«Οι αλλαγές που είχαν δρομολογηθεί πριν την πανδημία επιταχύνονται. Δεν μας κάνει εντύπωση η αύξηση του αριθμού των εργαζομένων που εργάζονται από το σπίτι και ψωνίζουν από το διαδίκτυο και μένει να δούμε πως όλα αυτά θα αλλάξουν τα δομικά χαρακτηριστικά της αγοράς των ακινήτων.»

Τα παραπάνω σημείωσε η Έρη Μητσοστεργίου, πρόεδρος ULI Greece & Cyprus μιλώντας στην πρώτη συνεδρίαση του 21ου συνεδρίου για την ακίνητη περιουσία Prodexpo 2020, προσθέτοντας ότι οι αλλαγές που σημειώνονται μπορεί να οδηγήσουν σε μείωση των αναγκών για γραφειακούς χώρους.

Επίσης, οι ιδιοκτήτες εμπορικών κέντρων βλέπουν πως θα δημιουργήσουν ένα μοντέλο πιο βιώσιμο. Στα logistics οι ανάγκες μεγαλώνουν για αποθήκες μέσα στις πόλεις. Η κα. Μητσοστεργίου, ωστόσο, ερμήνευσε τα παραπάνω αφήνοντας ανοιχτή την ένταση των νέων φαινομένων λέγοντας χαρακτηριστικά: «Μετά την 11η Σεπτεμβρίου 2001 όλοι είπαμε ότι δεν θα μπούμε σε αεροπλάνο και δεν θα κτίσουμε ξανά ουρανοξύστες, δεν έγινε ούτε το ένα ούτε άλλο».

Ο διευθύνων σύμβουλος της Prodea ΑΕΕΑΠ, Αριστοτέλης Καρυτινός σημείωσε ότι αυτή τη στιγμή γίνονται ελάχιστες αγοραπωλησίες, η αγορά έχει παγώσει με τους επενδυτές να τηρούν στάση αναμονής. Όπως είπε η αγορά βρίσκεται σε μετάβαση, αλλά ο ίδιος δεν πιστεύει ότι θα δουλεύουμε και θα ψωνίζουμε από το σπίτι στην κλίμακα που λέγεται. Ευνοούνται οι αποθήκες και τα ποιοτικά γραφεία και οδεύουμε στη σταδιακή μείωση του ενδιαφέροντος και των αξιών για προϊόν που είναι Β και Γ κατηγορίας, πρόσθεσε.

Ο Πάνος Παναγιωτίδης, Chief Operating Officer της Dimand σημείωσε ότι η ελληνική αγορά είναι δύο ταχυτήτων, η μια περιλαμβάνει τα ποιοτικά ακίνητα σε καλές περιοχές που θα προσελκύσουν επενδυτές και η άλλη τα υπόλοιπα που θα μπουν σε αφάνεια. Σύμφωνα με τον ίδιο η περισσότερο ωφελημένη κατηγορία ακινήτων σε αυτή τη φάση είναι οι αποθήκες οι οποίες «κλέβουν» ένα κομμάτι της πίτας από το retail.

Για τις δραματικές διαστάσεις που έχει στα τουριστικά ακίνητα η πανδημία μίλησε ο Γιάννης Παρασκευόπουλος, Γενικός Διευθυντής της Danos – BNP Paribas Real Estate. Όπως είπε το 2021 θα είναι δύσκολη χρονιά, ανάκαμψη φαίνεται το 2022, ενώ τα δεδομένα του 2019 θα τα προσεγγίσουμε το 2023. Πρόσθεσε πάντως ότι το τουριστικό προϊόν αποτελεί μακροπρόθεσμη επένδυση και το ενδιαφέρον των επενδυτών για την ελληνική αγορά παραμένει. Τόνισε επίσης ότι όποιες τουριστικές μονάδες απευθύνθηκαν στοχευμένα σε ειδικό κοινό υψηλού εισοδήματος είδαν τα έσοδά τους να αυξάνονται τους μήνες Ιούλιο και Αύγουστο.