ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
«Εκεί που μας χρωστούσαν, ζητάνε και τα ρέστα».
Με αυτή την νεοελληνική ρήση θα μπορούσε να περιγράψει κανείς τις αντιδράσεις της Εφορείας Εναλίων Αρχαιοτήτων, αλλά και της αντιπολίτευσης, στην απόφαση του Έλληνα εφοπλιστή, Πάνου Λασκαρίδη να ανελκύσει από τη θάλασσα των Αντικυθήρων και να παραδώσει άμεσα στην Εφορεία Εναλίων, ένα κανόνι του 17ου – 18ου αιώνα και μία αρχαία λίθινη άγκυρα.
Με απλό, περιεκτικό και σαφή λόγο, ξεκαθαρίζει ο Έλληνας πλοιοκτήτης, Πάνος Λασκαρίδης τις συνθήκες κάτω από τις οποίες ενήργησε, με γνώμονα τον συμφέρον της πατρίδας.
Μιλώντας στο mononews αναφέρει χαρακτηριστρικά:
«Σκέφτηκα ότι, αφού βρέθηκαν τα αντικείμενα αυτά σε μέρη αφύλακτα, αλλά προσιτά στον καθένα, αν έμεναν εκεί θα έπεφταν θύματα κλοπής σε σύντομο διάστημα. Έτσι, χωρίς καμιά καθυστέρηση, μετά από 5 μέρες, τα αντικείμενα αυτά βρίσκονταν στα εργαστήρια συντήρησης, τέλεια συσκευασμένα – και τι ειρωνεία: στα εργαστήρια που εγώ είχα ανακατασκευάσει και αποκαταστήσει πλήρως, με μεγάλη δαπάνη δική μου πριν από χρόνια… Ποτέ μου δεν φοβήθηκα ούτε την γραφειοκρατία, ούτε τους πολλούς αυτόκλητους συκοφάντες μου, που εδρεύουν στην ίδια την Εφορία Εναλίων».
Ο ίδιος, στο πρότυπο της Αθηναϊκής Δημοκρατίας του Περικλή, θεωρεί την προσφορά στην πατρίδα καθήκον. Να συνεισφέρουν όλοι κατά τις δυνάμεις τους, επισημαίνει: «Οι πλούσιοι πολλά, οι λιγότερο εύποροι ό,τι μπορούν και οι φτωχοί τίποτα».
Όσον αφορά στην προ ολίγων μηνών πρότασή του, να δημιουργηθεί ένα «κίνημα πλουσίων» για την Ελλάδα, εξηγεί ότι: «Το κίνημα των πλουσίων έχει το νόημα να κινητοποιηθούν εξαίρετοι Έλληνες πατριώτες να βοηθήσουν στην κατεύθυνση αυτή και έχω κάθε λόγο ότι αυτό θα γίνει είτε φανερά είτε, τις περισσότερες φορές, για ευνόητους λόγους, με εμπιστευτικό τρόπο».
Για τη ελληνόκτητη ναυτιλία, εκεί που «κτυπάει η καρδιά» του ομίλου επιχειρήσεων της οικογένειας Λασκαρίδη, ο ίδιος, με μεγάλη εμπειρία, τόσο σε επιχειρηματικό επίπεδο, όσο και σε επίπεδο φορέων, αφού έχει υπηρετήσει τον κλάδο τόσο ως πρόεδρος της Ένωσης Ευρωπαίων Εφοπλιστών (ECSA), όσο και από τη συμμετοχή του στην διοίκηση της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών, εκφράζει την πεποίθησή του ότι ο ελληνικός εφοπλισμός θα διατηρήσει την πρωτοκαθεδρία του, την επόμενη 20ετία, παρά τις τεράστιες προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος.
«Από πλευράς πλοιοκτησίας, δεν ανησυχώ, γιατί η διαφορά μας από τους μεγάλους ανταγωνιστές μας, (Ιαπωνία και ακόμα και την Κίνα) είναι τέτοια, που δεν ανατρέπεται εύκολα», δηλώνει χαρακτηριστικά.
Ερ: Είναι γνωστό ότι ασχολείστε προσωπικά με δεκάδες έργα, στον τομέα του πολιτισμού, της παιδείας, της ενίσχυσης της εθνικής άμυνας και με άλλα. Τι σας έχει παρακινήσει, ώστε να ασχοληθείτε τόσο ενεργά με αυτό που θα μπορούσαμε να χαρακτηρίσουμε στοχευμένο κοινωφελές έργο;
Απ. «Οι παλαιότεροι έλεγαν «εκ της κοινωνίας ελάβομεν και εις την κοινωνίαν θα αποδώσομεν». Στα σημερινά, πιο λαϊκά ελληνικά, η παροιμία είναι «τι θα τα κάνεις, μαζί σου θα τα πάρεις;»
Όμως, μιλώντας σοβαρά, νομίζω υπάρχει σε κάθε άνθρωπο η συνειδητοποίηση ότι, εάν στάθηκες τυχερός και απέκτησες περιουσία και πλούτο, καλό θα είναι να ρίχνεις μια ματιά γύρω σου και να βλέπεις πού χρειάζεται να βοηθήσεις. Το σημαντικό, όμως, δεν είναι να βοηθούν οι εύποροι αλλά να συνεισφέρουν όλοι κατά τις δυνάμεις τους.
«Οι πλούσιοι πολλά, οι λιγότερο εύποροι ό,τι μπορούν και οι φτωχοί τίποτα».
Η σημερινή νοοτροπία προσφοράς και των δύο οικογενειών Λασκαρίδη στηρίζεται στις οικογενειακές αξίες της προσφοράς και κοινωνικού έργου, που όλα τα μέλη των οικογενειών μας είχαν αφιερώσει την ζωή τους, έτσι σήμερα, που υπάρχουν τα μέσα, μπορούμε να ανταποκριθούμε σε αυτό το κοινωνικό καθήκον με μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα».
Ερ. Σε ένα από αυτά, που αφορά στην θαλάσσια περιοχή των Αντικυθήρων και την πρωτοβουλία σας να ανελκύσετε ένα κανόνι του 17ου – 18ου αιώνα και μία αρχαία λίθινη άγκυρα. Διαβάσαμε την επιστολή σας, που περιγράφετε τις κινήσεις σας. Τι σκεφτήκατε όταν αποφασίσατε να «σηκώσετε» τα δύο αντικείμενα; Υπό την έννοια ότι ο πολύς κόσμος, ίσως, σκεφτόταν αντίθετα, φοβούμενος να «μπλέξει» με την γραφειοκρατία;
Απ. «Η ανέλκυση της άγκυρας και του κανονιού στα Αντικύθηρα.
Για να σας είμαι απόλυτα ειλικρινής, δεν σκέφτηκα και πολλά πράγματα. Μάλλον σκέφτηκα ότι, αφού βρέθηκαν τα αντικείμενα αυτά σε μέρη αφύλακτα, αλλά προσιτά στον καθένα, αν έμεναν εκεί θα έπεφταν θύματα κλοπής σε σύντομο διάστημα.
Έτσι χωρίς καμιά καθυστέρηση, μετά από 5 μέρες, τα αντικείμενα αυτά βρίσκονταν στα εργαστήρια συντήρησης, τέλεια συσκευασμένα – και τι ειρωνεία: στα εργαστήρια που εγώ είχα ανακατασκευάσει και αποκαταστήσει πλήρως με μεγάλη δαπάνη δική μου πριν από χρόνια…
Ποτέ μου δεν φοβήθηκα ούτε την γραφειοκρατία, ούτε τους πολλούς αυτόκλητους συκοφάντες μου, που εδρεύουν στην ίδια την Εφορία Εναλίων».
Ερ: Κάνατε επίσης λόγο στην επιστολή σας για καθυστερήσεις στο ζήτημα του ναυαγίου των Αντικυθήρων. Ως ένας άνθρωπος που έχει ασχοληθεί προσωπικά με το θέμα, για ποιους λόγους πιστεύετε ότι δεν προχωρούσε τίποτα επί πέντε χρόνια;
Απ. «Δεν λέγω ότι στα 5 χρόνια δεν έγινε τίποτα.
Η πενταετής αποστολή διαλύθηκε το 2018, όταν ο τότε επικεφαλής της Αμερικανός αρχαιολόγος ενεπλάκη σε πολλές διαμάχες με τους χορηγούς του, τους συνεργάτες του και την υπηρεσία. Η υπηρεσία δεν φρόντισε ποτέ να ανακηρύξει αρχαιολογικό χώρο την περιοχή του Ναυαγίου, πράγμα που ξεκίνησε (και ακόμα δεν έχει κάνει) ημέρες μόνο μετά τον τεχνητό θόρυβο που προκάλεσαν οι διάφοροι συκοφάντες σχετικά με την ανέλκυση της άγκυρας και του κανονιού. Δύο αντικείμενα με εντελώς μηδενική υλική και αρχαιολογική αξία».
Ερ. Ένας άλλος τομέας που δείχνετε ιδιαίτερη ευαισθησία είναι οι ανάγκες του Πολεμικού Ναυτικού της χώρας. Ως άνθρωπος της ναυτιλίας, είχατε δηλώσει προ μηνών ότι ίσως θα έπρεπε να οργανωθεί ένα «κίνημα των πλουσίων», από την πολιτεία, προκειμένου να ενισχυθεί μεταξύ άλλων και η άμυνα της χώρας. Έχουν γίνει από τότε κάποια βήματα σε αυτή την κατεύθυνση;
Απ. «Επί δεκαετίες (αλλά κυρίως τα χρόνια της κρίσης), οι ελληνικές κυβερνήσεις είχαν αφήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις και ιδίως το Ναυτικό μας χωρίς την απαιτούμενη χρηματοδότηση, ώστε να ικανοποιήσει έστω και τις βασικές τους λειτουργικές δαπάνες, κάτι που πρέπει άμεσα να αντιστραφεί.
Τον τελευταίο καιρό, κυρίως λόγω της εξέλιξης των σχέσεων με την Τουρκία και την φιλοπολεμική συμπεριφορά του αναθεωρητικού γείτονά μας και ο ελληνικός λαός και η κυβέρνηση κατάλαβαν ότι ήλθε το «μη παραπέρα». Σε αυτό βοήθησαν και οι φωνές πολλών εξ υμών, που είχαμε από καιρό διαγνώσει ότι, χωρίς χρηματοδότηση και με ένα άθλιο νομικό σύστημα δημοσίων προμηθειών, οι Ένοπλές μας Δυνάμεις θα κατέρρεαν.
Ευτυχώς, τα πράγματα φαίνεται ότι αλλάζουν προς την θετική κατεύθυνση. Το κίνημα των πλουσίων έχει το νόημα να κινητοποιηθούν εξαίρετοι Έλληνες πατριώτες, να βοηθήσουν στην κατεύθυνση αυτή και έχω κάθε λόγο ότι αυτό θα γίνει, είτε φανερά είτε, τις περισσότερες φορές για ευνόητους λόγους, με εμπιστευτικό τρόπο.».
Ερ. Παράλληλα, εξαιρετικά σημαντικό ρόλο στα θέματα πολιτισμού και παιδείας διαδραματίζει το ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη. Μπορείτε να μας πείτε τα προγράμματα που τρέχει αυτή την περίοδο το ίδρυμα και αν υπάρχει ανταπόκριση από το κοινό, ιδιαίτερα από τη κρίσιμη για το μέλλον της χώρας μας, νέα γενιά;
Απ. «Είναι αδύνατον να περιγράψω, έστω και σύντομα, τα πολλά και ενδιαφέροντα προγράμματα του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη.
Οι κύριοι πυλώνες του είναι τα εκπαιδευτικά προγράμματα για Γυμνάσιο και Λύκειο που, εκτός εποχής κορονοϊού, παρακολουθούν περίπου 30.000 μαθητές κάθε χρόνο και η δεύτερη μεγαλύτερη βιβλιοθήκη στην Ελλάδα με περίπου 600.000 βιβλία (έναντι περίπου 700.000 της Εθνικής μας Βιβλιοθήκης που περιλαμβάνει τις συλλογές μερικών από τους σπουδαιότερους Έλληνες λογίους και ανθρώπους των γραμμάτων και των τεχνών.
Ίσως οι αναγνώστε σας να αποκτήσουν μια πλήρη εικόνα για όλες τις δραστηριότητες του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη αν ξεναγηθούν στην ιστοσελίδα του Ιδρύματος www.laskaridou.gr».
Ερ. Δεν θα μπορούσαμε να κλείσουμε την συζήτησή μας, νομίζω, με κάτι άλλο εκτός από τη ναυτιλία. Σας έχω ακούσει να μιλάτε δεκάδες φορές για τα θέματα της ναυτιλίας, και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει. Με την τεράστια εμπειρία που έχετε, αλλά και την βαθιά γνώση όσων έρχονται τα επόμενα χρόνια, μπορείτε να μας πείτε πώς βλέπετε εσείς σε δύο δεκαετίες από τώρα, τόσο την ελληνόκτητη, όσο και τη παγκόσμια ναυτιλία;
Απ. «Για την κατάσταση της ναυτιλίας μας σε 20 χρόνια από σήμερα έχω τις εξής σκέψεις:
– Από πλευράς πλοιοκτησίας, δεν ανησυχώ, γιατί η διαφορά μας από τους μεγάλους ανταγωνιστές μας,(Ιαπωνία και ακόμα και την Κίνα) είναι τέτοια που δεν ανατρέπεται εύκολα.
-Θα αντιμετωπίσουμε συνεχώς πρόβλημα και προκλήσεις στο θέμα των αξιωματικών, κυρίως στην Ελληνική σημαία
-Θα πρέπει να καταλάβουμε ότι Ναυτιλία δεν είναι μόνο η πλοιοκτησία, αλλά και ο εφοπλισμός και, κυρίως, όλες οι παραναυτιλιακές δραστηριότητες (το shipping cluster). Σε αυτό το θέμα, είμαστε ακόμα πολύ αδύνατοι (και γι’ αυτό καταταγόμαστε στην 10η θέση παγκοσμίως, ενώ στην πλοιοκτησία είμαστε πρώτοι και με διαφορά).
– Θα πρέπει να γίνουμε πολύ πιο εξωστρεφείς στον ευρωπαϊκό χώρο και παγκοσμίως και να επεμβαίνουμε και να επηρεάσουμε την διεθνή ναυτιλιακή σκηνή όσο περισσότερο μπορούμε.
-Τέλος να μπορέσουμε να προσαρμοστούμε επιτυχώς στις τεράστιες αλλαγές και προκλήσεις που έρχονται λόγω της κλιματικής αλλαγής».
Διαβάστε ακόμη:
Στηρίζει την ελληνική σημαία ο όμιλος της Άννας Αγγελικούση
Πειρατεία στο τάνκερ «STELIOS K»: Αίσιο τέλος για τους Έλληνες ναυτικούς
Τα ονόματα της ναυτιλίας που πήραν τα Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2020
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση