Μετά την παρουσίαση του Εθνικού Σχεδίου Δράσης Οδικής Ασφάλειας από τον υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών Γιάννη Κεφαλογιάννη, μιλήσαμε μαζί του.

Προχτές στο Ελληνικό Μουσείο Αυτοκινήτου παρουσία του Πρωθυπουργού, δημοσιοποιήθηκαν οι πτυχές του σχεδίου της κυβέρνησης για την Οδική Ασφάλεια. Την παρουσίαση έκανε ο υφυπουργός Γιάννης Κεφαλογιάννης. Χτες είχαμε την ευκαιρία να ρωτήσουμε λεπτομέρειες στο πλαίσιο ραδιοφωνικής συνέντευξης για την εκπομπή Alpha Speed του Α989.

Μιλήστε μας για την ανάγκη ύπαρξης ποιοτικών δεδομένων…

Ο πρώτος από τους πέντε άξονες του σχεδίου αφορά στα ποιοτικά δεδομένα. Εξαγγείλαμε το Εθνικό Παρατηρητήριο για την Οδική Ασφάλεια σε συνεργασία με το ΕΜΠ. Το Εθνικό παρατηρητήριο θα είναι αρμόδιο για τη συλλογή, επεξεργασία και τήρηση εθνικής βάσης δεδομένων για την οδική ασφάλεια. Θα εκδίδει ένα ετήσιο δελτίο στατιστικών στοιχείων, πιστοποιημένο από την ΕΛΣΤΑΤ, καθώς θα εφαρμόζει διεθνή πρωτόκολλα. Θα έχουμε λοιπόν έναν χάρτη της χώρας που θα δείχνει τα προβλήματα σε κάθε σημείο. Έχοντας αξιόπιστα δεδομένα μπορούμε να χτίσουμε στρατηγική.

Στο 2ο άξονα βλέπω μια κυβερνητική επιτροπή, ποιος θα την συντονίζει;

Περίπου το 70-80% των προτάσεων είναι από το Υπουργείο Μεταφορών, συντονιστής θα είναι το δικό μας Υπουργείο.  Θα συμμετέχουν όμως όλα τα συναρμόδια Υπουργεία: Παιδείας, Υγείας, Εσωτερικών, Προστασίας του Πολίτη.  Το Διυπουργικό όργανο θα συντονίζει το έργο σ’ ένα θεσμικό επίπεδο. Θα υπάρχει μόνιμη εκτελεστική επιτροπή μια μετεξέλιξη του Εθνικού Συμβουλίου Οδικής Ασφάλειας, συμμετοχή των Δήμων και της κοινωνίας των πολιτών. Το νομοσχέδιο για τα Σχέδια Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας πάει προς ψήφιση τις επόμενες εβδομάδες. Πλέον οι ΟΤΑ από 30χ κατοίκους και πάνω θα πρέπει να καταθέτουν συγκεκριμένο σχέδιο που θα χρηματοδοτείτε από κοινοτικούς πόρους ώστε οι παρεμβάσεις να είναι ενιαίες, συνεκτικές και να εφαρμόζονται.

Στον 3ο άξονα βλέπω εκπαίδευση και επικοινωνία, τα παιδιά θα παρασύρουν στο καλό τους γονείς…

Αυτός είναι ο στόχος μας, πρόκειται για προεκλογική δέσμευση του ίδιου του πρωθυπουργού. Η διδασκαλία της Κυκλοφοριακής Αγωγής θα γίνει υποχρεωτική. Ήδη πιλοτικά διδάσκεται σε 200 δημοτικά της χώρας και από Σεπτέμβρη σε 12.000 σχολικές μονάδες νηπιαγωγεία, γυμνάσια και δημοτικά. Θα είναι υποχρεωτικό μάθημα με συγκεκριμένες ώρες ανά έτος. Στο τελείωμα τα παιδιά θα επιβραβεύονται ηθικά με το δίπλωμα ποδηλάτου.  Θα πρέπει υποχρεωτικά δε, να φορούν και το κράνος. Επίσης οι 17χρονοι θα μπορούν να κάνουν μαθήματα οδήγησης. Να δίνουν θεωρία πριν τα 18 τους χρόνια και μόλις τα συμπληρώσουν να δίνουν και τις πρακτικές εξετάσεις για δίπλωμα. Επίσης θα αλλάξουν οι εξετάσεις στη θεωρία, δημιουργείται τράπεζα θεμάτων που υποχρεώνει τον εκπαιδευόμενο να διαβάσει και τον εκπαιδευτή να διδάξει. Σε πρακτικό επίπεδο θα λυθούν τα θέματα ταυτοπροσωπίας και  των ηλεκτρονικών μέσων παράνομης υποβοήθησης.

Πολύ σημαντική η μείωση της ταχύτητας στα 30km/h

Τα επιστημονικά δεδομένα δείχνουν ότι ένα όχημα κινούμενο με 30km/h όταν παρασύρει έναν πεζό η πιθανότητα για θανάσιμο τραυματισμό είναι 10%. Αν κινείται με 50km/h η πιθανότητα ανεβαίνει στα 80%. Καταλαβαίνετε τι τεράστια διαφορά υπάρχει. Σκεφτείτε το αυτοκίνητο έξω από ένα σχολείο.

Ποινές του ΚΟΚ

Παραδοσιακά στην Ελλάδα υπήρχε η αντίληψη ότι όσο πιο αυστηρή η ποινή τόσο πιο αποτελεσματική. Αυτό δεν επαληθεύεται πλήρως. Επανασχεδιάστηκε και θα υλοποιείται ηλεκτρονικά η είσπραξη προστίμων. Στόχος είναι να σταματήσει η αίσθηση ατιμωρησίας, πλέον θα πληρώνει ο παραβάτης. Τούτο θα επιτευχθεί με ηλεκτρονικά μέσα, οι παραβάσεις θα αποδίδονται στον ιδιοκτήτη του οχήματος. Έτσι θα αυξηθούν τα έσοδα για τους ΟΤΑ. Οι οποίοι θα υποχρεούνται να αξιοποιούν αυτά τα χρήματα σε δράσης οδικής ασφάλειας. Αυτό δε συνέβαινε ως τώρα. Οι δήμαρχοι δεν εισέπρατταν τα πρόστιμα. Εμείς θεσμοθετούμε Ταμείο Οδικής Ασφάλειας. Τα χρήματα που θα συλλέγονται από τις παραβάσεις θα πηγαίνουν σε έργα και δράσεις οδικής ασφάλειας.

Αναμόρφωση του point system

Θα καταγράφονται ηλεκτρονικά οι πόντοι, θα είναι on line η ενημέρωση των οδηγών. Δε θα υπάρχει δικαιολογία «ξέχασα». Μέσα απ’ αυτό τον τρόπο θα υπάρχει το προφίλ του οδηγού για την Τροχαία και σ’ ένα δειγματοληπτικό έλεγχο θα ξέρουμε με ποιον έχουν να κάνουμε. Επίσης θα ξέρουμε τι παραβάσεις γίνονται. Θα υπάρχουν τα τάμπλετ στην Τροχαία και θα γνωρίζουμε ανά πάσα στιγμή την πλήρη εικόνα και το προφίλ του κάθε οδηγού. .

Στον 5ο άξονα έχουμε παρεμβάσεις 7000 χιλιάδες παρεμβάσεις στο οδικό δίκτυο.

Πράγματι έχει γίνει μια εξαιρετική δουλειά από την Εγνατία ΑΕ, έχουμε υπογράψει με την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων μια δανειακή σύμβαση 450 εκ. ευρώ για να γίνουν έργα ασφαλτόστρωσης, μπαριέρες, διαγραμμίσεις και ότι άλλο χρειάζεται σε επιλεγμένα σημεία σε όλη τη χώρα.