Ιδιαίτερα αυστηροί είναι οι όροι και οι προϋποθέσεις που βάζει το υπουργείο Πολιτισμού για τη δημιουργία αιολικών ή φωτοβολταϊκών πάρκων, σε περίπτωση που η εγκατάστασή τους είναι κοντά σε αρχαιολογικούς χώρους και μνημεία.

Οι αρχαιολογικοί και οι ιστορικοί τόποι προστατεύονται, βέβαια, από τους νόμους, ωστόσο η Γενική Διεύθυνση Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς έκρινε ότι απαιτούνται περισσότερες οδηγίες προς τις Εφορείες Αρχαιοτήτων, προκειμένου να διεκπεραιώνουν το έργο τους.

Έτσι, απέστειλε εγκυκλίους, στις οποίες περιλαμβάνονται οι σχετικές διατάξεις των ισχυόντων νόμων, όπως ο Αρχαιολογικός Νόμος (3028/2002) και ο νέος Περιβαλλοντικός (4685/07.05.2020), αλλά και οι υποχρεώσεις των Εφορειών κατά την εξέταση κάθε αιτήματος.

Ήδη, ωστόσο, οι διαμαρτυρίες είναι πολλές, καθώς εξαντλείται, όπως φαίνεται, η αυστηρότητα της Γενικής Διεύθυνσης Αρχαιοτήτων και Πολιτιστικής Κληρονομιάς σε λεπτομέρειες, που χαρακτηρίζονται ακραία γραφειοκρατικές και απωθητικές για την όποια διάθεση επενδύσεων.

Εξάλλου, παρά την εκφρασμένη οδηγία, ότι θα πρέπει «να διεκπεραιώνονται το ταχύτερο δυνατόν τα αιτήματα των ενδιαφερόμενων», το αντίθετο προκύπτει από την ανάγνωση των εγκυκλίων, στις οποίες περιγράφεται μία σχεδόν χαοτική διαδικασία.

Η απουσία, μάλιστα, καθορισμού χρονικού ορίου για την απάντηση των Εφορειών σε σχετικά αιτήματα είναι αρνητική ως προς την ταχύτητα της διεκπεραίωσής τους. Συγκεκριμένα, πάντως, οι δύο εγκύκλιοι αφορούν στα αιολικά πάρκα αφ’ ενός και αφ’ ετέρου τους φωτοβολταϊκούς σταθμούς και πάρκα, με παραπλήσιες οδηγίες.

Ανεμογεννήτριες στην Ελλάδα

Σύμφωνα με τις βασικές αρχές, που ορίζει ο Αρχαιολογικός Νόμος και η ΚΥΑ του 2008, η εγκατάσταση ηλιακών ή φωτοβολταϊκών πάρκων αποκλείεται εντός των κηρυγμένων διατηρητέων μνημείων της παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς και των άλλων μνημείων μείζονος σημασίας, όπως επίσης και εντός των οριοθετημένων αρχαιολογικών Ζωνών Προστασίας Α . Επίσης, η απόσταση των εγκαταστάσεων από τους ανωτέρω αρχαιολογικούς και ιστορικούς τόπους και μνημεία έχει ορισθεί στα 3,000 μέτρα και τουλάχιστον στα 500 μέτρα από τις Ζώνες Απολύτου Προστασίας Α΄.

Γενικότερα, εξάλλου, για τα νέα έργα ή για την τροποποίηση υπαρχόντων απαιτείται η γνωμοδότηση από το Κεντρικό Αρχαιολογικό Συμβούλιο ή το Κεντρικό Συμβούλιο Νεωτέρων Μνημείων του ΥΠΠΟ. Πρόκειται, δηλαδή, για τους βασικούς και αυστηρούς κανόνες, που αυτοί και μόνον είναι αρκετοί για την προστασία των αρχαίων και νεώτερων μνημείων.

Εντύπωση, ωστόσο, προκαλεί η ανάμιξη των κατοίκων και φορέων κάθε περιοχής, αφού, όπως προκύπτει από τα έγγραφα, είναι εκείνοι, που σε κάποιες περιπτώσεις αναφέρουν την ύπαρξη μνημείων κοντά σε ανεμογεννήτριες. Κάτι που πρωτίστως οι αρμόδιες Εφορείες του ΥΠΠΟ οφείλουν να γνωρίζουν και να κρίνουν, αν και κατά πόσον εμπίπτουν στις απαγορεύσεις του νόμου.

Με άλλα λόγια, υπάρχει ο υπαινιγμός ότι υπάρχουν υπηρεσίες που δεν κάνουν σωστά τη δουλειά τους. «Με τον τρόπο αυτό, το θέμα θα εξετάζεται πληρέστερα, γεγονός που επιπλέον συντελεί και στην αντιμετώπιση των διαμαρτυριών και καταγγελιών φορέων και κατοίκων, που πολλές φορές αναφέρονται σε μνημεία πλησίον των ανεμογεννητριών, που δεν είχαν επισημανθεί από τις συναρμόδιες Υπηρεσίες κατά την αρχική εξέταση του θέματος», όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά.

Ένα ακόμη σημείο, εξάλλου, που προκαλεί τουλάχιστον απορίες είναι η συμπερίληψη στην αίτηση – μελέτη κάθε ενδιαφερόμενου και στοιχείων που αφορούν σε τυχόν ήδη υπάρχουσες γειτονικές εγκαταστάσεις άλλων! Κι αυτό, δεδομένου ότι τέτοια στοιχεία οφείλει να τα έχει στη διάθεσή της ή να τα αναζητήσει η αρμόδια Εφορεία Αρχαιοτήτων και όχι ο ιδιώτης.

Διαβάστε ακόμη:

Σάντρα Μαρινοπούλου: Ψηφιακές δράσεις για όλους από το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης

Το υπουργείο Πολιτισμού αγοράζει βραβευμένα βιβλία

Εκπληκτικό μαρμάρινο μνημείο ήρθε στο φως στην Παιανία

Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση