ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ
Τα μεγάλα σχέδια της Intralot, το παρασκήνιο για τη ΔΕΠΑ, οι νέες business του Λου Κολλάκη, έτοιμος ο Φέσσας, οι αλλαγές του Νεμπή, τα νέα πλοία του Προκοπίου, το κάλεσμα της Μήτση, οι περιπέτειες της πλατινομαλλούσας σε Βουλιαγμένη – Λεγρενά και ο ΧΧ
Σε σχέση εμπιστοσύνης εξελίσσεται, η ταραχώδης τα πρώτα χρόνια, επένδυση των εταιρειών επενδύσεων (fund) με την ελληνική ναυτιλία.
Από τα μηνύματα του ελληνικού εφοπλισμού, την προηγούμενη δεκαετία, προκειμένου τα fund να μην βλέπουν τις ναυτιλιακές εταιρείες ως επένδυση «εκατό μέτρων», φτάσαμε στην σημερινή εποχή, και αφού πρώτα οι σχέσεις των δύο μερών πέρασαν από 40 κύματα, φτάσαμε στην σημερινή εποχή που συμμετέχουν σταθερά σε μεγάλες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες.
Χαρακτηριστικά παραδείγματα η Star Bulk του Πέτρου Παππά, με την Oaktree, η Dorian του Γιάννη Χατζηπατέρα με την BlackRock αλλά και η Costamare του Κωστή Κωνσταντακόπουλου με το York Capital.
Οι πρώτες επαφές
Στα μέσα της προηγούμενης δεκαετίας οι εταιρείες επενδύσεων, ανακάλυψαν την ναυτιλία , προσδοκώντας γρήγορα κέρδη. Φυσικά από το «έργο» που εξελισσόταν δεν μπορούσε να λείψει και η μεγαλύτερη ναυτιλία του κόσμου, η ελληνόκτητη.
Η κρίση που διερχόταν η ναυτιλιακή βιομηχανία, είχε προκαλέσει μεγάλα προβλήματα στη χρηματοδότηση των ναυτιλιακών εταιρειών που αναζητούσαν εναλλακτικούς τρόπους εξεύρεσης κεφαλαίων. Από την άλλη πλευρά οι επενδυτικές εταιρείες, έχοντας συγκεντρώσει εκατοντάδες δισ. δολαρίων έψαχναν βιομηχανίες που μπορούν να παράξουν μεγάλες αποδόσεις προκειμένου να τοποθετηθούν.
Είχε προηγηθεί, και η περίοδος 2004 – 2008 όπου τα κέρδη για τη ναυτιλιακή βιομηχανία είχαν εκτοξευτεί. Ακολούθησε όμως η ελεύθερη πτώση εξαιτίας της παγκόσμιας οικονομικής κρίσης του 2009, που έριξε τους ναύλους σε ιστορικά χαμηλά, και δημιούργησε κλυδωνισμούς στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα εκείνης της περιόδου ήταν η ¨διάλυση» του γερμανικού ναυτιλιακού μοντέλου. Αντίθετα οι Έλληνες στην πλειοψηφία τους , άντεξαν και διατήρησαν την παγκόσμια πρωτοπορία τους, όλα αυτά τα χρόνια.
Ωστόσο η ανάγκη για χρηματοδότηση εκείνη την περίοδο ήταν μεγάλη, αφού οι τράπεζες είχαν σταματήσει να παρέχουν στις περισσότερες περιπτώσεις δάνεια, ενώ πολλές
Οι ιστορίες που κυκλοφόρησαν στην Ακτή Μιαούλη, για την προσπάθεια στελεχών να χρηματοδοτήσουν ναυτιλιακές εταιρείες ήταν αμέτρητες. Με την πλειοψηφία των Eλλήνων εφοπλιστών, αρχικά τουλάχιστον, να είναι αρνητική.
Όταν όμως οι επενδυτές μπήκαν τελικά σε ναυτιλιακές εταιρείες, δεν άργησε να σημάνει συναγερμός, με τους επίσημους φορείς να στέλνουν το μήνυμα στα fund ότι η ναυτιλία είναι μια βιομηχανία που χρειάζεται μακροπρόθεσμες επενδύσεις και όχι βραχυχρόνιες.
Στην περίπτωση της Oaktree, μάλιστα που είχε μπει στην Excell Maritime, τα πράγματα δεν εξελίχθηκαν καλά με αποτέλεσμα το fund να αλλάξει την διοίκηση της εταιρείας. Στην πορεία μάλιστα, και με την ναυλαγορά ασταθή, η Oaktree πίεσε την Star Bulk να απορροφήσει τον στόλο της Excell. Σε μια δύσκολη για την εποχή «μανούβρα» ο Πέτρος Παππάς κατάφερε να απορροφήσει τον στόλο, και να κρατήσει την εταιρεία του οικονομικά υγιή.
Η σημερινή εικόνα
Σε αντίθεση με την εικόνα των πρώτων ετών, τα fund που είναι στη ναυτιλία σήμερα, στηρίζουν τον κλάδο. Πριν από λίγες ημέρες η BlackRock, απέκτησε το 10% του μετοχικού κεφαλαίου της Dorian LPG, συμφερόντων του εφοπλιστή Γιάννη Χατζηπατέρα, γεγονός που την καθιστά πλέον τον τρίτο μεγαλύτερο θεσμικό μέτοχο της ναυτιλιακής.
Σύμφωνα με τα αρχεία της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, ο επενδυτικός κολοσσός που εδρεύει στη Νέα Υόρκη προχώρησε σε εξαγορές μετοχών και κατέχει πλέον 5,1 εκατομμύρια τίτλους της Dorian LPG, που αντιστοιχούν σε ποσοστό 10% της εταιρείας.
Μεγαλύτερος μέτοχος της εταιρείας παραμένει η Kensico Capital Management με 8 εκατ. μετοχές, ποσοστό 15,7% και ακολουθεί η Wellington Management Group με 6,3 εκατ. μετοχές, ποσοστό 12,4%.
Λίγους μήνες νωρίτερα η Oaktree Capital Management, που είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος της Star Bulk, με ποσοστό 40%, έλαβε μια ακόμα θέση στο διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας.
Η αμερικανική εταιρεία ενεργοποίησε το δικαίωμα που της είχε δοθεί βάσει συμφωνίας των μετόχων το 2014 και απέκτησε και τρίτη θέση στο διοικητικό συμβούλιο της Star Bulk, που πλέον αποτελείται από δέκα πρόσωπα.
Τέλος μια εμπορική σχέση αμοιβαίας εμπιστοσύνης διατηρούν εδώ και χρόνια η Costamate με το York Capital Management. Η ελληνική ναυτιλιακή εταιρεία, την οποία ίδρυσε ο αείμνηστος Βασίλης Κωνσταντακόπουλος, ελέγχει έναν στόλο από 75 containerships, με συνολική μεταφορική ικανότητα 538.00 TEU, συμπεριλαμβανομένων και πέντε υπό ναυπήγηση πλοίων. Δέκα από τα πλοία της ανήκουν στο joint venture που έχει η Costamare με το York Capital Management.
Ακολουθήστε το mononews.gr στο Google News για την πιο ξεχωριστή ενημέρωση
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Δ. Καλαντώνη: Η ιστορία πίσω από την «Εξέλιξη Ζωής», οι δράσεις και οι στόχοι
- Attica Bank: Ανοίγει το παιχνίδι του ανταγωνισμού στις χρεώσεις
- Οι Έλληνες εφοπλιστές παρήγγειλαν εφέτος 230 πλοία – Ποιοι ναυπηγούν και ποιοι πούλησαν και αγόρασαν πλοία
- Άμεση Ανάλυση: Τι συμβαίνει με Optima Bank, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΟΠΑΠ, Profile, JP Morgan, MicroStrategy, Nike