Ο Κρατικός προϋπολογισμός έχει οριοθετήσει στα  526,5 εκατ. ευρώ τα απαιτούμενα έξοδα προκειμένου να καλυφθούν οι λειτουργικές ανάγκες του Γενικού Επιτελείου Ναυτικού, την  εφετινή χρονιά. Στη διάρκεια της οποίας θα απαιτηθούν άλλα  142,5 εκατ. ευρώ για τη λειτουργία της Βουλής των Ελλήνων. Συνολικά δηλαδή, τα δύο αυτά κονδύλια των μισθολογικών και άλλων εξόδων ανέρχονται στα 669 εκατ. ευρώ.

Απ’ ότι φαίνεται όμως το Ελληνικό Δημόσιο δεν έχει κανέναν απολύτως λόγο να ανησυχεί για αυτά τα κόστη. Αφού το ισοδύναμό τους, θα τα πληρώσει ο… Γιάννης Στουρνάρας. Όχι ο ίδιος φυσικά, αλλά εμμέσως. Καθώς ως Διοικητής της Tραπέζης της Ελλάδος, είναι εκείνος που βάζει την υπογραφή του στο ισολογισμό της κεντρικής τράπεζας της χώρας, η οποία είναι και εισηγμένη   στο χρηματιστήριο της Αθήνας.

Έτσι, στις 15 Απριλίου, λίγες μέρες μετά την τακτική γενική συνέλευση των μετόχων, θα κατευθυνθούν με υπογραφή Στουρνάρα 633,2 εκατ. ευρώ στα ταμεία του Δημόσιου. Δηλαδή το συντριπτικά μεγαλύτερο τμήμα από τα διανεμόμενα κέρδη της χρήσης του 2020. Και τουλάχιστον ως τάξη μεγέθους, το ποσό αυτό αντιστοιχεί  σχεδόν εξ ολοκλήρου (στο 95% για την ακρίβεια)  με το… εξοδολόγιο του ΓΕΝ και της Βουλής.  Χωρίς αυτό να σημαίνει ότι οι πηγές ενίσχυσης των ταμείων του Δημοσίου, έχουν συγκεκριμένο προσανατολισμό ως προς  τις κρατικές ανάγκες που θα καλύψουν.

Συγκριτικά πάλι, οι πόροι που θα εισφέρει η τράπεζα της Ελλάδος, είναι περίπου όσα περιμένει να λάβει ο Κρατικός προϋπολογισμός από τον εφετινό Φ.Π.Α στα καπνικά προϊόντα (619 εκατ. ευρώ)

Δεν είναι βέβαια η πρώτη φορά που η Τ.τ.Ε βάζει πλάτη, αφού επι μονίμου βάσεως η κεντρική τράπεζα  «αιμοδοτεί» τα Δημόσια ταμεία από τα κέρδη της. Άλλοτε περισσότερο και άλλοτε λιγότερο. Ανάλογα με τις ετήσιες οικονομικές της επιδόσεις.

Η συνεισφορά επί διοικήσεων Στουρνάρα -Προβόπουλου

Τυχαίνει όμως επί ημερών Στουρνάρα η τράπεζα Ελλάδος να έχει απογειώσει την κερδοφορία της. Βοηθούμενη και από συγκυρίες, όπως ήταν αυτές των περιόδων ( 2015-2027) με την  αύξηση της έκτακτης παροχής ρευστότητας προς τις τράπεζες (ΕLA) έναντι «αλμυρού» επιτοκίου. Σε κάθε περίπτωση, στην πρώτη 6ετή θητεία Στουρνάρα στην ΤτΕ, τα ποσά που αποδόθηκαν στο Δημόσιο από τα κέρδη της, ανήλθαν συνολικά στα 5,22 δις. Ποσό τεράστιο, αν συγκριθεί με την αμέσως προηγούμενη εξαετία του Γιώργου Προβόπουλου ώς Διοικητού. Όταν και για τις χρήσεις του 2008 έως και 2013 είχαν πάει στα ταμεία του Δημοσίου 1,61 δις ευρώ συνολικά.

Η περσινή ανανέωση της θητείας του Γιάννη Στουρνάρα για άλλα έξι χρόνια, πρόσθεσε κι άλλα έσοδα για το Δημόσιο, με τη συνολική συνεισφορά να φτάνει πλέον στα υψίπεδα των 5,85 δις στις 7 τελευταίες οικονομικές χρήσεις της τραπέζης της Ελλάδος. Γεγονός που έχει κι αυτό τη δική του, ξεχωριστή σημασία για τον πολυσυζητημένο, κεντρικό Έλληνα τραπεζίτη. Του οποίου οι ετήσιες μικτές αποδοχές κινούνται στην περιοχή των 200.000 ευρώ ( περί τα 105.000 καθαρά) και τον κατατάσσουν από πλευράς αμοιβών ,στις τελευταίες θέσεις ανάμεσα στους 19 κεντρικούς τραπεζίτες των χωρών-μελών της Ευρωζώνης.

Τα περσινά έσοδα της τράπεζας της Ελλάδος εμφάνισαν πτώση 27,7% λόγω της κάμψης των τοκοφόρων αποτελεσμάτων και των χρηματοοικονομικών πράξεων, με συνέπεια τα κέρδη να διαμορφωθούν στα 661,7 εκατ. ευρώ. Έναντι των 842,3 εκατ. που ήταν η καθαρή κερδοφορία το 2019.

Ωστόσο, τα περσινά κέρδη ανέβηκαν εν τέλει στα 946,6 εκατ. ευρώ, αφού στα υπάρχοντα προστέθηκαν κι άλλα 284,9 εκατ. ευρώ,  με τη μεταφορά ειδικού αποθεματικού από την αναπροσαρμογή της αξίας των ακινήτων.

Οι εξηγήσεις για τη μεταφορά του ειδικού αποθεματικού

Ιδού όμως οι εξηγήσεις που δίδονται υπεύθυνα για την μεταβολή αυτή: Το έτος 2004 η Τράπεζα αναπροσάρμοσε την αναπόσβεστη αξία των ακινήτων της στην εύλογη αξία, με βάση τα προβλεπόμενα από το Διεθνές Πρότυπο 16, ύστερα από απόφαση της Διοίκησης. Από τις αναπροσαρμογές της αξίας στις χρήσεις 2004 και 2007, σύμφωνα με τις εκτιμήσεις ανεξάρτητων εκτιμητών, σχηματίστηκε το ειδικό αποθεματικό από την αναπροσαρμογή της αξίας των ακινήτων.

Μέρος της υπεραξίας κεφαλαιοποιήθηκε στις χρήσεις 2005 και 2008, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου 2065/1992, με διανομή δωρεάν μετοχών στους μετόχους, ενώ μικρό μέρος, που προερχόταν από τα ακίνητα της Τράπεζας που πωλήθηκαν, μεταφέρθηκε στα κέρδη κατά τις χρήσεις 2008, 2009 και 2010. Η Τράπεζα της Ελλάδος από τη χρήση 2013 και εφεξής παρακολουθεί τα ακίνητά της στο κόστος κτήσης, προσαρμοσμένο με τις αποσβέσεις και τυχόν απομειώσεις. Τα εν λόγω ακίνητα υπόκεινται σε έλεγχο απομείωσης της αξίας τους σε κάθε ημερομηνία κατάρτισης των οικονομικών καταστάσεων, όταν υπάρχουν συγκεκριμένες ενδείξεις.

Πιθανές ζημίες απομείωσης επιβαρύνουν τα αποτελέσματα χρήσεως. Το 2020 το συνολικό ύψος του αποθεματικού ανερχόταν σε 284,9 εκατ. ευρώ και λαμβάνοντας υπόψη, ότι δεν υφίσταται υποχρέωση τήρησής του, προτάθηκε να μεταφερθεί στα κέρδη προς διάθεση. Στη συνέχεια, μέσω της διανομής προσαυξήθηκε το έκτακτο αποθεματικό, στο πλαίσιο τήρησης επαρκών αποθεματικών ασφαλείας για την κάλυψη πιθανών κινδύνων.

Τα πολλά στο κράτος, τα «ψίχουλα» στους μετόχους

Κάτω από αυτές τις συνθήκες, από τα ανεβασμένα στα 946,6 εκατ. ευρώ κέρδη της τράπεζας, τα 300 εκατ. ευρώ πήγαν να ενισχύσουν τα έκτακτο αποθεματικό. Από τα προς διανομή υπόλοιπα στα μεν ταμεία του Δημοσίου θα πάνε επακριβώς 633.221.014 ευρώ, οι δε μέτοχοι έχουν λαμβάνειν 13.349.203 ευρώ προ φόρων.

Η λεόντειος για το Δημόσιο κατανομή των κερδών εκπορεύεται φυσικά από τις δεσμευτικές διατάξεις του καταστατικού της τράπεζας. Με βάση τις οποίες οι μέτοχοι, το μέγιστο που μπορούν να λάβουν ώς  μικτό μέρισμα είναι το 12% της ονομαστικής αξίας της μετοχής, η οποία είναι στα 5,6 ευρώ. Δηλαδή 0,672 ευρώ ανά μετοχή. Όσο θα διανεμηθεί και εφέτος, όπου μετά από την παρακράτηση του φόρου( 5%) θα μείνει καθαρό το 0,6384 ευρώ ανα μετοχή. Γεγονός που ισοδυναμεί με καθαρή μερισματική απόδοση 4,09%, καθώς χθες το «χαρτί» της ΤτΕ έκλεισε στα 15,6 ευρώ.

Στην τράπεζα Ελλάδος το Δημόσιο μαζί με τα κληροδοτήματα ελέγχει περί το 10 % των μετοχών της, ενώ προστιθέμενα τα ασφαλιστικά ταμεία και τα Νομικά πρόσωπα Δημοσίου Δικαίου, ανεβάζουν το συνολικό ποσοστό της κρατικής επιρροής στα επίπεδα του 40%.  Πρακτικά, περίπτωση να χάσει το Δημόσιο τον μετοχικό έλεγχο της Τράπεζας της Ελλάδος δεν υπάρχει, λόγω των δεσμεύσεων που ορίζονται στο καταστατικό της Τ.τ.Ε. Με βάση αυτό κανένας άλλος εκτός του Δημοσίου, δεν μπορεί να ασκήσει δικαιώματα ψήφου στη Γενική Συνέλευση, τα οποία να υπερβαίνουν το 2%. Ακόμη, για να ασκήσει κάποιος ένα δικαίωμα ψήφου, πρέπει να έχει κατ’ ελάχιστον 75 μετοχές. Επίσης, στη Γενική Συνέλευση της τράπεζας της Ελλάδος, δεν επιτρέπεται η συμμετοχή παρά μόνο στους Έλληνες υπηκόους και σε όσους είναι υπήκοοι κρατών-μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Διαβάστε επίσης:

ΤτΕ: Στα €843,3 εκατ. τα καθαρά έσοδα για το 2020 – Στα 0,6720 ευρώ/μετοχή το μέρισμα

Στουρνάρας: Θα ήταν ενδεδειγμένο η ΕΚΤ να επιταχύνει τον ρυθμό αγορών ομολόγων στο πλαίσιο του PEPP