Στην «αφετηρία» βρίσκονται όλοι οι υποψήφιοι για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, μετά το  μήνυμα που έστειλε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης από τη Θεσσαλονίκη. Ο πρωθυπουργός ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει η πώληση των ναυπηγείων, τα οποία βρίσκονται σε καθεστώς ειδικής διαχείρισης, ενώ προανάγγειλε και την απόκτηση τεσσάρων φρεγατών, χωρίς να υπεισέλθει στις λεπτομέρειες.

Πριν από λίγους μήνες είχε «διαρρεύσει» η πληροφορία ότι μια από τις μεγαλύτερες ναυτιλιακές εταιρείες στο κόσμο, η Mediterranean Shipping Company, ενδιαφέρεται να τα αποκτήσει σε συνεργασία με τον έλληνα εφοπλιστή Θεόφιλο Πριόβολο.

Η MSC, όπως όλοι την γνωρίζουν, ανήκει στην οικογένεια Απόντε και είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρεία με στόλο containerships στο κόσμο, ενώ παράλληλα αποτελεί μία από τις τοπ εταιρείες κρουαζιέρας στη Μεσόγειο.

Οι σχέσεις της με την Ελλάδα είναι πολύ στενές εδώ και δεκαετίες, μέσω της MSC Greece, αφού τα φορτία της μετέτρεψαν τα τελευταία 20 χρόνια το λιμάνι του Πειραιά, από ένα περιφερειακό λιμάνι σε ένα από τα 10 μεγαλύτερα στην Ευρώπη. Παράλληλα τα τελευταία χρόνια χρησιμοποιεί το λιμάνι του Πειραιά και για τα κρουαζιερόπλοιά της.

Η σύνδεση με την οικογένεια Πριόβολου έγινε μέσω των containerships, αφού ο γνωστός έλληνας εφοπλιστής ναυλώνει τα πλοία του στον ιταλοελβετικό ναυτιλιακό κολοσσό.

Θεόφιλος Πριόβολος

Τα δύο μέρη, σύμφωνα με τις πληροφορίες που έχουν διαρρεύσει, είχαν εκφράσει το ενδιαφέρον για το λεγόμενο εμπορικό τμήμα του ναυπηγείου, τα assets του οποίου έχουν περάσει στο ελληνικό δημόσιο.

Σκοπός, όπως τουλάχιστον έλεγαν οι πληροφορίες πριν το ξέσπασμα της πανδημίας του COVID 19, ήταν να χρησιμοποιηθούν οι μεγάλες δεξαμενές των ναυπηγείων προκειμένου να κατασκευαστούν τα κύτη των νέων κρουαζιερόπλοιων, τα οποία σχεδίαζε να ναυπηγήσει η οικογένεια Απόντε.

Gianluigi and Rafaela Aponte. Σύμφωνα με το Forbes η περιουσία τους φτάνει τα 11 δισ. δολάρια

Από τότε μέχρι σήμερα έχουν αλλάξει πολλά, αφού η πανδημία έφερα τα πάνω κάτω στην κρουαζιέρα, και τα περισσότερα κρουαζιερόπλοια παγκοσμίως είναι δεμένα, ενώ οι εταιρείες παγκοσμίως ψάχνουν τρόπους να μειώσουν τα έξοδά τους, και να πουλήσουν τα παλαιότερα πλοία των στόλων τους.

Ο κλάδος, σύμφωνα με τα ευνοϊκότερα σενάρια, χρειάζεται από τρία μέχρι πέντε χρόνια για να επανέλθει στα επίπεδα του 2019.

Αλλά και το ίδιο το ναυπηγείο, έχει ανάγκη από μεγάλες επενδύσεις για να επαναλειτουργήσει, ειδικά στην πέμπτη μεγάλη δεξαμενή, αλλά και για την δημιουργία υποδομών, οι οποίες δεν υπάρχουν σήμερα.

Οι υφιστάμενες υποδομές ανήκουν στο λεγόμενο, στρατιωτικό κομμάτι. Υπενθυμίζεται ότι το μεγαλύτερο ναυπηγείο της Ανατολικής Μεσογείου έχει διασπαστεί σε δύο κομμάτια, και ουσιαστικά σήμερα είναι ανενεργό, μετά την καταδικαστική απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατά της Ελλάδας για παράνομες χρηματοδοτήσεις.

Το στρατιωτικό τμήμα

Το μεγαλύτερο ενδιαφέρον εστιάζεται στο στρατιωτικό κομμάτι. Η ανακοίνωση του πρωθυπουργού για τις φρεγάτες έχει προκαλέσει το ενδιαφέρον ναυπηγικών ομίλων της Ευρώπης που ειδικεύονται και στη ναυπήγηση πολεμικών πλοίων.

Στους διαδρόμους υπουργείων που σχετίζονται άμεσα με τα εξοπλιστικά προγράμματα αλλά και την χρηματοδότηση αυτών, ακούγονται ονόματα γαλλικών αλλά και ολλανδικών ομίλων, που ενδιαφέρονται να πουλήσουν φρεγάτες στην Ελλάδα. Ένα από τα ανταλλάγματα που εξετάζονται, σύμφωνα με τις μέχρι τώρα πληροφορίες, είναι και η απόκτηση των ναυπηγείων από τους ενδιαφερόμενους για τις φρεγάτες ομίλους.

Στο παιχνίδι, ωστόσο είναι και ο ελληνοαμεριανικός όμιλος Onex, ο οποίος έχει αποκτήσει τα ναυπηγείου Σύρου, και βρίσκεται σε διαδικασία απόκτησης του πλειοψηφικού πακέτου των ναυπηγείων Ελευσίνας.

Ο όμιλος είναι πιθανό, εφόσον υπάρξουν οι προϋποθέσεις να διεκδικήσει και τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, αλλά και την κατασκευή των φρεγατών.