«Με την θεσμοθέτηση και την δημιουργία του Κέντρου Πολιτισμού και Δημιουργίας ΑΚΡΟΠΟΛ υλοποιούμε προγραμματική μας δέσμευση για τη δημιουργία ενός σύγχρονου, ευέλικτου και κυρίως πρότυπου φορέα, που θα βοηθά, θα ενισχύει και θα ενδυναμώνει τον καλλιτεχνικό και δημιουργικό κόσμο» ανέφερε η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λίνα Μενδώνη μιλώντας στην ολομέλεια της Βουλής, κατά τη συζήτηση και ψήφιση του νομοσχεδίου.

Η κ. Μενδώνη είπε ότι σκοπός αυτού του φορέα είναι «να ενημερώνεται, να αξιοποιεί ευκαιρίες, να αξιοποιεί χρηματοδοτικά εργαλεία, να διαλέγεται με την τεχνολογία, να επικοινωνεί τόσο μεταξύ των μελών του όσο και με το γενικό κοινό και να είναι σε διαρκή επαφή με το διεθνές καλλιτεχνικό και πολιτιστικό γίγνεσθαι» .

Η κα Μενδώνη απέρριψε ως «κινδυνολογία» της αντιπολίτευσης την κριτική «περί εμπορευματοποίησης της τέχνης» και ότι «οι καλλιτέχνες δεν ενδιαφέρονται καθόλου να μάθουν πώς να λειτουργούν μια επιχείρηση ή πώς να λειτουργούν εντός μιας επιχειρηματικής δράσης» λέγοντας πως «η ίδια η πραγματικότητα ακυρώνει αυτή την επιχειρηματολογία καθώς εδώ και χρόνια οι καλλιτέχνες προσπαθούν να δημιουργήσουν με συμπράξεις, είτε πρόκειται για θιάσους, είτε πρόκειται για συνεργατικά μουσικά σχήματα, είτε πρόκειται για κοινές εκθέσεις τέχνης». Το γεγονός ότι μπορεί να υπάρχουν λόγοι που οι καλλιτέχνες θα πρέπει να ενισχύονται, δεν σημαίνει πως είναι περιττός ο εφοδιασμός τους με την ικανότητα να εκπροσωπούν και να διαχειρίζονται αποτελεσματικά τις δικές τους καλλιτεχνικές δομές στον καιρό της ομαλότητας, εκτός εάν θέλουμε τους καλλιτέχνες μονίμως ευάλωτους, μονίμως σε ανάγκη – σημείωσε.

Η υπουργός απέρριψε τις αιτιάσεις της αντιπολίτευσης περί «βολέματος ημετέρων» στο ΑΚΡΟΠΟΛ, λέγοντας πως όλοι οι διορισμοί προβλέπεται να γίνονται σύμφωνα με τις διατάξεις του 2190/1994, δηλαδή του ΑΣΕΠ και έπειτα από εγκριτική απόφαση της ΠΥΣ 33/2006. Δεν υπάρχει θέση κανενός μετακλητού, όλοι θα διορίζονται με ΑΣΕΠ, διευκρίνισε. Οι αμοιβές του προσωπικού είναι βάσει του ενιαίου μισθολογίου, δηλαδή του ν. 4354/2015. Από κανένα σημείο του νομοσχεδίου δεν προκύπτει η οποιαδήποτε σχέση του ΑΚΡΟΠΟΛ με ΜΚΟ. Αναφορικά με το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, η υπουργός ανέφερε πως προφανώς το ΕΜΣΤ πρέπει να λειτουργήσει ως ένας τέτοιος φορέας, ο οποίος θα βγάζει την ελληνική τέχνη προς τα έξω διεθνώς.

Ειδικά για το σχέδιο του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και της ευρύτερης αναγέννησης της περιοχής, στο οποίο αναφέρθηκαν πολλοί βουλευτές, κυρίως της αξιωματικής αντιπολίτευσης μιλώντας για λάθη στο σχεδιασμό και καθυστερήσεις στην υλοποίησή του, η κυρία Λίνα Μενδώνη υπογράμμισε πως είναι μία από τις προγραμματικές δεσμεύσεις του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη. Προφανώς και δημιουργούμε το τρίγωνο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο – Πολυτεχνείο – ΑΚΡΟΠΟΛ, είπε.

«Στο Πολυτεχνείο ουδέποτε είπαμε ότι θα μεταφερθούν εκθέσεις του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου. Από την αρχή έχουμε πει ότι στο Πολυτεχνείο θα συνεχίσει να λειτουργεί η Αρχιτεκτονική Σχολή, την οποία θέλουμε να λειτουργεί εκεί. Το Πολυτεχνείο θα συνεχίσει να το διαχειρίζεται το ίδιο το Πολυτεχνείο, διότι αυτό πρέπει να γίνει, και ήδη το Πολυτεχνείο στα διοικητικά του επίπεδα έχει βγάλει τις πρώτες αποφάσεις του για το κτήριο Γκίνη. Ουδέποτε, λοιπόν, εμείς είπαμε ότι θα μεταφέρουμε το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στο Πολυτεχνείο. Είπαμε αντίθετα, ότι το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο θα επεκταθεί εν υπογείω. ‘Ολες οι χωροταξικές ρυθμίσεις θα έρθουν τον Σεπτέμβρη, οι οποίες θα διευκολύνουν τους μελετητές να κάνουν τις σωστές μελέτες, για να τελειώνουμε μία ώρα αρχύτερα από τις μελέτες. Και έχουμε πει, ότι το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο θα συνδέεται με το ΑΚΡΟΠΟΛ, γιατί πρέπει να συνδέεται. Γιατί όλες οι σύγχρονες μουσειολογικές αντιλήψεις και τάσεις, συνδέουν τον κλασικό πολιτισμό με τη σύγχρονη δημιουργία».

Ειδικά για τις επικρίσεις της αντιπολίτευσης σχετικά με το άρθρο 20 του νομοσχεδίου που αφορά τις άδειες και τα τέλη απεικόνισης, η υπουργός τόνισε ότι «η ρύθμιση του νομοσχεδίου επαναλαμβάνει ακριβώς τη ρύθμιση που ισχύει αυτή τη στιγμή. Ρητά και κατηγορηματικά δεν μπορεί ένας ιδιώτης να παράξει ακριβές αντίγραφο μνημείου. Και αν το κάνει παρανόμως, αντιμετωπίζει ποινή φυλάκισης. Αυτό προβλέπεται ήδη στην υφιστάμενη ρύθμιση και αυτό δεν το αλλάζουμε. Κάντε τον κόπο να διαβάσετε τη διάταξη. Είναι σαφής η διατύπωσή της. Και δεν είναι αλήθεια ότι μένουν απροστάτευτα τα βυζαντινά μνημεία. Καθώς η διάταξη υπάγει σε αδειοδότηση τα μνημεία που ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο – και τα βυζαντινά μνημεία ανήκουν στο ελληνικό Δημόσιο εκ του νόμου. Ακριβή αντίγραφα απαγορεύεται να τα παράγουν ιδιώτες. Η διάταξη είναι σαφής. Όπως και ότι δεν επιτρέπεται η σάρωση για παραγωγή τρισδιάστατου μοντέλου χωρίς άδεια, ακόμα και αν αυτή η σάρωση δεν έχει κερδοσκοπικό σκοπό». Επίσης η κυρία Μενδώνη ανέφερε πως «καμία μείωση εσόδων δεν επέρχεται από την προτεινόμενη ρύθμιση» αλλ’ αντιθέτως «θα υπάρξει αύξηση εσόδων από την καταβολή τέλους για τη χορήγηση αδείας για την πραγματοποίηση πολιτιστικών ή άλλων εκδηλώσεων». Ξεκαθάρισε δε, πως το νέο στοιχείο που εισάγεται με το άρθρο αυτό, είναι ότι ορίζεται η έννοια της απεικόνισης μνημείου, σύμφωνα με την υπόδειξη και τη γνωμοδότηση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, κατά τρόπο που να είναι σαφές ότι δεν χρειάζεται να ζητήσει άδεια από το υπουργείο Πολιτισμού για να πληρώσει τέλη ο καλλιτέχνης που εμπνέεται να ζωγραφίζει ένα μνημείο, ούτε ο κάθε πολίτης που ανεβάζει στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μια φωτογραφία του μπροστά σε ένα μνημείο.

Η κυρία Λίνα Μενδώνη όμως έδωσε απαντήσεις και σε μια σειρά από ευρύτερα του νομοσχεδίου θέματα, που αφορούν το υπουργείο Πολιτισμού και έθεσαν οι βουλευτές της αντιπολίτευσης.

Ειδικότερα στις επικρίσεις των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ ότι προχώρησε στην αλλαγή του αρχιφύλακα της Ακρόπολης (σχεδόν με την ανάληψη των καθηκόντων της) και τοποθέτησε στέλεχος της ΔΑΚΕ, η υπουργός είπε πως «πράγματι αλλάξαμε τον αρχιφύλακα της Ακρόπολης όταν διαπιστώσαμε ότι ήταν και ελέγχων και ελεγχόμενος, καθώς, ενώ ήταν διαχειριστής του Ταμείου Αρχαιολογικών Πόρων, ήταν συγχρόνως κι αρχιφύλακας. Αυτό τουλάχιστον για τη λογική του ΣΥΡΙΖΑ μπορεί να μην έχει πρόβλημα, αλλά για τη δική μας λογική έχει πρόβλημα» είπε και συμπλήρωσε: «Όταν κάναμε πρόσκληση για την τοποθέτηση αρχιφύλακα στην Ακρόπολη, δεν προσήλθε ο συγκεκριμένος ή κάποιος άλλος ως υποψήφιος. Προσήλθε απλώς μία υποψήφια, η οποία συμπτωματικά ήταν στέλεχος της ΔΑΚΕ. Αλλά δεν υπήρχε και άλλος υποψήφιος».

Για το αναβατόριο της Ακρόπολης, η κυρία Λίνα Μενδώνη ανέφερε πως όταν ακούει αυτή την κριτική «πάντα μας παραπέμπει στις σκηνές του 2018 και του 2019, όταν μέρα παρά μέρα ήταν χαλασμένο, όταν μαθητές έπαιρναν επισκέπτες στα χέρια για να τους ανεβάσουν στον βράχο […] Φυσικά και το αναβατόριο θα ήταν εγκαίρως στη θέση του, αλλά μεσολάβησε ο κορονοϊός, μεσολάβησαν εβδομήντα δύο εργάσιμες ημέρες που ήταν κλειστό το εργοστάσιο στην Ιταλία. Επομένως, αυτό το αντικειμενικό πρόβλημα μπορεί να το κατανοήσει ο οποιοδήποτε εκτός από τους βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ, όχι όμως για το αναβατόριο της Ακρόπολης».

Σχετικά με το θέμα του Μουσείου Βρανά στη Λέσβο, η κυρία Λίνα Μενδώνη ανέφερε πως οι υπουργοί Πολιτισμού του ΣΥΡΙΖΑ, είχαν δεσμευθεί ότι θα τακτοποιήσουν το Μουσείο και θα το κρατικοποιήσουν, όμως δεν έγινε κάτι τέτοιο επί ΣΥΡΙΖΑ, γιατί υπήρχαν αντικειμενικές δυσκολίες τις οποίες εμείς τώρα επιλύουμε – και το Μουσείο Βρανά θα συμπεριλαμβάνεται στο επόμενο νομοσχέδιό μας».

Στις αναφορές βουλευτών για την πολιτιστική ανάδειξη της οδού Πειραιώς, η υπουργός Πολιτισμού ανέφερε πως αυτό θα είχε γίνει, εάν το 2015 η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ δεν είχε σταματήσει τη διαδικασία που είχε ξεκινήσει ο τότε υπουργός Πολιτισμού και νυν πρόεδρος της Βουλής, Κ. Τασούλας, για την αξιοποίηση του εργοστασίου Τσαούσογλου για μόνιμη στέγαση του

υπουργείου Πολιτισμού και του Φεστιβάλ. Αυτά που σταμάτησαν επί ΣΥΡΙΖΑ, εμείς τα έχουμε επαναφέρει και ήδη είμαστε σε συνεννόηση με την Εθνική Τράπεζα, στην οποία ανήκει το συγκρότημα Τσαούσογλου, και σύντομα θα μπορούμε να δώσουμε μια εικόνα για το τι κάνουμε στην Πειραιώς» είπε.

Σχετικά με τις επικρίσεις περί ανεπαρκή στήριξη των καλλιτεχνών την περίοδο της πανδημίας, η υπουργός είπε πως «έχω απαντήσει σε δεκάδες ερωτήσεις, έχω μιλήσει από αυτό το Βήμα σε επίκαιρες ερωτήσεις. Η κυβέρνηση από την πρώτη στιγμή υποστήριξε τους επαγγελματίες του καλλιτεχνικού κλάδου, έτσι όπως υποστήριξε όλους τους πληττόμενους επαγγελματίες. Και πέρα από τα οριζόντια μέτρα τα οποία εφαρμόστηκαν ήδη από τον Μάρτιο, διευρύνθηκαν ακόμα περισσότερο τα κριτήρια, σε τέτοιο βαθμό, ώστε στο τέλος να δικαιούνται επιδόματος όσοι έχουν απλώς ασφαλιστική ικανότητα, δηλαδή εισόδημα 2.022,5 ευρώ στους δώδεκα μήνες, ενώ υπήρξε και το πακέτο των αναπτυξιακών μέτρων, που οι 5 προκηρύξεις τους με αναπτυξιακά μέτρα 22 εκατ. ευρώ, βρίσκονται ήδη στον αέρα…. Οι προηγούμενες έχουν ολοκληρωθεί. Έχουν δοθεί επιχορηγήσεις που αφορούν το θέατρο, τον χορό, για πρώτη φορά στην ελεύθερη αγορά, τα εικαστικά, το video game development, το design. Το Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου πήρε επιπλέον της συνήθους χρηματοδότησης των 4,5 εκατομμυρίων, ακόμα 2.000.800 ευρώ, ακριβώς για να ενισχύσει ανθρώπους οι οποίοι επλήγησαν από την πανδημία, και ενισχύθηκαν για πρώτη φορά οριζόντια. Επίσης δόθηκαν περίπου 1,5 εκατομμύρια ευρώ και είναι σε διαδικασία εκταμίευσης, προς τις Περιφέρειες, ακριβώς για να ενισχυθούν οι συναυλίες, ενώ βρισκόμαστε σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ και με το Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού για την ενίσχυση του βιβλίου, η οποία απλώς έπρεπε να επιλύσει ορισμένα διαδικαστικά θέματα».

Σχετικά με τον Οργανισμών Συλλογικής Διαχείρισης, η κυρία Λίνα Μενδώνη επισήμανε ότι ο ΣΥΡΙΖΑ με τον Ν. 4491/2017 συνέστησε ένα αμφιλεγόμενο νομικό μόρφωμα το οποίο λειτουργούσε ως υπηρεσία του ΟΠI δίνοντάς του επιχορήγηση 3 εκατ. ευρώ από το αποθεματικό του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, εγείροντας ζητήματα υγειούς ανταγωνισμού και σοβαρές καταγγελίες. Και ενώ συστήσατε αυτόν τον κρατικό φορέα, επιχειρήσατε με εξουσιοδοτικές διατάξεις που δεν έχουν σαφή εμβέλεια, να μεταφέρετε περιουσία του ελληνικού Δημοσίου στον νέο Οργανισμό Συλλογικής Διαχείρισης». Εμείς, ανέφερε η υπουργός «αδειοδοτήσαμε τον νέο οργανισμό συλλογικής διαχείρισης, την ΕΔΕΜ, μόλις αυτή προσκόμισε την έκθεση βιωσιμότητας για την οποία υπάρχει πρόβλεψη στο δικό σας νομοσχέδιο. Επίσης, ο προσωρινός διαχειριστής της ΕΥΕΔ, που εμείς ορίσαμε, έκανε δύο μεγάλες διανομές που ωφέλησαν απολύτως τους δημιουργούς. Αντίθετα, η δική σας διαχειρίστρια παραιτήθηκε άρον-άρον τον Οκτώβρη». Παράλληλα ανέφερε πως «προχωρήσαμε στην συγκρότηση ομάδας εργασίας μετά από πρόταση των ΟΣΔ για να εξεταστεί ένα συνολικό πακέτο στήριξης, όπου συμμετέχουν εκπρόσωποι των αρμοδίων υπουργείων Οικονομικών και Ανάπτυξης υπό τον γενικό γραμματεία Σύγχρονου Πολιτισμού, μαζί με εκπροσώπους των ΟΣΔ και πολύ σύντομα θα κατατεθεί το πόρισμά της»

Το νομοσχέδιο υπερψηφίσθηκε επί της αρχής και επί του συνόλου κατά πλειοψηφία από την ΝΔ και το ΚΙΝΑΛ. Καταψήφισαν ο ΣΥΡΙΖΑ, το ΚΚΕ και το ΜέΡΑ 25, ενώ η Ελληνική Λύση ψήφισε «παρών».

Η τροπολογία του υπουργείου Υγείας για τις παρατάσεις των συμβάσεων εργασίας στο Εθνικό Οργανισμό Δημόσιας Υγείας (ΕΟΔΥ) , στις υπηρεσίες αρχειοθέτησης και διαχείρισης αρχείου στον Εθνικού Οργανισμού Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (ΕΟΠΥΥ) καθώς και για τις μετακινήσεις προσωπικού από κέντρα υγείας και πολυδύναμα ιατρεία σε σημεία εισόδου της χώρας, υπερψηφίσθηκε από τη ΝΔ ενώ όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης ψήφισαν «παρών».