ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Στους στόχους του ΑΔΜΗΕ να δραστηριοποιηθεί στις διασυνδέσεις των αιολικών στη νησιωτική Ελλάδα, στην ανάπτυξη offshore και στην αποθήκευση ενέργειας αναφέρθηκε μεταξύ άλλων ο Αντιπρόεδρος του ΑΔΜΗΕ κ. Ιωάννης Μάργαρης, μιλώντας στο Renewables & Storage Forum. Όπως είπε προτείνει ο ΑΔΜΗΕ να αναλαμβάνει τον σχεδιασμό, τη μελέτη και την αδειοδότηση των έργων σύνδεσης των πάρκων. Επιπλέον, να αναλαμβάνει την υλοποίηση του έργου σύνδεσης με ίδια χρηματοδότηση και ενσωμάτωση των έργων στην Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΑΔΜΗΕ με το κόστος των έργων αυτών να ανακτάται μέσω των χρεώσεων για τη χρήση του Συστήματος.
- Ο ρόλος του ΑΔΜΗΕ στα υπεράκτια αιολικά πάρκα
Ειδικά σε ό,τι αφορά τα offshore πάρκα, όπως ανέφερε, υποστηρίζει τη διαχείριση μιας ολιστικής προσέγγισης με στόχο τη βελτιστοποίηση της λειτουργίας τους προς όφελος ολόκληρης της αγοράς ενέργειας.
“Ο ΑΔΜΗΕ, ως θεματοφύλακας της ασφάλειας και αποτελεσματικότητας του Συστήματος, μπορεί να το εγγυηθεί αυτό. Η δική μας θέση είναι ότι η ανάπτυξη των μονάδων αυτών δεν μπορεί να γίνει άναρχα και ad hoc, αλλά χρειάζεται κεντρική στρατηγική η οποία, με τη σειρά της, προϋποθέτει βαθιά τεχνογνωσία. Ο ΑΔΜΗΕ διαθέτει εκτεταμένη εμπειρία στον σχεδιασμό και την υλοποίηση υποθαλάσσιων διασυνδέσεων υψηλής τάσης και μπορεί να εγγυηθεί ασφαλείς διασυνδέσεις σύμφωνα με τα πλέον σύγχρονα πρότυπα”.
Όπως εξήγησε, “αυτό που εμείς προτείνουμε είναι να εκπονούμε στρατηγική μελέτη για την ανάπτυξη των offshore ως επέκταση του Εθνικού Συστήματος Μεταφοράς Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΕΣΜΗΕ). Στη συνέχεια, να διενεργείται ανοικτός δημόσιος διαγωνισμός με τη μορφή ανταγωνιστικής διαδικασίας με κριτήριο την τιμή αποζημίωσης της ενέργειας. Προτείνουμε ο ΑΔΜΗΕ να αναλαμβάνει τον σχεδιασμό, τη μελέτη και την αδειοδότηση των έργων σύνδεσης των πάρκων. Επιπλέον, να αναλαμβάνει την υλοποίηση του έργου σύνδεσης με ίδια χρηματοδότηση και ενσωμάτωση των έργων στην Ρυθμιζόμενη Περιουσιακή Βάση του ΑΔΜΗΕ με το κόστος των έργων αυτών να ανακτάται μέσω των χρεώσεων για τη χρήση του Συστήματος.
- Πιλοτικό Πρόγραμμα Αποθήκευσης στη Νάξο
Ένας ακόμη τομέας ανάπτυξης στον οποίο ο ΑΔΜΗΕ μπορεί να διαδραματίσει ρόλο στον βαθμό που του αναλογεί ως διαχειριστή, είναι οι υποδομές αποθήκευσης. Όπως είχα εξαγγείλει από αυτό εδώ το βήμα πριν από έναν χρόνο, ο ΑΔΜΗΕ έχει ωριμάσει συγκεκριμένες προτάσεις για Μονάδες Αποθήκευσης στο Διασυνδεδεμένο Σύστημα και στα Νησιά που διασυνδέονται στο ΕΣΜΗΕ, μετά από στενή συνεργασία και διαβούλευση με σημαντικές εταιρείες του κλάδου, από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Οι αποθηκευτικοί σταθμοί μπορούν να αποτελέσουν χρήσιμο εργαλείο στο Σύστημα Μεταφοράς, καθώς συμβάλλουν στην ευελιξία και αποδοτικότερη εκμετάλλευση του Συστήματος ιδιαίτερα σε συνθήκες υψηλής διείσδυσης ΑΠΕ. Επιπλέον, συνεισφέρουν στην επάρκεια ισχύος των διασυνδεδεμένων νησιωτικών συστημάτων με περιορισμένη ικανότητα στη διασύνδεση και παρέχουν εφεδρεία εκτάκτων αναγκών στα πλήρως διασυνδεδεμένα νησιά.
Λαμβάνοντας επιπλέον υπόψη τη διαθέσιμη έκταση στον Υποσταθμό Νάξου, ο ΑΔΜΗΕ εξετάζει την εγκατάσταση πιλοτικού σταθμού συσσωρευτών στον Υ/Σ της Νάξου, μεγέθους 5 έως 10 MW και χωρητικότητας αποθήκευσης 20 έως 40 MWh.
Ο σταθμός αυτός θα υποκαταστήσει μέρος της αναγκαίας ισχύος εφεδρείας στις Βόρειες Κυκλάδες με οικονομικά βέλτιστο τρόπο. Παράλληλα, θα αξιοποιηθεί από τον ΑΔΜΗΕ στο πλαίσιο της διερεύνησης για τον βέλτιστο τρόπο διαχείρισης συστημάτων συσσωρευτών, που θα συμβάλλουν στην επίτευξη των στόχων του ΕΣΕΚ.
Για τον πράσινο μετασχηματισμό
Πρόκληση είναι, σημείωσε, να διατηρήσουμε τον κλάδο προσηλωμένο στους Στρατηγικούς Στόχους του Πράσινου Μετασχηματισμού. Ταυτόχρονα, όμως, είπε, η πανδημία είναι μια παράμετρος που δείχνει κατεξοχήν το αδιέξοδο του παραγωγικού μας μοντέλου όπως αυτό αποτυπώνεται στην κλιματική αλλαγή.
Για επιτευχθεί ο απώτερος στόχος της κλιματικά ουδέτερης Ευρώπης έως το 2050, κάθε κράτος μέλος έχει θέσει μια σειρά από Εθνικούς Στόχους για την Ενέργεια και το Κλίμα. Ο ΑΔΜΗΕ, ως Εθνικός Διαχειριστής του Συστήματος Μεταφοράς, αποτελεί βασικό φορέα υλοποίησης των στόχων του ΕΣΕΚ. Το Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης (ΔΠΑ) που καταρτίζουμε σε ετήσια βάση αποτυπώνει το συνολικό πλάνο των ηλεκτρικών διασυνδέσεων, συνολικού προϋπολογισμού της τάξης των 5 δισ. ευρώ έως το 2030.
Ο στρατηγικός ρόλος του ΑΔΜΗΕ, όμως, δεν εξαντλείται στο ΔΠΑ. Στόχος μας είναι ο Διαχειριστής να αναδειχθεί σε enabler της στροφής προς την πράσινη ανάπτυξη μέσω της απολιγνιτοποίησης. Προς την κατεύθυνση αυτή, μας ενδιαφέρει να παίξουμε ενεργό ρόλο στη διασύνδεση των μεγάλων έργων ΑΠΕ στον νησιωτικό χώρο, στις διασυνδέσεις των υπεράκτιων αιολικών πάρκων, καθώς και στον νέο κλάδο της αποθήκευσης – σε βαθμό πάντα που συνάδει με τον ρόλο μας ως ανεξάρτητου διαχειριστή.
Η τεχνογνωσία που χρησιμοποιείται για τα έργα αυτά είναι καινοτόμος και ο ΑΔΜΗΕ έχει όλες τις δυνατότητες – τεχνικές και χρηματοοικονομικές – να δραστηριοποιηθεί σε αυτές τις νέες αγορές, σημείωσε επίσης και αναφέρθηκε στην ανάγκη ενίσχυσης των πόρων του Διαχειριστή, εξηγώντας ότι ο ΑΔΜΗΕ βρίσκεται αντιμέτωπος με αυξημένες ανάγκες σε έμπειρο, υψηλά καταρτισμένο προσωπικό.
- Το ΔΠΑ 2021-2029 «καλύπτει» το ΕΣΕΚ
Ο Σχεδιασμός του Συστήματος, είπε, καλύπτει ήδη τον στόχο του ΕΣΕΚ για τις ΑΠΕ έως το 2030. Σύμφωνα με αυτόν, η εγκατεστημένη ισχύς ΑΠΕ θα πρέπει να ανέρχεται σε 15 GW (πλην των 3.9 GW των μεγάλων υδροηλεκτρικών) την επόμενη δεκαετία. Ο προγραμματισμός μας, μάλιστα, ξεπερνά αυτόν τον στόχο, αφού προβλέπει εγκατεστημένη ισχύ 15.7 GW, με ενσωμάτωση των νησιών (συντηρητική εκτίμηση 2,4 GW), του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (2,45 GW) και των Σταθμών με Οριστικές Προσφορές Σύνδεσης (3,72 GW). Σε αυτά δεν περιλαμβάνονται όσα πρόκειται να ενταχθούν στο Δίκτυο Διανομής ή τα θαλάσσια πάρκα στο βαθμό που θα υλοποιηθούν πριν το 2030.
Όπως είναι προφανές, σημείωσε, όσο αυξάνονται τα έργα που εντάσσονται στο Σύστημα, ο διαθέσιμος ηλεκτρικός χώρος περιορίζεται. Για τον λόγο αυτό, προκειμένου να αποφευχθεί η μη βέλτιστη ανάπτυξη του Συστήματος και του Δικτύου, η περαιτέρω διάθεση του ηλεκτρικού χώρου για ανάπτυξη ΑΠΕ θα πρέπει να γίνει με στρατηγικό τρόπο. Αυτό θα μπορούσε, ενδεχομένως, να επιτευχθεί με διενέργεια διαγωνισμών από τη ΡΑΕ με συγκεκριμένο μέγεθος ισχύος ανά περιοχή ενδιαφέροντος κ.α.
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση