Οι εξελίξεις στην Ελλάκτωρ δεν είναι το πρωταρχικό θέμα που απασχολεί τον τεχνικό κόσμο. Ο κατασκευαστικός κλάδος δεν αντέχει άλλη μια χρονιά χωρίς την ανάληψη σημαντικών έργων. Στελέχη του χώρου σημειώνουν ότι πέρσι ήταν ακόμα ένα έτος εξαιρετικά φτωχό σε συμβάσεις με τις εταιρείες (κάθε μεγέθους) να συνωστίζονται στα όσα μικρά έργα δημοπρατήθηκαν.

Το μόνο θετικό ήταν ότι προχώρησε ο διαγωνισμός για την πρώτη φάση της γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας, αν και δεν υφίσταται χρονοδιάγραμμα για το πότε το έργο θα ξεκινήσει από την κοινοπραξία Άβαξ, Ghella, Alstom Transport, που με την προσφορά των 1.158,6 εκατ. ευρώ μειοδότησε.

Σε εκκρεμότητα βρίσκεται και η υπογραφή της συμβάσεως με την ΕΡΕΤΒΟ για τις πρόδρομες εργασίες της προαναφερθείσας γραμμής του Μετρό και είναι χαρακτηριστικό ότι πρόκειται για ένα διαγωνισμό προϋπολογισμού 48,3 εκατ.  ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ) που ξεκίνησε τον Ιούλιο του 2018 και όπως εκτιμάται η σχετική σύμβαση δεν θα υπογραφτεί πριν τον Φεβρουάριο του 2021 (εκκρεμεί η κατάθεση και η έγκρισή της από το Ελεγκτικό Συνέδριο).

Σε φάση εκδήλωσης ενδιαφέροντος βρίσκεται η «Αναβάθμιση της Ανατολικής Εσωτερικής Περιφερειακής Θεσσαλονίκης με ΣΔΙΤ», το γνωστό ως «Flyover», προϋπολογισμού 462 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ. Όπως ήταν αναμενόμενο ενδιαφέρον για το έργο εκδήλωσαν όλοι οι μεγάλοι κατασκευαστικοί όμιλοι (Άβαξ, ΓΕΚ Τέρνα, Άκτωρ Παραχωρήσεις, Ιντρακάτ και η κοινοπραξία Μυτιληναίος – Ιntertoll Europe ZRt), ωστόσο και σε αυτή την περίπτωση δεν υφίσταται καμιά ασφαλής εκτίμηση για το πότε θα έχουμε ανάδοχο και πολύ περισσότερο για το πότε θα ξεκινήσει.

«Το 2021 είναι η χρονιά των μεγάλων έργων» υποσχέθηκε για άλλη μια φορά χθες ο υπουργός Υποδομών Κώστας Καραμανλής σε συνέντευξή του με τους κατασκευαστές πάντως να είναι δύσπιστοι, όταν το ακούν επισημαίνοντας την ανάγκη για ταχύτερο βηματισμό στις αποφάσεις. Και αυτό δεν αφορά μόνον το ελληνικό δημόσιο ή τις κυβερνήσεις διαχρονικά, όταν π.χ. ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, προϋπολογισμού 310 εκατ. ευρώ, βρίσκεται κολλημένος στη  γραφειοκρατία των Βρυξελλών.

Λίγο πριν τελειώσει το 2020 η DG GROW (αρμόδια Γενική Διεύθυνση της Ε.Ε.) έδωσε το πράσινο φως για την ενσωμάτωση του Πάτρα – Πύργος στη Σύμβαση Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού κρίνοντας ότι είναι συμβατή με το Κοινοτικό Δίκαιο, αλλά τώρα είναι αναγκαία και η έγκριση της Επιτροπής Ανταγωνισμού της ΕΕ (DGCom).

Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών η έγκριση της DGCom θα δοθεί μέχρι τον Ιούνιο. Εφόσον γίνει αυτό και δεν καθυστερήσει η αρμόδια Επιτροπή, τότε το χρονοδιάγραμμα είναι μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2022 να έχει κατασκευαστεί το κομμάτι Μιντιλόγλι – Κάτω Αχαΐα, μέχρι τον Μάρτιο του 2023 να είναι έτοιμο το κομμάτι Κάτω Αχαΐα – Πύργος και το πρώτο εξάμηνο του 2024 να έχει ολοκληρωθεί συνολικά ο δρόμος.

Εγκρίσεις από την ΕΕ αναμένονται και για το Βόρειο τμήμα του Ε-65 το οποίο θα εκτελέσει η ΓΕΚ Τέρνα καθώς πρόκειται για τμήμα της παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Ε65.

Σε φάση προετοιμασίας τα τελευταία τουλάχιστον 4 χρόνια είναι ο Βόρειος Οδικός Άξονας Κρήτης ο αποκαλούμενος και ΒΟΑΚ με τον προϋπολογισμό του τώρα να εκτιμάται σε 1,5 δις. ευρώ με τη χρηματοδοτική συμβολή του δημοσίου στα 800 εκατ. ευρώ. Το σημαντικό αυτό έργο για τη μεγαλόνησο θα δημοπρατηθεί σε τρία τμήματα με τρεις διαφορετικούς τρόπους: 1. Κίσσαμος μέχρι  Χερσόνησο ως σύμβαση παραχώρησης. 2. Το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη θα δημοπρατηθεί ως έργο ΣΔΙΤ και 3. Το τμήμα Νεάπολη – Σητεία ως δημόσιο έργο. Κατασκευαστές εκτιμούν ότι δεν υπάρχει περίπτωση οι διαγωνιστικές διαδικασίες για τον ΒΟΑΚ να ολοκληρωθούν εντός του τρέχοντος έτους. Ελπίζουν ωστόσο τουλάχιστον να εκκινήσουν.

Ως τρία διαφορετικά δημόσια έργα, συνολικού προϋπολογισμού 1 δις. ευρώ, θα δημοπρατηθούν οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού. Πρόκειται ειδικότερα για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης και τη σύνδεσή της με την Εθνική Οδό, την επέκταση προς τη Ραφήνα και την επέκταση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Υμηττού προς το Ελληνικό με τη δημιουργία ανισόπεδων κόμβων στη Βουλιαγμένης και σήραγγας στην Ηλιούπολη. Εντός του 2021 πιθανότατα να δημοπρατηθεί η πρώτη επέκταση, οι άλλες δύο φαίνεται να έχουν ακόμα πολύ δρόμο.

Υποσχέσεις υπάρχουν για πολλά ακόμα έργα χωρίς ακριβές χρονοδιάγραμμα, όπως, μεταξύ άλλων, τα μεγάλα έργα αντιπλημμυρικής θωράκισης, ύψους 1,2 δισ., το νέο πρόγραμμα σιδηροδρομικών έργων, ύψους  3,3 δισ., το νέο πρόγραμμα Επεμβάσεων Βελτίωσης Οδικής Ασφάλειας που περιλαμβάνει σημειακές παρεμβάσεις σε 7.000 επικίνδυνα σημεία σε όλη τη χώρα.

Σε φάση προετοιμασίας έχει τεθεί από την Αττικό Μετρό η επέκταση της γραμμής 2 του Μετρό της Αθήνας (Ανθούπολη – Ελληνικό) στα Δυτικά Προάστια και συγκεκριμένα η ένωση της Ανθούπολης με το Ίλιον, με προϋπολογισμό 350 εκατ. ευρώ, χωρίς και πάλι να μπορεί να εκτιμήσει κανείς πότε θα δημοπρατηθεί.

Μεγάλες είναι οι εκκρεμότητες σε έργα διαχείρισης απορριμμάτων (π.χ. τα έργα για την Αττική) και δικτύων αποχέτευσης ωστόσο όλα προχωρούν με ρυθμούς …χελώνας, ενώ υπάρχουν και τα «στοιχειωμένα» έργα όπως είναι η υποθαλάσσια ζεύξη Σαλαμίνας – Περάματος με τη διαγωνιστική διαδικασία να διαρκεί ήδη τέσσερα χρόνια.

Χθες η Περιφέρεια Αττικής ανακοίνωσε ότι προχώρησε στην προέγκριση των τευχών της διακήρυξης για το έργο της κατασκευής δικτύου αποχέτευσης ακαθάρτων στο Δήμο Μαραθώνα, με τη συγχρηματοδότηση του ΕΣΠΑ 2014-2020 και συγκεκριμένα του Ταμείου Συνοχής. Η «Κατασκευή δικτύου ακαθάρτων στο δήμο Μαραθώνα», είναι συνολικού προϋπολογισμού 90 εκατ. ευρώ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Από τη θεσμική πλευρά με την πρόσφατη αναθεώρηση του ν.4412 θεσμοθετήθηκε η ιδιωτική επίβλεψη σε έργα και μελέτες ενώ επιχειρείται να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα των παράλογα υψηλών εκπτώσεων, με τους κατασκευαστές να σημειώνουν πάντως πως μένουν να γίνουν πολλά περισσότερα (μεταξύ άλλων η επίσπευση των αποφάσεων της δικαιοσύνης) ώστε τα έργα να μπαίνουν ταχύτερα σε φάση εκτέλεσης.

Διαβάστε ακόμη:

Κώστας Καραμανλής: Στο πρώτο εξάμηνο του 2021 ξεκινάει το έργο της Γραμμής 4 του Μετρό

Η μάχη στο παρασκήνιο για ακόμα 19 μέρες θα κρίνει το μέλλον της Ελλάκτωρ