Η Καλντέρα της Σαντορίνης αποτελεί σήμερα ένα από τα παγκόσμια «τουριστικά σήματα», με την εικόνα της να αναγνωρίζεται σε όλα τα μήκη και τα πλάτη της υφηλίου. Μια εικόνα που συνδυάζεται πάντα με μια σειρά κρουαζιερόπλοια, δεμένα στους ναυτοδέτες και τους επιβάτες να εξορμούν στα σοκάκια της.

Το 2020, η πανδημία του κορονοϊού τα άλλαξε όλα και τα κρουαζιερόπλοια έγιναν «μαγική εικόνα». Σε όλη την χρονιά, μόλις πέντε κρουαζιερόπλοια έφτασαν στο φημισμένο νησί, αποβιβάζοντας συνολικά 880 επιβάτες. Στον δεύτερο πιο δημοφιλή προορισμό κρουαζιέρας της Ελλάδας και αυτό παρά το γεγονός ότι έχει μεγάλο ζήτημα έλλειψης λιμενικών υποδομών, «έβλεπαν τα κρουαζιερόπλοια με τα κιάλι».

Η διαφορά σε σχέση με το 2019 είναι χαώδης. Σχεδόν ένα εκατομμύριο επιβάτες κρουαζιέρας έφτασαν στη Σαντορίνη, ενώ οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων τις 592.

Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από την ετήσια έρευνα της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιερόπλοιων για την κίνηση της κρουαζιέρας στη χώρα μας. Η χρονιά συνολικά χαρακτηρίστηκε από ελεύθερη πτώση, καταγράφοντας μείωση, σε όλη τη χώρα σε ποσοστό 94%.

Από τις 5,5 εκατ. αποβιβάσεις του 2019 και τις 3.899 προσεγγίσεις, πέσαμε στις 247 προσεγγίσεις και τις 267.000 αφίξεις επιβατών.

Αναφορικά με την φετινή χρονιά, και υπό την προϋπόθεση ότι οι εμβολιασμοί συνεχιστούν κανονικά και δεν υπάρχουν επιπλοκές από πιθανές μεταλλάξεις του κορονοϊού, οι αποβιβάσεις επιβατών κρουαζιέρας θα φτάσουν το 1,5 εκατ. σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της ΕΚΦΝ.

Μπορείτε να δείτε τα στοιχεία που συγκεντρώνει η ΕΕΚΦΝ εδώ.

«Το 2019 ήταν μια χρονιά με σημαντικές βελτιώσεις, σχεδόν σε όλους τους προορισμούς και φυσικά καταλήξαμε σε μια σημαντική ολική αύξηση της τάξεως περίπου 15%, αρκετά σεβαστή βελτίωση, μια που, για πολλά έτη, η ετήσια αύξηση κυμαινόταν στο περίπου 7 %. Η αξιόλογη αύξηση του 2019 θα συνεχιζόταν και το 2020 κατά ποσοστό περίπου του 10% σύμφωνα με τις προβλέψεις του industry, πριν να εμφανισθεί φυσικά η επιδημία και η συνεχιζόμενη καταστροφή που έφερε στον κλάδο», αναφέρει ο πρόεδρος της ΕΚΦΝ, Θόδωρος Κόντες, και προσθέτει:

«Το 2020, παρ’ όλο που είχε ξεκινήσει η κρουαζιέρα σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα, οι εταιρείες αναγκάστηκαν να ανακαλέσουν τη συνέχιση των δρομολογίων τους, εξαιτίας της εν λόγω πανδημίας και της έξαρσης των κρουσμάτων που εμφανίστηκαν. Έτσι, λοιπόν, είχαμε μια σχεδόν νεκρή θερινή περίοδο στην κρουαζιέρα, με τα αναμενόμενα καταστροφικά αποτελέσματα στις τοπικές κοινωνίες, στην οικονομία, αλλά και στο industry γενικότερα. Προς το τέλος της season επιχείρησαν γνωστές εταιρείες την επανεκκίνηση (re-start), αλλά δυστυχώς τα πλοία ξανασταμάτησαν σύντομα, με αφορμή την 2η επιδημική έξαρση που ακολούθησε. Έτσι, φτάσαμε στα αναφερόμενα αποτελέσματα του 2020, που, όπως αποδεικνύεται, υπήρχε μία μείωση σε σύγκριση με το 2019 της τάξεως του 94 % και φυσικά με το σύνολο των πλοίων να είναι παροπλισμένα ή να ταξιδεύουν drifting σε διάφορα ασφαλή μέρη με μειωμένη ταχύτητα αναμένοντας οδηγίες».

Οι εμβολιασμοί

Με την έναρξη των εμβολιασμών, αλλά και τα υγειονομικά μέτρα που εφαρμόζονται, υπάρχουν πλέον οι ελπίδες για την επανεκκίνηση της κρουαζιέρας, πάντα φυσικά ακολουθώντας τα υγειονομικά πρωτόκολλα πλοίων, λιμένων και γενικά μεταφορικών μέσων κλπ.

«Έτσι, λοιπόν, ελπίζοντας ότι το θέμα της πανδημίας θα τεθεί υπό έλεγχο, οι εταιρείες ξανά προγραμματίζουν την επανεκκίνηση, αλλά σημειώνουμε ότι οι ανακοινώσεις εταιρειών με συγκεκριμένες αναχωρήσεις μετατίθενται σε μελλοντικές ημερομηνίες, με την παρούσα στιγμή η επανεκκίνηση ορισμένων εταιρειών να είναι τον μήνα Μάιο / Ιούνιο, αλλά και άλλες προγραμματίζουν για Αύγουστο ή αργότερα», αναφέρει ο κ. Κόντες και προσθέτει: «Έτσι, λοιπόν, έχουμε κάνει προβλέψεις για το 2021, φυσικά με λιγότερο αριθμό πλοίων και επιβατών. Η ολική, λοιπόν, πρόβλεψη του 2021 είναι να επαναφέρουμε ένα ικανοποιητικό ποσοστό περίπου 20% επιπλέον από τα αποτελέσματα του 2020, μειώνοντας έτσι τις απώλειες συγκριτικά με το 2019 από το 94% στο 74%».

Οι τάσεις

Συνοψίζοντας τα δεδομένα και τις μελλοντικές προβλέψεις του industry μέχρι να αποκτηθεί η εμπιστοσύνη των επιβατών και όχι μόνο, αναφέρει ο πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ, ότι για να φτάσουμε ξανά τα αποτελέσματα του 2019 όχι μόνο στην πατρίδα μας, αλλά παγκοσμίως ίσως χρειαστούν τουλάχιστον τέσσερα έτη ακόμη, αναμένοντας μια πλήρη επαναλειτουργία το 2025 περίπου.

Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι περίπου 27 πλοία αποσύρθηκαν για επανακύκλωση (scrap) και επιπλέον 18 πλοία επωλήθησαν προς άλλους investors και μένει να δούμε τη συνέχιση της λειτουργίας τους σε άλλους προορισμούς ή χρήση ως πλωτά ξενοδοχεία κλπ.

Επίσης, υπάρχει μία αρκετά ικανοποιητική τάση για νέες κατασκευές πολυτελέστατων μικρού μεγέθους πλοίων, τα expeditions vessels. Οι νέες κατασκευές όλων των πλοίων ανέρχονται περίπου 38 luxury cruisers, χωρητικότητας από 200 έως 500 επιβάτες, με προγραμματισμό σε ειδικούς προορισμούς, συμπεριλαμβανομένων και των Ελληνικών νησιών μας.

Είναι, επίσης, αξιοσημείωτη η μείωση ή και μηδενική κατασκευή νέων παραγγελιών πλοίων στα γνωστά ναυπηγεία που κατασκευάζουν τα mega ships.

Το εμβολιαστικό πρόγραμμα παγκοσμίως θα πρέπει να επισπευσθεί με ιδιαίτερα προσεκτικούς ρυθμούς και να συνεχίσει την παρακολούθηση της πανδημίας, ούτως ώστε να φτάσουμε το συντομότερο σε ικανοποιητικό στάδιο ανοσίας και να εξασφαλίσουμε ασφαλή προγράμματα μεταφορών, που συμπεριλαμβάνονται στα τουριστικά προγράμματα και φυσικά και στον θαλάσσιο τουρισμό.

Οι τεχνικές βελτιώσεων που εφαρμόζονται στα κρουαζιερόπλοια (π.χ. Air conditioning), αλλά και τα υγειονομικά μέτρα που ακολουθούνται είναι προς τη σωστή κατεύθυνση για να υπάρξει ασφαλές περιβάλλον επί των πλοίων και να βοηθήσουν θετικά για το σωστό restart της κρουαζιέρας.

Διαβάστε ακόμη:

Προβλήματα στην μεταφορική αλυσίδα από την 48ωρη απεργία των πλοηγών στα λιμάνια

Η διακήρυξη του Ποσειδώνα για την «απελευθέρωση» των ναυτικών

Ναυπηγοεπισκευαστές: Να μην αφαιρεθούν αρμοδιότητες από τη Ρυθμιστική Αρχή Λιμένων – Προτείνουν να γίνει διαβούλευση

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση