκινητοβιομηχανίας σε μία εταιρεία συμμετοχών που είχε υπό τον έλεγχο της τα πάντα, από τις εκδοτικές επιχειρήσεις έως της ασφαλιστικές υπηρεσίες της αυτοκρατορίας.
Κατά την ένδοξη εποχή της ηγεσίας του Τζιάνι Ανιέλι, η Fiat απέκτησε τεράστια επιρροή στην ιταλική οικονομία, παράγοντας το 4,4% του ΑΕΠ της χώρας, ενώ ο ίδιος αναδείχθηκε στον πλουσιότερο άνθρωπο της Ιταλίας ιστορικά, με ορισμένους να τον παρομοιάζουν με ένα βασιλιά που του έλειπε το στέμμα.
Στα τέλη του 20ού αιώνα, θεωρούνταν ο πιο διάσημος Ιταλός της εποχής του. Εκτός από την επιρροή και τη δόξα που απολάμβανε στη χώρα του, είχε διασυνδέσεις και φιλικές σχέσεις με ιστορικές και ισχυρές προσωπικότητες διεθνώς. Μεταξύ άλλων, στους φίλους του περιλαμβάνονταν ο μελλοντικός πρόεδρος των ΗΠΑ Τζον Κένεντι, ενώ γνώριζε ακόμη τον Χένρι Κίσινγκερ και τον Ντέιβιντ Ρόκφελερ.
Εκτός από την αγάπη του για την Fiat είχε και ένα άλλο μεγάλο πάθος: την μόδα. Δεν είναι τυχαίο ότι το περιοδικό Esquire τον είχε κατατάξει στους πέντε πιο καλοντυμένους άνδρες της ιστορίας. Το στυλ του ήταν απλό και παράλληλα μοναδικό. Είχε μια τεράστια συλλογή από κατά παραγγελία κοστούμια του πολυτελούς οίκου Caraceni, αλλά αυτό που τον έκανε να ξεχωρίζει ήταν τα αξεσουάρ που επέλεγε. Για παράδειγμα, ο L’Avvocato συνδύαζε με εξαιρετικό τρόπο τις καφέ μπότες πεζοπορίας με τα κοστούμια του, συνήθιζε να φορά το ρολόι χειρός πάνω από την μανσέτα του πουκαμίσου και έδενε την γραβάτα του με χαλαρό κόμπο.
Το 1996, σε ηλικία 75 ετών, παρέδωσε τη θέση του CEO της Fiat Group, στο δεξί του χέρι επί σειρά ετών, τον Cesare Romiti. Πέθανε το 2003 μένοντας στην ιστορία ως ο άνθρωπος που ανέδειξε την Fiat στην πιο σπουδαία εταιρεία της Ιταλίας.
Τζον Έλκαν
Ο Τζoν Ελκαν, εγγονός του Τζιάνι Ανιέλι διαδέχθηκε, επάξια κατά πολλούς, τον παππού του, στο πηδάλιο της οικογενειακής επιχείρησης το 2004 σε ηλικία 28 ετών. Είναι γιος της κόρης του Τζιάνι, Μαργκερίτα, από τον πρώτο της γάμο με τον Γαλλοϊταλό δημοσιογράφο Αλάν Ελκαν.
Αν και διαθέτει τη φινέτσα και την κομψότητα των Ανιέλι, η διαφορά του με τον κοσμικό παππού του είναι ότι δεν χρησιμοποιεί το ιδιωτικό του τζετ για να απολαύσει ένα δείπνο στο Σεν Μόριτζ, όπως συνήθιζε να κάνει εκείνος, αλλά για να παρακολουθεί τις διεθνείς δραστηριότητες της Fiat.
Είναι ο πρώτος που παραδέχτηκε ότι το να κρατάς ζωντανή μία βιομηχανική δυναστεία που ιδρύθηκε το 1899 είναι ενάντια στις πιθανότητες. «Αν δείτε τις εταιρείες που έχουν επιβιώσει περισσότερο από 100 χρόνια, θα διαπιστώσετε ότι είναι 45 στο εκατομμύριο. Αν δείτε τις εταιρείες που έχουν επιβιώσει 200 χρόνια, θα δείτε ότι είναι περίπου μία στο δισεκατομμύριο», ανέφερε σε παλαιότερη συνέντευξή του.
Το 2009 η Fiat εξαγόρασε μερίδιο των περιουσιακών στοιχείων της Chrysler, δημιουργώντας την έκτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία στον κόσμο, ενώ μέχρι το 2014 απέκτησε τον έλεγχο της εταιρείας.
Το 2019 ανακοινώθηκε η συνένωση δυνάμεων των Fiat Chrysler (FCA) και PSA (Peugeot, Citroën) με στόχο τη δημιουργία της τέταρτης μεγαλύτερης στον κόσμο αυτοκινητοβιομηχανίας βάσει όγκου και της τρίτης μεγαλύτερης βάσει του κύκλου εργασιών, συγκεντρώνοντας υπό τη σκέπη της εμβληματικά εμπορικά σήματα όπως Peugeot, Citroën, Opel, Jeep, Alfa Romeo και Maserati.
Μετά την ολοκλήρωση των διαδικασιών συγχώνευσής τους η νέα εταιρεία φέρει την ονομασία Stellantis ενώ τη θέση του προέδρου ανέλαβε ο Τζον Έλκαν. Με περίπου 400.000 εργαζομένους, συνολικά, διαθέτει εργοστάσια παραγωγής αυτοκινήτων σε 30 χώρες και θα προσφέρει τα μοντέλα του σε περισσότερες από 130.
Οι άνθρωποι, που βρίσκονται κοντά του λένε ότι ο Έλκαν έψαχνε καιρό το deal που θα διασφάλιζε την «επόμενη μέρα» της Fiat Chrysler Automobiles και όπως έδειξαν οι εξελίξεις τα κατάφερε.
Παράλληλα, ενίσχυσε την Exor, εξαγοράζοντας την PartnerRe και μερίδιο 20% στον Economist, ενώ τελευταία επεκτάθηκε και στον χώρο της μόδας. Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019, η καθαρή αξία της οικογενειακής εταιρείας χαρτοφυλακίου αυξήθηκε πάνω από 400% από τη στιγμή που ανέλαβε τα ηνία, το 2009.
Με στόχο τη διεθνοποίηση της Exor, έχει προσλάβει ξένα διοικητικά στελέχη για διάφορες από τις εταιρείες της, κίνηση που προκάλεσε πολιτικές και κοινωνικές αντιδράσεις στην Ιταλία. Ωστόσο, η εμβληματική οικογένεια εξακολουθεί να κατέχει εξέχουσα θέση στην χώρα.
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Μπέρμποκ: Προειδοποιεί την Τουρκία να μην επιτίθεται εναντίον των Κούρδων στη Συρία – Πυρά και κατά του Ισραήλ
- Ζελένσκι: Δεν είμαστε σε θέση να απωθήσουμε τα ρωσικά στρατεύματα από την Κριμαία
- Γαλλία: Έχει αποδεικτικά στοιχεία ότι η Ρωσία προσπαθεί να χειραγωγήσει τους influencers της
- Ερντογάν – Μικάτι: Πρέπει να δράσουμε μαζί ως δύο σημαντικοί γείτονες της Συρίας