Ναύλο που κυμαίνεται στα 16.000 δολάρια την ημέρα κέρδισε το νεότευκτο super tanker της Okeanis Eco Tankers, «Nisos Anafi», του ομίλου της οικογένειας Αλαφούζου. Το πλοίο, μόλις  υπογραφεί το ναυλοσύμφωνο, σύμφωνα με τις πληροφορίες των brokers, θα μεταφέρει αργό από την Βραζιλία με προορισμό την Κίνα.

Το εντυπωσιακό, είναι ότι ο ναύλος για το νεότευκτο δεξαμενόπλοιο, στο οποίο είναι εγκατεστημένο σύστημα scrubber,  είναι υπερδιπλάσιος από τους αντίστοιχους ναύλους που κλείνουν δεξαμενόπλοια μεταφορικής ικανότητας 300.000 τόνων αργού, τα οποία όμως δεν έχουν εγκαταστήσει σύστημα scrubber. Σύμφωνα με την Clarksons Platou Securities, οι ναύλοι για σούπερ δεξαμενόπλοια, χωρίς scrubber είναι στα 6.600 δολάρια την ημέρα, κάτω δηλαδή από το κόστους λειτουργίας που είναι κατά μέσο όρο στα 8.000 δολάρια την ημέρα.

Η διαφορά από τα 16.000 δολάρια την ημέρα στα 6.600 δολάρια την ημέρα, σε μια αγορά με πολύ χαμηλή ζήτηση, δείχνει την τάση των charterers να επιλέγουν, όταν έχουν την ευχέρεια όπως στη συγκεκριμένη περίοδο, τα σύγχρονα eco tankers από τα συμβατικά δεξαμενόπλοια, και να προσφέρουν ναύλους που διατηρούν, έστω και οριακά, την κερδοφορία τους.

Το ύψος των ναύλων για τα δεξαμενόπλοια, είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα, αφού ούτε ζήτηση ιδιαίτερη υπάρχει, κυρίως από ΗΠΑ και Ευρώπη, ενώ και η Σαουδική Αραβία έχει μειώσει την παραγωγή της. Σύμφωνα με πληροφορίες από ναυτιλιακές εταιρείες, την αγορά των VLCC «κρατάει ζωντανή» αυτή την περίοδο η Κίνα, που έχει αυξημένες ανάγκες.

 Η Oceanis Eco Tankers της οικογένειας Αλαφούζου, η οποία είναι εισηγμένη στο χρηματιστήριο του Όσλο, κέρδισε πέρσι τον Δεκέμβριο το βραβείο της καλύτερης εταιρείας δεξαμενοπλοίων της χρονιάς βραβεύτηκε από τα Greek Shipping Lllyd’s List Awards. Το βραβείο παρέλαβε ο κ. Γιάννης Αλαφούζος ο οποίος επεσήμανε ότι η εταιρεία του, έχει τον νεότερο στόλο δεξαμενοπλοίων, 17 στο σύνολο, έχοντας παραλάβει 10 νεότευκτα μέσα στα δυο τελευταία χρόνια.

Κάτω η αγορά

Από τους «σούπερ» ναύλους του 2020, κυρίως μέχρι τα μέσα της χρονιάς, όπου καταγράφηκαν και deals που έφταναν και τα 300.000 δολάρια την ημέρα (κυρίως για χρήση των VLCC’s ως πλωτές αποθήκες, αποτέλεσμα των πολέμου στις πετρελαϊκές τιμές), φέτος έχουμε φτάσει τις πρώτες μέρες του 2021 σε ναύλους που σε πολλές περιπτώσεις είναι μηδενική Για παράδειγμα από Μέση Ανατολή για Ν. Κορέα καταγράφηκε ταξίδι που έκλεισε στα 400 δολάρια την ημέρα. Πάντως τα σύγχρονα δεξαμενόπλοια με scrubber καταφέρουν να διατηρήσουν την κερδοφορία τους, ακόμα και αν είναι σε πολύ χαμηλά επίπεδα.

«Μετά την έκρηξη της αγοράς στα μέσα της περασμένης χρονιάς, η πτώση ήταν αναμενόμενη καθώς τα ταξίδια και η οικονομική δραστηριότητα περιορίστηκαν», αναφέρει στην ανάλυσή του, ο Peter Sand, αναλυτής  της BIMCO.

«Καθώς ξέσπασε ο πόλεμος για τις τιμές του πετρελαίου τον περασμένο Μάρτιο, στην αγορά αυξήθηκε κατακόρυφα η ζήτηση, οδηγώντας τους ναύλους στα ύψη», σημειωνει χαρακτηριστικά.

Ωστόσο σήμερα η κατάσταση έχει διαφοροποιηθεί.  Η παγκόσμια ζήτηση πετρελαίου αναμένεται να ανακάμψει με αργούς ρυθμούς με τις προβλέψεις να κάνουν λόγο για επιστροφή στα επίπεδα του 4ου τριμήνου του 2019 περίπου στο 3ο τρίμηνο του 2022. «Τα πετρελαιοφόρα βλέπουν ότι η πορεία για την ανάκαμψη θα είναι αργή, ανομοιογενής και  ασταθής, καθώς οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί ενισχύονται και πάλι σε όλο τον κόσμο, εξαιτίας των μεταλλάξεων του κορονοιου. Και αυτό παρά το γεγονός ότι έχει ξεκινήσει η διάθεσή των εμβολίων κατά του ιού, παγκοσμίως», αναφέρει χαρακτηριστικά ο Peter Sand.

Διαβάστε επίσης: 

Γ. Αλαφούζος: Η Okeanis Eco Tankers έχει αποσβέσει το 65% των επενδύσεων της σε scrubbers

Γ. Αλαφούζος: O δεύτερος μεγαλύτερος μέτοχος της Okeanis Eco Tankers ισχυροποιεί τη θέση του στην εταιρεία

Γ. Αλαφούζος: Η μείωση των παραγγελιών δημιουργεί ίσως τις πιο αισιόδοξες προοπτικές στην ιστορία της αγοράς των τάνκερ