ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Το ράλι της ΤΙΤΑΝ, το νέο Βατερλώ της Απαλαγάκη, το κινεζικό μαρτύριο για τον Μάνο, τα υπερόπλα Πιτσιλή, η αλήθεια για τη Μιράντα Πατέρα και ο γάτος Dollar, ο αεικίνητος Πιέρ και ο θαρραλέος πολιτικός με την κομμώτρια
Σε συνεργασία με το private equity One Rock Capital Partners προχώρησε στην εξαγορά της Nestlé Waters North America, της μεγαλύτερης εταιρείας εμφιαλωμένου νερού στον κόσμο από το 2008, που δραστηριοποιείται στις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Ο αυτοδημιούργητος μεγιστάνας που γεννήθηκε στους Χράνους της Αρκαδίας και εγκαταστάθηκε με την οικογένεια του στις ΗΠΑ το 1956, σε ηλικία 10 ετών, αποτελεί την ενσάρκωση του american dream. Το 2020 βρέθηκε στη λίστα του Forbes (θέση 339) με τους 400 πλουσιότερους ανθρώπους στην Αμερική, με περιουσία που ανέρχεται στα 2,7 δισ. δολάρια.
Πρόεδρος και CEO της επενδυτικής εταιρείας C. Dean Metropoulos & Company, την οποία ίδρυσε το 1993, με έδρα το Κονέκτικατ, πραγματοποίησε δεκάδες εξαγορές εταιρειών οι περισσότερες από τις οποίες ήταν προβληματικές ή βρίσκονταν στο χείλος της καταστροφής και αφού τις αναβίωνε τις πουλούσε έχοντας πολλαπλασιάσει την αξία τους.
Ζει στο Παλμ Μπιτς, στη Φλόριντα, είναι παντρεμένος με την Μαριάννα Μητρόπουλος για περισσότερα από 35 χρόνια και έχουν δύο γιους, τον Έβαν και τον Ντάρεν, οι οποίοι ακολουθούν τα βήματα του στο “επιχειρείν”. Ο ίδιος έχει κατά καιρούς εκφράσει την υπερηφάνεια που νιώθει για τα παιδιά του, επισημαίνοντας ότι έχουν ευφυΐα και είναι πολύ δημιουργικοί.
Η σύζυγος του διακρίνεται για την φιλανθρωπία της, ενώ περιλαμβάνεται, σύμφωνα με το Forbes, στους υποστηρικτές του Τζο Μπάιντεν, καθώς προσέφερε στην εκστρατεία του νέου προέδρου των ΗΠΑ το ποσό των 17.500 δολαρίων.
Τα πρώτα χρόνια
Ο Ντιν Μητρόπουλος σπούδασε με υποτροφία στο Babson College, το μοναδικό κολέγιο στην Αμερική που ειδικεύεται αποκλειστικά στον τομέα των επιχειρήσεων. Αποφοίτησε το 1967 και συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές του στο Κολούμπια.
Σε ηλικία 25 ετών πήγε στη Γενεύη και έγινε διευθυντής χρηματοοικονομικών υπηρεσιών της αμερικανικής GTE International (σημερινή Verizon) για τις δραστηριότητες σε Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Αφρική, ενώ λίγο αργότερα εξελίχθηκε στον νεότερο αντιπρόεδρο στην ιστορία της εταιρείας.
Τα επιτυχημένα deals
Ο Μητρόπουλος έκανε την πρώτη του εξαγορά σε ηλικία 32 ετών, όταν απέκτησε μία εταιρεία παραγωγής τυριών, στην γενέτειρα της συζύγου του, το Βερμόντ. Ακολούθησε η εξαγορά δύο ακόμη τυροκομείων πριν προχωρήσει στην πώληση της επιχείρησης.
Όπως έχει πει ο ίδιος, η πρώτη του κίνηση του έδωσε ένα σημαντικό μάθημα. “Τα τρόφιμα έχουν μία διαφορετική σχέση με τους ανθρώπους, σε αντίθεση, ας πούμε, με μία εταιρεία κατασκευής λαμπτήρων”.
Και αυτό, όπως φάνηκε στη συνέχεια, αποτέλεσε το μότο του σε όλη την επιχειρηματική του πορεία.
To 1996 o Mητρόπουλος ένωσε τις δυνάμεις τους με μία εταιρεία από το Ντάλας και εξαγόρασαν την International Home Foods, την μητρική εταιρεία της Chef Boyardee με τα κονσερβοποιημένα ζυμαρικά και της Bumble Bee, που παρήγαγε τόνο και σολομό σε κονσέρβα. Έβαλε την εταιρεία σε τροχιά ανάπτυξης και εκτίναξε τις ετήσιες πωλήσεις της στα 2,2 δισ. δολάρια.
Τέσσερα χρόνια μετά, την πούλησε στον γίγαντα του κλάδου τροφίμων Con Agra σε τιμή άνω των 3 δισ. δολαρίων! Από την κίνηση αυτή ο δαιμόνιος επιχειρηματίας διπλασίασε τα χρήματα του.
Η εντυπωσιακή πορεία του Μητρόπουλος στην επιχειρηματική σκηνή ήταν αποτέλεσμα προσεκτικά μελετημένων κινήσεων. Η συνταγή ήταν στις περισσότερες περιπτώσεις η ίδια. Έβαζε στο στόχαστρο γνωστά και με απήχηση στο καταναλωτικό κοινό brands τα οποία οι ιδιοκτήτες τους δεν κατάφεραν να διαχειριστούν σωστά με αποτέλεσμα να αποκτήσουν προβλήματα ή και σε ορισμένες περιπτώσεις να κινδυνεύουν με χρεοκοπία.
Ορισμένα από αυτά κατάφερε να τα επαναλανσάρει με επιτυχία, όπως για παράδειγμα τη σοκολάτα Ghirardelli, το Pam cooking spray (σπρέι μαγειρέματος), και την σαμπάνια Perrier-Jouet.
Το 2010, διέθεσε 250 εκατομμύρια σε μετρητά για να αποκτήσει την ζυθοποιία Pabst, που ιδρύθηκε το 1844. Όρισε επικεφαλής του δύο γιους του, Ντάρεν και Έβαν, θέλοντας να τους εκπαιδεύσει για να αναλάβουν στο μέλλον την αυτοκρατορία που έχτισε επί σειρά ετών.
Οι δυο τους φάνηκαν άξιοι συνεχιστές του έργου του, χρησιμοποιώντας τα σύγχρονα εργαλεία. Οι γνώσεις τους στα social media τους βοήθησαν να λανσάρουν το brand στην νεολαία των κολλεγίων αλλά και στους hipsters και να το απογειώσουν.
Ορισμένοι μάλιστα υπέθεσαν ότι η επιχειρηματική οικογένεια επρόκειτο να διατηρήσει στο χαρτοφυλάκιο της την επιτυχημένη πλέον εταιρεία για τις επόμενες γενιές, αλλά οι εξελίξεις τους διέψευσαν. Μετά από την επιτυχημένη αναβίωση του εμπορικού σήματος η οικογένεια πούλησε την εταιρεία το 2014 στην Blue Ribbon Intermediate Holdings, έναντι 750 εκατ. δολαρίων. Με το συγκεκριμένο deal ο Μητρόπουλος πρόσθεσε στον τραπεζικό του λογαριασμό κέρδη 500 εκατομμυρίων δολαρίων.
“Η πιο γλυκιά επιστροφή”
Το 2013, ο Nτιν Mητρόπουλος υπέβαλε προσφορά 410 εκατ. δολ. από κοινού με την Apollo Global Management για την εξαγορά της χρεοκοπημένης αμερικανικής εταιρείας παραγωγής κέικ, Hostess Brands η οποία παρασκεύαζε τα δημοφιλή στην αγορά των ΗΠΑ, σνακ Twinkies. Ο επιχειρηματίας προχώρησε στον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό της εταιρείας, υλοποίησε ριζικές αλλαγές στις γραμμές παραγωγής για να βελτιώσει την αποδοτικότητα της, υιοθέτησε δυναμικό πλάνο μάρκετινγκ και επαναλάνσαρε στην αγορά τα Twinkies με το σλόγκαν “η πιο γλυκιά επιστροφή από όλες”.
Το 2015 τα EBITDA της Hostess ανήλθαν στα 200 εκατ. δολάρια και η αποτίμηση της στα 2,5 δισ. δολάρια. Το 2016 οι μετοχές της εταιρείας εισήχθησαν στην αγορά του Nasdaq, με τις πωλήσεις της κατά το οικονομικό έτος που έληξε στις 30 Ιουνίου 2016 να ανέρχονται στα 658 εκατ. δολάρια.
Τον περασμένο Οκτώβριο, ο Μητρόπουλος αποφάσισε να παραδώσει τα ηνία της εταιρείας. Άλλωστε είχε πετύχει το στόχο του όπως ανακοίνωσε ο ίδιος κατά την αποχώρηση του από το διοικητικό συμβούλιο.
Το 2015, το περιοδικό «Forbes» δημοσίευσε αφιέρωμα στον ομογενή επιχειρηματία, με τίτλο «Η Απίστευτη Επιστροφή του Τουίνκι: Η Άγνωστη Ιστορία» («Twinkie’s Miracle Comeback») και με τον ίδιο να φιγουράρει στο εξώφυλλο. Το εκτενές άρθρο ανέφερε μεταξύ άλλων πως με εξυπνάδα, κεφάλαια και δημιουργική χημεία ο δισεκατομμυριούχος Ντιν Μητρόπουλος και ο Andy Jhawar, της εταιρείας Apollo Global έσωσαν το προϊόν της Hostess και έστησαν για τους ίδιους μία γιορτή κέρδους 2 δισ. δολαρίων.
Η έπαυλη του Χιου Χεφνερ
Το 2016 ο γιος του Ντιν Μητρόπουλος, Ντάρεν, βρέθηκε στο επίκεντρο της δημοσιότητας όταν εξαγόρασε τη θρυλική έπαυλη του Χιου Χέφνερ στο Λος Άντζελες έναντι 100 εκατ. δολαρίων.
Αν και η αρχική τιμή πώλησης ανέρχονταν στα 200 εκατ. δολάρια, ο τότε 32χρονος επιχειρηματίας κατάφερε να την αποκτήσει με τα μισά χρήματα. Η έπαυλη που χτίστηκε το 1927, συνοδεύεται από μια τεράστια έκταση 1.858 τετραγωνικών μέτρων.
Ωστόσο, αυτό που προκάλεσε αίσθηση ήταν το γεγονός ότι στο συμβόλαιο υπήρχε ο όρος ότι ο νέος ιδιοκτήτης της θα έπρεπε να επιτρέψει στον Χεφνερ να εξακολουθήσει να ζει εκεί μέχρι το τέλος της ζωής του.
Ο Ντάρεν, ο οποίος υπήρξε στο παρελθόν από τους εκλεκτούς προσκεκλημένους των θρυλικών πάρτι του Χιου Χέφνερ δέχθηκε τον όρο και ο ιδρυτής του Playboy παρέμεινε εκεί μέχρι το θάνατο του, τον Σεπτέμβριο 2017.
Σημειώνεται ότι ο Μητρόπουλος, ζούσε δίπλα στην έπαυλη, αφού το 2009 είχε αγόρασε ένα γειτονικό ακίνητο έναντι 18 εκατομμυρίων δολαρίων. Στόχος του μετά το θάνατο του Χέφνερ ήταν να ενώσει τις δύο βίλες φτιάχνοντας μία τεράστια ιδιοκτησία συνολικής έκτασης άνω των 7 στρεμμάτων.
To νέο στοίχημα
Mετά την αποχώρηση του Ντιν Μητρόπουλος από την Hostess αρκετοί ήταν εκείνοι που περίμεναν την επόμενη κίνηση του ακούραστου επιχειρηματία. Στα 75 του, προχώρησε στην εξαγορά της Nestlé Waters North America, μαζί με το private equity One Rock Capital Partners.
Η νέα πρόκληση κρίνεται ιδιαίτερα δύσκολη, καθώς το τμήμα με τα εμφιαλωμένα νερά αποτελούσε πονοκέφαλο και για τον Διευθύνοντα Σύμβουλο της Nestle, Mark Schneider. Μετά από την αύξηση της ζήτησης για το προϊόν, στις αρχές της δεκαετίας του 2020 άρχισε αν αντιμετωπίζει προβλήματα.
Ο ανταγωνισμός αυξήθηκε στην τιμολόγηση, ενώ η Nestle δέχθηκε κριτική επειδή χρησιμοποιούσε πλαστικά και σπαταλούσε πολύτιμους φυσικούς πόρους.
Καθώς οι μεγάλοι παραγωγοί όπως η Coca-Cola και η PepsiCo προσπαθούν να βρουν τρόπους να πουλούν νερό με πιο φιλικές προς το περιβάλλον διαδικασίες, δημιουργείται το εύλογο ερώτημα αν ο Μητρόπουλος θα καταφέρει να βρει λύση σε αυτό το πρόβλημα, από το οποίο η Nestle αποφάσισε να απομακρυνθεί.
«Η επιτυχία στην συγκεκριμένη κατηγορία θα είναι μια πρόκληση, καθώς το μεταλλικό νερό ιδιωτικής ετικέτας έχει υψηλό μερίδιο αγοράς στις ΗΠΑ», δήλωσε ο Duncan Fox, αναλυτής στο Bloomberg Intelligence. «Δεν υπάρχει η δυνατότητα της υψηλής τιμολόγησης του προϊόντος, αλλιώς η Nestle θα μπορούσε να το έχει ήδη κάνει».
Πάντως ο ίδιος ο Μητρόπουλος εμφανίστηκε αισιόδοξος δηλώνοντας ευτυχής που θα έχει την ευκαιρία να οδηγήσει την Nestlé Waters North America στην επόμενη φάση ανάπτυξης της.
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση