Με εξυπηρετεί καλύτερα ένα αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο (BEV) ή ένα επαναφορτιζόμενο με θερμικό κινητήρα (PHEV);
Καθώς το πρόγραμμα kinoumeilektrika έχει στρέψει το ενδιαφέρον μιας μερίδας κοινού προς την ηλεκτροκίνηση, είναι σημαντικό να ξεκαθαρίσουμε μερικά βασικά πράγματα για τις ιδιαιτερότητες του κάθε οχήματος. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV) δεν έχουν θερμικό κινητήρα. Έχουν ηλεκτροκινητήρα/ες παρόμοιο μ’ αυτόν που χρησιμοποιεί το ψυγείο, ή το πλυντήριό σας και μπαταρίες ιόντων λιθίου σαν αυτές του κινητού σας.
Η μπαταρία για να δώσει επαρκή αυτονομία πρέπει να είναι πάνω από 40kwh, σε κάποιες περιπτώσεις στα μεγάλα SUV φτάνει ή ξεπερνά τις 90kwh. Βάλτε στο μυαλό σας ότι από οικιακή πρίζα φορτίζεις με ρυθμό 2.5kw/h και από επιτοίχιο φορτιστή με 7.5kw/h. Άρα για να φορτίσεις ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο με μπαταρία 50kwh θέλεις 25 ώρες με οικιακή πρίζα, 7 ώρες με επιτοίχιο φορτιστή. Αυτά που ακούτε για 80% της χωρητικότητας σε 30 λεπτά απαιτούν ειδικό ταχυφορτιστή συνεχούς ρεύματος με ρυθμό φόρτισης 50kw/h.
Οπότε με τις σημερινές υποδομές για να σκεφτείτε την αγορά ηλεκτρικού αυτοκινήτου θα πρέπει να έχετε πρόσβαση σε ιδιωτικό χώρο στάθμευσης με παροχή ρεύματος και κατά προτίμηση φορτιστή.
Ένα μέσο ηλεκτρικό όχημα όπως το BMW i3 ή το Opel Corsa e, ή το Peugeot 208 e μπορεί να διανύσει 250-300km προτού χρειαστεί εκ νέου φόρτιση. Πιθανόν το Nissan Leaf με την μπαταρία χωρητικότητας 62kwh να ξεπερνά τα 400km με μια φόρτιση. Όμως θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι δε μιλάμε για συνεχόμενα km υπό πλήρες φορτίο: Δεν μπορείς να πάρεις ένα ηλεκτρικό όχημα, πλήρως φορτισμένο, να βγεις στον αυτοκινητόδρομο, να κινηθείς σταθερά με 130km/h και να περιμένεις να επιβεβαιώσεις την αυτονομία του.
Όπως ίσως γνωρίζετε από τη χρήση του κινητού σας, η χωρητικότητα της μπαταρίας μειώνεται εκθετικά μετά από παρατεταμένη χρήση, λόγω υπερθέρμανσης. Το ίδιο συμβαίνει και στην μπαταρία του αυτοκινήτου, εκτός κι αν υπάρχει διαχείριση του θερμικού φορτίου και απαγωγή του. Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα ταξιδεύουν μεν αλλά υπό περιορισμούς και συμβιβασμούς. Ναι θα φτάσεις στην Καλαμάτα με το BMW i3 αλλά αν παραστεί ανάγκη να επιστρέψεις άμεσα, τι κάνεις;
Τα ηλεκτρικά οχήματα είναι ιδανικά για την πόλη. Χωρίς κιβώτιο ταχυτήτων, χωρίς θόρυβο, χωρίς κραδασμούς, χωρίς να ρυπαίνουν εκεί που κινούνται, υπερέχουν σαφώς εντός αστικού ιστού. Όντας σβηστά όταν είναι ακίνητα και ανακτώντας ενέργεια όταν ρολάρουν ή φρενάρουν, αποδεικνύονται πρωταθλητές οικονομίας με διαφορά. Με το νυχτερινό τιμολόγιο να έχει μεσοσταθμικά κόστος kwh, τα 7 λεπτά, υπολογίστε ότι μια φυσιολογική κατανάλωση 20kwh/100km κοστίζει 1.4 ευρώ. Όχι δεν υπάρχει τίποτα πιο οικονομικό! Αν π.χ. είστε ταξιτζής συμφέρει η απόκτηση ηλεκτρικού οχήματος: Άνεση οδήγησης, χαμηλή κατανάλωση, μειωμένο κόστος και χρόνος service και βέβαια κρατική επιδότηση που φτάνει μέχρι και τα 12.000 ευρώ. Αν ψάχνετε για αυτοκίνητο πόλης, ή για δεύτερο αυτοκίνητο που θα κινείται κυρίως στην πόλη τότε το ηλεκτρικό είναι η καλύτερη λύση.
Αν όμως ψάχνετε για ένα οικογενειακό αυτοκίνητο, με το οποίο θα κινείστε καθημερινά στην πόλη, αλλά τα Σαββατοκύριακα θα ταξιδεύετε κιόλας, τότε είναι καλύτερα να δείτε ένα PHEV. Tα plug in hybrid μοντέλα έχουν μικρότερες μπαταρίες χωρητικότητας από τα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, από 10-20kwh. Μπαίνουν στην πρίζα, φορτίζουν πιο εύκολα και μπορούν να διανύσουν εντός πόλης από 40-60km αποκλειστικά με τον ηλεκτροκινητήρα/ες.
Ο μέσος κάτοικος μιας μεγαλούπολης δεν κάνει περισσότερα km σε καθημερινή βάση. Με το PHEV κινείσαι ηλεκτρικά και έχεις όλα τα οφέλη της ηλεκτροκίνησης στην καθημερινότητά σου στην πόλη. Ταυτόχρονα δεν προβληματίζεσαι όταν θες να ταξιδέψεις γιατί έχεις και θερμικό κινητήρα με τεπότιζο βενζίνης. Πάλι όμως ακόμη κι αν κινείσαι με βενζίνη, χρησιμοποιώντας την υβριδική χαρτογράφηση μπορείς να πετύχεις πολύ χαμηλές καταναλώσεις (2-3lt/100km), όσο οι μπαταρίες σου είναι φορτισμένες. Αυτό συμβαίνει γιατί συνδυάζονται οι ηλεκτροκινητήρες με το θερμικό κινητήρα.
Σε περίπτωση που η καθημερινότητά σου περιλαμβάνει πάνω από 100km σε αυτοκινητόδρομο τότε δεν έχεις λόγο να κουβαλάς το βάρος των μπαταριών ή να πληρώσεις το κόστος ενός PHEV αυτοκινήτου. Σ’ αυτή την περίπτωση ένα καινούργιο πετρελαιοκίνητο όχημα προδιαγραφών Euro 6 είναι η πιο συμφέρουσα λύση.
Συνοψίζοντας: Στην πόλη ηλεκτρικό, στον αυτοκινητόδρομο diesel, αν τα συνδυάζεις συχνά τότε plug in hybrid.
ΕΙΔΗΣΕΙΣ ΣΗΜΕΡΑ
- Οι εκπτώσεις για εκπαιδευτικούς σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια
- Παναγιωτόπουλος: Η Ελλάδα πρέπει να παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις στη Συρία
- Γεωργία: Βουλευτής πυροβολήθηκε και σκοτώθηκε στο κοινοβούλιο της αποσχισθείσας Αμπχαζίας
- Ίσραελ Κατς: Μέχρι τα τέλη Ιανουαρίου τα αποτελέσματα των ερευνών για την επίθεση της 7ης Οκτωβρίου