Η τουρκική κυβέρνηση θα αποσύρει τα αυτοκίνητα της Volkswagen (VW) από τον στόλο των υπηρεσιακών οχημάτων. Παρατηρητές υποπτεύονται πως ο Ταγίπ Έρντογαν αντιδρά με αυτόν τον τρόπο προσπαθώντας να εκδικηθεί την γερμανική εταιρεία για την ακύρωση της επένδυσής της στην Τουρκία.

Σύμφωνα με δημοσίευμα της αντιπολιτευόμενης τουρκικής εφημερίδας «Sözcü», το προεδρικό γραφείο φέρεται να έδωσε εντολή με εγκύκλιό του προς τα υπουργεία και τις αρχές να αποσύρουν τα αυτοκίνητα της Volkswagen (VW) ως υπηρεσιακά. Οι παρατηρητές εκτιμούν ότι η κίνηση αποτελεί αντίδραση του Ερντογάν στην απόφαση της VW να μην επενδύσει στην Τουρκία.

Η VW αρχικά σχεδίαζε να κατασκευάσει ένα εργοστάσιο για τα μοντέλα VW Passat και Skoda Superb κοντά στην πόλη Μαγνησία. Η επένδυση θα ανερχόταν σε περίπου ένα δισεκατομμύριο ευρώ. Το εργοστάσιο θα δημιουργούσε περισσότερες από 4.000 θέσεις εργασίας και η παραγωγή θα ανέρχονταν σε 300.000 οχήματα ετησίως.

Τα επενδυτικά σχέδια της VW ήταν επίμαχα στη Γερμανία λόγω των δημοκρατικών ελλειμμάτων στην Τουρκία.

Το κρίσιμο γεγονός για την ακύρωση της επένδυσης ήταν η στρατιωτική επιχείρησή της στη Συρία τον Οκτώβριο του 2019, η οποία επικρίθηκε έντονα διεθνώς και χαρακτηρίστηκε ακόμη και «εισβολή».

Μετά από αυτό το γεγονός η Volkswagen ανακάλεσε την απόφασή της να επενδύσει στην Τουρκία.

Το σχέδιο ναυάγησε οριστικά το 2020, με την πανδημία του κορονοϊού να αναφέρεται ως καθοριστικός παράγοντας για την λήψη της απόφασης.

Η Volkswagen ανακοίνωσε επισήμως ότι «υπό τη σημερινές συνθήκες, δεν είναι αναγκαία η επιπρόσθετη παραγωγή οχημάτων».

Ο Τούρκος υπουργός Οικονομικών Μουσταφά Βαράνκ αντέδρασε με αγανάκτηση: «Γνωρίζαμε ότι μερικοί άνθρωποι δεν ήθελαν πολιτικά αυτήν την επένδυση στην Τουρκία. Εάν μια εταιρεία είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο, τότε πρόκειται περί απάτης του επενδυτή, εάν οι αποφάσεις του ληφθούν λόγω πολιτικής πίεσης. Η VW εξαπάτησε τους μετόχους της», δήλωσε.

Στο παρελθόν, ο Τούρκος πρόεδρος Ρετζέπ Ταγίπ Ερντογάν συμμετείχε προσωπικά στις διαπραγματεύσεις για την κατασκευή του εργοστασίου της Volkswagen.

Με το μποϊκοτάζ των υπηρεσιακών αυτοκινήτων, ο γερμανικός όμιλος χάνει μια προσοδοφόρα επιχειρηματική δραστηριότητα, αφού η τουρκική κυβέρνηση διαθέτει ένα στόλο άνω των 115.000 οχημάτων.